BC400 – The Antidote

Scris pe 22.04.2005 de DJ Strike

Unitate în diversitate prin comunicare interculturala – aceasta pare a fi deviza celor de la BC400. Formata în anul 2000 din trei MC, doi solisti vocali, un producator si un DJ, trupa da imaginea celor de la ButterCuts Records – un label londonez condus de artisti pentru artisti. În urma numeroaselor single-uri si EP-uri foarte bine primite de criticii englezi si oameni din bransa (Daddy G., DJ Yoda, Aim, Mr. Trick), iata ca a venit si vremea unui album de debut.

Melting-pot cultural sau amalgam de stiluri conexe, The Antidote propune un line-up cel putin interesant: Dave Boomah – veteran junglist din Jamaica; Christabel – solista soul din Zimbabwe; DJ Buttafingaz – responsabil cu scratchurile – jumatate englez, jumatate irlandez; Uncle P – omul din spatele butoanelor, si el cu origini englezo-filipineze. Maestri de ceremonie: Wildeye – jumatate irakian, jumatate irlandez; Cultural Chameleon – jumatate finlandez, jumatate belgian si, nu în ultimul rând, Code:Breaker, a carui parinti provin din Tara Galilor, respectiv Africa de Sud. Asadar, 7 personalitati distincte, 9 nationalitati si, mai presus de toate, crezul lor comun: "In a world of bullshit... music is all that really matters".

Who's Who, asa cum spune si titlul, este piesa de recomandare: "ButterCuts are coming through/ Blessed with the skill, this is what we want to do". Instrumentalul funky si energic poarta ceva din spiritul Jurassic 5, inclusiv prin alternanta beat-urilor ce permite fiecarui MC sa se prezinte în maniera proprie. Asemanarile cu trupa californiana nu se opresc aici, la fel de evidente si în cadru liric. Pe fondul sample-urilor de trompeta si chitara, Goldrush da tonul comentariilor ostile la adresa industriei muzicale si a MC-ilor "bling-bling", reluate si mai categoric în State of Catastrophe (de pe precedentul Saturated EP) sau Changes: "Keep your forums/ Fuck your seminars/ You claim you want the ghetto/ But you want the pop stars".

Subiectul implicarii SUA în problemele Irakului, precum si reactia celorlalte puteri economico-politice va fi apoi amplu dezbatuta în W de catre Cultural Chameleon si partenerul sau SEG, care nu se dau în laturi de la scuipatul câtorva rime frantuzesti ("De la lune a l'Irak/ C'est l'abus de pouvoir qu'on attaque/ De Bush a Chirac/ C'est le regne a coups de matraque/ De Londre a Bruxelles/ On se connecte et s'organise/ Un rez au parallele/ A notre monde comme devise"; "Au nom de l'Amérique/ Tu légalises des crimes immondes/ Brutalises familles, enfants/ Pour un reglment de comptes/ Ne soit pas surprit/ Qu'a l'étranger l'attention monte"), în timp ce Buttafingaz uimeste la platane.

Cum însa sângele englez apa nu se face, lunecam încet, alaturi de Uncle P, într-o productie suta la suta british. Ritmuri exotice jamaicane, perfect asimilate, trimit în (atmo)sfera unor London Posse, urmând a se întâlni pe Got the Flow si Run to the Hills cu elemente de jungle/drum'n'bass. Efectul rupe barierele muzicale si, când credeai ca le-ai vazut pe toate, BC400 mai arunca un strop de culoare, oferit de compozitia ireprosabila a colegului de label fbcfabric: patru piese trip-hop/downtempo cu o interpretare plina de sentiment a lui Christabel pe final: "Just because I ain't calling you 35 times a day/ Just because I don't wanna see your mama every damn Sunday/ Just because I don't want make love every minute of the day/ Just because I ain't hearin every little word you say/ I just takin my time, takin it slow/ Gettin' to know you, just a little bit more" (Just Because). Tot ea se ocupa si de linia vocala a primului hidden track (You Don't Really Know Me), ca sa-i gasim în cel de-al doilea pe Pistachios – un grup de instrumentisti funk în plina actiune live, completati de Wildeye si Code:Breaker cu câteva freestyle-uri.

O piesa clasica sub toate aspectele, Outrageously Lyrical da, fara îndoiala, si cel mai reusit exemplu de "team work". Introducerii facute în forta de Buttafingaz îi succed noi jonglerii si variatii din partea lui Uncle P, mulate pe platforma lirica a MC-ilor. Cultural Chameleon (probabil cel mai talentat) livreaza atât în franceza, cât si în finlandeza, iar Wildeye demonstreaza înca o data ca poate stapâni orice BPM între 90 si 120.

Sa fie albumul parte din efectul de recul produs în urma atâtor tunuri muzicale trase? Sa fie un "antidot" local sau universal? Privind de la distanta, BC400 se înscrie cu succes în traiectoria ascendenta a scenei hip-hop din UK si poate rivaliza cu orice trupa de pe orice continent. Prin urmare, merita sa aplecati urechea.

Outrageously Lyrical
Just Because

fbcfabric & reindeer - It's Not Who You Know, It's Whom You Know