Gang Starr - Mass Appeal: The Best of Gang Starr

Scris pe 12.01.2007 de Nevrotik

Gang Starr si-a castigat reputatia unui grup de elita al hip-hop-ului, producand de-a lungul anilor '90 o serie de albume ce frizau perfectiunea. In toata aceasta perioada, membrii sai si-au perfectionat stilul progresand vizibil de un album la altul. Debutul No More Mr. Nice Guy nu a fost un efort pe masura talentului celor doi, dar Step in the Arena a reprezentat un mare pas inainte, iar mai apoi Daily Operation si Hard to Earn sa fie apogeul. Cu patru albume la activ, DJ Premier se inscria, fara-ndoiala, in randul primilor trei producatori de hip-hop din lume (daca nu chiar primul), pe cand Guru - jumatatea semnatara a partilor vocale si a seriei Jazzmattaz - isi gasea locul, la randul sau, in fruntea MC-ilor. Cu toate acestea, Gang Starr nu s-au vazut apreciati la adevarata lor valoare, vanzarile si mai ales promovarea de care aveau parte la vremea respectiva lasand de multe ori de dorit. Pauza de patru ani ce a precedat Moment of Truth, i-a facut pe multi sa realizeze ce pot pierde si, cu toate ca anumite voci considerau materilaul drept inferior lui Hard to Earn, nimeni nu a mai indraznit sa-i priveze pe cei doi de respectul pe care il meritau. In urmatoarea jumatate de decada, legendarul duo mai adauga doua tilturi la mostenirea-i deja impresionanta: LP-ul aniversar Full Clip: A Decade of Gang Starr si The Owners.

Ce-ar mai fi de spus despre ei? Cea mai mare realizare a carierei lor e faptul ca nu si-au pierdut niciodata consistenta. Cu o viziune sanatoasa asupra hip-hop-ului inca de la inceput (beat-uri organice + rime virtuoase), Guru & Primo si-au cristalizat definitiv formula succesului in '92, au perfectionat-o pana in '94 si i-au ramas fideli de-atunci incoace. Si, desi estetica sunetului a suferit unele ajustari in decursul anilor, (accentul pronuntat de jazz scade odata cu trecerea timpului fiind insotit de hook-uri construite pe diferite sampleuri ciopartite), nu exista diferente majore intre, sa zicem, o piesa de pe Step in the Arena sau The Ownerz. Vina poate fi atribuita evident consistentei, din aceasta cauza Mass Appeal: The Best of Gang Starr nu-i doar o simpla colectie de melodii adunate dupa anumite criterii, iar faptul ca tracklist-ul nu are itemurile aranjate cronologic devine unul irelevant.

Pentru unii dintre ascultatori (si in special pentru cei care detin o copie a lui Full Clip: A Decade of Gang Starr), "Best of"-ul de faţă poate aparea putin redundant, deoarece o buna parte din piesele de aici se regasesc si pe Full Clip... Totusi, e greu de crezut ca cineva poate considera ca fiind redundante clasicele Manifest, Code of the Streets, Mass Appeal, Take It Personal ori Just to Get a Rep. Ele mai scot inca o data in evidenta (daca mai era necesar) chimia extraordinara dintre Guru & Premier. Cel din urma a produs instrumentale pentru nenumarati grei ai scenei (Biggie, Nas, Jay-Z, Common), foarte posibil unele dintre ele mai bune decat cele facute pentru Gang Starr, insa niciunul dintre ei nu au reusit sa le puna intr-o lumina mai favorabila decat Guru. Dl. Gifted Unlimited a gasit modalitatile optime de a-si asterne flow-ul monoton (de unde si titulatura de King of the Monotone) peste beat-uri fara a le trimite in fundal. Timbrul sau vocal a ramas domol fie ca propovaduia "codul strazii", facea campanii impotriva non-valorilor, se referea la relatiile interumane (Ex-Girl to Next Girl) sau pur si simplu livra fara o anumita directie: "I chant eenie-meenie, minie, moe/ I wreck da mic like a pimp pimps hoes/ Here's how it goes I am a genius I mean this/ I shake this you'll take this I'm kinda fiendish [...] Chumps pull guns when they feel afraid, too late when they dip/ in the kick they get sprayed/ Lemonade was a popular drink and in still is/ I get more props den stunts den Bruce Willis/ A poet like Langston Hughes and can't lose when I cruise/ Out on the expressway/ Leavin the Bodega I say "suave"/ Premier's got more beats den barns got hay [...]" (DWYCK). Intr-adevar s-ar putea argumenta ca rimele sale nu sunt intotdeauna dintre cele mai alese in ciuda crezului enuntat anterior, dar fiind posesorul uneia dintre cele ma bune voci din bransa, regele monotonului nu are nevoie sa scuipe decat versuri mediocre pentru a face portiunile vocale mai mult decat agreabile.

The Ownerz isi bifeaza prezenta prin single-urile Skillz si - surprinzator - Put Up Or Shut Up (o radiografie stringenta a realitatii). Personal as fi optat pentru You Know My Steez, Full Clip sau Discipline in locul celui din urma, dar nu se poate spune ca includerea lui dauneaza calitatii. Alte doua inserturi mai putin familiare si anume Natural de pe coloana sonora a peliculei Training Day, respectiv Tha Squeeze inclusa pe soundtrack-ul de la The Spin isi gasesc locul pe post de bonusuri. De-asemenea, exista un DVD cu videoclipuri - indispensabil unui "best of" de anvergura.

Fanii grupului si ai hip-hop-ului se vor bucura cu siguranta de Mass Appeal..., in special pentru ca el reflecta esenta hardcore rap-ului specific coastei de est americane. Este stilul pe care Gang Starr l-au dezvoltat, stil ce a stat la baza implinirii unor artisti precum Notorious B.I.G. sau Nas si care, in cele din urma, a readus New York-ul in postura de Mecca muzicii rap. Gang Starr sunt "proprietarii" acestui stil, iar albumul de fata are pe langa o valoare muzicala incontestabila si o deosebita semnificatie istorica. El ii ridica pe Gang Starr cu cateva trepte mai sus deasupra unor Run DMC, EPMD sau chiar Public Enemy care nu au reusit sa ramana relevanti in joc pe tot parcursul carierei. Iar daca stai un moment si analizezi lucrurile in perspectiva, Gang Starr ar putea foarte bine fi cel mai mare grup rap care a existat. Vreodata!

Mass Appeal

Guru - Jazzmatazz Vol. 4

17.12.2008

Imbinarea sound-ului hip-hop de 90 BPM al lui Guru cu savoarea clasica a jazului lui Keith Elam intinde coarda pe Jazzmatazz Vol. 4: The Hip Hop Jazz Messenger: Back to the Future. Ajutat de [citeste]

04.01.2008

19.10.2006

Ol' Dirty Bastard - Osirus: The Official Mixtape