Doujah Raze - New York City b/w Virginia

Scris pe 06.09.2005 de DJ Strike

Intr-o lume in care notiuni ca hi-tech sau digital sunt din ce in ce mai frecvente in limbajul uzual, iar banalele dischete au fost de mult inlocuite cu DVD-uri, exista artisti ce inca prefera clasicul sunet de ceara. Situatia mi se pare cu atat mai indreptatita cu cat respectivii incearca sa-si faca un nume pe scena tot mai fierbinte a hip-hop-ului new-yorkez. Cu nu mai putin de 5 single-uri editate pe vinyl, 2 mixtape-uri, un album ce asteapta sa intre pe rafturile magazinelor si mai multe turnee internationale la activ, Doujah Raze si-a asigurat locul in straturile inalte ale undergroundului din metropola americana.

Atentia noastra se va indrepta asupra a 3 dintre cele 5 single-uri lansate la Trilogy Records - propriul label independent fondat alaturi de amicul Double J. Cronologic, primul 12" aflat in lista a fost lansat in martie 2003 si cuprinde piesele Spinmata si The Breakoff in clasicele variante: original, radio edit, acapella si instrumental. Piesa de pe fata A, cea care da de altfel si numele discului - Spinmata - beneficiaza de aportul creativ al crew-ului de producatori Da Beatminerz. Asteptam ca din boxe sa razbata sound-ul prin care acestia s-a facut cunoscuti pe SoundBombing II, insa spre dezamagirea mea negativul este unul cat se poate de liniar. Loop-ul repetitiv e construit foarte simplu, nota dinstinctiva dand-o un sample de trompeta. Daca productia s-a dovedit inselatoare, nu acelasi lucru se poate spune si despre prestatia lui Doujah Raze. MC-ul ne introduce in lumea unui DJ rezident, caruia ii este dat sa se confrunte cu gusturile proaste ale celor ce calca pragul clubului. Fata B pare mult mai interesanta... The Breakoff - rupe ritmul monotoniei, prin cateva beat-uri puternice trademark - Dial Tone (Team Demolition) - completate pe alocuri de scratch-uri. MC-ii nu se lasa nici ei mai prejos, astfel ca dupa prestatia gazdei, invitatii - Thad Reid si Optical (Team Demolition) mentin aceeasi linie agresiva rupand capetele celor ce le stau impotriva.

Urmatorul disc, a lovit rafturile magazinelor cateva luni mai tarziu. The Dedication (Hold that Heat) il introduce pe Omar Credle (O.C.) - membru al legendarului grup D.I.T.C. (Diggin In The Crates) dar si pe mai putin cunoscutul Born Unique. Alaturi de Mr. Raze acestia se simt mai mult decat comfortabil pe ritmurile lui Danny "Digger" Frazitta, protestand si incurajand masele sa lupte pentru drepturile lor. Personalitatea si povestea vietii lui Doujah se deruleaza prin Ghosts of Mars, un track pe care isi face simtita prezenta Mista Sinista - campion DMC in 2003. Sound-ul lejer, fara variatii majore, semnat Double J asigura atmosfera prielnica destainurilor. Fata B ne rezerva si un remix al unui single mai vechi - Irish Cream. Autor: germanul Shuko, ce pune pe tapet un ritm exotic, racoritor, cu influente ragga, pastrand si scratch-urile lui Disko Dave din varianta originala.

Ajugem si la cel mai nou single - New York City b/w Virginia - lansat in 2004. Pentru fata A, acelasi Shuko asigura o productie antrenanta, demonstrandu-si astfel statutul de producator de talie mondiala. Mista Sinista completeaza sound-ul neamtului cu o serie de scratchuri, ce adauga un plus de personalitate piesei. Si ca totul sa fie complet si corect, rimele si vocea lui Doujah Raze suna mai bine ca niciodata. Single-ul surprinde intr-un mod autentic viata agitata din capitala hip-hop-ului. Cu siguranta cea mai potrivita alegere pentru un videoclip. Pe cealalta parte (B), ritmul scade simtitor, aglomeratia specifica metropolei e lasata in urma, iar Disko Dave se instaleaza comod pentru a controla atat platanele cat si productia. Si asta pentru ca alaturi de Thad Reid si Born Unique, Doujah Raze ne invita in Virginia - leaganul copilariei sale. Prin intermediul celor 3 MC si a DJ-ului ajugem sa poposim in orase precum Alexandria, Lynchburg, Virginia Beach sau Fredericksburg.

Doujah Raze face parte din generatia de artisti hotarati sa ne reamintesca de ce ne-am indragostit de hip-hop: de la povesti despre intamplari dintre cele mai banale, care fac parte din micile placeri ale vietii pana la adevarate manifeste impotriva politicii de brain-washin. Capitolul de productie este si el unul cat se poate de solid - Shuko reuseste instrumentale ce i se potrivesc MC-ului ca o manusa. In plus, asocierea cu nume ca Da Beatminerz, Mista Sinista si O.C. nu a facut decat sa creasca popularitatea unui MC ce a dovedit ca poseda un flow de invidiat. Asteptam cu nerabdare "urmatorul pas".

The Breakoff (feat. Thad Reid & Optical)
New York City (feat. Mista Sinista)
Virginia (feat. Thad Reid & Born Unique)