Calibre - Second Sun

Scris pe 07.12.2005 de Dan Bazix

In acest moment drumandbassul, ca stil muzical, are parte de o evolutie alerta. Noua generatie de artisti forteaza aparitia multor case de discuri. Drept urmare se produce o diversificare tot mai mare a subgenurilor si o segmentare a publicului. Datorita unor noi instrumente, tehnici de productie si nu in ultimul rand talentului/inspiratiei artistilor rezulta creatii tot mai valoroase. Efectul se materializeaza prin cresterea concurentei. Cum noutatile primeaza, vechile deprinderi sunt lasate deoparte. Din fericire exista artisti consacrati ce fac fata cu brio schimbarilor continue, reusind sa impresioneze aproape de fiecare data cand scot un nou material - (single/LP/studio-mix).

Unul dintre ei este "maestrul" Calibre, pe numele sau real Dominic Martin. Originar din Belfast, acesta a devenit produs de import al englezilor prin stabilirea resedintei in Manchaster. Primii pasi in muzica definita de basi si cineluri i-a facut in 1997, cand a inceput oficial productiile. "Sophomore"-ul Second Sun vine ca o continuare a debutului Musique Concrete lansat in 2002, la Creative Source (labelul lui Fabio). De aceasta data Dominic alege ca albumul sa apara la casa de discuri proprie - Signature. Se spune ca datorita indeciziei sale, la alegerea pieselor a contribuit si prietenul sau Marcus Intalex, caruia i s-au prezentat peste 70 de incercari!!! Cu zeci de releasuri periodice la Soul:R, Revolve:R, Creative Source, Signature si sporadice la Innerground, Bassbin sau V Recordings, Mr. Martin se numara printre artistii reprezentativi al genului.

Calibre, impreuna cu MC DRS realizeaza la inceputul anului un mix exclusiv pentru emisiunea Breezeblock de la BBC Radio 1 unde prezinta in avampremiera trei extrase de pe noul LP: Bullets, Second Sun si Kyia. Mult-asteptatul Second Sun vine parca dintr-o alta dimensiune si se recomanda inca de la inceput drept capodopera. Creatie subtila si rafinata, poate fi digerat cu usurinta chiar si de catre neinitiatii genului. Prin intermediul celor opt piese ascultatorul descopera un aranjament impresionant de sunete, linii de bass, vocaluri si diferite efecte ce suna exceptional oriunde sunt ascultate. Daca la prima vedere cele 4 discuri par o simpla colectie de trackuri, dupa o simpla auditie ele par apar mai degraba ca o selectie de momente muzicale ce cresc treptat, contribuind din plin la valoarea produsului.

Dar sa trecem la muzica in sine... Superba voce a Dianei Charlemagne in Bullets asigura un inceput emotional care da o anumita presiune intro-ului. Acordurile de pian si sampleurile de jazz dau impresia unei atmosfere asemanatoare celei new-yorkeze din jumatatea secolului trecut. Got a thing continua pe acceasi idee, starnind sentimente asemanatoare. Combinatia dintre pasaje vocale, trompeta, toba minimalista si linia de bass subtila, demonstreaza inca o data modul in care Calibre intelege muzica. All the while marcheaza trecerea la un nou cadru. Construita dupa un sablon diferit, vocea, pianul si amen-urile blande dau startul unei linii melodice numai bune pentru reverie. Calatoria prin lumea lui Dominic ajunge la al treilea episod: Second Sun si Is It You. Trackul omonim albumului e unul reprezentativ pentru drumandbassul soul-liquid, cu trompeta pe post de vioara intai. Astfel atmosfera devine pozitiva si inaltatoare. Linia de bass specifica muzicii anilor '70, chitara trecuta prin filtre, profunzimea vocii si influentele funk sunt omniprezente pe Is It You. Vocea robotica, sunetele futuristice, beaturile metalice, linia de joase oscilatorii, reprezinta ingredientele necesare unui "rolling track": Consulate Charm. Go back, go forward prezenta cu acelasi stil minimalist pregateste sfarsitul tripului - un beat organic injumatatit bazat pe cineluri si tamburina care se impleteste cu un b-line pregnant. Kiya inchide structura simetrica a lui Second Sun revenind la starea emotiva initiala.

Producator reprezentativ si totodata muzician extraordinar, Calibre reuseste sa incarce emotional cele patru bucati de plastic negru. O compozitie la superlativ care face istorie, o piesa de colectie care trebuie sa se gaseasca la loc de cinste in biblioteca oricarui ascultator.

Bullets
Second Sun

Mistabishi - Drop