Jay-Z - Kingdom Come

Scris pe 01.01.2007 de DJ Strike

M-am intrebat de mai multe ori in ultima perioada de ce a revenit Jay-Z? De ce a dorit sa mai lanseze un album? Mai era nevoie sa demonstreze ceva, cuiva? Raspunsul la aceste intrebari e simplu: Kingdom Come a aparut deoarece Jay-Z poate si pentru ca asta ii aduce numai profit. Nu era falit si nici obligat prin vreo cauza contractuala sa mai lanseze ceva. Insa Shawn Carter e un om de afaceri. Si ca orice afacerist care se respecta a inteles ca o investitie trebuie intretinuta ca ea sa progreseze si sa se demonstreze profitabila. Imperiul sau actual cuprinde casa de productie muzicala Roc-A-Fella Records, linia vestimentara Roca Wear, sub-labelul Roc-La-Familia, casa de productie filmografica Roc-A-Fella Films. Retragerea ar fi insemnat o diminuare a publicitatii propriilor produse. Pentru ca, trebuie sa recunosc, Jay-Z a ajuns un brand si mai important, un brand care in ultimii ani vinde instant. Ce aduce nou acest album pentru presedintele Def Jam? Atentia mass-media, contracte de publicitate (Budweiser si HP), vanzari ale produselor Roc, intr-un cuvant: bani.

Noul LP poarta numele unei cunoscute carti de benzi desenate create de Mark Waid si Alex Ross, aparuta in 1996. Tema cartii o constituie revenirea lui Superman si asocierea sa cu alte personaje cunoscute ca Batman, Green Lantern, The Flash, Hawkman si Red Robin. De aici si pana la a te auto-intitula salvatorul hip-hop-ului nu a fost decat un pas. Cu atat mai mult cu cat Carter face trimiteri pe piesa eponima materialului la personajele cartii: "The Bruce Wayne of the game have no fear / When you need me just throw your ROC signs in the air, yeah!" - Batman, "Peter Park Spiderman, all I do is climb the charts", "Up in the office you might know him as Clark, but just when you thought the whole world fell apart, I take off the blazer, loosen up my tie, step inside the booth, Superman is alive". Daca fostul, de acum, rival al sau - Nas - isi permite sa vesteasca moartea hip-hop-ului, Jay se anunta prompt posesorul tehnicii de reanimare. Alaturi de primul single Show Me What You Got a venit si bonusul: reclama TV la Budweiser, urmat la scurt timp de barfele legate de productia "imprumutata" de Just Blaze de la mai putin cunoscutul sau prieten Double O. Daca asupra identitatii adevaratului autor mai exista inca dubii, nu acelasi lucru se poate spune despre mostrele sonore folosite la fabricarea acestui prim hit: Johny Pate - Shaft in Africa si Lafayette Afro Rock Band - Darkest Light. Cea de a treia intalnire a "super-eroului" cu beaturile lui Blaze (producatorului i se atribuie, dupa unii, introducerea conceptului Kingdome Come) are loc pe Oh My God, auto-adulatia si admiratia sugerate de titlu gasindu-si raspuns si in rime: "I got crowned king down in Africa / Out in Niger, do you have any idea / Sold out shows out in Seoul, Korea / Jo'burg, Dublin, Tanzinia / Lunch with Mandella, dinner with Cavalli / Still got time to give water out to everybody ".

Insa ceea ce doreste Jigga cu adevarat este portretizarea maturitatii - din aproape toate unghiurile posibile. In mod direct, cel care la inceputul carierei facea trafic de droguri, tine mortis sa faca un caz din a arata ca se indreapta spre cea de-a doua tinerete si ca la 30 de ani lucrurile arata evident altfel - 30 Somenthing. Cade insa rapid in capcana ticsita cu accente de superioritate - Trouble - adresandu-se ostentativ bobocilor: "Unlike you lil' nigga, I'm a grown ass man / Big shoes to fill nigga, grown ass pants", "You're viewing your version of the Lord / God MC lil' nigga, applaud, or / Forever burn in the fire that I spit at y'all". Ajuns deci la varsta respectiva si printr-un concurs favorabil de imprejurari, in confortabila pozitie de CEO (chief executive officer sau sef peste sefi) al label-ului Def Jam, se vede totodata si posesorul unui numar triplu de testicule pentru a incita masele la un boicot impotriva companiei ce produce sampania Cristal, ca urmare a unor declaratii asa-zis "rasiste" facute de directorul Frederic Rouzaud. Scandalul apare mentionat pe Kingdom Come: "Fuck Cristal, so they ask me what we drinking / I thought dudes remark was rude okay / So I moved on to Dom Cuvée Rose ". Mr. Big Pimpin nu poate deveni insa, peste noapte, aparatorul negrilor, pozitia sa cu privire la urmarile uraganului Katrina si probabil singurul moment de sinceritate al intregului album sunt concentrate pe Minority Report: "Silly rappers, 'cause we got a couple Porsches / MTV stopped by to film our fortresses / We forget the unfortunate / Sure, I ponied up a mil' but I didn't give my time / So in reality I didn't give a dime / or a damn, I just put my monies in the hands / of the same people that left my people stranded". O parte din aceeasi transparenta in sentimente face subiectul si celui de-al doilea single: Lost One, caci o data cu inaintarea in varsta ies la iveala si mustrarile de constiinta, cauzate de relatiile cu Damon Dash, Beyonce ori nepotul sau decedat anul trecut. Prietenia cu Dr. Dre si anumite servicii pe care Hova i le-a facut in trecut fostului membru NWA (precum versurile la Still Dre) s-au concretizat in nu mai putin de 4 instrumentale: Lost One, 30 Somenthing, Trouble & Minority Report.

Zicala "in spatele oricarui barbat puternic se ascunde o femeie puternica" devine aplicabila si cazul de fata, doar ca mai tanara Beyonce nu se lasa deloc umbrita de succesul iubitului ei. Relatia lor, bazata pe mai multe colaborari muzicale decat a avut orice alt cuplu monden, dureaza in ciuda stilului de viata adoptat si descris pe Hollywood. Nu lipsesc nici productiile lui Pharell sau Kanye West fructificate pe Anything - ce dezvaluie fantezia acestui "original D boy" de a face sex pe (un pat cu) bani, respectiv Do You Wanna Ride - un gospel-soul-cu-armonii-de-sintetizator ce ia forma unei convorbiri telefonice cu Emory Jones (prieten al MC-ului, actualmente incarcerat), in care Hova ii comunica pe scurt cele mai recente intamplari din cariera sa, alaturi de rememorarea unor episoade din copilarie. Totusi, cel mai bun instrumental nu apartine lui Dre, Kanye, Pharell, Swizz Beats, Blaze si nici anonimilor DJ Khalil sau Scyience. Cea mai buna productie poarta semnatura unui out-sider: Chris Martin. Se pare totusi ca salvatorul kulturii nu se descurca indeajuns de bine cu oamenii din interior pentru a resuscita hip-hop-ul, aportul sotului lui Gwyneth Paltrow fiind unul decisiv. Programat sa apara pe fata B a celui de al treilea single, Beach Chair este probabil raspunsul pe care vocalistul Coldplay l-a gasit pentru noul sound al trupei australiene, reprezentand totodata implinirea dorintei lui de a colabora cu un artist din sfera hip-hop. In ceea ce-l priveste pe Jigga, el atinge aici punctul suprem al unei meditatii ce are ca punct de pornire definirea vietii: "Life is but a dream to me / Gun shots sing to these / Other guys but lullabys / Don't mean a ting to me", "If the prophecy's correct / Then the child should have to pay / For the sins of a father / So I barter my tommorows / Against my yesterdays".

Inevitabil, dupa una sau mai multe auditii ale albumului intrebarea ce isi face loc in minte suna cam asa "ce aduce nou Kingdom Come pentru mine?" Raspunsul, daca nu ati avut rabdare sa cititi cu atentie recenzia, este totusi unul simplu: nimic impresionant. Pentru autoproclamatul "CEO of Hip Hop" orice eveniment din viata sa va deveni un nou motiv pentru a se pupa singur in oglinda si de a se crede un fel de Mesia. Pacat ca aceasta criza a varstei prin care trece nu lasa in urma decat putine realizari notabile.

Alegerea recenzentului:
Beach Chair (feat. Chris Martin)
Lost Ones (feat.
Chrisette Michele)
Minority Report (feat.
Ne Yo)

Common - Universal Mind Control

26.01.2009

Obisnuia sa iubeasca hip-hop-ul la inceput anilor '90 dar i-au trebuit opt albume si cinci filme pentru a trece de la  "I Used To Love H.E.R." la "When it comes to hip-hop/ It's just me [citeste]

Lil Wayne - Tha Carter III

20.12.2008

Europa a imbratisat dezvoltarea miscarii hip-hop intr-un context diferit de America, in concordanta cu elemetele sociale si muzicale dominante. Fara indoaiala, influenta S.U.A. asupra [citeste]

Lupe Fiasco - The Cool

19.12.2008

Ceremonia de decernare a premiilor VH1 HipHop Honours din 2007 nu va fi uitata cu una cu doua. Motivul il reprezinta micul „fiasco“ al lui Lupe Fiasco in momentul in care [citeste]

Common - Finding Forever

04.01.2008

O data atinsa o varsta si o maturitate artistica, in mintea celor mai multi artisti apare intrebarea caracteristica momentelor de criza: "Din tot ce [citeste]

Talib Kweli - Eardrum

21.12.2007

Comunitatea de dupa 2000 l-a incoronat (vorbind, desigur, la modul figurat) pe Talib Kweli cu titlul de "Hip-Hop Adevarat". Inaltul rang a fost obtinut prin talent, perseverenta, inovatie, [citeste]

Chrisette Michele - I Am

04.10.2007

Imperiul Def Jam Records reprezinta un simbol al succesului, lansand de-a lungul timpului o serie impresionanta de artisti cu priza la public. Mai mult, acest lacas al "greilor" in materie [citeste]

The Game - Doctor's Advocate

10.02.2007

Fiecare individ se exprima la nivelul posibilitatilor sale. Considerati-o lege nescrisa sau truism, afirmatia reflecta purul adevar. Hi-Tek a ales sa-si sugereze progresul artistic printr-o [citeste]

Nas - Hip Hop Is Dead

27.01.2007

In ciuda funeraliilor proclamate de Nas, Hip-Hop-ul traieste. Ce-i drept, nu se afla in cea mai buna forma a sa: l-a cam orbit sclipirea lanturilor de platina, a ramas de cateva ori fara [citeste]

Kidz in the Hall - School Was My Hustle

13.12.2006

Pe 31 ianuarie 2004, fondatorii Brian Brater si Jarret Myerin inchideau oficial portile unuia dintre cele mai de succes labeluri hip-hop independente din US: Rawkus Records. Se desparteau [citeste]

Hi-Tek - Hi-Teknology 2: The Chip

18.11.2006

Cu riscul de a apela la un cliseu, voi incepe aceasta recenzie prin vesnica referie la coperta. Nu din lipsa de inspiratie, ci din simplul motiv ca una bine gandita da, de obicei, indicii [citeste]

The Game - The Documentary

05.04.2005

Sa recunoastem meritul artistic al celor de la G-Unit – daca nu în cadru muzical, macar la copertat albume. Ce-avem aici? "Tânar MC la început de drum, caut urgent [citeste]

Jay-Z - Kingdom Come

Rating: 3.4/5

Data lansarii: 2006

Label: Roc-A-Fella/Def Jam

Tracklist:

01. The Prelude
02. Oh My God
03. Kingdom Come
04. Show Me What You Got
05. Lost One
06. Do U Wanna Ride
07. 30 Something
08. I Made It
09. Anything
10. Hollywood
11. Trouble
12. Dig a Hole
13. Minority Report
14. Beach Chair