Blockhead - Music by Cavelight

Scris pe 02.11.2004 de Doru649

Iata ca dupa DJ Signify, a venit timpul unui alt producator new-yorkez sa-si faca debutul solo, iar din moment ce anul acesta "consacratii" s-au cam retras în hibernare, suntem nevoiti sa-i acordam o atentie sporita. Blockhead nu este tocmai un novice, cunoscut fiind mai ales pentru munca depusa la realizarea albumelor lui Aesop Rock. Acum însa, decide sa-si încerce puterile de unul singur, punând cu Ninja Tune bazele unui proiect numai si numai instrumental. Mai mult decât o forma de progresie artistica, aceasta noua orientare reprezinta astfel o adevarata provocare, în dorinta lui de a ne demonstra ca-si poate face un nume si fara ajutorul vreunui MC, avansând de la umilul (desi foarte apreciat) statut de "beat provider". O sarcina cu atât mai grea cu cât noul sau label nu înceteaza a-l recomanda ca pe "noul DJ Shadow", impunându-i astfel noi standarde ce apasa greu asupra aspiratiilor sale individualiste. Din fericire, Blockhead reuseste sa depaseasca aceasta comparatie oarecum pripita, oferind un album de o intimitate ce obliga criticii sa-l priveasca nu ca pe un duplicat, ci ca pe un artist aparte.

Ca Music by Cavelight e diferit în ansamblul productiilor actuale, dar si fata de ce a încercat Blockhead pâna acum, putem constata înca de la început, cu Insomniac Olympics. Dintr-o data, sunetul devine mult mai cald si ambiental decât pe Float sau Labor Days, cu sample-uri stridente si fragmente de pian bine asezate peste beat. Urmatoarele piese nu vor face decât sa confirme aceasta tendinta, în ajutorul sample-urilor venind treptat (ca si la Sixtoo) unele elemente de instrumentatie live – vioara, bas, chitara electrica –, precum si câteva scratch-uri din partea lui Omega One. Blockhead pare a-si refuza loop-uri simpliste, preferând constructii diversificate, în continua dezvoltare, dar în acelasi timp foarte echilibrate, preocuparea majora fiind aici pastrarea armoniei si melodicitatii compozitiilor, indiferent de directiile pe care acestea le iau.

Toate bune si frumoase sub aspect al executiei asadar, însa ce lipseste totusi acestui album este poate un pic de îndrazneala sau, daca vreti, caracter. Ascultându-l în repetate rânduri, ajungi sa-ti dai seama ca nu e mai mult decât un exercitiu de armonizare sau "matching". Pare complicat când, de fapt, e foarte simplu, ca si atunci când completezi un puzzle: "Aia merge cu aia, aia cu ailalta"... Si chiar daca în final se ajunge la o aparenta perfectiune a formei, absenta profunzimii lasa un gol semnificativ. Blockhead recunoaste de altfel ca ceea ce a realizat nu are în spate un concept anume (atât de bine definit la DJ Signify), bazându-se mai mult pe intuitie. Mai mult decât atât, afirma într-un interviu ca între el si muzica sa exista o mare contradictie, deci daca unii ar fi tentati sa creada ca e la fel de "blunted" pe cât sunt beat-urile lui You've Got Maelstrom, aflati ca nu e deloc cazul, ci doar "asa a fost sa fie".

Nu vreau sa insist asupra acestui fapt, ca sa nu par din cale afara de pretentios. Music by Cavelight e un material foarte agreabil, bine ambalat si, ascultat în timpul unui apus de soare, ar putea chiar stoarce câteva lacrimi. În alte conditii, reuseste sa inspire o atmosfera deosebita si sa gâdile urechea, dar niciodata nu se aventureaza pe drumuri neumblate. Nimic nu solicita prea mult atentia, nici macar schimbarile de ritm. Iar în absenta unei voci autoritare sau unor versuri memorabile, de cele mai multe ori toate trec pe lânga mine fara sa lase urme adânci...

Sunday Séance

Blockhead - Music by Cavelight

Label: Ninja Tune