DJ Vadim - The Soundcatcher

Scris pe 09.12.2007 de DJ Strike

Pasiunea de a colectiona exista in fiecare dintre noi. De la specii de fluturi la timbre, de la cutii de chibrituri la tablouri de arta, de la cele mai banale obiecte de uz casnic si pana la cele mai extravagante accessorii - s-au gasit intotdeauna impatimiti gata sa-si dea averile pentru a-si insusi sau intregi astfel de colectii. Ce se intampla insa cand o astfel de colectie adaposteste sunete ? In astfel de cazuri colectionarii sunt o categorie aparte - DJ de profesie ce cochteaza si cu productia, cunoscuti si ca "crate-diggers" iar colectiile lor sunt adevarate depozite de vinyluri, casete, benzi magnetice sau alte suporturi audio. DJ Vadim e recunoscut a fi un "crate-digger" impatimit, in stare sa "vaneze" cele mai neobisnuite sunete din cele mai neobisnuite locuri. Ce se intampla insa cand toate exemplarele colectiei sale sunt amestecate, taiate, lipite, lungite, scurtate, mixate si apoi rearanjate ? Ia nastere albumul The Soundcatcher.

Materialul de fata reprezinta al cincilea LP pentru DJ Vadim, dupa U.S.S.R. Repertoire (The Theory Of Verticality), U.S.S.R. Reconstruction (Theories Explained), U.S.S.R. Life From The Other Side si U.S.S.R. The Art Of Listening scoase la Ninja Tune. Totodata si un nou inceput, caci o data cu lansarea lui The Soundcatcher, DJ-ul de origine rusa schimba si casa de productie - cei la BBE fiind mult mai aproape de directia pe care "gospodin" Vadim Peare doreste sa o abordeze pe viitor. Intr-adevar, noul album nu seamana, ca sonoritate, cu nimic din ceea ce a produs pana acum fondatorul Jazz Fudge si asta din pricina "melting pot"-ului muzical ce caracterizeaza fiecare piesa. Sunt puse de acord intr-o comunicare inter-culturala trompetele sud-americane, instrumentele ciudate ale sud-africanilor, acordurile reggae de chitara ale jamaicanilor sau beaturile boom-bap ce vibrau din soundsystemurile newyorkezilor in '80.

Majoritatea pieselor sunt realizate in colaborare cu diversi solisti vocali, unii mai necunoscuti decat ceilalti, talentati deopotriva. Album reproduce traseul turneelor, in urma carora au fost descoperiti o parte din acesti solisti, prin evidentierea, cu ajutorul sunetelor, a locurilor sau oraselor in care s-a poposit. Calatoria "vanatorului-de-sunete" pare sa inceapa undeva in Kingston, sound-ul lejer caracteristic patriei ragga acompaniandu-i pe Emo si Syrus lansati intr-un protest impotriva celor care incearca sa le manipuleze viata - Fear Feats. Acelasi manifest impotriva puterii e sustinut si de Diane pe Them Say, de aceasta data yoruba nigeriana fiind cea care tin hangul raspunsului dat de tanara generatie politicienilor si promisiunilor lor. Dupa scurtul periplu exotic se revine pe batranul continent - in Stockholm, mai precis - unde ascultatorul e partas la o criza de cuplu consumata intr-o zi friguroasa - Talk To Me feat. Sena. Se trece pe rand prin marile orase ale Europei, antiteticele vechi-nou si clasic-neconformist fiind puse in valoare cu precadere de fuziunea de sonoritati variate, ce altfel probabil nu ar fi avut sansa se intalneasca vreodata: Paris - Kill Kill Kill feat. Big Red si Katherin DeBoer, Berlin - Black is The Night feat. Katherin DeBoer, Londra - Ballistic Affairs feat. Skinny Man, Singa Blinga, Killa Kella si Sena, Barcelona - Theme to Big Willy Dee. Lumea noua e pusa pe harta de New York - Got To Rock feat. Zion I, New Orleans - Sufferin Blues feat. Jill Green, Wilson - Bath in Bleach feat Monte Smith. Turneul se incheie ciclic tot in Jamaica, atmosfera lejera, acompaniata de trompeta suflata de Dom Glover, punand punct unui safari muzical ce a depasit granitele continentului negru - Watch That Sound feat. Emo.

Cuvantul care descrie cel mai bine albumul The Soundcather, atat din punctul de vedere al abordarii muzicale cat si in ceea ce priveste atitudinea lui Vadim, e cosmopolit. Sfarsitul seriei "U.S.S.R." marcheaza o viziune noua a producatorului de orgine rusa, una in care nu exista culturi muzicale independente ci un intreg, ce inglobeaza armonios elemente specifice.

Talk To Me feat. Sena
Black Is The Night feat. Katherin DeBoer
Sufferin Blues feat. Jill Green