BAU - Dispersia [48H Edition]

Scris pe 22.11.2004 de Hazee

Cu ocazia celor 48H din acest an, a aparut si o editie speciala a Dispersiei lansate anul trecut, la acelasi party. Piesele sunt aceleasi, însa li s-au adaugat niste "bonusuri", adica unele dintre ultimele productii. Înregistrat în mai multe sesiuni si studiouri, cu muzicieni diferiti si în orase diferite (Timisoara, Bucuresti), albumul combina cu succes o varietate de stiluri conexe si o gramada de idei bune adunate de la toti colaboratorii, fiind un exemplu perfect de "timeless music". Pe parcursul a 14 trackuri, muzica evolueaza de la downtempo/leftfield cu rudimente dub, jazz si turntablism, pâna la drum'n'bass si nu-skool breaks.

Prima piesa, destul de dubby, 314, beneficiaza de aportul vocal al lui Drew Klein, pe un ritm lejer, balansat cu un b-line gras si gândit. "Where's that driving music?", întreaba cineva la începutul lui Driving, la fel de downtempo, împanata cu scratch-uri, cu un groove aparte si aer jazzy dat de fretless bass-ul facut atât de celebru de Roni Size. Can merge pe aceeasi linie: scraches, dubby efx care se tot plimba dintr-o parte în alta si un aer la fel de jazzy, însotit de pian, de data asta. Ticking deschide seria de piese drum'n'bass, cu sample-ul "Mind sicking/ Don't sleep on ticking". Nu rupe, dar poseda acel groove aparte, caracteristic BAU. Presence se construieste progresiv pe o voce feminina vocoderata si linia de bass ce aduce cu sound-ul RAM, o influenta vadita pe tot parcursul albumului. Hard and funky stuff... "Try to stop me/ Break your fears and lift you up". Shotoku luneca spre latura atmosferica si jazzy a drum'n'bass-ului, cu un bpm lejer, o voce feminina asigurând din nou balansul. Pe Action Must Be Taken reapare Drew Klein cu rimele sale smechere, acompaniat de un ritm sustinut, dar cu b-line cam plicticos si mirosind a RAM, again. Bullet Penetration e cea mai dark si fioroasa, cu acelasi Drew Klein samplat si bagat prin efecte: "Deeper than a bullet penetration"... Groovin' pare mai dansabila si jazzy, cu ceva sample dintr-un film documentar (?), trompete si un ritm care parca te face sa-l vezi pe Tavi in action la tobe...

Exista si o replica dub semnata de Injectah (DJ-ul lui Pacha Man) la piesa de mai sus, la un pitch mai lejer. Trompetele se aud mai mult, inducând o stare de atârnat la un cui pe veranda... Ultimele trei piese sunt din "noul val", realizate în coproductie cu membrii anonimTM. The New Message, la care a pus umarul si Roli Breaker, se bazeaza pe un sample din celebra si mega-samplata The Message a lui Grandmaster Flash, back in the 80's – funky nu-skool breaker! King Riddim apare ca varianta drum'n'bass la piesa omonima, coprodusa de Leizaboy si scoasa pe dubplate 10" împreuna cu The New Message. Acelasi sample, aceleasi scratch-uri, dar ritmul e mai alert si s-a mai lucrat un pic la linia de bass. Se simte ca e foarte proaspat produsa, departându-se de sound-ul BAU original. Un funky roller a iesit din colaborarea cu Dudu, la East Beats: chitara foarte funky, ritm lejer, alaturi de un b-line vesel si un breakdown reusit, "crossing the east and west". Man-Machine (Remix) încheie Dispersia în forta.

Pot spune ca sound-ul albumului e foarte bun si se simte o oarecare evolutie în productie, piesele fiind înregistrate pe parcursul a vreo 3-4 ani, în studiouri si cu muzicieni diferiti, pastrând însa nucleul de baza. Percutia e super-ok, mai ales ca a fost înregistrata în mare proportie cu instrumente prelucrate ulterior. Nu pot decât sa sper ca bajetii vor prinde un label pe afara, iar eforturile cumulate pâna în prezent sa se concretizeze în ceva. Pâna una-alta, BAU e singura trupa autohtona care produce si cânta live drum'n'bass de calitate. Big up!

Presence

19.08.2006

BAU - Dispersia [48H Edition]