Deceneu - Operatiunea Monstru

Scris pe 15.06.2003 de DJ Strike

Neamul Getto-Dac în colaborare cu tribul Methadon 5000 a pus la cale în wigwam-urile Studioului Yama, cu ajutorul casei de dansuri si cântece Sub Records, în keddo-ul cunoscut sub numele de Martin, ceea ce amerindienii ar numi "Dansul Spiritelor" iar marele preot al poporului "methodac" - Operatiunea Monstru. Asadar, prima culegere de cântece, incantatii si invataturi ale "Raspopitului" s-a lansat... Realizata în maniera unui film, are la baza un scenariu a carui semnatar este însusi Deceneu. Filmul, daca se poate numi astfel, este regizat împreuna cu o alta personalitate a hip-hop-ului românesc: DJ Sleek, care semneaza si coloana sonora, regia de sunet fiind asigurata de Matze si Nuxe. În rolul principal: Deceneu, iar în cele secundare: Romichete si Dacian.

Operatiunea Monstru (inspirat dupa filmul cu acelasi nume care il avea in rolul principal pe regretatul Toma Caragiu) se prezinta în 5 piese ce totalizeaza aproximativ 17 minute de auditie.

Primul obiectiv poarta numele de 7 zile. Prima parte a piesei îi are în vizor pe directorii caselor de discuri care refuza sa faca concesii în promovarea trupelor. Urmatorii vizati sunt organizatorii de concerte care realizeaza "spectacole cu obstacole pe scene", si impun artistului sa "nu înjuri, nu fumezi, nu faci gesturi obscene". Se observa o diferentiere de tipicul pieselor hip-hop clasice prin refrenul (de fiecare data altfel alcatuit) ce reprezinta o numaratoare inversa, incepând cu cele 7 zile si terminându-se cu "3 lucruri de care tin cont: 2 platane si 1 microfon" (lucruri cu care DJ Kool Herc din Bronx a pus bazele culturii hip-hop). Instrumentalul este constant, nemodificându-se semnificativ în timpul asa-zisului refren iar liniei melodice i se adauga doar o singura nota mai grava de drum.

Cea de-a doua categorie luata în colimator de cuvântul artistului în piesa Copiii o reprezinta baietii de la coltu' strazii care trag pe nas "aspirina, algocalmin" si ajung în final cu acu-n vena pretinzând ca se numesc "Alin-Alin". A treia melodie, realizata împreuna cu Romichete si Dacian, se numeste Sigur si precis si este alterata de un efect echo care da impresia ca totul se petrece undeva în subteran.

Nu lipseste nici piesa gen autoportret, care de fapt da si titlul albumului, cele 4 elemente de baza ale culturii hip-hop facând parte integranta a versurilor. EP-ul este încheiat de Nu de altceva, o piesa de concert excelenta. Tintele rimelor sunt fetele "sute de zalude pierdute", târfele feminine si masculine si nu în ultimul rând, genul de personaj care "ziua e barbat si noaptea într-un club femeie".

Targetul artistului este "corectarea imaginii hip-hop din România, care în prezent este mica si rasturnata" - un target atins zic eu, EP-ul la un moment oportun în muzica hip-hop româneasca. În cele din urma, Operatiunea Monstru e o reusita din punct de vedere muzical, reprezentând un posibil preludiu la viitorul album semnat Getto-Daci.

Operatiunea Monstru

04.09.2004

31.07.2004