Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East

Scris pe 03.02.2005 de Doru649

The Sun Rises in the East apare într-o perioada cu totul deosebita în istoria hip-hop-ului. Pe lânga faptul ca atunci avea sa ia amploare lupta dintre Est si Vest, (conflictul Death Row vs. Bad Boy fiind probabil cel mai celebru), anii 1993-1994 au adus o la suprafata o multime de albume considerate acum drept clasice. Pe când în L.A. Dr. Dre si Snoop faceau legea, New York-ul scotea la suprafata adevarate bijuterii: NasIllmatic, Wu-Tang ClanEnter the Wu-Tang, GangStarrHard to Earn, A Tribe Called QuestMidnight Marauders, Black MoonEnta da Stage, Keith MurrayThe Most Beautifullest Thing in This World, dintre cele mai cunoscute. Si atunci, ce a facut ca albumul de fata sa nu treaca neobservat?

Probabil faptul ca lui Jeru nu i-a fost frica sa ia atitudine, demonstrând tuturor ca e o personalitate puternica si nu doar vreun oarecare din tabara GangStarr. Jeru e MC-ul echilibrat, inteligent, care traieste în prezent si îi observa dedesubturile. Jeru are multe de spus si loveste în toate directiile, creând controverse si multi dusmani. Si nu în ultimul rând, Jeru are acel simt al responsabilitatii... nu atât fata de casa de discuri, cât fata de cultura hip-hop. Aceasta idee a responsabilitatii s-a pierdut aproape definitiv odata cu aparitia smecherilor de la Bad Boy Entertainment, care anuntau, împovarati de lanturi aurite, o noua era: cea a materialismului si a "bling bling"-ului ei caracteristic. În aceste conditii, pastrarea "esentei pure" a fost lasata pe seama celor cu adevarat consecventi. În timp ce multi cedau tentatiei milioanelor puse în joc, Jeru se autodeclara profet* si salvator al hip-hop-ului aflat în declin, continuând sa lupte împotriva alarmantei alterari a valorilor. The Sun Rises in the East vine astfel în clara contradictie cu mai toate conceptiile întânite atunci atât pe coasta de Vest, cât si pe cea de Est, atacându-le fara retineri.

Sa luam Come Clean, poate cea mai reprezentativa piesa dintre cele 10. Folosind jocuri de cuvinte si metafore din abundenta, livrate cu o cadenta perfecta, Jeru se afirma înca din start, cu acest prim single, ca un MC deosebit de talentat. Într-o maniera calma, declara razboi hip-hop-ului comercial, facând aluzie la gangsta rap: "I don't gang bang or shoot out bang-bang/ The relentless lyrics be the only dope I slang". Si cât de bine îl sustine DJ Premier! Fara îndoiala, cooptarea acestuia pentru productia întregului LP a fost un important atu, având în vedere ca un singur beat ce-i poarta semnatura atrage, de obicei, atentia multor fani si critici din toata lumea. Da, Preemo e la înaltime, într-o forma de zile mari, sound-ul lui având rafinamentul întalnit numai la mai-marii în ale productiei. Un sound oarecum auster, îmbogatit de sample-uri jazzy (pian, saxofon), foarte adecvat stilului lui Damaja. De altfel, Preemo pare a avea o tactica destul de buna în privinta selectionarii MC-ilor: atât Jeru, cât si Guru sau KRS-One (cei pentru care a produs cel mai mult) exceleaza la capitolul voce/flow.

Cât despre mesaje, acestea sunt cât se poate de clare si usor de înteles, dovedind totodata o capacitate de analiza rar întâlnita la rapperii americani. Jeru apare ca un profesor, iar fiecare fraza e astfel rostita încât sa ajunga la urechea auditoriului. Ain't the Devil Happy îl surprinde meditând pe marginea ignorantei celor din ghetouri – ignoranta care îi condamna la saracie si moarte: "We're out here acting ridiculous/ When only we can save us/ Mentally enslave us, for little or nothing kill our neighbors/ Animalistic, caniballistic behavior/ Look to the sky for your savior/ He won't save ya, he didn't save your forefathers/ Why bother, brothers?/ You must discover the power of SELF". Aceeasi tema va fi continuata în You Can't Stop the Prophet – piesa cu cel mai bogat continut liric si conceptual, ce ni-l înfatiseaza pe MC ca pe un erou din benzi desenate. Dusmanii lui (si ai hip-hop-ului în general) sunt eternele vicii ale omenirii: Ura, Invidia, Lacomia, Ignoranta... Acestea îl urmaresc, încercând sa-l doboare, dar "profetul" le tine piept, rafuindu-se cu ele pe strazile New York-ului. Povestirea pune la grea încercare imaginatia si abilitatile sale de storytelling, dar rezultatul e mai mult decat satisfacator – "concept classic".

Nu lipsesc, desigur, unele comentarii provocatoare, câteva si la adresa femeilor. Da Bichez e un titlu destul de sugestiv si s-ar putea crede ca devine misogin. Dar Jeru le numeste "bichez" nu pe toate reprezentatele sexului slab, ci doar pe cele ale caror interese se rezuma la goana dupa cât mai multi bani: "I'm not talking about the queens... Not the sisters... Not the young ladies... but <what?> da bichez"...

D. Original, Brooklyn Took It, Mental Stamina, My Mind Spray, Jungle Music si Statik merita de asemenea mentionate, caci fiecare piesa de pe album merita cu prisosinta un "biggup". Putini sunt MC-ii cu un cuvânt de spus si si mai putini se pot bucura de productia lui DJ Premier. Astfel, chiar daca n-a salvat de unul singur hip-hop-ul, The Sun Rises in the East ramâne piatra de temelie, exemplu de urmat si – de ce nu? – o contributie esentiala la restabilirea dominatiei Estului fata de Vest.

Come Clean

*Daca privim cu atentie artwork-ul copertei, putem vedea unul dintre turnurile World Trade Center luând foc, iar în jur – panica si haos dezlantuit. Sa fie o previziune?...

04.01.2008

Gang Starr - Mass Appeal: The Best of Gang Starr

12.01.2007

Gang Starr si-a castigat reputatia unui grup de elita al hip-hop-ului, producand de-a lungul anilor '90 o serie de albume ce frizau perfectiunea. In toata aceasta perioada, membrii sai si-au [citeste]

19.10.2006

Ol' Dirty Bastard - Osirus: The Official Mixtape

04.03.2005