TRG

Scris pe 19.05.2003 de Hazee

Spune-ne cate ceva despre tine (activitate, interese…)
Zilele astea lucrez ca scenarist pentru emisiuni TV si cochetez si cu regia, desi in zona asta mai am destule de prins din zbor. Am inceput acum vreo 3 ani o facultate de stiinte politice (de asta nu sunt deloc mandru) si sper ca vreodata imi voi lua si vreun fel de licenta. In afara de job si muzica, am foarte putin timp pentru altceva; nu prea ies in cluburi, nu merg la filme, insa cand am putin timp liber (seara), prefer sa joc Samurai Showdown. N-am masina, ma imbrac casual, sunt straight si scriu texte pentru drumandbass.ro si triggerfinger.ro (destul de rar din nefericire). A, era sa uit: ascult drumandbass tot timpul.

Exista o scena (macar in formare) dnb/breaks romaneasca?
Depinde ce intelegi prin scena. Daca prin asta definesti o comunitate activa care sustine activitatea crew-urilor de breaks si drumandbass, venind in cluburi si ascultand ultimele release-uri, sa zicem ca la noi ar exista germeni pentru asa ceva. Scena de la noi e modesta din diverse motive (bani putini, lipsa unei culturi muzicale electronice, prostia omeneasca, lipsa accesului la release-uri noi etc.). Nu sunt pesimist, sunt convins ca odata cu o deschidere mai mare din punct de vedere muzical, va exista mai multa lume care sa asculte drumandbass. Nu fac comparatii cu scena din UK sau Belgia, dar vreau sa dau respect vecinilor nostri unguri, cehi, sloveni, sarbi - ei avand saptamanal party-uri care rup, cu nume din afara gen Marcus Intalex, Dillinja, Roni Size, cu fonduri de la Uniunea Europeana si suport din partea scenei. La noi, TMbase si AnonimTM au demonstrat ca se poate si am avut in Romania nume pe care, cand eram in liceu, speram doar sa le vad prin Anglia. Cu toate astea, suntem saraci din toate punctele de vedere! Cum as vedea eu o scena romaneasca drumandbass? Promoteuri seriosi, DJ care sa stie cum se pune acul pe vinil si, in general, o modestie care "sa se prezinte singura" si cluburi, multe cluburi prin tara care sa sprijine scena, pentru ca, in zilele astea, miscarea internationala este pe val si va mai fi ceva vreme. Din pacate, exista o latenta clara intre ce se intampla afara si ce se intampla la noi. Vorba unui carturar: ce rupe la Paris, moare la Bucuresti. Eu totusi am sperante, pentru ca am cunoscut in cei doi ani de cand ma implic in scena, oameni extraordinari care m-au sprijinit si care se bucura de respectul meu.

Sunt producatori buni de dnb in Romania? Tu ai productii personale?
Productia romaneasca de drumandbass este, ca sa folosesc un eufemism, firava. Idei ar fi, dar nu avem sound, pentru ca productia drumandbass este foarte pretentioasa si e nevoie de scule. Asta e clar. Singurii romani pe care ii stiu si care au scos drumandbass decent sunt UFO, Brigada Artistica Urbana, DJ Vasile/Michi (in productiile lor mai vechi), Sensorship si altii pe care nu i-am retinut dar care s-au miscat cat de cat bine. Pe felia de nuskool breaks eu ii admir pe Dlaid, cu care lucrez. Am ceva productii drumandbass, Possession apare pe copilatia TM02Base la Roton, iar la Perfect Combination cu Dru Klein sper sa apara in curand un clip.

Ce sanse ar avea acesti producatori ca sa patrunda pe scena de afara?
Sanse exista. Deocamdata este clar ca label-urile din UK inca fac legea, mai exista 2-3 labeluri din US, insa cele din Germania au venit tare din spate si au release-uri foarte reusite. Rasism in drumandbass nu exista: in principiu, daca ai material bun, poti sa scoti oricand pe vinil.
Reteta pentru romani ar fi sa nu se infiga in label-uri mari, pentru ca Gigi Breaks nu va scoate primul release alaturi de Bad Company, asta e clar. Ca un exemplu, ultimii artisti semnati la Technical Itch (label superok) sunt Subwave din Rusia.

Incotro se indreapta dnb-ul, azi-maine ajunge un curent in mainstream (e un pic exagerat, dar totusi)?
Drumandbass-ul nu va fi niciodata in mainstream in sensul in care house-ul si trance-ul reprezinta mainstream-ul in electronica. Nici macar in Anglia nu va fi. Pentru ca nu este un sound care sa fie promovat in prime-time. Exista doar exceptii care confirma regula (gen Shy FX sau High Contrast). In mod cert, drumandbass-ul a atins o audienta record, distributie mondiala, iar asta nu poate decat sa creasca. Kosheen, cel mai comercial proiect drumandbass de pana acum (in opinia mea), a devenit popular pentru ca a fost scos la un label mare si a avut un sound care a prins la multa lume. Putini stiu ca in spatele proiectului se ascund doi teroristi, Decoder si Substance, care au stiut sa se adapteze la cerintele label-ului si sa atinga un target pana acum evitat de junglist-ii originali. O mai mare audienta nu inseamna mainstream, inseamna diversificare si cresterea standardurilor.

Ce stiluri mixezi?
Am inceput cu liquid drumandbass, din scoala Marcus Intalex, High Contrast etc. Breake-uri si bassline-uri in combinatie cu groove-uri de funk si mult vocal. De ceva vreme, am revenit la o mai veche pasiune a mea, drumandbass-ul dark, aproape de techstep; voi continua in linia asta pentru ca liquid-ul a cam murit (RIP). In general, prefer sa cumpar release-uri de la BC Recordings, Tech Itch, Reformed, Kaos, Valve, Mind Rush... Exista multe label-uri noi care scot drumandbass dark foarte tehnic, cu artisti gen Cause 4 Concern, Black Sun Empire, Tango, Muffler etc.

Cu cine ti-ar place sa colaborezi dintre artistii romani?
As vrea sa colaborez cu Brigada Artistica Urbana si cu ceilalti baieti din Timisoara si din tara care fac drumandbass si breakbeat. De fapt, lucrurile sunt deja vorbite, astept acum sa se si produca toata aceasta combinatie.

Ce scule/programe folosesti, recomanzi?
Pentru pattern-uri, folosesc Cubase SX cu diverse VST-uri gen Battery si alte productii Native Instruments. Pentru mixul final, lucrez cu baietii de la Dlaid in Logic Audio, cu harware legat midi (gen JX 305, EMU, compresie). Pentru cei care nu au acces la hardware, recomand Cubase cu Native Instruments, sau ultimul Reason (care pare OK la sound). Eu prefer sa lucrez midi, altii prefera wav, e vorba de preferintele fiecaruia; in final trebuie sa sune OK, altfel e munca in zadar. Cele mai importante elemente mi se par creativitatea si originalitatea. Urmeaza compresia si atentia la frecvente. Multi dintre producatorii autohtoni de house/dance se scot cu Finalizer-ul si alte scule care fac din cacat bici, insa cei care lucreaza corect, vor avea numai de castigat cand vine vremea mixdown-ului final.

Anul asta pare a fi anul MC-ilor. O sa-ti iei si tu unul?
Eu am colaborat pe o piesa cu Dru Klein; amandoi speram sa mai fie. Pregatesc conceptul unui proiect hiphop cu Vexxatu' Vexx, in mod sigur vor exista si remixuri drumandbass. La noi nu prea sunt MC de drumandbass/jungle 100%, nici nu vad cum am putea replica un Shabbadee, Skibbadee sau MC DET. Un MC pe care il apreciez ca voce si flow in limba engleza este Cezar (Junkyard), sper sa se eforteze si sa dea din ce in ce mai bine. In principiu, eu ma simt bine cu Dru si Vexx, sper sa mai colaborez si cu altii...

Artisti preferati?
Bad Company, Technical Itch, Dillinja, Cause 4 Concern, Black Sun Empire, Teebee, si in general cam tot ce iese de la Ram Records, EIB, Mind Rush, Valve, TIA, Defunked, Hospital, Frontline, Precision. Dark, ruff, tehnic si futurist. Pe zeama de hiphop imi plac Mos Def, Arsonists, Dilated Peoples, Non-Phixion, Roots Manuva, Dark Circle. De la noi mi-au placut B.A.U., UFO, Sensorship, Suie Paparude, Methadon 3000 si astept in continuare sa iasa artisti buni pentru ca stiu ca muncesc si e clar ca la un moment dat vor iesi la suprafata.

Cuvant de incheiere?
Respect 4Elemente, sunteti pe zona, viata lunga! One love Hazee, ce faci tu e corect, respect!