Scris pe 04.09.2004 de DJ Strike

Dupa lansarea compilatiei Proiectul Verde, eram curios care va fi primul album produs de Urban Records. Baietii de la Explicit au fost, se pare, cei mai potriviti pentru a deschide aceasta serie. Ceea ce auzisem din partea lor pe Proiectul Verde mi s-a parut mediocru sub aspect liric; notasem însa o oarecare decenta în privinta instrumentalelor lui Subsemnatu'. Eram curios daca albumul îmi va confirma sau depasi aceasta prima impresie.

Comunicatele de presa din partea Roton anuntau: "Hip-hop-ul s-a îmbogatit cu înca un album valoros: Muzica Depravata de la Explicit", "Albumul de debut Explicit contine piese cu influente de la trip-hop, drum&bass si pâna la chill-out", "Sub semnatura Roton si Urban Records, un album de hip-hop veritabil" etc. Toate acestea s-au dovedit a fi însa pe lânga subiect. Albumul nu mi se pare unul valoros, influentele trip-hop si drum&bass nu ies la iveala, iar hip-hop-ul e departe de a fi unul veritabil...

Baietii nostri nu sunt chiar noi pe piata: "Subsemnatu si ICSU formeaza trupa Explicit, în 1996 activând sub titulatura Da Flex. În 1999, casa de discuri Intercont Music i-a solicitat pentru compilatia De la Est la Vest. Interesant este ca autorul instrumentalului piesei pe care au prezentat-o pe aceasta compilatie, a fost nimeni altul decât Cheloo de la Parazitii." Pe lânga aceste informatii preluate din respectivele comunicate de presa, ar mai fi de adaugat ca majoritatea pieselor de pe compilatia De la Est la Vest sunt semnate de acelasi Cheloo iar în 2001 Subsemnatu' a aparut pe albumul lui Raku, În Mediu Vitreg, pe trackul Pentru show, alaturi de Drops si Parshivu.

Prezentarile fiind facute, iata ce s-a auzit dupa ce am apasat "play"...

Dizlocarea, adica numele intro-ului, semnat Stasz, un membru mai vechi al trupei, despre care am aflat ulterior ca e plecat la studii peste hotare. Al doilea track, Gresesc daca fac asta? este piesa definitorie a trupei, linia reprezentativa fiind: "Noi vrem legalizare si sa bem!". Nu lipsesc nici referirile sexuale, ICSU lansând câteva linii de care probabil e foarte mândru: "P*la mea pe fruntea ta/ Spune-acum, ce vezi?/ Desigur o priveliste minunata/ Cu doua coaie mari si o p*la, bine sculata!" Fanii ar trebui sa fie si ei mândri de aceasta demonstratie de virtuozitate. Finalul e îmbogatit de interventia lui DJ Undoo, care încearca sa salveze o piesa demna de mila.

A lu Pigus... sau cum sa faci sex dupa modelul Explicit. O piesa dedicata în întregime activitatii sexuale si fetelor devenite femei cu moravuri sa zicem "usoare" sau mai degraba "slabe". Cititi invers titlul piesei si veti descoperi invitatia baietilor facuta admiratoarelor si fanelor... de orice sex. Instrumentalul are influente vizibile RZA sau mai exact Protect Ya Neck (The Jump Off) de Wu-Tang Clan.

Piesa care da titlul albumului constituie un motiv temeinic de veselie, invitat fiind nimeni alta decat Maria Tanase. E drept, sub forma unui sample cosmetizat preluat din "Ciuleandra". Piesa ma trimite cu gândul la o isprava mai veche din categoria "Hip hap meid in Romania" – Sotto Inteso si a lor Caterinca. Astfel, "Vreau sa vad paharele în aer/ Cine nu bea cu noi e-un fraier” ar sta foarte bine lânga "Toti oamenii care sunt cu mine/ Mâinile în aer si paharele pline"... si, cine stie, poate pe viitor, o compilatie de piese hip-hop cu influente de "Tezaur folcloric" si interventii de-ale maestrului Gheorghe Dinica ar prinde bine.

Albastru de metil e dedicata lu' nenea Militian si se remarca prin refrenul ghidus ce pare a fi intrepretat de un reprezentant de seama a generatiei Soimilor. Genialul Gheorghe Dinica e prezent din nou, alaturi de bunul sau prieten, actorul Dorel Visan, gratie sample-urilor din filmele "Filantropica" si respectiv "Cel mai iubit dintre pamânteni".

Zone de interes introduce un alt invitat, Stoe Toxxic (Da Hood), care alaturi de ICSU si Subsemnatu', îsi prezinta replicile de agatat femei în cluburi. Instrumentalul e asortat din belsug cu trompete si, pentru o scurta repriza, cu o garnitura de tobe africane. În aceeasi gama comerciala se situeaza si piesa urmatoare, De sezon, una la care s-a filmat si videoclip. Multa caterinca si umor ieftin, adica exact ceea ce gusta publicul de la noi. Ma întreb în ce directie se îndreapta cei de la Urban Records, alegând astfel de piese pentru promovare.

Beat în cârciuma - un interludiu care face trecerea catre noul registru, cel social, alimentat din plin cu povesti lacrimogene ce caracterizeaza situatia marii parti a locuitorilor tarii. Povestile încep sa se deruleze, prima dintre ele purtând numele de Dragoste paterna. Asa cum se poate deduce, e vorba de un tipic love story balcanic, în care dupa o escapada clandestina consumata în buda unui tren, barbatul se trezeste tata si e obligat sa se casatoreasca. Desi coperta semnaleaza prezenta lui Freakadadisk, eu personal nu am remarcat-o. Continuarea idilei o gasim în urmatoarea poveste, care descrie Un cuplu fericit, format pentru început din tipul tânarului ratat român, care în ciuda asa-ziselor studii superioare pe care le detine, nu prea se descurca în viata... si asta pentru ca multe din universitatile românesti fiinteaza doar pentru a asigura o diploma celor în stare sa o cumpere. Mai lipseste ca Satana din nadragi sa-si faca de cap si, dupa o însuratoare fortata de împrejurari, barbatul devine sclavul sotiei sale. Ei si-atunci, singura alinare a lui ramâne bautura, alaturi de care formeaza într-adevar un cuplu fericit.

Nexus in Ganjhaa sau "Bine ai venit în Buddha Bar!" Probabil aceasta s-a dorit a fi "influenta chill-out" semnalata în comunicatul de presa. Sau poate nu e chill-out, ca e trip-hop... nu stim. Cert e ca face legatura spre O ard aiurea, piesa cu caracter educativ-demonstrativ ce trateaza reactiile aparute dupa consumarea câtorva paie. Tripatul, paranoia, imaginea neclara sunt doar câteva dintre efectele descrise.

Puya îsi face aparitia pe Ce te faci?, o piesa nu atât de reprezentativa pentru el, cât mai ales pentru colegul Sisu: "Ce te faci când afli ca de fapt/ Prietenii tai sunt cei care te-au turnat". Se revine deci la cadrul social, eroul piesei fiind acelasi personaj ratat, ajuns acum într-o situatie critica în care sinuciderea e vazuta ca o alternativa.

Lista invitatilor se îmbogateste cu Deceneu, dezlantuit în calitate de DJ pe instrumentalul asigurat de Subsemnatu'. Raspunsul ar fi fost mai bine primit ca o piesa si nu ca un interludiu de un minut si jumatate.

Introducerea fiind facuta, urmeaza Prima zi - probabil singurul motiv pentru care ar merita sa cumperi albumul. Subsemnatu' are cea mai buna strofa dintre toate, dar ceea ce face aceasta piesa una de exceptie este prezenta lui Raku. As putea spune ca Raku preda aici adevarate lectii de emcee-ing. Felul în care îsi adapteaza flow-ul în functie de ritm, versurile bine structurate si jocurile de cuvinte ridica Prima zi din mediocritatea materialului. Instrumentalul furnizat de acelasi Subsemnatu' este si el unul mai calitativ. Nu vreau sa dau mai multe detalii, ca sa nu distrug surpriza primei auditii.

Încheie acest album track-ul Cai verzi pe pereti... o încercare de ne asigura buna dispozitie în timpul arderii foitelor verzi. "Pacat ca timpul s-a scurs/ Mai aveam multe de spus"...

Muzica Depravata e un nume inspirat pentru un produs mediocru, destinat probabil atragerii unui public cât mai numeros catre hip hop. Departe de a fi unul veritabil, acesta are aspectele lui pozitive: instrumentale îngrijite si invitati capabili sa ridice calitatea oricarui material pe care apar (DJ Undoo, Deceneu, Raku). De cealalta parte stau caterinca si umorul de duzina, iar subiectele abordate sunt dintre cele mai neinteresante: despre sex, politie, petreceri si viata conjugala au vorbit poate prea multi înaintea celor de la Explicit. Sa nu fi fost Prima zi, as fi considerat ca achizitionarea acestui album schimba în mod negativ calitatea unei colectii (si asa sarace) de albume românesti.

Prima zi

08.01.2009

Zale - Respect

15.01.2008

Intr-un interviu acordat in 2005 televiziunii National TV - in cadrul emisiunii TU! prezentata de Mirela Vasadi - Raku [citeste]

Subsemnatu - Parerea mea...

15.12.2006

Subsemnatu e unul dintre acei baieti destepti cu care, in alt context decat cel actual, as face generos schimb de idei legate de productia negativelor, umorul negru cu femei si probabil s-ar [citeste]

Sisu & Puya - O Mare Familie

25.08.2006

Se spune ca timpul le rezolva pe toate... in bine sau in rau. Daca acum cativa ani buni, La Familia rulau sub sintagma "baieti de cartier", lucrurile au inceput sa ia o turnura [citeste]