Cubik & Origami - Cubik & Origami

Scris pe 10.12.2005 de DJ Strike

Cand vine vorba de downtempo/trip-hop, istoria spune ca munca in doi da cele mai bune rezultate. Astfel observam ca in spatele marilor nume ale genului se ascund cel mai adesea cupluri de producatori si mai rar producatori individuali: Thievery Corporation (Rob Garza si Eric Hilton), Coldcut (Jonathan More si Matt Black), Nightmares on Wax (George Evelyn si Kevin Harper), Kruder & Dorfmeister (Peter Kruder si Richard Dorfmeister), Future Sound of London (Garry Cobain si Brian Dougans), Visit Venus ("Super Mario" von Hacht si DJ Mario Cullmann). Istoria mai spune ca batranul continent s-a dovedit a fi mult mai roditor pentru germenii cu ritmuri lente - Massive Attack (Anglia), Portishead (Anglia), Coldcut (Anglia), Kruder & Dorfmeister (Austria), Nightmares on Wax (Anglia), Visit Venus (Germania) - decat taramul descoperit la jumatatea mileniului trecut - Thievery Corporation (Washington, D.C.), DJ Shadow (Hayward, CA). Iata insa ca formula de duo a dat rezultate suprinzatoare si in cazul americanilor Cubik & Origami (Matthew Kent-Stoll si George Cochrane).

Originari din San Francisco, cei doi si-au unit fortele pentru primul "full-length" Cubik & Origami sub Blazonul Wide Hive. Pe plan muzical, productiile lui Cubik apartin zonei hip-hop, ambiental, mergand pana la glitch. El se recomanda ca un artist ale carui preocupari depasesc barierele muzicii, extinzandu-se si in domeniul graficii 2D. De cealalta parte, Origami are un ritm mai alert dovada fiind colaborarile cu Andrew Phelan - de natura funky tech house, sau propriile realizari cu sonoritati breaks, house, idm sau indielectronica. Asadar doua firi diferite a caror punct tangent e downtempo-ul.

Fiind vorba de o premiera, cei doi au crezut de cuviinta ca numele primului proiect comun sa fie self-titled. Precedent acestuia au fost lansate 2 EP-uri (doar pe vinyl) al caror titlu e pe cat se poate de simplu: EP I si EP II. Fiecare dintre ele contine cate 5 track-uri, 4 dintre ele putand fi intalnite si pe acest CD. Pe langa cele 8 piese de pe EP-uri, albumul mai cuprinde alte 3, astfel ca fiecare release are ceva unic. De pe primul EP, dominat de ritmuri linistite si molcome, ne intalnim cu The Real Estate - care la prima ascultare mi-a amintit de inceputul din Marla's Theme de pe Fight Club Soundtrack - un trip jazzy, pastelat cu cateva vocaluri ce aduc a Jim Morisson. Hit the block si Marigold - fragmente de acid jazz - introduc un interesant work-out la platane din partea celor doi, care pe langa statutul de producatori dovedesc iscusinta si in postura de turntablisti. O interesanta ascensiune - trip-hop spre breaks - se poate observa pe Geiger Counter, tempoul ridicat al acesteia regasindu-se mai apoi pe Shaded & Faded - o melodie cu iz experimental preluata de pe EP II. Sound-ul patrunzator si ingrijit se datoreaza abilitatilor lui George si Matthew de a presta la o multime de instrumente: de la chitara sau bass, pana la tobe sau percutie. Platanele sunt folosite nu numai pentru scratchuri ci si pentru introducerea catorva sample-uri vocale - metode de tip "pas-cu-pas" pentru imbunatirea sistemului audio (Microcasette), fragmente dintr-un discurs apartinand lui Donald Rumsfeld, alaturi de exclamatii de tipul "Break it down like this !" via KRS-1 (Imminent Threat).

Royce Milbroc deschide suita celor 3 materiale exclusive - atmosfera tumultosilor ani '70 se simte din plin, ascultatorul fiind luat prin surprindere intr-un "convertible" rosu si purtat pe "Strazile din San Fracisco". Sonoritati de genul Zero 7 abunda pe Twilight Life, ocazie cu care facem cunostinta si cu vocile celor doi, ce curg domol si elegant, lasand loc incheierii. Finalul, unul un pic neobisnuit si mai aproapiat de idm - String Theory - surprinde revolta sintetizatoarelor scapate parca de sub control, starea de neliniste fiind amplificata de sincope ale tobelor, a caror ritm scade treptat...

Desi e putin probabil sa egaleze succesul vecinului din suburbie (DJ Shadow), ori de a ajunge la fel de notorii precum colegii de breasla de pe coasta de est (Thievery Corporation), Cubik & Origami reprezinta un pas important pe care scena downtempo americana il face in incercarea de a-si impune punctul de vedere in fata veteranilor europeni.

The Real Estate

Dissent - Primal Deconstruction

01.08.2006