Eugen Iustin - Jurnal de cord

Scris pe 08.12.2006 de Nevrotik

Fie ca va place sau nu, in Romania conceptul de label independent se suprapune cu cel de netlabel. Cele cateva incercari firave de a infirma aceasta realitate nu constituie decat exceptiile ce confirma regula. Cu toate ca existenta in blogosfera produce rareori rezultate palpabile, sunt tot mai multi cei care isi incearca norocul in spatiul virtual. Inceput in ideea unei lipse de optiuni, fenomenul a luat amploare devenind rapid un trend (vezi tonele de release-uri aparute prin intermediul internetului). Numai ca, la fel ca in lumea reala, cea virtuala face si ea selectia naturala. Astfel, indiferent de statutul tau (artist sau casa de productie), risti sa fii doar o intrare oarecare daca nu oferi nimic nou. La o privire in ansamblu, cei de la RapPace par sa fi inteles mersul lucrurilor virtuale... Motto-ul lor "acaparand lumina... reflectand idei", precum si informatiile de pe site-ul/blog-ul oficial de la sectiunea "Despre", ii recomanda drept ceva mai mult decat o simpla casa de productie. Si ca sa pastram datele problemei simple, ii vom numi oameni preocupati de arta.

Ca sa fiu sincer, nu sunt genul de persoana la curent cu toate aparitile blogosferice, deoarece le consider obscure in majoritatea lor. Admit, de asemenea, principiul exceptiei confirmatoare de regula referit chiar de mine in randurile anterioare... Albumul de fata a ajuns la urechile mele dintr-o intamplare, mai precis mi-a fost recomandat prin e-mail. Singurul lucru care m-a determinant sa-l ascult (exceptand gratuitatea) a fost numele artistului, faptul ca el nu se ascunde sub un pseudonim (sau cel putin nu la prima vedere). Data fiind natura creatiei sale, nici nu cred ca era necesar unul. Eugen Iustin, caci despre el e vorba, apare mai degraba ca poet decat ca MC, iar muzica lui s-ar numi (dupa unii) rap literar. Cei de peste ocean probabil ar cocheta cu sintagma "spoken word", dar asta-i treaba lor. Despre Iustin, "lampagiul (d)in veacul greu", nu sunt pre multe de spus, cel mai bun mod de a-l cunoaste fiind chiar muzica lui. Prin intermediul Jurnalului de cord el isi deschide inima, nu "pentru autopsie" - dupa cum spunea Cheloo - ci pentru a-si da frau liber trairilor interioare. La nivelul productiei lucrurile se pastreaza simple doar la suprafata. De-a lungul pieselor apar stratificate un numar suplimentar de layer-e ce fac doar aparenta unidimensionalitatea sunetului - unul de inspiratie downtempo. In spatele acestora sta o varietate de "drum pattern"-uri inradacinate in Hip-Hop care dau albumului o natura oarecum abordabila. Pentru o perceptie mai exacta, ar fi mai indicata o reprezentatie live in care fundalul sonor sa fie asigurat de catre o orchestra. Insa indiferent de parametrii auditiei din interiorul materialului razbate un elitism evident. Prin urmare modul perceptiei depinde de cativa factori, dintre care determinanti ar fi toleranta fata de ceva diferit, fata de elemente alternative si gradul de snobism al ascultatorului.

In cazul in care nu v-ati dat seama inca, aceasta recenzie subscrie categoriei acelora mai putin obisnuite in care autorul foloseste o introducere stufoasa, face foarte putine referiri concrete asupra continutului in cauza si apoi incheie brusc. Am adoptat formatul respectiv pentru a da fiecaruia posibilitatea de a simti continutul in felul sau. Desigur, pentru cativa dintre voi el va fi o mare realizare, iar pentru altii un mare zero. Eu ma voi plasa undeva intre aceste doua extreme.

Cuplu

Eugen Iustin - Jurnal de cord

Rating: 3.5/5