Anonim - Hai sa Vorbim

Scris pe 02.08.2005 de DJ Strike

Mare parte din ascultatorii de hip hop au avut primul contact cu trupa Anonim prin intermediul Actiunii Instrumentalul, declansata de catre Parazitii si Rebel Music in 2001. De atunci au trecut patru ani, timp in care cei doi s-au antrenat intens in garnizoana condusa de Cheloo, Ombladon si FreakaDaDisk, reusind sa-si vada numele pe cateva materiale alaturi de tutorii lor muzicali (Parazitii - Irefutabil, compilatia Sabotaj, Cheloo - Sindromul Tourette). In ciuda premizelor favorabile, albumul de debut a intarziat sa apara, in principal din motive de ordin juridic: persoanele sub vârsta de 18 ani nu pot interpreta piese cu limbaj considerat explicit in anumite cercuri. Timpul le-a rezolvat pe toate si astfel dupa obtinerea statutului de major, Guess Who & Zekko au finalizat mult asteptatul LP. Avem de a face cu o trupa fara un background impresionant, aflata insa in cautarea unei identitati muzicale. Asadar... Hai sa vorbim.

Productia, un aspect important al materialului, se leaga in mare parte de numele lui Cheloo, secondat pe alocuri de Guess Who si FreakaDaDisk. Dupa cum majoritatea negativelor produse de Tataee se disting prin sunetul specific de sintetizator, beat-urile parazitului pot fi usor recunoscute datorită notei grave ce o au basii si premierul. Sound-ul nu e unul revolutionar, Cheloo preferand linia care l-a consacrat in locul unor riscuri si experimente inutile. In fond, e in joc imaginea unei trupe tinere ce urmeaza a duce alaturi de Parazitii, stindardul unui label destul de proaspat.

Intrand mai adanc in miezul pieselor, descoperim aceeasi modalitate "parazita" de conceptie a versurilor: un amalgam de idei insiruite fara a avea de multe ori legatura una cu cealalta ("Sa fi fost eu paznic in seiful din Titanic / Atunci nici jumatate nu se scufunda-n Atlantic / Zadarnic sa fii cald intr-un mediu arctic / Cand dramatic orice prost galactic / Crede ca ce face-i magic e doar tragic" - Absurd; "De ce la dus blonda fuge-ncoace si in colo o-ou / Pe sampon scrie wash & go-ou / Exista jegul pe pamant probabil cu un singur scop / Fetele pop devin stupid rapid util tarfele rock" - Inghetata). Astfel te poti rataci de-a binelea printre subiectele abordate de-a lungul a 42 minute de auditie, subiecte sintetizate pe piesa ce da numele albumului: "Hai sa vorbim despre examene picate, mita si amenzi / Despre piesele cenzurate: frate, lansezi sau prizezi ? / Hai sa vorbim despre copii maltratati de maini parintesti / Sau in ce unghiuri pica avioanele la Balotesti".

Situatiile de ordin politic si social sunt ironizate intr-un stil flegamtic, specific varstei. Acesta este principalul aspect care demonstreaza intr-o oarecare masura faptul ca Anonim nu sunt niste Paraziti fabricati la indigo. Toate subiectele sunt raportate strict la experientele de viata si la psihologia unui tanar de 18 ani. Zekko si Guess Who vor sa epateze si totodata sa arate cum gandeste generatia tanara din care fac si ei parte mai mult sau mai putin: "Am doar 18 ani, suna tentant / E varsta-n care toti o ardem pe tranchilizant / E varsta-n care toti asteapta sa le creasca cota / Sa f*ta p**de pe masina pana stramba capota" - Extrema zilei. Se pare ca adolescentii nostri nu isi gasesc locul in acest cadru, astfel ca, alaturi de Cheloo, incearca sa evadeze pedaland pe Hidrobicicleta: "Mai bine singur in larg subestimat retard / Decat plin de bani sa nu stiu sa-i scot de pe card / Vorbele mele sustin mediul ieftin din care vin / E pentru lumea care crede ca lumea e culmea, tin / Sa deprim orice cretin ce crede numai in destin / Norocul nu vine chiar daca-ai calcat in c***t din plin." Tot la capitolul colaborari remarcam interventia modesta a colegului de label, Spike care da citire probabil primei versiuni a propriului testament (Aspiratii). Observ cu surprindere ca desi sunt debutanti cei doi nu intampina probleme semnificative in a scuipa rime, reusind in permanenta sa-si mentina echilibrul.

Din moment ce adolescenta e varsta orgoliilor personale, nu se putea ca intre cei doi sa nu existe anumite divergente, unele chiar puerile - Guess Who: "Lumea moare de foame tu te scobesti in nas / Nu m-ar mira sa te vad imbracat in alb la parastas" urmata de replica lui Zekko: "Ascultai Coco Jambo acum iti inoti capu-n carambo / Maine bati toaca prin Congo in ritm de tango" (Nu te sufar). In final glumele iau sfarsit pe Punpunct, moment cu care cei doi se adreseaza parintilor: "Oricat as vorbi urat despre parintii mei / Ma gandesc ca de la ei port in buzunar randu' de chei / Ma bucur ca in copilarie am fost rasfatat / Ma bucur ca n-am fost uitat ca altii in casa incuiat."

Dupa cum s-a vazut, Anonimii au ales pentru albumul de debut aceleasi arme ce s-au dovedit folositoare inaintasilor lor: caterinca sociala si umorul negru. Adaugand la acestea si anturajul muzical, este evident ca succesul si concertele nu au incetat sa apara. Problema care se pune acum e referitoare la modul in care cei doi urmeaza sa evolueze. Daca pentru inceput au mers pe un drum deja cunoscut, fapt ce le-a permis o abordare foarte buna a publicului, pe viitor Guess Who si Zekko vor trebui sa se desprinda incet din acest sablon, altfel risca sa cada in dizgratia ascultatorilor urmand a fi considerati doar niste clone fabricate ale lui Cheloo si Ombladon.

Extrema Zilei (Remix)

Parazitii - Slalom printre cretini

28.01.2009

Slalom printre cretini - cel mai recent album Parazitii - e un pachet complet: 21 de trackuri, colaborari internationale, subiecte tabu, limbaj explicit, tricolorul romanesc pe coperta si un [citeste]

Ombladon - Cel mai prost din curtea scolii

28.10.2008

La ce te poti astepta din partea unui album Ombladon? Nu va deranjati sa gasiti raspunsuri pentru ca [citeste]