Brother Ali - The Undisputed Truth

Scris pe 04.07.2007 de RapX

Cu al sau chip decolorat si extrem de sensibil la lumina soarelui, intr-o lume cruda sau poate prea coapta, in care toti se lupta pentru supravietuire, uitand ca totusi au suflet si ar trebui sa se opreasca din lupta cotidiana si sa creeze si armonie, Brother Ali face un pas in fata si transpune in versuri, ADEVARUL. De mic copil, acesta a avut de suferit din cauza semnelor sale dinstincte, iar singurul mod prin care a reusit sa se impuna si sa se faca respectat, a fost capacitatea lui de a compune. Ali si-a inceput cariera inca din adolescenta in Minneapolis (Minnesota), unde in timp s-a implicat in scena hip-hop locala. A semnat mai apoi cu label-ul Rhymesayers, alaturi de ai carui membri incepe lucrul la primele materiale. In pauzele din studio, intra intr-un circuit in care multi nu au curajul sa o faca: si anume competitiile de battle. Cea mai reprezentativa prestatie a sa a fost cea din 2000, de la festivalul Scribble Jam, din Cincinatti. Ali l-a "batut" pe campionul de atunci, Eyedea. Chiar daca nu a reusit sa-si adjudece trofeul competitiei, performanta i-a adus un numar insemnat de aprecieri. Inca de la inceput el nu s-a lasat cuprins de febra mixtape-urilor, tocmai de aceea fundamentul energiei depuse in albumele sale este unul de durata, lucru dovedit de primul sau album, ce a socat criticii si ascultatorii de hip hop: “when Ali raps… I can't do anything but sit and stare at my stereo, engrossed by the raw emotion and tricky wordplay.” (Village Voice). Produs in intregime de Ant (Atmophere), Shadows of the Sun, l-a consacrat pe Brother Ali, ajungand a fi considerat varianta moderna a lui Norman Rockwell, un celebru pictor american al secolului XX. Dupa acest succes, el a lansat in 2004, EP-ul Champion, ce s-a apropiat ca valoare de debutul mult laudat. Reusitele sale l-au propulsat intr-o noua directie, prestatiile live, culminand cu un numar impresionant, aproximativ 500, cantand alaturi de Atmosphere, Brand Nubian, Rakim, MF Doom, s.a., in S.U.A., Canada, Europa, Japonia, Australia, si chiar Noua Zeelenda.

In 2007 "fratele" apare din nou prim plan cu cel de-al doilea album ce atinge culmile mai multor genuri muzicale, reggae, blues si rap. The Undisputed Truth e un material pe care Ali si Ant l-au planuit si lucrat mai bine de 7 ani. Actorul nostru intra in scena cu Whatcha' Got, punand in decor cuvinte puternice pe beat-ul lui Ant, care dupa cum spun unii critici, se aseamana cu o productie semnata Just Blaze pentru Fat Joe (Safe to Say). Truth Is este de genul de piesa, pe care oricat de timid sau de calm ai fi, trebuie sa dai din cap, pentru ca Brother Ali "wants more", iar ca un adevarat consumator de hip hop, nu te poti opune unui asemnea indemn. Desi LP-ul incepe foarte puternic, ca un campion ce paseste din nou pe ring, pe The Puzzle il gasim pe Ali in postura de victima. Din postura de tata a unui copil de 6 ani, divortat, cu parul alb, ce a pierdut recent si dragostea mamei, MC-ul cere fanilor respect si ii indeamna sa mentina relatii stranse si de apreciere cu semenii lor. Cea mai proaspata rana din sufletul sau, divortul, constiutuie subiectul predominant pe Walking Away, iar artistul i se adreseaza direct fostei sale sotii, pe care o acuza ca a incercat sa-l omoare si pe care, de fapt, nu a iubit-o niciodata, stand impreuna doar pentru fericirea copilului lor. Aceasta reprezinta cea mai importanta piesa de pe album, felul in care el descrie dramele sale emotionale ar trebui sa faca ascultatorul sa intre cu totul in pielea personajului.

Cam la asta se rezuma, The Undisputed Truth. Autorul considera ca piesele bazate pe trairi personale sunt adevarate comori si daca n-ar putea prin hip hop sa-si elibereze furia, atunci cum? Astfel el devine incontestabil, unul din cei mai sinceri protagonisti ai scenei hip hop actuale.Versurile sale duc la extrem, ajungand sa puna bete in roate chiar si autoritatilor locale, refuzand acceptiunea de a plati taxe, pentru ca cei ce le colecteaza nu sunt altceva decat pradatori, iar oamenii, adevarati razboinici luptand permanent impotriva acestor vipere ("Welcome to the United Snakes/Land of the thieves and home of the slaves").

Truth Is
The Puzzle

Brother Ali - The Undisputed Truth