Doujah Raze - Doujah Raze

Scris pe 09.01.2006 de Nevrotik

Dupa un numar de 6 de single-uri si doua mixtape-uri (The Prefix & The Prefix II: Second Wetting) lansate pe piata, mult asteptatul album de debut al lui Doujah Raze vede in sfarsit lumina zilei. Cu toate ca nu mai este de ceva vreme un anonim al jocului (vezi numeroasele turnee in Europa, Asia, Australia, USA + diferite cloaborari cu nume cunoscute - Beatminerz, OC, Mista Sinista), Doujah profita de acest self-titled pentru a se prezenta lumii si a le arata de ce este in stare.

Asemenea debuturilor clasice de acum doua decenii, CD-ul de fata este compus in mare parte din single-urile lansate pe parcursul a patru ani de zile (2001-2004) si piesele de pe mixtape-uri, plus cateva jointuri noi. In ciuda diferentei de timp, Doujah Raze se prezinta bine inchegat, ca si cum ar fi fost inregistrat intr-o perioada scurta timp. Vibe-ul este acela al unei inregistrari bomm-bap de la inceputurile anilor 90 cu tobe si basi grei, rime constistente si melodii "soulful". De altfel insusi Doujah marturiseste pe unul din skiturile de la filnalul albumului - Looking Forward - ca si-ar dori ca hip-hop-ul sa sa se intoarca la perioada de glorie de acum 15 ani.

Pe parcursul albumului productia straluceste in mod evident de vreme ce Raze apeleaza la serviciile unor Beatminerz, Shuko, Disko Dave sau ale "colegului" Double J pentru a-i accentua flow-ul fara greseala. Ca orice opera de arta, Doujah Raze functioneaza bine la mai multe nivele. Cu cat stai mai relaxat si dispus sa apreciezi calitatea muzicii, cu atat mai mult vei avea ocazia sa descoperi in versuri multe alte subiecte inserate pe langa referintele proprii.

Un bun exemplu il da cel mai recent single premergator albumului, Plastic World, prin intermediul caruia Doujah Raze demasca lumea artificiala in care traim, plina de oameni superficiali, lipsiti de suflet, care aseaza aparentele inaintea esentei ("Everybody got their mask on / Smiling in your face, but behind you they laugh on [...] With chicks these days it's not just tits / Now they got fake ass, fake eyes, fake ties and fake lips..."). Dintre celelalte piese noi, When Misery Needs Company si Little More Time scot la iveala mizeria si jungla din industria muzicala, punand in lumina calitatile necesare pentru a ramane in joc. In alta ordine de idei Back to You spune povestile unor personaje care-si traiesc viata fara a avea o constiinta iar in momentul in care incearca sa se indrepte, trecutul le ajunge din urma sfarsind in mod tragic.

More Than You'd Ever Know pare cea mai buna reprezentatie a conceptualitatii si executiei lui Doujah. Aici MC-ul imbraca el insusi haina raului, relatand diferite ipostaze in care a adus durerea in viata oamenilor. Sample-ul trist ales pentru refren se potriveste de minune cu versurile care lasa a se intelege in final o tristete similara. Nu in ultimul rand, Raze evoca memoria unei figuri ce i-a influentat existenta si formarea ca artist: bunicul sau (Sam Lipton) trecut de curand in nefiinta.

Alte bijuterii mai vechi: introspectiva Ghost of Mars feat. Mista Sinista (o autobiografie rimata pentru cei ce nu sunt familiari cu numele lui) si Irish Cream (unde acesta se recomanda ca un "white MC" ce are multe de oferit hip-hop-ului) sunt de asemenea incluse si functioneaza la fel de bine ca atunci cand au fost lansate. De asemenea nu pot lipsi nici track-urile legate de locul copilariei sale Virginia (desi remixul de pe The Prefix II ar fi fost o alegere mai buna) si cel al resedintei sale actuale New York City. Pe Virginia Doujah se intoarce la origini si impreuna cu Thad Reid si Born Unique reinvie vremurile timpurii ducand ascultatorul intr-o calatorie imaginara in orasul natal Alexandria (VA). In completare, e prezentat New York-ul zilelor noastre, un oras al tuturor posibilitatilor ce are o viata dura si tumultoasa. La final, Hard Times, o alta pretendenta la "best cut", prezinta diverse realitati cotidiene pe un fundal dominat de sample-uri jazzy.

Din nefericire cateva piese mai putin reusite precum Clear sau Take a Chance s-au strecurat in tracklistul si asa mult prea stufos (19 track-uri). Facand insa abstractie de ele, Doujah Raze arata ca este capabil de muzica buna, muzica ce vine din suflet. Si acesta este un lucru de care piata duce lipsa in ultima perioada.

More Than You'd Ever Know
Hard Times

Big Noyd - All Out b/w How We Do