Chrisette Michele - I Am

Scris pe 04.10.2007 de InKha D

Imperiul Def Jam Records reprezinta un simbol al succesului, lansand de-a lungul timpului o serie impresionanta de artisti cu priza la public. Mai mult, acest lacas al "greilor" in materie de hip-hop s-a evidentiat prin nume care motiveaza sufletele fanilor indiferent de varsta sau apartenenta sociala. Au trecut peste 20 de ani de la infiintare, lumea a uitat de LL Cool J si al sau I Need a Beat, de Public Enemy si de Russell Simmons. In 2004, "the jigga-man" preia conducerea prin majoritate de voturi (asta dupa imbinarea in 1997 cu Roc-a-Fella Records). Paradoxal, odata cu alaturarea unor asemenea branduri, se instaureaza declinul (in ochii multora). Noul "CEO" (cum le place americanilor sa-si numeasca directorii executivi) pare a investi mai degraba in el insusi si in Rihanna, fapt ce-a provocat amar mai-vechilor fani. Nu din intamplare am adus vorba despre Jay-Z, refrenul din Lost Ones (de pe Kingdome Come-ul din 2006) insemnand prima aparitie a lui Chrisette Michele pe un track. Nu incercati sa va aduceti aminte de vreun fund sau de-o pereche de sani afisati in clip deoarece timbrul vocal deosebit, atitudinea si talentul vor vorbi in locul lor. Daca la prima auditie am asemanat-o instinctiv cu Erykah Badu, la a doua (culmea, pe Can't Forget About You de pe controversatul Hip Hop Is Dead a lui Nas) mi-a parut a fi mai mult o voce blues. Si am avut dreptate. Nascuta in Long Island (insulita de langa New York care i-a daruit lumii pe Rakim, Flavor Flav, De La Soul sau Aesop Rock), reuseste de mica sa cocheteze cu pianul, dovedindu-se un soi de "copil-minune". "Eram o pustoaica din generatia Hiphop, fara MTV, dar cu freestyle-uri si rap", spune tanara de 23 ani intr-un interviu acordat revistei VIBE. LA Reid, seful de la Island DJ ramane impresionat de vocea sa calda si o introduce compozitorului/producatorului Babyface. De aici incepe toata povestea. Inregistreaza si compune pentru prima data chiar in studioul acestuia, strange destul material si, iata, azi putem asculta I Am, debutul acestei "stelute".

Va previn de pe-acum ca voi dezbate un album care capteaza din prima. Ella Fitzgerarld, Billie Holiday, Natalie Cole, India Arie, Alicia Keys, Jill Scott (poate chiar Beyonce) reprezina inspiratiile clare a debutului de fata. Michele, o fana a gospelului si a muzicii clasice (sample-urile din muzica sa lipsesc cu desavarsire), implanteaza in suflet pasiunea pentru jazz abia in adolescenta tarzie. I Am devine astfel o declaratie deschisa catre fiecare persoana dornica de a se regasi si a se cunoaste. Relatarile principale acopera aspectele iubirii, familiei, feminismului, dar si ale sexulului. Se incepe "chill" cu Like a Dream, marturie a ravnei la barbatul visurilor, aceeasi ravna care ii macina sufletul, impingand-o in lumea industriei muzicale. Instrumetatia impecabila a fiecarui act poarta amprenta unor producatori insemnati – Will.I.Am, John Legend, Salaam Remi si Babyface. Acesta din urma devine inspiratie chiar pentru Your Joy, in care se vorbeste despre iubirea si recunostinta copiilor fata de parinti: "No one loves me just like you do/ No one knows me just like you do/ No one can compare to the way my eyes fit in yours/ You will always be my father, and I'll always be your joy". Rolul jucat de familie (tatal sau era diacon iar sotia acestuia a copilarit cu mama lui Nas – asta ca dovada a ironiei vietii) si educatia predominant crestina pe care a dobandit-o au influentat si atitudinea sa muzicala. Primul sfert al produsului imi prezina o persoana calma dar profunda, un adevarat simbol soul. Dar de la Good Girl incoace, "angelica" noastra cantareata isi dezvaluie latura feminina, pe un fundal acompaniat de un bass si o percutie de exceptie. Cum ar zice smecherii de la colturi, "frate, piesa asta rupe!". In ciuda faptului ca Def Jam este un label specializat in primul rand pe rap, aici ne confruntam cu o imbinare perfecta a nuantelor de r&b si hip-hop cu reminiscentele jazului si soul-ului. "Oja de unghii, pantofi si putere!" – la atat se rezuma, in conceptia artistei, miezul creatiei sale muzicale. Vocea impecabila ("What can really make a man?/ No gold or money, clips and honey/ Dips don't make a brother know/ No, don't make a brother golden/ What can really make a man,/ Is he really real?/ Let me let you know the deal/ What, what, what!") tobele sau pianul nu pot fi concepute la un nivel mai ridicat celui de pe I Am. Un album optimist, perfect pentru cei ce se iubesc pe sine, pe semeni, dar si viata si/sau muzica. Aranjamentul muzical placut aduce un plus de calitate invocand un trecut indepartat al muzicii. Golden evidentiaza latura sensibila a viziunii lui C.M., tratand subiecte precum casatoria si pastrarea juramantului de iubire vesnica. Respingerea oricarui barbat care incearca sa impresioneze prin marimea portofelului confirma mandria de-a fi o femeie puternica ce nu plange in perna dupa o despartire (Be OK cu will.i.am, singurul rapper invitat). Desi compozitia muzicala ii apartine lui Chrisette, nici taletul ei la pian nu e obturat, pe Love Is You sau Mr. Radio, simtindu-se atingerea delicata a clapelor. Proaspata, energica si pozitiva Let's Rock devine bucata preferata, cu o vioara ce insufleteste din plin atmosfera. Lirica ("All my lovely people to my left right now/ Get ready for me/ All my happy people to my right right now/ Move to the feet/ All my east coast people in the place to be/ Get ready to go/ All my west coast people in the place/ Just rock-rock, with me rock-rock, that's right") e dozata, pe ici-colo, de inflexiunile vocale "sirete"; poate o percutie ceva mai energica ar fi adus un plus. Daca nu dispuneti de un semineu, o blana de urs si/sau un pahar de sampanie, albumul de fata completeaza perfect atmosfera romantica. Incotro se va indrepta tanara pe viitor ramane un dubiu, insa oricare dintre genurile abordate i s-ar potrivi de minune; artista trece puntea cantaretelor de pe refrenele hit-urilor hip-hop inspre o cariera de succes.

Suava si provocatoare pe alocuri, cateodata cuminte si inteleapta, dar mereu reala, Chrisette Michele se afla abia la inceput, iar cei de la Def Jam par a se redresa cu o asemenea achizitie.

Work It Out
Good Girl