DJ Muggs vs GZA/The Genius- Grandmasters

Scris pe 06.12.2005 de Nevrotik

Asemenea oricarui gen muzical, hip-hop-ul isi are trendurile sale. Studiindu-le mai atent, observam ca in fiecare an apar artisti/producatori ce primesc o atentie sporita din partea media si se creaza astfel un "buzz" in jurul lor. Prin urmare, majoritatea labelurilor vin cu propuneri pentru remixuri/colaborari cu artistii aflati sub tutela lor. Daca in prezent The Neptunes trag foloasele acestor practici, acum cativa ani Xzibit sau Canibus se bucurau de onoruri, iar la inceputul anilor 90, imediat dupa infiintarea Cypress Hill, DJ Muggs era la mare cautare. Emblema "Soul Assassins remix" putea fi gasita pe "b-side"-ul oricarui single/12", de la Beastie Boys pana la Goodie Mobb.

Odata cu trecerea timpului insa, industria hotaraste ca nu mai esti "hot" daca nu esti si "popular". In consecinta, oportunitatile de a face aceste remixuri/colaborari se imputineaza pana cand dispar (vezi cazurile lui Pete Rock, Erick Sermon sau The Beatnuts). Muggs nu a fost prea mult afectat, continuand sa produca pentru Cypress Hill + afiliatii - House of Pain & Funkdoobiest. Chiar daca popularitatea Cypress-ilor a scazut simtitor odata cu lansarea celui de-al treilea album (III Temples of Boom), Muggs a reusit sa mai capteze atentia, din cand in cand, prin intermediul compilatiilor Soul Assassins sau a proiectelor alternative (Juxtapose & Dust). Se poate concluziona, fara riscul de a gresi, ca "asasinul" e un producator consacrat al carui moment de glorie a inceput sa apuna de ceva vreme.

Cam in aceeasi perioada, pe cealalta coasta a Americii, incepea povestea Wu-Tang, oarecum diferita dar cu multe similitudini. Debutul, devenit ulterior clasic, Enter the Wu-Tang (36 Chambers) a introdus lumii 9 MC exceptionali, unii dintre ei fiind catalogati drept cei mai buni si originali artisti ai deceniului. Autoproclamati zei ai microfoanelor, cei 9 au reusit - in contextul celor cateva aparitii solo care au urmat - sa se ridice cu prisosinta la inaltimea acestui statut. Fanii au apreciat forta lor colectiva, dar pana la urma s-au vazut nevoiti sa recunoasca faptul ca orice clan necesita un lider. RZA/The Abott este omul unanim recunoscut drept mintea stralucita din spatele grupului, purtatorul de cuvant si totodata producatorul de clasa, responsabil pentru sound-ul lor dur. Neoficial, insa multa lume il considera pe GZA adevaratul geniu si deopotriva "the best lyricist". Insotite intotdeauna de un subiect consistent, versurile sale se vad slefuite cu grija pana cand ating perfectiunea. Rolul lor e acela de a spune mult in putin: "Too many songs, weak rhymes that's mad long; make it brief son, half short and twice strong." Un mod elegant de a gandi, demn de un mare maestru al sahului. Cu accentul pus pe facultatile mentale si productii excelente (trademark RZA), debutul sau (Liquid Swords) a aratat de ce semenii sai l-au numit The Genius. Aportul "parintelului" nu s-a oprit la a face beat-uri... La finalul piesei Duel of the Iron Mic un sample vocal spune: "At the height of their fame and glory, they turned on one another/ Each struggling in vain for ultimate supremacy / In the passion and depth of their struggle / The very art, that had raised them through such Olympian heights was lost/ Their techniques, vanished..." El a prevazut ce avea sa urmeze, din moment ce aceste cuvinte - luate dintr-un film kung-fu - prevesteau o eventuala prabusire a clanului. Suntem in 2005 si dupa doua albume slabe (The W & The Iron Flag), s-a sutinut pe buna dreptate ca Wu-Tang si-au pierdut stralucirea ce i-a purtat prin mai bine de 10 creatii valoroase.

In acest climat neprielnic, GZA & Muggs isi unesc fortele incercand sa arate lumii ca inca mai sunt in stare de lucruri marete. Grandmasters, pare a fi un titlu foarte bine ales pentru un album a carui inspiratie se trage din jocul de sah. The Genius face, asadar, o paralela intre sah si hip-hop, enumerand calitatile necesare pentru a iesi invingator in ambele cazuri. Din celalat colt al tablei, Muggs joaca rolul lui RZA, si o face chiar mai bine decat acesta. Constient de ce fel de beat-uri sunt necesare pentru a-l face pe GZA sa straluceasca, el ii asigura un sound nou, intunecat, cu pattern-uri ce amintesc de productiile Wu de odinioara. De asemenea este remarcabila atentia lui pentru detalii: o sumedenie de ecouri subtile, sample-uri bizare sau voci din diferite coruri insotesc stringurile de basi, tobe si loop-uri de pian. Peste acest fundal multistratificat, se astern rime complicate ce zugravesc fie episoade sumbre dintr-un oras incetosat unde fantomele bantuie in voie, sau au rolul de a-i educa pe cei tineri despre originile hip-hop-ului. De exemplu, scena detaliata a unei crime se incadreaza perfect in decorul creat de un loop de pian, combinat cu sunetele scoase de o masina de scris: "Two individuals pulled from a lake/ Inside a vehicle, one had his foot on the break/ The windows was fully up and the doors was locked/ The news made the headline and the town was shocked/ The driver was clutching a can of Hi-C/ His jacket was tied to a nearby tree/ His jeans had dye in'em / An unusual tattoo was the only hope of identifying 'em (Exploatation of Mistakes). General Principles si Ilusory Protection expun traditii ale culturii hip-hop: "Name the crew that can stop the force that I strike with / Let alone try to hold the pen that I write with / You can even chop off my fingers I type with / Those I hold the mic with / Thinkin' I might quit. [...] This is hip-hop/ emcees get busy / it's not pop / You frontin' you get dropped / You listenin? to slanged out goodies / Timberlands and hoodies / for the rhymin' that came from the streets". Mai apoi, Unstopable Treats (feat. Prodigal Sunn & Masta Killa) evoca nostalgia inceputurilor: "I was a young one at the time, but started mic trippin / Had rhythm like Ali, when he was rope skippin / I got crazy when I heard the break beat / I used to lose it on niggaz on 4th and Main Street / They couldn't stop the attack, once I moved forward / Many was drawn back, assault was seen awkward / Only armed with the bow, and a mad flow / Poisonous arrows on a mark that was set to go / Traveling at high speeds towards a target / I never hit bystanders in crowded markets Documenters catch this most intimate footage / In the center they come close, label it the hooded / Remarkable clips, of an uncut episode / They was given the safe, but never was left the code Close up, of those who have paved the road / Invincible, armor like that nigga we call The Toad".

Veleitatile narative ale lui GZA stralucesc inca o data pe Queen's Gambit, unde acesta se foloseste de numele a nu mai putin de 32 echipe din NFL pentru a descrie povestea unei relatii: ("The shorter one met me when I had a Sky pager / Thought I rolled with robbers, Steelers and panty Raiders [...] I told her to stay strong, not to be ashamed / You're a <<ten-I-see>>, you just need to Titan your game"). Nu in ultimul rand, un sincer omagiu adus lui ODB, alaturi de acelasi "parinte", duce ascultatorul inapoi in timpurile premergatoare intemeierii clanului, cand cei trei formau impreuna grupul All N Together. De asemenea, versurile surprind un portret cat se poate de realist al regretatului MC, scotind in evidenta aspecte ale vietii acestuia si exprimand frustrarea in legatura cu imaginea pe care i-a creat-o media: "Downstate psychiatric, tried to put a code on his brain until he cracked it / Now the media wanna view him like they knew him / And his head nurse wanna sue him cause she blew him / Ever since he walked on stage he was just a loose cannon / Wild drunk staggering, a nigger who kept standing / Class clown when he erase chalk from the board / The only choir member that would sing off chord / We were all, all, all in together now" (All in Together).

Desi nu tocmai un clasic, Grandmasters se dovedeste in cele din urma a fi un succes. Reprezinta intoarcerea la o era muzicala superioara, in care prezenta pe scena hip-hop cerea abilitati atat din partea MC-ilor cat si a producatorilor. Si daca nu va parea actual, cu atat mai bine. Asa e hip-hop-ul, sau cel putin asa ar trebui sa fie: concentrat, la obiect, neiertator cu cei ce nu-l respecta...

Alegerea recenzentului:
Exploatation of Mistakes

Wu-Tang Clan - 8 Diagrams

16.12.2008

Imperiul Wu (cunoscut pentru analogia la kung-fu chinezesc, sah, filozofia taoista si bocancii Timberland) a cucerit lumea intreaga prin promovarea rap-ului crud, lipsit de influente. Nu va [citeste]

DJ Muggs vs Sick Jacken - Legend of the Mask and the Assassin

25.10.2007

Ati auzit cumva de domnul Lorin Fortuna? Ei bine, daca nu, aflati ca dansul are o emisiune la DDTV in care le vorbeste cu patos romanilor despre civilizatii de "serpilieni, reptilieni, [citeste]

Wisemen - Wisemen Approaching

18.04.2007

Dupa ce a facut cunostinta cu industria muzicala americana si a produs piese pentru RZA si Masta Killa dar si pentru alti afiliati Wu, precum Black Market Militia, Hell Razah ori Blue [citeste]

Masta Killa - No Said Date

17.10.2004

Vreme de mai bine de zece ani, membrii Wu-Tang au trecut prin toate fazele evolutiei, atât solo cât si la nivel de grup, cu o singura exceptie în persoana celui de-al [citeste]

DJ Muggs vs GZA/The Genius- Grandmasters

Rating: 4.1/5

Data lansarii: 2005

Label: Angeles Records

Tracklist:

01. Opening
02. Those That's 'Bout It
03. Destruction of a Guard
04. Exploitation of Mistakes
05. General Principals
06. Advanced Pawns
07. Queens Gambit
08. All In Together
09. Unstoppable Threats
10. Unprotected Pieces
11. Illusory Protection
12. Smothered Mate