Scris pe 28.01.2007 de DJ Strike

Imi aduc aminte ca, in urma cu vreo 4 ani, imi exasperasem prietena fredonand si recitand (de un numar semnificativ de ori pe zi) pasaje din versurile intaiului EP Facem Records. Era perioada in care incepusem sa scriu primele recenzii pentru 4Elemente si, cum nu avusesem inca o ureche foarte ascutita si versata in a deslusi si recunoaste sample-uri, ascultam fiecare album de cel putin 20-30 de ori inainte. Inevitabil sfarseam prin a-l memora. Cu timpul insa, incepeam sa-mi scutesc consoarta de auditii repetitive ale acelorasi materiale, exceptie de la regula facand doar cele care chiar imi placeau. Ceea ce ea inca nu stie, e ca urmeaza sa o exasperez din nou...

Alchimia veninului marcheaza o noua etapa in dezvoltarea label-ului independent Facem Records. Inceputa in 2001 cu celebrele mixtape-uri Vlad Dobrescu & DJ Paul prezinta Facem Records vol. 1 si vol. 2, activitatea de productie si distributie sub radar a cunoscut o noua stare de fapt odata cu lansarea primului EP C.T.C. & Cedry2k si a solo-ului lui Raku (In mediu vitreg). Dupa episodul Urban Records si aparitia in magazine a LP-ului Dificultati tehnice sub emblema Roton/R.U.L., decizia finala s-a dovedit a fi intoarcerea la statutul de label independent fare alte asocieri cu case de discuri. Si iata ca, la finele lui 2006, dadeam ochii cu cea de-a doua versiune a site-ului oficial Facem Records, ce anunta cu numar de catalog FR0001, debutul solo al lui Cedry2k.

Titlul, inspirat de numele albumui lui Carbon - Alchimistul - denota caracterul acid si in acelasi timp misterios al protagonistului. MC-ul care a reusit printr-o singura strofa sa desfiinteze pudoarea si sa spuna adevarul despre stadiul static al "miscarii" Hiphop autohtone ("DJ-i nevoiasi viseaza la vreun MK-dou/ MC-i falsi n-au studii si clacheaza-n studio/ Grafferi lasi tag-eaza doar ultimul vagon de metrou/ Si b-boy grasi presteaza doar munca de birou") continua sa fie la fel de recalcitrant si intrigat de ceea ce-l inconjoara. Aceasta atitudine refractara si-a regasit pe deplin rezonanta in beat-urile lui Jupiter, care imparte frateste capitolul productiei muzicale cu VD si Raz-One - fiecare din acestia semnand cate 5 piese.

Apele in care se scalda temele abordate de Cedry2k nu au fost niciodata linistite ori limpezi, marea sa de idei fiind intr-o continua agitatie. Reflectat si in sound-ul de ansamblu al albumului, acest freamat e rupt doar de cateva ori prin productiile lui VD. Introducerea, realizata prin Noaptea cutitelor lungi, lasa de inteles intr-un mod vadit despre timpul si starea de fapt in care se dezvolta intregul concept. Campul de lupta se dovedeste astfel, un mediu prielnic in care iau nastere fantasmele ce il vor bantui pe auto-intitulatul combatant. Starea apocaliptica - laitmotiv al materialelor Facem - apare sintetizata pe intaia strofa din Zilele fricii: "Ma simt ca un soldat inrolat in razboi/ Sapand inc-o data incordat galerii printre munti de gunoi/ Nu mai pot da-napoi/ Terra e-n genunchi in noroi/ Si din rani ii curge puroi si sange suvoi", ca mai apoi pozitia MC-ului sa degenereze catre instigarea maselor reduse de conducatori la stadiul de animale consumatoare: "Cand ne vezi e tarziu, avem priviri brutale/ Vrem carne si dreptate, de aia ne curg bale". Din tablou nu putea lipsi teoria conspiratiei, ajunsa la un nou episod pe Istorii secrete descifrate alaturi de Deliric 1 sau atacarea directa a puterilor in stat (presedintia, presa) si a intregului sistem pe piesa ce da si numele albumului: "Media continua sa dea cu VIP-uri in prosti/ Tre' sa recunosti, prietene, si tu-i urasti!", "E-o lupta neintrerupta dupa dealeri de dava / Maniaci refulati din CNA/ Deputati, escroci deputati uitati de PNA". Acelasi membru C.T.C. semneaza si productia asa-zisei lectii de "medicina lirica" transpusa pe Anatomia rimei, o compozitie realizata in formula Eqinox (Carbon si Cedry2k). Ea reitereaza laitmotivul luptatorului care isi drege stagiul intr-un mediu tenebros: "Sunt soldat, ma jur!/ Cel mai perseverent,/ Cel mai persistent existent/ Supune-te!/ Tin o mana forte pe pix, de-aia n-apar zambete/ Vin in amonte pe Stix, tu te duci pe apa Sambetei".

Asemeni lui Nas, care detine un album intitulat I Am..., definitorie pentru Cedry2k este tematica egocentrica. Probabil cel mai introvertit dintre membrii Facem Records nu face rabat in a se auto-defini, flata sau introspecta pe fiecare strofa "scuipata". Framantarile sale prind viata succesiv pe Capcanele timpului, In lupta cu conditia (cu Bitza) sau Pe cord deschis (cu Zale) - melodiile zugravind spectrul, necunoscut pana acum, al trairilor interioare ale MC-ului. Schimband atat perspectiva sonoritatilor cat si a modului de analiza cu 180 de grade, Profil - una din cele mai bune productii ale lui VD - prezinta modul in care Cedry2k se raporteaza la societatea contemporana. Desi nu a participat in calitate de concurent la vreunul din campionatele de infruntare lirica, alchimistul varsa un strop de venin impreuna cu L Doc si Spectru Sonor (Sfertul academic). Apogeul - metamorfoza militantului in teribilul MC de battle - vine neasteptat pe ritmuri sparte, completate de o avalansa de viori condusa de Raz-One, scopul acestui iures fiind anularea non-valorilor De pe podium la podea.

Am lasat pe final un track care, desi nu este relationat direct de celelalte prin subiectele abordate, se va afla cu siguranta printre preferatele ascultatorilor, datorita comicului de situatie, a limbajului abordat si al caracterului. Asadar Barfe despre tarfe il surprinde pe Vlad Dobrescu in postura de amant ce istoriseste una din aventurile sale amoroase: "I-o-ardeam p-una/ Care-o ardea c-unu'/ Care,/ A iesit din boscheti cu tot cu Ernest si-o echipa de filmare/ I-a dat tarfei doua bucati zdravene/ I-a spart arcada chiar in fata camerei", iar pe Cedry2k ca un omni-copulator: "Cautand sa emancipezi femeia ca si da Vinci/ Eu imi iau «Libertatea» sa fut fata de la pagina cinci", "Pune temei/ Pe faptul ca am ars-o cu prea multe femei/ Ca sa incerc sa-mi mai amintesc numele ei,/ I-am zis: «Da-mi numarul tau si-o sa-ti dau cate numere vrei»".

In concluzie, cei care au asteptat cu nerabdare debutul jumatatii Eqinox, nu vor fi dezamagiti � proaspatul produs FR isi infige degetele in mai toate borcanele lirismului si chiar daca nu reuseste sa se sature din niciunul, rezultatul e unul mai mult decat multumitor. Cedry2k se afla acum la un alt nivel, insa cu toata chimia care exista intre el si VD, Jupiter respectiv Raz-One va fi nevoie de cineva si mai bun pentru a-l simti cu adevarat.

Profil
Barfe despre tarfe
De pe podium la podea

Cedry2k - Poezie balistica

22.02.2010

Dupa 3 ani de inregistrari, Cedry2k a lansat in decembrie 2009 al doilea album de studio, pe numele sau Poezie balistica. Un album care marcheaza "trecerea" la o etapa superioara din viata [citeste]

08.01.2009

Zale - Respect

15.01.2008

Intr-un interviu acordat in 2005 televiziunii National TV - in cadrul emisiunii TU! prezentata de Mirela Vasadi - Raku [citeste]

V.A. - Vocabule 2: Green Flava

13.03.2007

Sunt sigur ca pentru multi ascultatori de hip-hop din Romania, scena rap din Basarabia a reprezentat pana nu demult un taram (romanesc) necunoscut. Spun "pana nu demult" caci la sfarsitul [citeste]

Grasu XXL - Curaj

01.11.2006

Pentru CAT Music, anii '96-'99 au reprezentat perioada de glorie in muzica rap romaneasca. Fenomenul "de cartier" avea priza mare la public, iar sustinatorii lui principali - B.U.G. Mafia si [citeste]

23.09.2006

Periodicitatea aparitiilor discografice e o caracteristica insemnata din cariera unui artist. Dictata in egala masura de clauze contractuale si strategii de marketing, dar si de inspiratie, [citeste]

19.08.2006