DJ Vadim, JFB, Smithmonger

Scris pe 04.05.2005 de Cypher

Daca ati citit cronica 4 Elemente la Workshopul organizat de TM Base anul acesta, nu mai e nevoie de explicatii privind cine, cum, unde si mai ales cât de bine/shto/wicked a fost. Pentru ceilalti, e suficient sa stiti ca atât Vadim, cât si JFB sau Smithmonger sunt nume foarte cunoscute în scenele lor si nu numai, ca au fost la Timisoara la începutul lunii aprilie, ca i-am încoltit în mod odios si ca am folosit tehnici reprobabile de interogare pentru a le smulge informatiile de mai jos. Ce au avut de comentat despre toate acestea si multe altele, aflati în continuare...

DJ Vadim

La începutul carierei tale ai produs numai albume instrumentale si, fiindca erai din Marea Britanie, ai fost etichetat drept artist de trip-hop. Pe de alta parte, artisti precum Pete Rock sau El-P au scos si ei mai apoi albume instrumentale, iar lumea i-a etichetat drept producatori de hip-hop doar pentru ca erau din State. Crezi ca a fost vorba de ipocrizie sau pur si simplu publicul n-a înteles faptul ca, fiind din UK, poti produce hip-hop?
Cred ca modul în care anumiti artisti sunt etichetati are mai degraba legatura cu perceptia publicului asupra muzicii lor. Daca privesti toate genurile muzicale si zici "Ok, asta e o piesa rock, asta e una rap, iar asta electronica", observi ca felul în care mass-media descrie anumite piese nu-i prea coerent. Iei o piesa semnata The Police – daca Sting cânta pe ea, automat va fi o piesa pop-rock, pe când daca livreaza P. Diddy, devine automat o piesa rap, melodia fiind practic identica. Nu este vreo diferenta, deoarece pur si simplu s-a folosit un sample pret de 16 sau 64 de masuri. Asadar, ce este hip-hop, rock sau muzica electronica? Tot ce conteaza este cum percepi lucrurile; ultimul album Outkast este numit "album de hip-hop", s-a vândut în 8 sau 10 milioane de copii în toata lumea, desi peste 60-70% din ce cuprinde nu-i nici pe departe rap. Andre 3000 cânta, nu livreaza si este etichetat drept rapper. Asadar, de ce este acela hip-hop, iar altceva nu este? Când am aparut eu, lumea a spus "Ok, face asta, cânta asta, cânta cealalta", dar daca stai sa te gândesti, nici nu se mai foloseste cuvântul "trip-hop". Citesti reviste unde se vorbeste deja despre nu-skool breaks, de exemplu. Multi spun "eclectic", însa termenii se schimba incontinuu. Uneori, oamenii percep un stil ca fiind asociat unui oras – în America au perceput mereu hip-hop-ul ca provenind din New York. Daca vii din Washington DC sau Boston, esti privit diferit decât daca ai fi venit din NYC. Trebuie sa treci însa de asta si sa privesti muzica în sine; pentru mine se reduce doar la "bun" sau "rau".

Spune-ne despre noul tau album. Va face parte din seria "USSR"?
"USSR" a plecat putin în vacanta... Noul proiect se numeste "One Self"; pe el apar Yarah Bravo si Blu Rum 13 si va iesi la Ninja Tune. Single-ul s-a lansat deja – este foarte mediatizat în Anglia, Franta, Germania si SUA. Sper sa se întâmple asta si aici, în România – era vorba despre MTV (n.r. în saptamâna dinaintea workshop-ului, emisiunea YO! a înregistrat o editie speciala dedicata lui DJ Vadim, mai multe single-uri Ninja Tune beneficiind de airplay). Acesta este proiectul pe care ma concentrez, creat în timpul turneului. Exista un colectiv live, avem o formatie hip-hop, iar totul e bazat pe ideea de live act. Daca vorbim de proiecte solo, am terminat LP-ul semnat DJ Vadim – e 100% instrumental si iese tot la Ninja Tune, mai târziu în 2005... Vezi bine, doua albume pentru anul asta. Plus ca tocmai am scos, împreuna cu DJ Woody, campionul mondial DMC, un mix-cd denumit "Lettuce Propelled Rockets", de gasit pe site-ul meu: www.djvadim.com.

Ce avantaje crezi ca are scena est-europeana fata de cea vest-europeana?
Cred ca oamenii din Europa de Est subevalueaza ceea ce au. Nu stiu ce sa spun de România, fiindca tocmai am sosit aici, dar din experienta unor tari precum Ungaria, Polonia, Ucraina, Belarus sau Cehia, pot spune ca exista o pasiune pentru muzica în Europa de Est care nu e de gasit în cea de Vest. Poate din cauza comunismului instaurat si a blocadei împotriva muzicii vestice... Acum ca acea blocada nu mai exista, oamenii au acces la muzica si apare pasiunea de a auzi lucruri noi; oamenii vorbesc si scriu cu pasiune despre muzica. Daca mergi în tari precum SUA, asta nu se întâmpla...
Muzica si banii nu sunt doua lucruri interconectate. Unul dintre cele mai muzicale locuri din America e orasul Detroit, dar daca mergi acolo, vezi ca orasul este o adevarata hazna: nu exista locuri de munca, fabrica de masini Ford s-a închis, e saracie. Cu toate astea, o parte din cea mai buna muzica neagra a venit din Detroit – de la Motown pâna la muzica techno mai noua, Slum Village sau Jay Dee. Prin urmare, muzica buna nu provine din orasul cel mai bogat. Daca ar fi asa, cea mai buna scena muzicala ar trebui sa fie în Oslo sau Geneva, de exemplu. Nu asa functioneaza – muzica trebuie sa vina de la oameni pasionati, iar uneori, când lucrurile merg rau sub aspect economic, social sau politic, aceasta le aprinde o flacara în suflete, ce-i face sa se exprime artistic, indiferent ca se întâmpla prin rock, hip-hop, drum'n'bass, poezie, proza sau altceva. Devin inspirati si încep sa creeze, sa se exprime prin mijloace creative.

Daca nu te apucai de muzica, ce altceva ai fi facut?

Înainte sa ma apuc de muzica, am fost inginer. Lucram cu calculatoare, proiectam poduri, lucruri de genul asta... Asa ca, daca nu as face muzica, probabil înca as face poduri.

JFB

Cum ti-a venit ideea de a folosi masiv scratchuri peste alte genuri de muzica decât hip-hop?
Înainte puneam drum'n bass si breakbeat alaturi de hip-hop, asa ca atunci când m-am pus pe scratching, am considerat ca merge peste multe genuri de muzica. Important e sa te distrezi facându-l.

Ai avut vreun mentor muzical? Care sunt influentele tale?
Mult prea multe! Am ascultat multi producatori incredibili – de la Kruder & Dorfmeister pâna la DJ Hype, DJ Zinc, toate figurile din drum'n'bass si multe alte stiluri.

Crezi ca în cadrul miscarii hip-hop turntablismul va capata o importanta crescânda sau va ramâne la nivelul relativ underground la care este acum?
Nu îmi pot da seama ce ne rezerva viitorul, dar cred ca într-o zi oamenii vor începe sa vada turntablistii ca muzicieni mai degraba decât ca DJ. Probabil vor exista din ce în ce mai multi turntablisti, concentrati din ce în ce mai mult pe muzicalitate, colaborând cu artisti de jazz si din alte zone muzicale.

Crezi ca a mai ramas loc pentru inovatii majore în ceea ce priveste turntablism-ul?
Nu cred ca exista limite; din contra, sper ca vom vedea cât mai multe nebunii noi în urmatorii ani.

Multi aspiranti la titlul de DJ nu-si permit sa cumpere platane, în mod special cei din tari cu nivel de trai mai scazut. Ce echipament low-budget ai recomanda începatorilor în domeniu?
Exista un model de platan – nu stiu daca înca se mai produce – pe nume Ariston. Sunt foarte mari, negre, grele si au pitch-control circular. Le-am folosit pe acestea înainte sa-mi cumpar Technics si chiar am putut face câteva scratchuri mai simple pe ele. Cel mai important e ca platanul sa aiba pitch-control si, daca se poate, sa fie direct-drive. Cât despre mixer, sunt incredibil de multe modele la preturi mici. Am observat un Stanton mai ieftin, dar în principiu pentru scratchuri esential este sa ai un crossfader cât mai rezistent si robust. Stiu ca lucram în Anglia într-un magazin pentru DJ si aparusera multe modele noi de mixer Behringer, în special unul mai ieftin pe 2 canale. Ce m-a impresionat mai mult la el e ca avea curba de crossfader reglabila. Daca bine îmi aduc aminte, era vorba de VMX 200 – l-am folosit si e destul de bun.

Smithmonger

Se observa existenta a doua stiluri de breakbeat: cel liniar, reprezentat de artisti precum Dylan Rhymes sau Evil Nine si cel mai "spart", mai "break", apartinând unor nume precum Aquasky sau Breakfastaz. Vezi aceasta ca pe o sursa de diversitate sau mai degraba ca un nou prilej de "împartire" a scenei în doua?
Scena de breaks abordeaza toate stilurile – de aceea îmi si place mie. Mâine te poti apuca linistit de progressive breaks si tot vei vinde discuri, deci nu cred ca e vreo problema.

Care din cele doua stiluri le preferi ca DJ?
Daca vorbim de breaks-uri liniare, pot da ca punct de referinta Elite Force. Îmi place exact zona aceea între breaks-urile "jump-up" si ceea ce fac Elite Force. În seara asta (n.r. 9 aprilie) veti auzi si melodii mai "housey" si jump-up – important e sa fie pline de energie.

Cât de importanta este imaginea pentru un DJ de breakbeat?
Nu sunt prea bun în a-mi construi o imagine, dar am analizat asta cu atentie în ultimii ani, fiindca toti ajungem sa ne auto-promovam. Trebuie sa proiectezi o anume imagine, iar DJ-ii în devenire ar fi bine sa se gândeasca la asta ca la un lucru necesar. Asta cere industria muzicala, dar, pe de alta parte, nu poti neglija nici partea de productie.

Care a fost cel mai placut loc în care ai pus muzica?
Acum 9 saptamâni, la Concorde II în Brighton. E locul în care a început Fatboy Slim si a fost foarte tare – peste 800 de oameni. Eu eram head-liner, asa ca m-am simtit foarte bine. Daca vorbim de cel mai tare show, e o combinatie între Brighton si Tasmania, locul unde m-am nascut, de altfel. S-au vândut toate biletele, a fost plin, iar mie mi-a placut enorm. Am vazut ca tuturor le place break-ul si au venit cu placere, deci m-am simtit si eu bine.

În afara de clasicul beat-mixing, ce poate face un DJ de breakbeat ca sa-si mai "condimenteze" seturile?

Nu conteaza foarte mult cum mixezi, atâta timp cât fiecare piesa este "killer". Prin urmare, poti mixa foarte prost si, totusi, sa faci super-atmosfera. Beat-mixing-ul trebuie stapânit foarte bine – sa nu care cumva sa scapi vreodata un beat. Eu unul, desi sunt foarte obosit, sper ca în seara asta sa nu scap vreunul. Dar, pe lânga asta, poti încerca tot soiul de trucuri, inclusiv scratching. În esenta, DJ-ing-ul este 99% gust muzical, iar daca nu ai în cutie melodiile care sa ridice sala în aer, nimeni nu te va asculta. Din nou, acesta este lucrul cel mai important.

Crezi ca breakbeat-ul, ca stil muzical, poate atrage fani din alte zone si, daca da, care ar fi acestea?

De asta exista bootleg-urile, desi multora nu le plac. Personal, cred ca scopul lor e de-a atrage oameni din alte scene. Daca stai sa analizezi, aproape fiecare gen de muzica electronica e reprezentat în breakbeat, asa ca avem parte de techno-breaks, house-breaks, trancy-breaks, rock-breaks, jazzy-breaks, funk-breaks, pâna la hardcore/gabba chiar. Se face poate orice, iar oamenii, când aud un bootleg, îsi spun "O, am mai auzit melodia asta, hai sa ma duc sa dansez, o stiu, e tare". Uneori nici nu realizeaza ca danseaza pe un bootleg, dar, cu toate astea, încep încet-încet sa asculte breakbeat. Asa ca bootleg-urile, de cele mai multe ori, nu strica...

DJ Vadim

14.12.2007

Afara ploua torential, trenul imi pleca in doua ore iar undeva in celalalt capat al Bucurestiului mi se pregatea cina - o portie de costite in bere la [citeste]