Scris pe 29.01.2008 de DJ Strike

Deunazi, in timp ce imi faceam ordine printre CD-uri, am descoperit printre altele, cel de al doilea album al lui Cheloo - Fabricant de gunoi. Din motive pe care nu (vreau sa) mi le amintesc, nu l-am recenzat in anul aparitiei sale (2006), insa fiindca s-a dovedit a fi unul de o importanta aparte, am dat credit unei vorbe intelepte care spune: "mai bine mai tarziu, decat niciodata"...

Acest al doilea LP al lui Cheloo vine la scurt timp (3 luni) dupa lansarea de catre Parazitii a lui Confort III (datat decembrie 2005). Daca materialul trupei din care face parte a fost unul cu nenumarate lipsuri, Fabricant de gunoi e menit sa restabileasca acea imagine controversata pe care atat Parazitii cat si Cheloo si-au creat-o prin albumele anterioare. O data cu Intro-ul sunt date in vileag si alte porecle sau pseudonime sub care se recomanda sau este cunoscut protagonistul: "Cheloo aka Varanu aka Patentu". Portrele acestor personalitati multiple sunt zugravite pe Fabricant de gunoi, trasatura lor caracteristica fiind pusa in directa legatura cu relatarea unui scenariu morbid, in timp ce ritmul de toba sparta acompaniat de trombon razbate in boxe. Ramand in aceeasi arie a tulburarilor de personalitate, alter ego-ul extremist al lui MC-ului se manifesta ca Exorcistu-n izmene, sustinut fiind de Spike, un alt pacient scapat parca de la Spiltalul nr. 9. Dincolo de aceste masti grotesti, MC-ul se dezvaluie ca un ins obisnuit, ce pune in balanta ideea de a fi Fericit: "A mai ramas un pic de magie/ Si cine stie ?!/ Poate va-ncepe-ntr-un final sa-mi rezulte si mie/ Visele mele se lovesc de ziua de maine/ Daca as orbi nu mi-ai intinde in morti tai o buca de paine !".

Simtul critic al lui Cheloo il recomanda si de aceasta data ca acelasi vesnic nemultumit. Avand la baza un sample vocal feminin si cateva acorduri de vioara, Cronica unei senilitati premature, relateaza situatia personajului ratat, desprins parca dintr-un roman al lui Irvine Welsh: "prea bolnav sa munceasca, prea fricos sa fure, prea mandru sa ceara, multumit sa indure". Ii urmeaza Inutilitati sau "Starea Romaniei vazuta prin ochii lui Catalin Stefan Ion", ce se constituie intr-o critica dura la adresa liderilor politici si a mentalitatii gloatei. Punctul maxim al ironiei este atins pe In zgomot de masele supte ce parodiaza mai multe hituri rap lansate peste ocean, prin traducerea aidoma a versurilor acestora.

Daca pana in prezent tintele persiflarilor lui Cheloo se constituiau intr-un grup limitat ca numar: clasa politica din Romania, CNA-ul, muzica de proasta calitate, femeia ce accepta sa fie tratata ca obiect, individul ce nu face nimic care sa-i schimbe situatia, pe Fabricant de gunoi, mare parte din atacuri sunt indreptate impotriva Bisericii si a dogmelor crestine. Nu ma numar printre cei care gusta astfel de deriziuni insa e dreptul si alegerea artistului de a se exprima dupa bunul plac. Atat piesa cat si clipul turnat la Operatiunea cur pansat ataca persoana presedintelui Romaniei ("Juma de tara umbla trasa sau beata/ Condusa d-un concitadin cu apucaturi de fata/ Bai rozeta decomandata, ai mintea congelata/ Opariti-ai pula si pisate-ai sticla pisata"), precum si pe cea a Patriarhului Bisericii Ortodoxe ("Pupi in pula arabii, e foarte trist/ In tara ta nu dau doi bani pe existenta ta de onanist"), sfarsind mai apoi prin aluzii rasiste ("Ooo, tu neiubitor de ciori/ Vezi in mortzii tai un viitor pavat cu flori"; "Te ajut eu, cand nu te ajuta nimeni, doar prieten sa imi pari/ Caci ma simt inconjurat de ciori albe si de cocalari"). Blasfemiile continua pe piesa trioului complet Parazitii - Fara pic de regie - ocazie cu care "fabricantul de gunoi" isi varsa ocarile asupra bisericii si a slujitorilor ei, in timp ce Ombladon loveste nesigur si la intamplare: "Printre hienele cu functii inalte-n stat/ Am trimis bombe prin posta cu mesajul "Sunteti de cacat"". Nici Contracronometru - colaborarea cu mai vechile cunostinte din rap-ul austriac, Texta, nu e lipsita de marturisiri explicite la adresa religiilor si a practicantilor lor.

Cu exceptia exercitiului liric (o strofa de 26 versuri ce rimeaza in particula "ente") realizat alaturi de DJ Dox pe Ente, capitolul invitati s-ar traduce intr-un fiasco. Pe de o parte Calamitati literare cu Euphoric si Fuck is the world cu Bishop s-au dovedit experimente nereusite. Neasteptata interventie a lui Rimaru, ce isi regleaza conturile cu ascultatorii hiphop ce i-au criticat diversele colaborari pestrite, cade cum nu se cade mai prost pentru "MC-ul de la Gara", venit sa dea Alarma falsa. Pe final, colaborarea cu Killa Army in urma concertului sustinut de Wu-Tang Killa Beez in februarie 2006 la Bucuresti e una modesta - din anumite perspective conta mai mult ideea unui featuring cu grupul hip-hop din NYC, decat rezultatul in sine.

Ca o paralela cu primul sau solo - Sindromul Tourette - spectrul temelor abordate de aceasta data se dovedeste mult mai amplu, cel poreclit Tenny-E atacand numeroase concepte considerate pana acum rigide, redevenind astfel la imaginea de ins controversat. In plus numarul si natura invitatilor s-a schimbat, abordarea propusa de aceasta data fiind una noua, orientata usor catre export. In ceea ce priveste productia muzicala, aceasta se dovedeste destul de limitata ca originalitate, fiind asemanatoare ca si concept cu mai vechile realizari.

Ente feat. DJ Dox

Cumicu - Un Nenorocit

13.04.2010

Prima oara am auzit Cocalari comunitari acasa la un prieten care isi schimba preferintele muzicale si stilul vestimentar o data cu "valurile" modei. Pe atunci era cool printre liceeni [citeste]

Parazitii - Slalom printre cretini

28.01.2009

Slalom printre cretini - cel mai recent album Parazitii - e un pachet complet: 21 de trackuri, colaborari internationale, subiecte tabu, limbaj explicit, tricolorul romanesc pe coperta si un [citeste]

Ombladon - Cel mai prost din curtea scolii

28.10.2008

La ce te poti astepta din partea unui album Ombladon? Nu va deranjati sa gasiti raspunsuri pentru ca [citeste]