Rusu si Flore

Scris pe 18.01.2008 de DJ Strike

E seara. Stau intins pe plaja din Costinesti si imi astampar setea cu o bere. Trecusem deja in revista concertele cu Parazitii si B.U.G. Mafia din Disco Tineretului si mi-ar fi placut sa experimentez ceva nou din puncte de vedere muzical. "Nu vii in Vama? Pune Rusu muzica" - ma imbie Vlad Dobrescu tragand satios din tigara. Intreb curios cine e Rusu si ce muzica serveste. "Un tovaras. Pune hiphop, funk, o gramada de chestii super tari !" sintetizeaza membrul CTC cu ochii atintiti inspre stelele ce isi faceau plapand aparitia. "Funk ? Nu suna rau. Nu suna rau deloc".

Povestiti-mi despre intalnirea voastra cu muzica.
Rusu: A inceput cand aveam 5 ani si rupeam acul de la NAD-ul lui tata pe Vivaldi. O perioada usturatoare. Pe urma am dat de hiphop (acum 10 ani). Am pus caseta cu Cypress si de acolo a mers mai departe. Am avut un numar destul de mare de baieti care ascultau hiphop in gasca, CTC-istii, Spesh, Cedryk, Nwanda. De acolo am luat casete masiv si am inceput sa ascult muzica.
Flore: Izvorul Oltului, Berceni, aveam un casetofon mic, portabil si cu microfon si o caseta de-a mamei care se numea ''purpuriu''. Erau hit-uri vechi italiene, atunci era tot ce imi trebuia. Dupa asta, Michael Jackson si multe casete cu rap cumparate de la tarabele din Big Berceni. In clasa a VIII-a am ramas repetent si in acelasi an am plecat la Viena, Austria, pentru 2 ani. Aici am dat de Max care avea un perete plin de discuri cu hiphop, isi cumpara 2-3 discuri pe saptamana fara sa puna muzica, tinea mult sa le aiba pe vinil. El a fost inspiratia mea vreo 2 ani pana cand mi-am cumparat pickup-uri, mixer si am venit acasa unde l-am intalnit pe Rusu, urmand toata perioada cu baietii din Bucuresti, multe "sesiuni", mixtape-uri, Oltcitul lui DJ Paul si camera lui Dobrescu.

Stiu ca DJ Sleek (Gypsy Bogdan) a avut un mare aport in dezvoltarea spectrului vostru musical. Cum l-ati cunoscut?
Rusu: Bogdan a aparut in viata mea via Deep Beats si serile pe care le facea la WEB cu Vasile, Laborator. Duminica seara o petreceam cu castile pe cap si atentia la maximum langa casetofonul care agata banda in timpul emisiunii. Tin minte ca atunci cand am inceput sa ascult emisiunea nu imi dadeam seama exact unde gaseste el acel gen de hiphop si imi propusesem sa ajung sa stiu tot ce baga. Culmea e ca am reusit la un moment dat sa ma prind de tot, moment in care a inceput sa bage funk in emisiune. Atunci s-a schimbat tot. Whole new ballgame, whole new day!
Flore: Primul contact cu Bogdan a fost cu albumul Methadon3000 care ne-a spart ingrozitor. Eram fani Co. Flow (props lui Spesh) pe atunci si Methadonu' era cumva din zona aia. Dupa asta Deep Beats baby, revealing samples prin battle-uri suparate. Asta facea Bogdan atunci. Veriga lipsa si Seara de Jazz cu Aura au fost albumele romanesti pe care le-am ascultat pana la refuz.

Care a fost primul loc public in care ati pus muzica?
In WEB Club acum 8 ani! Nu stiam sa mixam, nu stiam nimic despre djing in afara de scratch-uri, aveam 12 discuri de la DJ Sleek + cele cu care venise Flore din Austria, in total in jur de 40 probabil. Tin minte ca majoritatea mixajelor le faceam cu o tehnica numita turntable losing power. Era funny si o mai facem si azi din cand in cand.

Ce puneati la inceput?
Funk, Soul, Jazz, hiphop, headz, cut&paste beats. Acum s-a diversificat aria destul de mult, am intrat in anii '80 si cautam muzica interesanta si in alte zone pe care inainte poate le evitam. In timp inveti sa citesti discurile de pe coperta, sa nu-ti mai cumperi tampenii si sa faci mai multe legaturi intre stilurile muzicale. De la jazz la house ,folk, rock, muzica arabeasca sau disco, undeva se leaga toate, oricat de diferite ar putea parea.

Cum erau primele party-uri pe care le-ati organizat?
Primele partys se chemau "The Unseen" si erau impreuna cu DJ Bully. Ideea era sa bagam impreuna ca sa atingem mai multi oameni cu muzica, el avea un stil putin mai agresiv decat noi. Partyurile erau la inceput extrem de bizare, noi la 2 noaptea puneam David Axelrod si ingropam literalmente publicul de la Web. Acum aflam ca se spunea despre noi ca suntem ''copiii batrani''. Mai tarziu ne-am dat seama ca e mai distractiv sa ii faci sa danseze si sa nu iti petreci juma' de party cu doar 3 oameni langa tine..

Cand v-ati dat seama ca poate sa iasa ceva serios din treaba asta?
Acum 7 ani (Bogdan plecase) nu existau party-uri la care sa poti dansa pe muzica pe care o puneam noi. Ne-am dat seama ca e imposibil sa fim singurii carora le place muzica veche. Am avut dreptate.

Cum l-ati intalnit pe 'geamite Galigan (Vexx)?
Dupa ce a plecat Sleek l-am abordat la Web cu un discman si niste beaturi facute de Rusu in ideea de a lucra impreuna. I-au placut si ulterior am format Khidja Clouds Society.

Care a fost momentul in care ati inceput sa colaborati serios cu el?
Seriosi am fost intotdeauna. A fost o perioada de un an in care el a trebuit sa incheie facultatea, masterate si alte cursuri. Andrei este un academician de talie grea, poate cel mai scolit MC din tara. In viitor si "rapping in japanese".

Ati inregristrat pana acum piese in formula Rusu, Flore, Vexx?
Am fost inregistrati la concerte dar nu cred ca e ce avem noi in cap pentru proiectul de studio. Albumul e in lucru. Stiu ca am mai zis asta dar 2008 ar trebui sa se apropie destul de mult de adevar.

Intregul proiect Khidja Clouds Society se va concretiza si intr-un album? Sau ramane doar la stadiul de proiect live?
Avansam pe zi ce trece, albumul va fi cu totul altceva decat orice altceva facut pana acum in Romania. Mai multe nu pot sa va zic acum! Pe langa asta mai lucram destul de mult la piese de dans, cosmic disco, broken beats.

In aceasta directie ati inceput discutia cu anumite case de discuri?
Inca n-am inceput sa ne gandim foarte serios la asta pentru ca mai avem mult de lucru, dar suntem deschisi la propuneri.

Cat de stabila este formula de trio?
De fapt suntem mai multi. Ultimul membru cooptat in trupa e Tavi Scurtu, probabil cel mai fantastic tobar din sud-estul Europei. Ar mai fi Electric Brother la chitari si synthuri, Iordache la saxofon.

In afara de Bucuresti, in ce orase din tara ati mai concertat in formula completa? Cum v-a primit lumea acolo?
Targu Mures, Timisoara, Brasov, Cluj. Sper ca nu am uitat nimic. Reactiile au fost extrem de bune intotdeauna. Ne distram cand cantam, cred ca simte si publicul.

Pe albumul Dificultati Tehnice al celor de la CTC sunteti producatorii unei piese: Stiluri. Cum ati ajuns sa colaborati cu cei de la CTC?
Am copilarit impreuna si impartim aceleasi idealuri. Vroiau sa aiba si o piesa mai funky pe album si asa a aparut "Stiluri".

Ati mai produs si alte piese pentru / impreuna cu ei?
Pe albumul CTC mai este o piesa "Nu stii" care e facuta in colaborare cu Khidja. Noi am venit cu un sample si ei au pus beat.

Dar pentru altcineva?
Pentru advertising si 2-3 filme (scurtmetraje si un lungmetraj) la care o sa facem muzica.

Productia negativelor o realizati doar din sample-uri sau faceti uz si de instrumente?
Rusu: Folosesc mult clapa, VST'uri adica, in mare Fender Rhodes, Korg Polysix, Arp2660, Moog, Arturia, Minimoog si in curand si Trilogy + sample alese pe spranceana + alte instrumente cu care vine 'geamite + mini Kaoss Pad.
Flore: Sample si soft-uri, Kaoss Pad, Vocoder. Live si Acid sunt programele in care construim piesele.

Sunteti auto-didacti cand vine vorba de productie?
Da si nu, incercam sa citim cat se poate de mult (Future Music, Computer Music) si sa invatam de la apropiati.

Crezi ca hiturile de azi sau de acum 10 ani sunt construite dupa anumite formule/sabloane?
Sigur. Sunt diferite curente in productie. Pana in '99 am avut jazzy hiphop iar din '99 incoace au pus mana baietii de la Neptunes. Se simte enorm influenta lor in toate productiile de pe TV. In 2006-2007 revin anii 80 in toate zonele posibile, de la Hiphop la funk la techno etc. Missy sampleaza Cybotron si asa mai departe.

In acest sens se poate vorbi de curente mai mult sau mai putin evoluate?
Nu cred ca e vorba de asta. Sunt tehnici diferite de lucru. Inainte erau mai concentrati sa sune ca in anii 70 si acum au trecut in 80. Cam acelasi lucru s-a intampla si cu funkistii care s-au sucit cand a aparut disco. Inainte lucrau mai mult pe MPC, acum mai mult cu synthuri si Pro Tools.

Personal va considerati ca facand parte dintr-un curent?
Cred ca incercam sa ne adaptam. Nu mi se pare nimic rau in asta tinand cont ca imi plac multe lucruri care se intampla acum. E important sa iei de peste tot ce iti place si sa faci ce simti cu ele. Dar asta e o replica clasica, and a true one that is.

Sunteti cunoscuti ca mari colectionari de discuri. Cate exemplare numara colectia voastra?
Discurile sunt niste bucati de plastic pe care se afla muzica. E un mediu de stocare. Nu are prea mare importanta cate sunt atata timp cat ele sunt acolo si vin in continuare. Nimeni nu intreaba pe cineva cate CD-uri are in casa. Pot sa iti spun ca cele mai multe sunt discurile cu jazz. Pe urma funk, disco, electronica, beats, hiphop, rock, latine, coloane sonore si 45-uri (singles).

Exista un anume gen muzical care predomina in aceasta colectie?
Greu de zis. Cred ca jazz sunt cele mai multe. Asta nu se datoreaza neaparat faptului ca am fi noi ahtiati dupa jazz ci doar pentru ca am avut bafta sa gasim mai mult. Celelalte stiluri vin tare din spate.

Sample digging sau doar goana dupa piese ?
Rusu: Si una si alta. Din experienta mea si din ce am vazut la alti producatori, cele mai bune beats ies din piese foarte bune. Probabil ca nu e asa dar in cazul meu am patit asta de fiecare data.
Flore: Sample-urile apar o data cu discurile deja gasite. Depinde de tine ce faci cu ele. Ma bucur de fiecare data cand gasesc bucati iesite din comun, in contratimp, si in general am tendinta sa le si samplez, doar ca asa m-am prins usor ca nu iese mare lucru si am intors foaia. E important sa incerci sa faci mai mult decat un loop.

Stiu ca la un moment dat ati avut o expozitie in Embryo cu copertile acestor discuri.
A fost o expozitie axata pe graphic design. Am scos discurile cu copertile cele mai interesante si le-am atarnat pe pereti. Graphic design today are mare legatura cu ce se intampla acum 30 de ani.

Sunteti de parere ca tehnologia (Serato Scratch Live, Numark CDX) si internetul stirbesc din pasiunea unui DJ de a cauta si cumpara discuri?
Cred ca Serato ajuta foarte multi oamenii in ziua de azi. E incredibil sa poti calatori fara sa iti fie teama ca iti pierzi discurile. E mult mai comod si destul usor de folosit. Elimina feedbackul de bass si poti sa dai cat de tare vrei fara sa explodeze tot. Singura problema e ca se aude destul de plat si sare usor daca se umple de putin praf discul. In mod cert Serato nu ajuta casele de discuri sa vanda vinil dar un DJ nu o sa inceteze sa isi cumpere discuri.

Credeti ca exista genuri pure? Jazz 100%? Hip-Hop 100 %?
Amandoua au ajuns in forma din 2008 dupa o serie de transformari numeroase.

Se poate vorbi de un stil caracteristic Khidja Clouds Society?
Ca dj suntem imprevizibili pentru ca putem sa ducem o seara in diferite directii. Cel mai bine e sa ne prinzi mai multe ore. Depinde mult de vremea de afara si de zambetele fetelor. Ele ne ajuta sa incheiem un set cu bine.

Cum ai defini DJ-ul azi ? S-a schimbat mult de la "nasterea" lui in anii 70?
E mai bogat cu 30 de ani de experienta. In 2008 avem foarte multi producatori care sunt si dj. Asta se intampla dintr-un motiv foarte simplu: un producator bun are habar de multa muzica. Asta inseamna ca ii e destul de usor sa si o si puna. Nu inseamna a ca toti producatorii mari sunt dj buni ci doar ca sunt sanse mari sa nu dezamageasca. Djul in continuare influenteaza muzica foarte mult pentru ca el o transmite mai departe. Djul e extrem de important pentru muzica de sub mainstream.

Mai e valabil insa caracterul educator al DJ-ului? Acela de a hrani / indruma publicul cu / spre muzica buna?
Depinde de dj cat de bun e si daca publicul lui se regaseste in ceea ce pune. Depinde ce muzica pui si ce istorie are piesa respectiva. Uneori pui piese care au scris istorie si unii isi dau seama, altii mai putin. Nu cred ca are o importanta prea mare termenul de "culturalizare". E vorba de altceva. Le dai niste optiuni, sa aleaga ce le place. Depinde cat de bun e djul, si ce deschidere are persoana respectiva. E posibil sa nu aiba prea mare legatura cu muzica si sa ii placa. Posibil sa creada ca are prea multa legatura si atunci sa nu inteleaga pentru ca e prea axat pe directia proprie.

Ati inceput cu un pick-up din Austria, caruia i-ati rupt acul in in primele minute de folosire. Ce folositi acum?
Nu chiar. Flore a venit din Austria cu pickupuri acum vreo 7 ani. El exersa si se juca la ele iar eu i-am rupt acul. Auzeam pe casete battleuri si incercam si noi sa facem asta. Evident ca nu aveam idee ce inseamna sa faci battle atunci asa ca stateam fiecare in fata unui picup si trageam de discuri inapoi. Eu am fost mai dur. Am cautat 2 luni un ac dupa aia si am dat o suma ridicola pe unul Technics care s-a rupt dupa doua zile pentru ca era de auditie. Life sucks die situation. Acum folosim pickupuri Technics Mk2 si Cdj Technics sau Pioneer si doua Kaoss Pad-uri, unul mic si celalat mare.

Care dintre voi are inclinatii spre scratchuri si care spre crate digging?
Rusu: Eu caut samples. A fost o vreme cand m-au interesat scratches destul de mult si atunci exersam dar acum ma intereseaza doar productia.
Flore: In prima faza, scratch-urile mi-au atras atentia, sau ele au fost motivul pentru care s-a intamplat ceva in primul rand, acum, lucram cat putem de des in ideea de a produce muzica, iar eu, in continuare incerc sa improvizez acasa si la concerte cu cut'uri.

Am vazut ca foarte multe dintre party-urile voastre se tin in Embryo sau Art Jazz. Sunteti rezidenti in vreunul din aceste localuri?
La Art Jazz apaream cateodata. A fost o vreme in care mergeam mai des dar suntem mult prea ocupati cu Embryo. In prezent suntem la Embryo. I-am avut pe Domu, Yam Who, Dom Servini, Paul Murphy, Joe90, TM Juke, Dublex Inc, Cuki Papa, Mad Mats, Tom Wieland. Urmeaza mult mai multi in 2008.

Ati deschis concertele de la Bucuresti ale unor artisti precum Kid Koala si One Self. De asemenea ati pus muzica cot la cot cu Mad Mats. Cum v-ati simtit in compania acestor nume?
Rusu: Koala a fost foarte sincer cu noi si ne-a zis ca i-a placut mult ce s-a intamplat. Cu Vadim n-am apucat sa vorbesc prea mult dar Blu Rum a fost foarte funny. O sa facem o piesa cu ei impreuna pe albumul Khidja. Mats e legenda vie pentru ca a descoperit multe discuri vechi care sunt foarte cautate astazi. Am ras impreuna mult pentru ca e un tip extrem de amuzant. E un dj senzational de tehnic si cu foarte mult habar de muzica.
Flore: La Kid Koala am trecut cu greu peste emotii, am incecat sa fac ceva mai mult decat scratch-uri, am incecat sa fiu instrumetistul formatiei, luand discuri cu solo-uri de instrumente, ca sa completez linia melodica. Tot sound-ul nostru a fost greoi dar s-a legat bine, iar lui Koala i-a placut, ne-a incurajat sa ne apucam de album. La primul concert One Self a fost distractiv, al doilea a fost mai inchegat totusi, iar Mats, e o vulpe batrana care stie trucuri ninja. Apropos de ce zice si Rusu mai sus, pe vremuri, cand lumea nu era asa activa cu vandutul discurilor pe internet, Mats era dealer de discuri specializat pe bucatica lui de teritoriu din Suedia, asa cum Bogdan (DJ Sleek) era pentru o parte din estul Europei. Daca erai in Japonia si vroiai ceva dintr-o zona anume, trebuia sa iei legatura cu cine trebuie. Acum avem ebay.

Va ganditi sa abordati scena internationala?
S-a intamplat anul trecut la festivalul Donumenta din Regensburg si suntem deja in discutii pentru alte locuri.

Cum v-ati simtit la reintalnirea cu Gypsy Bogdan (DJ Sleek) din toamna lui 2006?
Asa cum acum multa vreme ne-au influentat emisiunile si partyurile cu el si Vasile, la fel si in 2007-2008 ne influenteaza destul de mult. El are cativa pasi lumina inaintea multor dj din lume si in momentul de fata credem ca poate fi considerat lejer printre cei mai buni din New York, poate chiar worldwide. Bog e the man. Clar. Publicul a avut reactii diferite pentru ca se astepta sa il vada pe DJ Sleek care s-a retras in munti, a ales viata solitara. Sunt in schimb cei care vin la partyurile facute de noi care au simtit exact ce facea el. A fost excelent.

Din cate stiu voi ati pastrat legatura cu el, chiar si dupa plecarea lui la New York.
Cand a plecat la NY a fost greu de gasit timp de un an dar pe urma au aparut si alte cai de comunicare si s-a simplificat tot. Ne ajuta cu discuri pentru ca de la el de la magazin ne comandam o buna parte de vinil - Turntablelab.com. Bog e prieten foarte bun si un gagiu de milioane. Odata ce incepi sa il cunosti ajungi sa il apreciezi cu adevarat. In 2008 urmeaza sa facem evenimentele Cai Verzi & Fiii, o sa auziti curand mai multe.

Foarte multe dintre party-urile voastre au fost realizate alaturi de Electric Brother. Colaborati si la alt nivel cu fostul membru al grupului NSK?
Cristi e prieten foarte apropiat cu Khidja, un muzician foarte priceput, sound designer de mare succes in advertising si cel care ne ajuta sa inregistram.

Cum sunt pregatite show-urile? Exista elemente care individualizeaza fiecare show?
Depinde cat de bune sunt cocktailurile si daca sunt destule fete in club. Ele danseaza. Depinde de lumini si de atmosfera foarte, foarte mult. Daca lumea intelege ca noi avem un drum si ca pana la urma o sa danseze pe pereti daca au rabdare atunci toata lumea pleaca acasa fericita. E important sa nu ramai in urma, sa fii outdated. Singurul show la care am pregatit un set de piese inainte a fost Kid Koala si n-a iesit ce vroiam. Pentru club facem freestyle.

In afara de platane si mixer ati folosit alte instrumente in concertele voastre?
Clapa cu laptop (Rhodes, Moog, Arp si alte sunete), uneori Akai MPC 2000. Kaoss Pad.

Intr-o vreme in cadrul emisiunii Retroelectro de la Radio Guerilla se puteau asculta mix-uri realizate de voi.
E vorba de timp pentru ca un mix bun e greu de facut in timp scurt. Din pacate prea mult timp de lucru nu are niciunul dintre noi. Pentru cei interesati de partys sau noutati Khidja, trimiteti un mail la andreirusu@gmail.com si va trecem in mailing list.

Sunt fericitul posesor al unui exemplar original al CD-ului "Furnicaturi", insa coperta nu contine nici o informatie referitoare la tracklist. Cum a luat nastere mixul "Furnicaturi prin Andrei Rusu"?
E mai mult un mix de digging in care cam 95% din piese sunt vechi, anii '70 si '80 (de la rock la folk, disco sau jazz), toate speciale pentru mine si cea care poarta numele mixului. Se numeste de fapt "19 Ivanas Dancing". "Furnicaturi" e o aluzie la a doua piesa (Mircea Florian - Harap Alb) si o senzatie pe care ar trebui sa o simti pe tot mixul. Coperta e o furnica vazuta la microscop.

In 2007 a aparut via Sonar Kollektiv compilatia "Romanian Jazz: Jazz From The Electrecord Archives 1966-1978". Cum ati ajuns sa pregatiti acest regal al muzicii jazz romanesti?
E o poveste care a tinut mai mult de un an, pana a ajuns la un bun sfarsit, ea a inceput cu tripul lui Flore prin Europa si bunavointa lui Matai, si s-a terminat cu noi doi care ne-am bucurat de poseseia primului disc "Khidja", iesit oficial in strainatate . Mixul l-am facut impreuna cu Jazzanova ca parteneri compileri iar compilatia se bucura de un succes fantastic pana acum, a aparut in toata lumea atat pe CD cat si pe LP si contine o colectie de piese jazz romanesti din anii '70 cu protagonisti ca Aura Urziceanu, Marius Popp, Johnny Raducanu sau Paul Weiner. Ne-a ajutat Tom Wilson cu corectura pe liner notes. Gypsy Bogdan pregateste si el o compilatie de jazz romanesc in momentul de fata.

Cum a decurs colaborarea cu Jazzanova la acest proiect?
Cu un gust amar si mai mult pe hartie, pentru ca noi am facut cam toata treaba. Ei si-au dat acordul la final, au incropit o coperta dupa propriul lor gust fara sa ne mai intrebe nimic si au promovat-o insuficient. Se puteau face mult mai multe lucruri, din lipsa de atentie s-au intamplat mai putine.

Desi este o colectie de piese romanesti, compilatia nu se comercializeaza in magazinele de specialitate din Romania si pana mai deunazi nici nu stiam de existenta ei.
Asta pentru ca nu exista neaparat foarte multi amatori de Jazz modal in Romania si pentru ca nu am reusit sa ajungem la o intelegere clara.

Ati mai avut aparitii pe materiale lansate doar in strainatate?
Doar mixuri care au circulat prin maini celebre de la New York si pana in Londra, Paris, Tokyo sau Stockholm.

Aveti studii muzicale? Ati studiat vreun instrument?
Am facut amandoi cursuri de tobe cateva luni, in rest din pacate nu.

Sunteti de acord cu mitul potrivit caruia spectatorii concertelor de jazz sunt de 2 categorii: snobi (dispusi sa plateasca orice suma doar pentru a fi vazuti la concertele de jazz) si ascultatorii pasionati (ce ajung sa faca cheta pentru a intra la concerte)? In ce fel poate dauna acest lucru?
Nu frecventam cluburile de jazz pentru ca sunt destul de putine concerte care ne atrag. Jazzul Khidja se situeaza destul de mult in anii 70 iar puristii de jazz (sunt cei mai multi) considera ca doar ce se intampla in anii 50-60 era interesant.

Ati avut vreo data conflicte in cadrul grupului?
Lucrand atat de mult impreuna ajungem cateodata sa ne certam din diferite motive stupide. Uneori suntem obositi pentru ca muncim prea mult iar alteori pentru ca suntem prea incapatinati. Suntem prieteni prea buni ca sa reununtam unul la celalalt.

MC 'geamite Galigan (Vexx)

12.05.2008

Era prin '99. Intr-o dupa amiaza primesc un telefon de la un bun prieten de pe atunci: "Taica-meu mi-a adus din Bukale cel mai tare album de hip-hop [citeste]

Gypsy Bogdan (DJ Sleek)

03.05.2005

DJ Sleek (sau Tata Urs, cum îi spun prietenii) a fost printre primii sustinatori ai culturii Hip-Hop din România, la începutul anilor '90. De numele lui se leaga alte nume [citeste]