Scris pe 08.01.2009 de DJ Strike

Nu incerca sa-l intelegi pe Kazi Ploae. Intrucat Kazi Ploae nu se poate defini si nu poate fi inteles in afara proprei sale lumi. O lume ce exista doar in mintea lui si in care nu poti sa intri daca nu gasesti portita ascunsa intr-o incapere aflata intre etaje. Ca-n "Being John Malcovich". Pentru cei care acum ii descopera albumul trebuie precizat de la bun inceput un lucru: Kazi Ploae e nebun! Sau cel putin vrea ca ascultatorii sai sa creada asta despre el.

Aparent un "John Doe", Kazi nu e chiar un novice. Cunoscut ca graffer si MC sub numele de Rain, formeaza alaturi de NexTriCK si Dialectic trupa SupaHuman Crew al carei unic material - Ardem case de discuri apare in 2002. Dupa care, un timp nu s-a mai auzit nimic de el. Revine in 2007 cu un LP lansat la Hades Records. Numele dat albumului - Gorgone (fiinte malefice din mitologia greaca, inchipuite ca femei cu serpi in loc de par) - mi se pare cum nu se poate mai potrivit pentru un material scos din cuptorul lui Hades (zeu al imparatiei subpamantene in mitologia greaca). Probabil in mintea sa, cel putin la nivel pictural si simbolistic, Kazi Ploae se identifica cu fapturile fantastice din legendele anticilor. Oricum, alienat sau nu, un lucru devine sigur inca de la primele versuri scuipate pe Gorgone - Kazi Ploae nu e unul dintre zecile de MC de duzina cu care undergroundul romanesc ne-a obisnuit pana acum.

Zenit trage cortina si te arunca fara avertisment intr-o lume intoarsa pe dos, din care nu intelegi nimic. Construit din piese de puzzle puse la intamplare, autoportretul celui mai controversat MC al scenei underground romanesti din 2008 guverneaza acest haos: "Sunt un vultur, liber ca un diavol/ Zbor palid in ceata deasupra unui miracol/ Inchis in mine ca un viitor tiran/ Cand mixez la fel ca Bobby Digital." In plus starea de degringolada e indusa si de sound-ul cu tenta industriala ce ii apartine tot protagonistului, care semneaza de altfel majoritatea productiilor. Dat fiind ca Gorgone e un album de debut, autorul simte o nevoie constanta de a se prezenta si portretiza. Si asemeni cu 90% din rapperi o face la modul hiperbolic, exagerandu-si fiecare calitate (sau defect) si proiectand imagini deformate ale lumii in care traieste: "Am un flow din fier forjat ca Pierepoljak/ Sunt nonsalat in mortii tai de terminat!/ Raman intact, tac tactic/ Ca am un implant sigur/ Duc clipe de timpul liber in timp ce daram ziduri/ Am un vecin care vinde heroina si zambea suspect de sincer cand ti-a cunoscut copiii/ Sunt un sahist metafizic/ In momentu-n care ma ataci te duci pulii de suflet ca un frisbie/ Si fut Marii ca sa verific codul si ma vindec/ Cu piersici otravite din gradina lui Da Vinci/Ca mintea mea e plina de subtitluri/ Eu doar incerc sa imi descifrez psihoza cu un calculator si pixuri" - Gorgone; "Imi pun masca necesitatii/ Peste fictiuni care imi sunt de folos ca un om politic/ Vad familii improvizate in cimitire pe etaje/ Una peste alta ca niste lesbiene paralizate" - Anul celor 5 tigri galbeni.

Colaborarile ii au in prin plan pe cativa dintre MC-ii de la Facem Records: Vlad Dobrescu, Cedry2k si Aforic. Un lucru deloc de mirare, intrucat acestia sunt mai apropiati ca stil, de modul de livrare si de conceptie a versurilor lui Kazimir. Daca Cedry2k si Aforic se dau baieti rai si scuipa venin si foc pe Cod Rosu, Vlad Dobrescu si Butch o dau in stilul propriu pe Aprilie Jalnic. Ca o paranteza, ulterior lansarii albumului - in aprilie 2008 - situatia s-a aprins, raportul dintre cele 2 label-uri s-a tensionat, iscandu-se un "beef" fatis, protagonistii fiind Butch si VD.

Nemultumit de prea multe dintre lucrurile care-l inconjoara, Kazi suna goarna razbunarii. Serpii ce i se incolacesc in jurul capului musca din cei pe care-i dispretuieste: "Prins in orasul groazei din tara ratatilor/ Vad copii de bani gata la volanul tatilor" - 6 Septembrie, "Repari la modu': umbli-n geaca vara/ Si faci graffuri peste graful meu facut timid in clasa-a-saptea/ O groaza de suporteri nu ma suporta/ Ca definesc noi sporturi cand sunt in forma/ [...] / Inconjurat de microbi metropoliti/ Cu vise de tarfa ca un muzicant de hrifs" - Diviziunea tentei. Apoi, manat de porniri de genul: "O sa-l copiez pe Jeru!", imbraca haina profetului pentru a prevesti apocalipsa pe tobele sparte ale lui Amon Tobin: "2020 te prinde impotent intr-un bordel islamic/ Cu o fetita de 9 ani stimulandu-te mecanic/ Oamenii-s vinovati de viata pana in extinctie/ Natura e reincarnarea unui releu de transmisie" - Inapoi la Kierkegaard, ori pentru a emite sentinte cu privire la starea natiunii: "Romania a murit cand fetita femeii de servici a hotarat sa se prefaca/ Romania a murit cand al zecelea domn distins a scuipat sonor un perete nevinovat de piatra" - Antimaterie / Joi. Revine cu picioarele pe pamant pentru a povesti o drama (a sa sau a prietenului sau NexTriCK, trecut la cele vesnice in mai 2007) pe Inextricabil.

Debutul lui Kazi Ploae e unul proaspat, energic insa dur si greu de digerat. Urmarirea coerenta a unui fir narativ in versurile sale abstracte, pline de jocuri de cuvinte, aliteratii, alaturari de termeni fara legatura sau punchline-uri se va dovedi zadarnica. E ca si cum ai asculta povestea unui cosmar in care personajele se transforma, apar si dispar, cadrele in care se desfasoara actiunea se schimba mereu, nu foarte repede dar indeajuns de halucinant pentru a te trezi transpirat si inspaimantat.

Inextricabil cu DJ FaiboX
Antimaterie / Joi

Kazi Ploae si Specii - Imperiul Lianelor

01.03.2010

S-au autoproclamat "avangarda suprarealista" a hiphop-ului romanesc si au  creat un intreg fenomen in jurul lor, cu ascultatori fanatici si opozanti radicali. Au popularizat ketamina si [citeste]

Cedry2k - Poezie balistica

22.02.2010

Dupa 3 ani de inregistrari, Cedry2k a lansat in decembrie 2009 al doilea album de studio, pe numele sau Poezie balistica. Un album care marcheaza "trecerea" la o etapa superioara din viata [citeste]

Kazi Ploae si Specii - Amenintarea Maimutei

14.02.2010

Dupa acel "aprilie jalnic" din 2009 am crezut ca baietii de la Facem Records sau cei din brigada Hades nu au fost destul de perseverenti in a gasi conexiuni cu lumea plina de frustrari a lui [citeste]

28.01.2007

19.08.2006

08.02.2006