Gypsy Bogdan (DJ Sleek)

Scris pe 03.05.2005 de DJ Strike

DJ Sleek (sau Tata Urs, cum îi spun prietenii) a fost printre primii sustinatori ai culturii Hip-Hop din România, la începutul anilor '90. De numele lui se leaga alte nume cu greutate, atât din sfera Hip-Hop-ului (Delikt, R.A.C.L.A., Da Hood Justice, GettoDaci, Methadon 5000, Vexxatu Vexx, Deceneu), dar si din cea a muzicii electronice: Matze, DJ Vasile, Electric Brother. Începând cu 2001, se muta în New York, unde mai târziu ne va fi cunoscut ca Gypsy Bogdan sau "Manhattan Lab manager, Romanian gypsy, breakbeat hunter, master herbologist, consultant to the DJ stars; ... a man of many talents".

Ce este TURNTABLELAB? Cu ce te ocupi acolo si de câta vreme?
Turntablelab (www.turntablelab.com) este unul dintre cele mai bune magazine on-line: scule, muzica, know-how si vorbe bune. Avem nume foarte bun, clientela aleasa si o gramada de prieteni. Eu de vreo trei ani am pe mâna magazinul fizic din Manhattan si creatul de panica.

Cum ai ajuns sa lucrezi cu ei?
Prieteni vechi. Eu tot veneam pe aici de prin '97, cam în fiecare an.

Pâna când ai plecat definitiv... Prin ce an se întâmpla asta?
2001. Am venit cu sacul în spate, discurile pe vapor si toate coaiele la mine.

Ce te-a determinat sa pleci, totusi? Din câte stiu, prietena ta era deja acolo...
Aici m-a scos Drumul. Si sunt pe el calare. Si am ajuns sa fac ce vorbeam cu Vasile: "Meseria mea e Discul".

Deci ai gasit ceea ce cautai – muzica, atitudine, mod de viata...
Am gasit destule. Loco Y Contento.

Ai mai lucrat si altundeva decat la TURNTABLELAB?
O, da. Spalat mese, curatat scrumiere, facut bauturi, ospatarit...

Povesteste despre "Hot Breath"...
Întotdeauna am colectionat muzica veche si asta a fost unul din motivele care m-au facut sa iau sacul în spate: cercetare la fata locului. Mixul se vinde limitat în câteva magazine din US, Japonia si Europa. Feedback foarte puternic; e pus pe o gramada de site-uri cu nume alese...

Surprizator, e un mix de jazz...
Da! Multilateral dezvoltat, abordez muzica dintr-o perspectiva mai globala. Muzica veche le uneste pe toate – sunt cât se poate de firesc legate.

Ok, dar de ce jazz? De ce nu altceva?
E soare afara. E si altceva, da' e legat tot prin jazz. Sunt multe legaturi si o gramada de nume legate de genuri. Da, sunt doar nume – uneori ne întelegem mai bine unii cu altii când le folosim; alteori ne pierdem si mai tare... Deci, repet, abordarea e mai globala.

Legat de skillz, piesele nu pareau a fi mixate...
Sunt chestii mai sensibile si mai importante uneori, iar daca ai cunoaste piesele în versiunea originala, nu ar mai parea asa. Aia e toata smecheria... sau o parte din ea.

În ultimul timp ne delectezi lunar cu o varietate de muzica buna prin "HassMoJazz"...
Spreading the love, daca nu pot sa vin pe acasa. Si nu pot înca. Trimit în fiecare luna câte un mesaj în sticla la "Retroelectro" pe Radio Guerrilla, cu ecou pe Coasta de Vest la "Indigo Club".

Cine a venit cu ideea emisiunii "HassMoJazz"?
Pai Gypsy Bogdan, ca sa înteleaga toata lumea.

Sa-ntoarcem putin roata timpului. Cum ai început? Când anume te-a lovit drogul muzicii si dragostea pentru hip-hop?
Casete de la stewardese prin '85-'86, dupa care au tot fost diverse scurgeri, pâna când am ajuns un grup de vreo 5-10 prieteni. Cu Abdul am început emisiunea la Radio Nova în '90, unde l-am combinat pe Fratele Soiba, the almost original "Daddy Love". Colentina–Ozana connection cu influenta de Transilvania.

Radio Nova 22 a fost un început pentru multi muzicieni si DJ talentati din tara, cum ar fi Matze sau DJ Vasile...
Pai asta a fost familia care a ramas de atunci. Fiecare îsi face treaba pe partea lui, dar suntem cu totii în aceeasi Pensiune.

Cine a înfintat Radio Nova 22?
Radio Nova era la vremea aia (si pentru multi ani dupa) cel mai tare post de radio din Europa. Foarte multa muzica si educatie, cultura, progres. Au venit si au donat echipamentul necesar unui post de radio + o mini-colectie de discuri, dupa care s-a format un Comitet, ca asa era moda. Nova a fost un post incredibil la ora aia si a aparut exact unde trebuia si când trebuia, dar cu managementul îngrozitor s-a pierdut licenta de emisie si fiecare a mers pe calea lui. Noi am ramas uniti, într-un fel.

Cum au dat de voi cei de la Nova?
Noi am dat de ei. Aveam si atunci coaiele la mine, da' erau mai mici.

Ce vârsta aveai?
17 ani.

Mai stii ce disc ai pus pentru prima data "on air"?
Nu mai stiu multe. Am avut un accident.

Cum a luat nastere "Hip-Hop Radio Show"?
Soiba/Sebastian avea niste emisiuni si mai punea hip-hop. Eu cu Abdul ne-am dus la el: "Mosule, ne combinam?". Si ne-am combinat. Si am facut scandal mare, si a placut la o gramada de lume. Era în timpul când se dadea Twin Peaks la televizor: sâmbata seara.

Câta vreme ati tinut emisiunea?
În jur de un an, pâna s-a pierdut licenta. Dar de la emisiunea asta multi oameni au aflat ca nu-s singurii care asculta asa ceva si s-au creat canale de comunicare.

Ce radiouri mai promovau muzica hip-hop în primii ani dupa '90?
Nimeni în mod special si mult a mai durat pâna au început. Nova a fost un exemplar unic. Din pacate, pentru multa vreme.

"Deep Beats" la Pro FM cu DJ Sleek...
Sleek a combinat Assos via un domn cu ochelari si a început emisiunea, pe care a facut-o mult timp si dupa ce Assos s-a retras, fiindca s-a întâmplat un alt fenomen: fiecare radio/tv îsi citeste lunar cotele de audienta. Se pare ca în cazul nostru aparuse ceva nou – pe când la orice emisiune audienta creste/scade, "Deep Beats" urma o linie dreapta, undeva sus. Soare, ploaie, cutremur – ascultau si gospodinele, si taximetristii, si baietii prin parcuri...

Ce alte implicari ai mai avut în media româneasca, pe lânga emisiunile de radio?
Am scris pe la niste ziare si reviste – aparitii fantomatice si surprinzatoare. Da, asa e stilu'... Tavi de la BAU m-a facut sa râd cu gura pâna la urechi când mi-a spus ca tine minte ce scrisesem într-un articol despre Ultramagnetic MC's, cu 8 ani în urma.

Erai apreciat!
Am fost la locul potrivit mie, am transmis informatie dintr-o parte în alta. Cam asta fac si acum.

Cum au fost primele concerte de rap din tara?
Foarte interesante, pentru noi cel putin! Foarte multa energie necanalizata înca.

Când te-ai apucat serios de muzica (mixat si produs)? Cu ce scule ai început?
Pe sculele altora, la început. Mi-am facut mâna în radio si m-am antrenat cu ce am putut: pietre, ceasca de ceai. Productie pe un MPC2000, Akai, în combinatie cu familia de la Yama, unde se mixa tot si învatam lucruri noi. Apropo de Nova... Asta era prin '97-'98.

Ce folosesti acum?
Logic 7 pentru editari, iar MPCu' e pe aici si el – tocmai îmi reconfigurez sistemul de lucru.

Câte discuri numara colectia ta si ce mai curpinde în afara de hip-hop?
Pai hip-hop vreo 10%; jazz, latin, brasilian, ceva funk si soul, electronic/moog records, poezii... foarte multe chestii. Colectia nu e chiar asa de impresionanta: probabil 3 sau 4 mii. Selectia e la sânge în ultima vreme; am renuntat la o gramada de discuri, dar sunt multe altele pe care le vreau...

De ce ai renuntat la unele?
Multe chestii se schimba, iar unele care îti placeau acum 10 ani sau acum o luna nu îti mai plac. Si daca le tii doar pentru colectie, devii doar un arhivar. Colectionez discuri latine în ultima vreme: early '50's-60's, afro cuban, pâna la 70's New York stuff. Pot sa vorbesc de asta mai multe ore, dar nu e momentul.

Oameni cu care ai colaborat pentru prima data la facut muzica?
Delikt, adica Vexx si Bogdan. Celebrele instrumentale furate.

S-a facut mult tam-tam pe aceasta tema...
Initial au fost facute pentru freestyle-uri/show-uri, iar când a fost sa înregistreze pentru album, baietii nu gaseau ceva care sa le placa. Teoretic as fi zis "Nu", dar erau atât de buni, încât nu m-a lasat inima. Oricum, totul era atât de mult sub nivelul radarului, încat nu mai conta: un fel de street mixtapes, numai ca scoase la niste "case de discuri". În cele din urma, au facut ca unii ca tine sa auda de ei. Punct ochit, punct lovit.

Nu au fost prezentate însa ca freestyle session-uri, ci ca piese în toata regula...
Asta n-a fost vina mea. De multe ori dispareau în aer o gramada de chestii la editari de coperti, în special când nu eram implicat direct 100%. Amanunte...

Cum i-ai cunoscut pe baietii de la Delikt?
Pai s-au introdus si asta a fost. Locu' potrivit.

Se spune ca ai fi prezentat unul din motivele pentru care s-a destramat trupa...
Se poate sa fi fost motivul, dar nu cauza. Nu functionau câteva chestii între ei si s-a întâmplat. Au functionat între mine si Vexx si s-a întâmplat si asta.

Dupa ce a rupt-o cu Brugner, Vexx si cu tine ati format Methadon 3000. De ce "Methadon" si de ce "3000"?
Nume cu rezonanta, suna bine. Au existat si explicatii literare, dar si foarte multe glume personale, ca am uitat.

"Veriga Lipsa", la vremea aparitiei lui, era un produs unic din perspectiva modului de abordare...
Erau mai multe verigi lipsa si am încercat sa scurtam o ruptura. Am continuat povestea noastra, împins limitele. Asa a iesit.

Ce ar fi urmat dupa?
Erau câteva variante. Mai vedem...

Ulterior ati schimbat numele în Methadon 5000. Exista vreun material sub aceasta titulatura?
Era vorba. Numele vechi era înca legat în alta parte. Methadon 5000 ramâne în aer deocamdata.

Deci nu l-ati îngropat?
Nu se stie niciodata.

Când si cum a început colaborarea cu GettoDaci?
Cam în aceeasi perioada, doar ca ei nu erau în Bucuresti si internetul nu era asa la moda pe vremea aia.

De la ce a pornit tot conflictul cu RAN-S si Cartel?
Prea mult tv, timp liber, hormoni, lipsadealtcevamaiinteresant? Hip-hop-ul e un fenomen în care toti cei implicati au personalitati mai intense. Si ies discutii.

S-a lasat si cu bataie totusi...
Eu am crescut dupa colt de Dudesti. Se jucau baietii leapsa cu scândura cu cuie. Tot de plictiseala.

Care e povestea label-ului Sub Records?
Încâlcita si scurta. Era un sublabel MediaPro. Teoretic se puteau multe, dar nu a iesit. Totusi, am creat înca un precedent cu "Operatiunea Monstru", plus ceva scandal cu proiectul "Gutza si baietii". Si BAU au fost cât pe ce...

"Operatiunea Monstru" ar fi trebuit sa vina ca o avampremiera pentru noul album GettoDaci?
Era "Aventurile în lume ale lui Deceneu". Deceneu însusi, cu mine la manivela si lumini.

Ce sample-uri ai folosit pentru album?
Hehehe, destule. Daniele Pattuchi, Mark 5, Mohawks...

Ce alte materiale au mai aparut la Sub Records?
Remixurile la Gutza. Favoritu meu: Dru Klein – "Când ai mama lânga tine?". Mai erau si serile "Laborator" la Web cu Vasile. Know your credits!

Din câte stiu, ai fost chiar rezident în Web.
Membru fondator, semnat cu sânge.

Si ceilalti?
Restu lumii... Familia extinsa – una foarte mare.

Care e povestea mixtape-ului "Marele Sabbath"?
Freestyle sessions, nimic produs. Doua platane si o gramada de baieti.

A circulat?
La acelasi nivel, sub radar. Dar am fost surprins când mi-am dat seama câti au dat de el...

"Independents Day" si "Camouflage" sunt mixtape-urile tale aparute în perioada ProFM. Au mai fost si altele în acea perioada?
Nu au fost. Astea erau piesele ce le dadeam pe radio în vremea aia si care placeau la lume. Piese destul de obscure, dar care au mai antrenat urechea un pic si în alta directie. Si cum altfel nimeni nu avea acces la ele, au aparut la fel de firesc ca si restu'.

Primeai o gramada de "shout-outs" pe mixtape-urile unor nume grele, cum ar fi Ill Bill (Non Phixion)...
Bill e fratele meu, pierdut în ceata undeva... Român la sânge, dupa tata. Tribul lui Israel. Plus frate-sau Necro, Uncle Howie, Canarsie represent! Am stat la ei într-unul din voiaje la NY.

Ultimul mixtape lansat de tine în România a fost "Ronin" - într-un fel parintele ulterioarelor "Facem Records 1 & 2" semnate de Vlad Dobrescu si DJ Paul...
Ei au dus steagul mai departe pe partea asta. Asa cum Khidja Clouds Society si Vasile il duc fiecare de partea lor.

Cea mai recenta colaborare aparuta cu un artist român cred ca e legata de albumul lui Electric Brother...
Care-i de vreo 4 ani.

Cu ce artisti (MCs, DJs) ai colaborat de când esti în US?
Am o multime de prieteni, artisti, muzicieni, DJ pe care vreau sa îi pun la treaba într-un fel sau altul. Posibilitatile sunt nelimitate. Dar te-ai prins deja ca nu îmi place sa vorbesc prea mult în avans.

Se poate compara hip-hop-ul din România cu cel din State? În ce an ne aflam, dupa calendarul evolutiei?
La noi exista gauri majore în cultura si am prins pe bucati, deci nu e chiar aceiasi situatie. Avem o forma a noastra personala si depinde doar de efortul depus. Repetam cu totii...

Te-ai gândit vreodata sa devii un promotor al trupelor hip-hop din Romania sau al artistilor români în US?
Am mai multe planuri pe teava din directii mai mult sau mai putin asteptate. Deci raspunsul e DA.

Crezi în evolutia continua a hip-hop-ului? Care e urmatorul pas?
O gramada de chestii noi sunt pe cale sa apara: transformare continua, limite împinse. A venit momentul, exista multe directii. Ureche deschisa!

Apropos de ureche deschisa, ar fi artistii sau labelurile din US interesate de scena muzicala a Europei de Est?
În primul rând, publicul american nu e, informatia din exterior fiind incredibil de redusa. Gustul publicului general ajunge oricum dincolo de limitele incredibilului. Dar traim timpuri speciale..

Majoritatea turneelor europene sustinute de artistii straini se opresc la Budapesta. Când crezi ca vor intra si Bucurestiul sau Timisoara în circuit?
Când vor face efortul sa intre. Depinde doar de ei. Lipsa de bani e o scuza, dar se poate rezolva când exista dorinta.

Vorbeai mai devreme de niste planuri, poti sa numesti câteva dintre ele?
Compilatia de jazz românesc care apare la Irma, party-urile care am de gând sa le fac mai târziu cu HasMoJazz, plus o gramada altele care le las în ceata deocamdata. Emisiunea HasMoJazz – o ora pe luna – o sa încep s-o pun la download în curând. Pentru cei interesati de emisiune plus ceaiuri rare, fazele lunii legate de Saturn si exercitii de stil, mail-ul de contact e hasmojazz@gmail.com

O vorba pentru 4Elemente.RO?
Capul sus si ochii larg deschisi.

MC 'geamite Galigan (Vexx)

12.05.2008

Era prin '99. Intr-o dupa amiaza primesc un telefon de la un bun prieten de pe atunci: "Taica-meu mi-a adus din Bukale cel mai tare album de hip-hop [citeste]

Rusu si Flore

18.01.2008

E seara. Stau intins pe plaja din Costinesti si imi astampar setea cu o bere. Trecusem deja in revista concertele cu Parazitii si B.U.G. Mafia din [citeste]