Cage - Depart From Me

Scris pe 20.07.2009 de Alexandru Tzele

Dupa 2 ani de munca asidua in studio si reorientari in ceea ce priveste stilul de viata, Cage (Chris Palko in buletin) a lansat pe 7 iulie Depart from me, penultimul album (daca inca mai stau in picioare afirmatiile sale postate la sectiunea blog a paginii de myspace) din cariera. Depart From Me, aparut la Definitive Jux, contine 14 piese care, spre deosebire de albumele anterioare care beneficiau de instrumentale realizate de producatori ca Mighty Mi sau El-P, sunt produse in marea lor majoritate de britanicul Sean "F. Sean" Martin (acesta a fost si producator executiv, alaturi de Cage pentru acest album), chitarist la trupa Hatebreed (Koch Records) si membru al labelului Cardboard City. Albumul are, datorita influentei producatorului, un sound metalic, cu multe acorduri de chitara, beaturi atipice, usor iritante uneori, realizate cu seturi de tobe live peste care sunt "asezate" linii muzicale simple fara adaosuri de alte instrumente. Cage se joaca pe anumite refrene cu vocea, fredonandu-si placut, fara a falsa grav sau batator la ochi, versurile.

Albumul incepe in forta cu Nothing left to say, o piesa dedicata memoriei lui Camu Tao, coleg de trupa (Nighthawks) si bun prieten al artistului. Deasemenea, piesa este un atac la rapperul Vast Aire, cel care, potrivit lui Cage, a incercat sa profite material de pe urma mortii lui Camu Tao. In lipsa drogurilor, la care pretinde ca a renuntat cu ceva vreme in urma, Cage traieste altfel momente dificile precum moartea prietenului sau ("When your life is suckin you’ve got vices that are something/To hold onto as you fall into nothing"), iar cand vine vorba despre trecutul sau tumultuos este ironic si adopta un ton detasat ("Silly habit, drugs are for kids not adults it is"). Doreste inca de pe prima piesa de pe album sa faca un lucru clar pentru fanii sai - nu mai este acel Cage de pe Movies from the blind care se limiteaza la "pussy, money and war" si la deprecieri ale propriei persoane (vezi Suicidal Failure), a trecut prin niste etape (inca de pe Hell’s Winter, albumul "de tranzitie") si e gata sa se redescopere pe sine si sa accepte ceea ce gaseste in interiorul sau. Oare sa fie chiar asa? Beat kids, care pare o continuare a piesei Stripes de pe Hell’s winter, desfasoara in urechile ascultatorului cateva crampeie din viata de familie a lui Chris Palko. Relatia tensionata dintre tatal si mama sa, dificultatea acesteia de a creste singura doi copii, unul dintre ei (Cage) fiind "locked in the facility", sau  mariajele esuate ale acesteia reprezinta tot atatea drame pentru niste personaje chinuite. MC-ul se joaca cu viziunile, reuseste cu usurinta sa sondeze in creierul femeii descrise in piesa si sa-i dezvaluie sentimentele. In Dr.Strong, Cage este copilul revoltat in fata deciziei mamei sale de a-l interna intr-o clinica de dezintoxicare. Odata ajuns acolo, el este traumatizat de tratamentele dureroase la care este supus, gasind ca speranta salvatoare moartea: "And after thirteen hours of being tied to a bed/ You’re to shuffle the hallways, fuck off, and die in your head". Salvarea poate lua insa alta infatisare in circumstante diferite. Pentru scurt timp, ea poate fi gasita in bratele unei femei ("You think the world of a girl and she becomes your world"), pe I Found my mind in Connecticut. Scriu pentru scurt timp deoarece Cage revine pe sfarsitul piesei la imaginea de ratat si la injosirea propriei persoane ("Truth is she just fucked me cause my bro is D. Palumbo"), fiind incapabil sa tina pasul cu schimbarile in bine. Se autostigmatizeaza si chiar se complace cu situatia devianta, care a devenit normala si suportabila dupa atata timp: "I lay and lurk with kooks, pain hurts but suits".

Un bun prilej pentru a contempla intr-o maniera proprie frumusetea feminina (“you're adorable whipping") si pentru a-si cerceta amanuntit nebunia (pricinuita, bineinteles, de "she") il reprezinta piesa urmatoare de pe album: I lost it in Haverton. Lolitele se imbina cu penibilul ("Your daddy asked me my age in front of you/ Lied through my teeth, I said I'm twenty-two") in Teenage hands, o piesa-skit in care Cage devine adultul-paradoxal  intr-o relatie cu o fata de 17 ani, o relatie in care se imbina perfect sentimente de iubire si dispret, senzualitate si frica - "Knife in your stomach and they shut the van door/So you can find out they've got special plans for". Tema sinuciderii revine pe Eating its way out of me - o alta piesa in care Cage aduce la cunostina nepasarea fata de sine, nefericirea cauzata de nepasarea "ei" si ajunge in finalul piesei (pentru a cata oara?) la un posibil sacrificiu simbolic - "I’m just a bum-out who’s run out of lies truthfully […] I guess my overdose either did the trick or was way off".

Kick rocks e un skit plin de cinism, umor si ironie care explica, sub forma unor dialoguri intre un proaspat ins iesit de la dezintoxicare si prietenul sau, respectiv un artist si un pieten, sau intre un drogat si mama sa, semnificatia expresiei Kick rocks - "Yo what the fuck do you mean kick rocks, man? It means take a fucking walk". Nu e nimic special in a agata tipe prin cluburi de noapte pentru Cage, pana la urma asta este o practica sociala pentru multi, problemele apar atunci cand prea mult alcool combinat cu antipatii fata de DJ si muzica sa si depresii il transforma pe Kennlyz intr-un exhibitionist: "I hope somebody pulls a gun out and sucks all the fun out/And levels the playing field for Captain Bum-out, bum-out". Cage continua tema iubirii incompatibile in Strains, trecand dragostea prin filtrul propriei manii, transformand totul intr-o adevarata obsesie - "I wish I wasn’t attracted but the mind attaches/Snuck in her parents’ house, stole her old mattress". Pe un ton alert, livrand cu nesiguranta cuvintele pe un beat apasat, Cage refuleaza pe Fat kids need an anthem trairile avute in perioada in care era supraponderal si lupta pe care a dus-o in trecut impotriva kilogramelor in plus. Frustrare, nemultumire, iluzia schimbarii starii sufletesti,  toate astea l-au adus la dorinta de a slabi. Lucrurile iau o turnura ciudata pe Look at what you did, o poveste cu aroma de "film-noir" in care se imbina baruri cu "incaperi exclusiviste", vampirite burlesti, metafore inspirate din imaginarul artei horror si obiecte bizare.

Albumul se incheie cu piesa care da titlul albumului, Depart from me - un ultim dialog cu Cage cel din trecut, o despartire definitiva - si cu single-ul care beneficiaza si de videoclip - I never knew you - piesa in  care nareaza o iubire detasata (din punct de vedere al interactiunilor dintre cei doi, Cage transforma usor, usor totul intr-o obsesie) pentru o femeie pe care Cage o vede intr-o zi trecand pe strada.

Depart from me, desi a fost gandit ca ceva complet diferit fata de materialele precedente, acopera cam aceleasi teme cu care ne-au obisnuit pana acum albumele semnate Cage. O lume bolnava, desenata in culori inchise, cu un trecut care bantuie permanent coridoarele mintii sale, cu depresii si tentative de suicid si cu perpetue renuntari la droguri. Schimbarea majora a acestui album este forma lirica si tehnica verbala. De parca nu era indeajuns de entropic felul de pana acum de a se manifesta pe beat, Cage se depaseste pe sine, inchizandu-se si mai mult in universul sau liric. Dar si ermetismul are binefacerile lui caci odata descifrate, piesele lui Cage dau dovada de semnificatii bogate si profunzime ideatica. Un album mai greu de digerat decat materialele precedente, cu un sound care uneori da mici dureri de cap, Depart from me pastreaza totusi acel "ceva" specific Cage care te face sa asculti mai departe, pe alocuri unele  bucati avand atat de rara calitate (pentru materialele scoase astazi) de a te convinge sa apesi pe butonul de repeat al playerului.

Teenage Hands
Beat Kids

Cage - Depart From Me