DJ Signify - Sleep No More

Scris pe 26.10.2004 de Doru649

Cât de mult s-a schimbat hip-hop-ul în scurta-i existenta? Conceptiile de la care a pornit – cea virulenta si contestatara pe de o parte si cea de "having fun" de cealalta – desi ramân puncte de referinta în noul climat social, au lasat treptat locul altor tipuri de manifestari. Tot mai multi artisti cauta metode alternative pentru a se afirma, a-si pune în valoare calitatile, a-si exprima emotiile care i-au adus în fata microfoanelor sau, dupa caz, în spatele platanelor. Daca faimosul curent "gangsta" a ajuns deja, se pare, într-un punct mort, victima unei plafonari premature în filosofii materialiste, ignoranta si exhibitionism, se acorda în schimb o atentie crescânda derivatilor hip-hop-ului, fuziunii de stiluri, albumelor conceptuale. Asadar, schimbarile de care vorbim s-au efectuat nu atât sub aspect tehnic, cât sub cel al abordarii. E suficient sa pomenim numele Anticon ca în fata sa ni se deschida o cu totul alta perspectiva asupra genului. Din aceeasi categorie mai fac parte Big Dada, Mush, Def Jux, Bully si... Lex Records, la care îsi face aparitia acest LP. Un label înca modest, dar care promite multe.

Nu întâmplator am facut aceasta introducere, pentru ca avem de-a face cu un material deosebit, foarte personal, adaptat autorului sau nu doar în masura viziunii artistice, ci si în plan psihologic. DJ Signify nu se margineste sa fabrice instrumentale, ci vrea sa redea o stare de spirit, sa-si exprime cautarile interioare prin intermediul muzicii. Sleep No More e produsul unor lungi peregrinari nocturne, a framântarilor bolnavicioase între vis si realitate sau, cu alte cuvinte, acelei tulburari de constiinta pe care o numim insomnie. Unii vor fi cunoscând-o, altii mai putin, dar pe cei din tagma producatorilor de hip-hop abstract se pare ca nu-i ocoleste, existând cel putin doua alte indicii în acest sens – Insomniac Olympics si Sleep Apnoea, piese semnate Blockhead, respectiv Buck 65. Conceptul albumului se extinde însa dincolo de aceste repere, putând fi interpretat (potrivit oficialilor Lex) ca o "coloana sonora a unui film de groaza inexistent". Sa întelegem ca Signify e urmarit de cosmaruri? Sau de vina sa fie recunoscuta sa dependenta de substante halucinogene?

Recitalul artistului e deschis de Fly Away, a carei tristete molipsitoare anunta fara nici un echivoc cuprinsul pieselor urmatoare. Trebuie sa remarc din start inspirata alegere a titlurilor: Fly Away da într-adevar impresia plutirii, a suspendarii în spatiu, iar Migraine îi urmeaza îndeaproape, sugerând la fel de bine o puternica durere de cap. Desi stilul producatorului new-yorkez aminteste deseori de creatiile canadianului Sixtoo, acesta se deosebeste tocmai prin calitatea de soundtrack pe care o insufla sample-urilor folosite. Din acest punct de vedere, se evidentiaza mai ales Cup of Regret si trilogia Peek a Boo, pentru care Signify face recurs la sunete dintre cele mai reci si apasatoare, cu fragmente de pian, dangate de clopot, fosnete si murmur de voci... Beat-urile sunt în general seci si foarte pronuntate, dar pe lânga elementele clasice de hip-hop, se profileaza o tendinta evidenta spre minimalism. Departe de a reprezenta o sursa de neplacere, e doar un mijloc de a construi o ambianta specifica si a scoate în relief numeroasele sample-uri.

În aceasta atmosfera glaciala, apogeul lui Sleep No More e dat de doua piese ce ies în evidenta prin caldura pe care o emana la prima auditie. Kiddie Litter introduce si primul invitat – batrânul anticonian Sage Francis, aflat în forma maxima. Scurta dar foarte eficace, interventia acestuia da o noua dimensiune instrumentalului, care ar fi rezistat cu succes si de unul singur. Totusi, alchimia dintre DJ si MC e de invidiat, pentru ca, daca e sa dam crezare zvonurilor, Sage si-ar fi trimis bucata vocala prin internet. Câteva minute mai târziu dupa degustarea acestui aperitiv, vom fi tratati regeste cu Winters Going, unde genialul Buck 65, luând asupra sa derivatele titlului, dedica un impresionant poem alegoric întoarcerii primaverii, completat de un Signify si mai genial pe final, care încheie în forta cu câteva tobe sparte si un sample vocal excelent, plasat exact acolo unde îi era locul. Un numar superb, însa nu si exclusiv, de vreme ce vom avea placerea sa-i regasim pe cei doi MC în alte 6 piese: Haunted House Party, Cup of Regret (Sage) si Red to Black, Stranded, Where Did She Go? + Hidden Track (Buck).

Când se lasa cortina, privirea se încetoseaza si întoarcerea la realitate se lasa asteptata. Pentru ca Sleep No More degaja, mai mult ca oricare alt proiect de hip-hop abstract, o intensitate destabilizatoare, ce cufunda ascultatorul într-o adânca stare de transa, fara a-i permite totusi nici o clipa de ragaz. Asta datorita lui DJ Signify, noul guru spiritual al comunitatii Lex, care nu se multumeste sa-si exprime angoasele personale, ci îsi invita adeptii la contemplarea propriilor lor insomnii. Si credeti-ma pe cuvânt, ar fi chiar pacat sa refuzi o asemenea provocare...

Winters Going (feat. Buck 65)
Kiddie Litter (feat. Sage Francis)

Sage Francis - A Healthy Distrust