Silent Strike

Scris pe 15.11.2006 de DJ Strike

In urma cu un an, Silent Strike debuta oficial in cadrul labelului La Strada cu albumul omonim. O retrospectiva asupra ultimelor 12 luni, o privire asupra carierei si proiectelor de viitor, o incursiune in culisele realizarii SS LP, toate acestea adunate in cadrul unui tete-a-tete cu Ionut Titu...

Te-ai gândit la un concept anume când ai produs Silent Strike LP?
Initial nu, aveam mai multe piese si a trebuit sa aleg, dar probabil alegerea a constat producerea conceptului in sine. Ar fi putut fi un album neînchegat, haotic, daca alegeam gresit.

Din cate compozitii initiale ai avut de ales pentru el?
Cam 30; si nu erau toate "din acelasi film", cum sunt cele de pe album.

Printre cele ramase pe dinafara erau si colaborari sau doar productii proprii?
Doar productii proprii.

Când ai început sa lucrezi la piesele de pe album?
Nu am stiut ca o sa existe un album. Eu compuneam piesele in Iasi si Bacau, pentru mine; le ascultau prietenii mei si cam atât. La un moment dat, dupa aparitia pe Bucharest Chills&Thrills, am primit o propunere de la Mihai Mitran, producatorul La Strada Music. Apoi am început lucrul pentru album, constând in începerea colaborarilor si refacerea pieselor alese, masterizare. Asta in aprilie 2005, iar in octombrie a fost gata partea audio.

Ai pomenit de colaborari, am observat ca ai colaborat cu artisti din zone muzicale destul de diferite - C.T.C., Ada Milea, Electric Brother si Vlaicu Golcea. Care e povestea colaborarilor, cum i-ai ales?
Nu i-am ales... Ne cunosteam, ne stiam muzicile... S-a întâmplat diferit in fiecare caz; nimic programat.

Cine a gândit artwork-ul LP-ului? De ce tocmai plumb, vreo simpatie bacoviana?
Mihai Mitran si Alexe Popescu au fost cu ideea. S-a adus vorba si de Bacovia si de greutate si de "strike", când ridici discul in mana e cam surprinzator. Totul: presarea plumbului, datul cu spray, pusul copertilor in carcase, au fost facute manual - manufactura. La asta au participat Marius Lung, Alexe Popescu, Mihai Mitran si eu. Am presat plumb cu numele silentstrike si am bagat coperti in carcase. Da' presa manuala ca o manivela asa... Marius (basistul) a presat si el si Alexe a tot dat cu spray. Marius le-a numerotat pana la 1000 cu o masinuta cu numere ca o stampila. Si cam atât.

Din cate mi s-a parut, promovarea a fost una destul de slaba pentru un proiect de o asemenea greutate...
Nu stiu daca acest gen se poate promova mai mult, inca nu exista interes pentru el ori este unul foarte mic... din partea sponsorilor, a radiourilor si a TV-ului. Media in general e cu ochii pe ce se vinde si de cele mai multe ori pe mediocritate. Suntem la început si se pare ca vom sta inca aici.

Presupun ca asta nu s-ar fi întâmplat daca eram intr-o tara din vestul Europei... De ce majoritatea pieselor au titluri in limba engleza? Încerci sa atragi atentia si altor label-uri (internationale)?
A, întâmplator, nu cu un scop anume. Ti-am zis, eu le faceam acolo pentru mine, aveam asa o speranta sa apara un album etc., dar nu credeam foarte mult... sunt pesimist rau. Sunt si denumiri in limba romana: Deasupra, Dus sus, Apocrifa 1, Echilibru. Daca era strict de scos afara, probabil erau numite toate in engleza. Insa asta e greu - sa atrag atentia celor de afara. In vest e deja o scena bine dezvoltata a acestor genuri si ei de obicei nici nu se uita spre est. Nu stiu, e mai complicat, dar in viitor poate va fi mai usor si in directia asta.

Debutul tau s-a produs pe compilatia Sabotaj produsa de Rebel Music. Cum ai ajuns sa-l cunosti pe Gianiny si cum ai aparut pe Sabotaj?
Pe Gianiny îl cunosc din 1996, din Bacau; ma "hranea" des cu diferite muzici. Lui ii place foarte mult piesa Silent si a cerut-o pentru compilatia Sabotaj.

De la Sabotaj la Bucharest Chills & Thrills. Cum ai ajuns in rândurile artistilor de la La Strada?
Legatura s-a facut cu ajutorul lui Silviu Costinescu (alias Alien Pimp) care a compilat Bucharest Chills & Thrills. Apoi m-au chemat in capitala cei de la La Strada Music, m-au ajutat sa stau aici câteva saptamâni, intre timp mi-am gasit de lucru la Yama Studios si am ramas in Bucuresti.

Cu ce te ocupi in cadrul Yama Studios?
Ca toti cei de aici, producator audio. Se compune muzica, se creeaza sound design-uri, se trag voci pentru spoturi radio, TV si pentru filme.

Poti sa numesti câteva dintre sporturile radio/TV cu muzica compusa de tine?
Sunt foarte multe. Pe TV la Cardinali - spot cu un astronaut, la Romextera Bank - spotul cu cardurile ce formeaza o piramida; astea doua îmi vin acum in minte. A, si cel mai important e spotul la Sibiu, capitala culturala europeana 2007, pe care este piesa Words Kill People la care se va monta si clip tot din filmarile de la Sibiu. Multumiri multe lui Bogdan Albu, regizorul spotului si clipului.

Te-ar tenta sa produci muzica pentru film? Ai primit oferte in acest sens?
M-ar tenta, insa n-am primit nicio oferta. Am câteva piese facute special ca muzica de film.

Exista o filiera Yama Studios - La Strada Music sau e doar un numar mare de coincidente?
N-au legatura una cu alta. La Strada Music e casa de productie, iar Yama Studios e studio de sunet. Singura legatura este aceea ca unii dintre producatorii de la Yama au releasuri la La Strada Music.

Deci e doar coincidenta...
Da.

Care a fost primul contact cu muzica?
Cu muzica adevarata, in clasa a V-a... când am cumparat o caseta cu Nirvana - Nevermind si apoi am început sa ascult multa muzica rock, alternative, metal etc. Treptat, am început sa combin genurile - toate genurile de electronica si de hip-hop cu cele de rock.

Stiu ca ai început cu chitara...
In clasa a IV-a, am început sa iau lectii de chitara; 2 ani. Si apoi îmi compuneam singur teme mici la chitara, ma jucam. Pana in clasa a IX-a când am continuat acest joc, insa pe un PC 486.

Am citit ca la 14 ani ti-ai fi vândut chitarele pentru a-ti cumpara un PC 486.
Ei, exagerat. Nu puteai sa cumperi un PC din banii de pe o chitara rece si una electrica.

Pe lânga chitara ai mai studiat vreun instrument?
Am studiat, daca se poate spune asa, sintetizatoare virtuale, pe PC adica. Altceva nu desi, de ceva timp, am inceput sa citesc teorie muzicala si metoda de pian.

Ai studiat la Facultatea de Informatica din cadrul Universitatii Tehnice din Iasi. De ce ai ales un profil real si nu unul centrat pe muzica?
Nu ma întreba, ca nici nu am terminat aceasta facultate. A fost o alegere gresita presupun sau poate una buna, având in vedere ca am compus multe piese in timpul facultatii.

Deci nu ai creat nicio legatura directa intre IT si muzica...
Inca nu, aveam eu ganduri sa incep sa programez un sintetizator virtual etc. Dar trebuie timp pentru invatat si lucrat, iar eu nu cred ca am. Si daca as fi facut asta, poate as fi terminat si facultatea.

Ce soft folosesti pentru productia pieselor?
Mai multe; de toate. Primul album a fost compus strict pe PC. Pentru al doilea am sa folosesc si scule analog. Deja am inceput achizitionarea sculelor. Pe urmatorul vor fi instrumente naturale trase in studio, de exemplu in locul viorilor sau basului de pe PC si altele.

Preferi sample-urile sau creatiile proprii?
Creatiile proprii. Rareori folosesc mici sample-uri.

Cum functioneaza procesul creatiei in cazul tau, de la ce porneste?
Nu am un sistem anume, cateodata compun un ritm apoi tema, de multe ori invers. Alteori pornesc de la simple sunete sau imi vin in cap unele idei de teme muzicale, dar asta doar in perioade bune de inspiratie, in anumite stari si locuri. Multe lucruri imi vin in cap, multe ies in mod aleator - depinde de stare.

In afara de album ai mai produs pentru altcineva?
Nu, inca.

Ai produce/produs hip-hop?
Produc instrumentale hip-hop, imi face placere. Poate am sa produc pentru urmatorul album C.T.C., dar si pentru alti MC romani.

Din punctul tau de vedere, colaborarea cu C.T.C. a determinat anumiti hip-hop-eri sa asculte muzica electronica sau invers?
Ar fi bine, mi-as dori acest lucru. Gusturile nu se discuta, dar majoritatea oamenilor sunt cam exclusivisti cand vine vorba de genuri muzicale - am observat.

LP-ul tau e totusi printre putinele aparitii autohtone ale domeniului, desi numarul de evenimente e destul de ridicat. De ce aceasta proportionalitate inversa?
Habar n-am. Probabil nu vrea nimeni sa investeasca in ceva ce e deja etichetat cu "nu se vinde". Pirateria isi spune cuvintul aici. La party-uri si concerte vine lumea dar albume nu cumpara, le trag de pe net.

Apropo de party-uri si concerte... in Iasi, alaturi de Dan Basu, ai organizat o serie de petreceri cu muzica urbana...
Mi-a venit mie ideea, la inceput m-a ajutat mult si Sebo pentru a pune pe picioare proiectul si apoi Silent Bass a insemnat Silent Strike (muzica) si Basu Dan (vizual). Nu sunt DJ, pur si simplu puneam muzica in clubul Imperium, in fiecare joi. Diferite genuri: in general hip-hop, dar si downtempo, idm sau breakbeat. In una din ultimele editii am organizat si un concert C.T.C. la Iasi, in cadrul Silent Bass.

In Bucuresti nu ai mai continuat sa faci party-uri, insa lumea te-a putut vedea in deschidere la Faithless si DJ Food.
Da, concertul Faithless a fost al doilea live din viata mea, dupa un mic live sustinut la Ateneul din Iasi. Am sustinut la Art Jazz si Orange Concept Store un concert in formula noua: Ursu (bas), Norbi (tobe), Oana Felipov (vizual) si subsemnatul (sintetizator, laptop, drum machine etc). I-am avut invitati pe Yvat si Maria Radu. Urmatorul live va fi pe 2 decembrie la Orange Concept Store (langa magazinul Muzica) cu Norbi, Ursu, Maria Radu si cvartet.

Ca live, te tenteaza formula de trupa sau iti place solo?
Ambele.

Daca esti solo, preferi DJ-set sau live?
Nu fac DJ-set. Am facut de cateva ori la inceput cu piesele mele, pentru ca nu aveam alta solutie, dar nu sunt DJ.

Dintre numele autohtone, cu cine ti-ar place sa imparti scena?
Yvat, Maria Radu, Ada Milea, C.T.C. si altii.