DJ Shadow - Endtroducing...

Scris pe 07.01.2003 de Doru649

Ce apare evident când ascultam muzica lui Shadow este tendinta lui de a trata hip-hop-ul ca o inovatie muzicala si nu ca un manifesto adresat societatii. Asta explica în mare masura de ce albumul lui de debut nu semana oricarui altuia la momentul aparitiei. Folosind nu doar ritmurile hip-hop-ului, ci si tehnica de 'cut-and-paste' ca temelie, Shadow creeaza un univers de profunzime de o complexitate uriasa. Sa fie clar: Endtroducing e primul album din istorie creat în exclusivitate din sample-uri, fapt care ar trebui sa-l propulseze pe dl. Josh Davis în Cartea Recordurilor.

Pe coperta CD-ului vedem doi insi scotocind de zor într-un vinyl shop - trimitere directa la vechea pasiune a oricarui DJ cu experienta: "digging in the crates". Au existat si vor mai exista, probabil, critici care sa submineze uzul necontrolat al sample-urilor, invocând asa-zisul "furt al lenesului". Într-adevar, acestea sunt cu sutele si nici nu are rost sa le mai cautam provenienta, dar felul în care sunt toate puse laolalta mentine intact meritul de artist creator: sampling-ul e si el o arta. Materialul, privit în mare, te poarta prin ambiante nemaiîntâlnite în hip-hop. Poate ca nu e ceva care sa te îmbie sa dansezi; poate ca alti DJ (ca Grandmaster Flash) au demonstrat mai multa inventivitate cu mai putine mijloace; poate câtiva turntablisti ca Q-bert sau Kid Koala au reusit mai multe cu acele lor... Lasând acestea la o parte, opera lui DJ Shadow apare mai degraba ca o scriere adresata urechii, cu un continut si o caligrafie desavârsite. Lipsa oricarei executii vocale nu e suparatoare si chiar nu are vreo importanta, pentru ca muzica vorbeste de la sine. Nu-ti ramâne decât sa te lasi purtat de cotiturile si rasucirile pe care ea le face, schimbându-si tempoul uneori chiar în mijlocul unei piese. Shadow alterneaza si modifica demonstrativ beat-urile pentru a le face delirante si pentru a evita ca sa devina prea repetitive; totusi, cumva, albumul exceleaza prin fluiditate. Unele melodii chiar le anticipeaza pe cele care urmeaza, continând mici portiuni "prevestitoare".

Cum as descrie muzica? Spatiala si foarte bine structurata. Foarte bogata, dar fara exces de instrumentatie... Compusa din sample-uri originale, fara a face abuz de ele... Foarte generoasa cu tobele. Shadow e maestrul tobelor grele, precise si bine plasate, care confera sunetului o mai mare duritate... Atmosfera devine uneori foarte încarcata, anuntând parca un pericol iminent...

Alte încercari de a o categorisi ar fi de prisos si fara sens. Tocmai în aceasta obscuritate se afla geniul lui "Shadow". Observam aici o adânca întelegere a unui mare numar de stiluri si, mai important, talentul de a sintetiza si armoniza influente de naturi diferite, cu un fler incomparabil. Inovatoare dar bazându-se pe un fundament istoric bine studiat, sunetele capata fatete multi-dimensionale. As merge mai departe prin a spune ca daca nu va place hip-hop-ul (mai ales ca unii asociaza cuvântele "DJ" si "hip-hop"), asta tot o sa va placa, iar daca sunteti fani ai genului, pregatiti-va pentru o schimbare de ritm. Oricum, nimic nu e batut în cuie. Shadow e poate deschizator de drumuri. Ani buni de la prima aparitie, Endtroducing… continua sa reziste - un album pe care fiecare ar trebui sa-l asculte cel putin o data. Efectul poate fi asemuit cu al unui narcotic care, odata consumat, te face sa încerci alte narcotice mai puternice. Dar ce tot vorbesc? Ar trebui sa-l aveti deja.

Midnight in a Perfect World

DJ Shadow - The Outsider

06.11.2006

"Hyphy"-ul, "crunk"-ul, "snap"-ul sau orice alta denumire i se mai atribuie in zilele noastre curentului muzical popular in sudul SUA ori in zona californiana Bay Area, pare a fi de ceva [citeste]

DJ Krush - Stepping Stones: The Self Remix Best

27.09.2006

Unii artisti adopta consistenta ca fundament al carierei, altii, tocmai schimbarea permanenta, temandu-se probabil de alura confortului si a unei posibile stagnari generate de acesta. Pentru [citeste]

DJ Shadow - Endtroducing...

Data lansarii: 1996

Label: Mo' Wax