Dissent - Primal Deconstruction

Scris pe 01.08.2006 de Nevrotik

Este relativ usor si probabil sa devii plictisit de muzica zilelor noastre. MTV-ul si celelalte posturi de profil te intoxica cu nenumarate "hit-uri" faurite dupa aceasi calapod, astfel ca dupa o vreme totul suna la fel: anost si lipsit de importanta. Greu de gasit ceva nou, ceva care sa surprinda in mod placut. Din fericire, inovatia nu reprezinta intotdeauna esenta... ramane atunci in balanta calitatea, ca factor determinant. Ei bine, ultimul opus Dissent - Primal Deconstruction - se incadreaza bine in descriere: nu tocmai revolutionar, dar de calitate superioara.

Probabilitatea ca numele Dissent sa va fie familiar e neglijabila, daca nu inexistenta. Cel putin asa s-a intamplat in cazul meu. Mai mult, privind figura bizara de pe coperta, mi-au venit instant in minte personajele din videoclipurile lui Aphex Twin - Come to Daddy sau Windowlicker. Lasandu-mi imaginatia libera, am ajuns la concluzia ca Dissent ar putea fi "gemenii" neidentificati ai lui Aphex situati taman dincolo de Atlantic. Realitatea e insa cu totul alta. Format in 1997 de catre Gregory Howe (producator, compozitor si fondator al label-ului Wide Hive), Dissent insumeaza un grup de muzicieni avangardisti din Bay Area. Alaturi de omniprezentul Howe, evolueaza Nathalie Sanchez - voce, Matt Montgomery - bass, Matt Cunnitz - clape, la care se adauga colaboratorii Thomas McCree & Chris Krotky - tobe, Carlos Tineo - conga + timbale, Mingo - conga, Kurt Stenzel - sintetizatoare si Cubik & Origami - "turntables". Foarte greu sa fie incadrati intr-un anumit gen muzical. Daca in general sound-ul lor e catalogat drept un amestec de funk si jazz, pe Primal Deconstructions sunt momente in care muzica traverseaza barierele pop-ului, rock-ului post modernist sau al electronicii (downtempo). Indiferent de gen, ceea ce iese in evidenta atunci cand asculti CD-ul, este puterea afectiva a muzicii. Pare genul de album pe care pe il asculti in diminetile de week-end, dupa o saptamana tumultoasa. Desi pune laolalta un colaj de imagini intunecat, reuseste prin sonoritatile sale diverse sa induca la final o stare de liniste interioara.

Acest amalgam de talente atinge apogeul pe Elementaire, unde Nathalie Sanchez propovaduieste peste un torent de break-uri si synth-uri ideea eliberarii individului prin izolarea intr-o lume paradisiaca acolo unde va putea renaste, cauta si probabil gasi adevarul universal. Fight or Flight, Unison, Walk on Black Water, Fiver's Eyes scot la iveala o muzicalitate complicata propunand totodata teme asemanatoare, cum ar fi: vastitatea universului - reprezentat in majoritatea cazurilor de catre padure sau pomi, reincarnarea, omul - parte integranta a universului, ciclurile vietii, incertitudinea viitorului, scurgerea ireversibila a timpului. Incantation 15 face apel la un ritual de invocare a spiritelor, in timp ce Kaleidosouls descrie cu lux de amanunte interiorul unui mormant: "And there is an old wood door, dark and tucked away, knoted and stained/ And it's lock is an emerald skeleton, I turned the key and walk within". In aceasta vastitate simbolistica, doua track-uri instrumentale se straduiesc (cu succes) sa capteze atentia. Deconstruction Zone cu al sau beat generic de tobe sustinut din spate de riff-uri de bass si sample-uri melodice cu iz de funk, gadila placut urechea. In schimb, Cryptology creste usor ritmul preferand sunetele orientale in completarea decorului acustic. La final gasim o melodie mai linistita, de chill - Pouvez-Vous Voir le Soleil - unde intra in scena cateva percutii si tehnici tribale. De asemenea, Sanchez ofera aici o ultima lectie de franceza "pour les connaisseurs".

Per ansamblu - un album interesant, bine inchegat si suficient de omogen. Versurile aduc o doza binevenita de lirism, cu toate ca muzica din spatele lor contribuie la desavarsirea poeziei. Nu ramane decat a va convinge fiecare in parte de veridicitatea celor afirmate de subsemnatul.

Elementaire

P.S. Versurile in franceza vor da cu siguranta batai de cap celor nefamiliari cu aceasta limba. Din fericire pentru ei, si nu numai, exista si o versiune pur instrumentala subintitulata sugestiv Dissentstrumentals.

Variable Unit - Mayhemystics Outbreaks

17.02.2006

Jazz & Hip-HopJazz & Hip-Hop - bunicul calm, molcom si experimentat s-a asezat la aceeasi masa alaturi de nepotul nelinistit, ambitios si nepriceput. Astfel poate fi descris [citeste]