Blackalicious - A2G EP

Scris pe 15.01.2003 de Nevrotik

Numele Blackalicious nu le spune unora prea multe. Desi grupul nu a fost format decât în 1990, membrii sai se stiau înca din anii '80. Fondatorii, Gift of Gab (sau "darul/talentul de a vorbi/rima extraordinar de repede") si Chief Xcel, s-au intâlnit pentru prima data în Sacramento, California, pe când erau elevi la liceul John F. Kenedy. Au mers pe drumuri separate dupa ce primul a absolvit în 1989 si s-au reunit abia în Davis. Xcel era student la University of California, în timp ce Gift of Gab s-a mutat pentru a forma Blackalicious. În U.C. Davis, DJ-ul si producatorul Xcel a început sa colaboreze cu un grup numit Solesides Crew, ai carui membri includeau pe DJ Shadow, Lateef the Truth Speaker si Lyrics Born. În 1992, Blackalicious a devenit parte din Solesides. A aparut si label-ul Solesides Records, care a realizat primul single Blackalicious - Swan Lake, urmat de un EP intitulat Melodica. La sfârsitul lui 1997, Solesides Records a iesit din afaceri, dar nu pentru mult timp, reunindu-se sub numele de Quannum. La aceasta casa de discuri apare ulterior si EP-ul A2G.

Pare paradoxal cum un EP poate fi clasic; afirmatia e discutabila. Blackalicious, însa, duce hip-hop-ul la un alt nivel, formând ceea ce se numeste "positive tip". Cu alte cuvinte, versurile lor sunt mai degraba spirituale si înaltatoare decât violente si misogine. De asemenea, dexteritatea verbala a lui Gift of Gab e incredibila si acest lucru apare evident odata cu prima piesa, cea care da si titlul EP-ului. Numele piesei este destul de sugestiv pentru ceea ce contine. Versurile se bazeaza pe cuvinte începand cu litere ale alfabetului cuprinse în intervalul A-G. Sound-ul este natural si dublat de o livrare incredibila din partea MC-ului: "I be the analog arsonist, aimin' at your arteries/ All-seeing abstract, analyze everything/ Adding on, absolutely abolishing/ Average amateur's arsenal just astonishing".

Clockwork este centrata în jurul perfectiunii la microfon al lui Gab. Pe un beat groovie cu sound-uri old school, MC-ul îsi etaleaza talentul, care consta în stapânirea perfecta a cuvintelor. Ritmul este alert si unii ar putea zice ca rimele nu se sincronizeaza perfect cu beat-ul, dar nu e deloc asa. Clockwork se traduce "perfect", iar piesa e clockwork.

Sound-ul anilor '80 este readus în actualitate de Rock the Spot. Track-ul cu beat funkadelic accentuat de un drum simplu are o fluiditate de invidiat. Rimele îndeamna la elevatie dar piesa poate fi si una de club.

Back to the Essence aduce din nou în prim plan calitatile de MC ale lui Gab, considerate a fi esenta muzicii. Si aici beat-ul este simplu, constând dintr-un loop repetitiv combinat cu un sunet de flaut.

Deception are probabil cea mai buna si cea mai melodioasa productie. Beat-ul este saturat de harmonice, în timp ce lirica este dedicata MC-ilor care au semnat cu label-uri faimoase si uita de unde au plecat odata ce se îmbogatesc. Este povestea unui MC talentat care, odata ajuns mare, îsi sacrifica sufletul pe altarul comercialului si, sfârsind prin a fi abandonat de label-ul care îl promovase, ajunge falit si totodata pierde respectul din partea prietenilor. Ideea care se desprinde este aceea de a nu te lasa schimbat de bani ("don't let money change ya"), iar morala este evidentiata de versurile finale: "Now the moral of the story is that some go (some go)/ Why would money make the inner vision crumble? (crumble)/ So if you're blessed with the talent, utilize it to the fullest/ be true to yourself and stay humble". Surprinzator, Gift of Gab poate sa si cânte daca este necesar. Combinatia este reusita.

Making Progress are un mesaj pozitiv. Începând prin a ura pace celor apropiati, rimele continua cu diferite îndemnuri la elevatie, la educatie, dar si la înfaptuirea corecta a lucrurilor.

Realizarea suprema a acestui EP este, fara îndoiala, Alphabet Aerobics. Piesa este nostima si creativa. Gift of Gab se joaca pur si simplu cu literele alfabetului, terminând astfel ceea ce începuse pe A2G. Este incredibila lejeritatea cu care sunt rostite rapid cuvintele. Beat-ul (oferit de Cut Chemist) este si el pe aceeasi jumatate de sinusoida ascendenta pe care se afla rimele:

Artificial amateurs, aren't at all amazing / Analytically, I assault, animate things
Broken barriers bounded by the bomb beat / Buildings are broken, basically I'm bombarding
Casually create catastrophes, casualties / Cancelling cats got their canopies collapsing
Detonate a dime of dank daily doin dough / Demonstrations, Don Dada on the down low
Eatin other editors with each and every energetic / Epileptic episode, elevated etiquette
Furious fat fabulous fantastic / Flurries of funk felt feeding the fanatics
Gift got great global goods gone glorious / Gettin godly in his game with the goriest
Hit 'em high, hella height, historical / Hey holocaust hints hear 'em holler at your homeboy
Imitators idolize, I intimidate / In a instant, I'll rise in a irate state
Juiced on my jams like jheri curls jockin joints / Justly, it's just me, writin my journals
Kindly I'm kindling all kinds of ink on / Karate kick type brits in my kingdom
Let me live a long life, lyrically lessons is / Learned lame louses just lose to my livery
My mind makes marvelous moves, masses / Marvel and move, many mock what I've mastered
Niggas nap knowin I'm nice naturally / Knack, never lack, make noise nationally
Operation, opposition, off, not optional / Out of sight, out of mind, wide beaming opticals
Perfected poem, powerful punchlines / Pummelling petty powder puffs in my prime
Quite quaint quotes keep quiet it's Quannum / Quarrelers ain't got a quarter of what we got uh
Really raw raps, risin up rapidly / Riding the rushing radioactivity
Super scientifical sound search sought / Silencing super fire saps that are soft
Tales ten times talented, too tough / Take that, challengers, get a tune up
Universal, unique untouched / Unadulterated, the raw uncut
Verb vice lord victorious valid/ Violate vibes that are vain make em vanished
Well would a wise wordsmith just / Weaving up words weeded up, I'm a workshift
Xerox, my X-ray-diation holes extra large / X-height letters, and xylophone tones
Yellow back, yak mouth, young ones yaws / Yesterday's lawn yards sell our (yawn?)
Zig zag zombies, zoomin to the zenith / Zero in zen thoughts, overzealous rhyme ZEA-LOTS!....

Cei care se asteapta sa auda un tipic drum machine si diferite sampling-uri, scratch-uri sau scribble-ing-uri, vor fi surprinsi sa nu le gaseasca. Majoritatea MC-ilor nu s-ar simti confortabil pe asemenea beaturi, dar Gift of Gab se simte excelent. Calitatile de producator ale lui Xcel sunt indiscutabile, iar varietatea este mai mult decât satisfacatoare. Blackalicious fac mai mult decât hiphop - ei fac muzica.

Alphabet Aerobics

21.12.2007

Blackalicious - A2G EP