Cage (OPC)

Scris pe 16.09.2004 de DJ Strike

Pe CAGE, il stiam de ceva ani, prima noastra intalnire fiind in cadrul unui concurs de schite. Desi nu a obtinut atunci nici un premiu, mi-a ramas in minte cu o schita ce reprezenta un tren bombardat cu trow-up-uri. Nu a fost foarte greu sa dau de el, fapt ce demonstreaza inca o data ca in Romania exista o comunitate graffiti bine inchegata, chiar daca exista mici conflicte pe alocuri. Subiectul principal al interviului il constituie proiectul Underground: PhaseOne, care se poate comanda de la subacvatica@home.ro, insa nu ne-am rezumat la a vorbi doar despre asta...

Cum ai intalnit graffiti-ul si ce te-a determinat sa te apuci de dat?
L-am intalnit cu 5 ani in urma, prin intermediul lui SAGE, care il cunostea pe ERPS si incet-incet m-am apucat de graffiti cu trei luni dupa SAGE. Am avut o pauza medicala de vreo 5 luni, timp in care miscarea graffiti din Romania s-a dezvoltat brusc, iar cand am iesit din spital, am intrat in crew-ul IGB (Imaginea Graffiti-ului Bucurestean), din care am iesit mai tarziu si mi-am facut crew-ul meu, OPC (Ophicial Paint Club)!

Cum s-a format OPC?
OPC a aparut in anul 2000, dupa ce l-am cunoscut pe RAIN, care nici el nu avea crew, si ne-am hotarat sa ne facem unul. Pe parcurs a aparut si MIRC, dar care a disparut la fel de repede. A urmat ZEKE, cu care am ridicat crew-ul destul de mult, apoi KIEN, care nu prea a facut nimik si m-am decis sa fac UP-Grade si l-am luat pe ASET, fratele lui DEEPART (pentru cei care cunosc) si ulterior SRE.

Deci componenta finala OPC ...
CAGE; RAIN; ZEKE; ASET; SRE.

Cu ce spray-uri dati?
Pina acum am dat cu tot ce am gasit, dar totusi de calitate; AUTO-K, ABRO, HEX, BRIO; ocazional cate un MONTANA venit de afara, dar acum a aparut MONTANA si in Bucuresti si cred ca vom incerca sa dam numai cu MONTANA (pentru piese) si AUTO-K (pentru bomb-uri).

Cum va descurcati cu caps-urile?
La inceput, in primii ani de activitate - greu. Mai faceam rost de cateva asa mai bunicele sau ne facem noi acasa, le maream gaurile, dar in ultimii ani au aparut si la noi si nu mai e o problema!

Ce crezi ca determina cel mai mult calitatea unui piece?
Sunt mai multe aspecte din care trebuie privit un piece. Calitatea executiei, ideea, calitatea vopselei care a fost folosita! Locatia.

Care ar fi locatiile cele mai importante calitativ in care ati dat?
Piese calitative ca locatie nu cred ca avem. Poate pe malul Lacului Colentina, deoarece pot fi admirate de cei care se plimba prin parc.

Ai vreun loc anume in care doresti sa dai si nu ai reusit pana acum?
Daca as putea, as da peste tot. In tara as da pe Guvern, iar in afara ei pe metouri sau pe trenuri !

Cum e la un Hall of Fame?
In Romania, nasol. Trebuie sa strangi bani cu lunile inainte, ca sa poti sa iti cumperi spray-uri, lavabila, etc. Nu sponsorizeaza nimeni. Sunt ilegale in primul rand in Romania. Ilegale pentru ca sunt organizate de noi pentru noi, in locuri parasite, cladiri abandonate. Dar, in principiu, e bine la sfarsit, cand ai reusit sa aduni aproape 30 de writeri in acelasi loc care sa deseneze. Si daca piesele mai ies si reusite, atunci e chiar bine.

La ce Hall-uri ati fost?
Ca participanti am fost la Hall of Fame 3, Hall of Fame 4, Hall of Fame 5 si aproape la toate concursurile legale organizate... pe unde am luat si ceva premii.

Palmaresul vostru fiind compus din ...
Concursul de graffiti "anti-fumat" din Bucuresti - locul 2 pentru mesaj. Al doilea concurs de graffiti "anti-fumat" din Bucuresti - tot locul doi pentru mesaj, iar desenul nostru va deveni sigla acestei campanii! La concursul SPRING OF NEW ALLIES, daca juriul era alcatuit din cunoscatori, am fi luat lejer locul 2.

Ce preferati : trow-urile, canvas-urile, stencil-urile etc. ?
Dintre cele 3 enumerate aici, eu prefer stencil-urile. Dar sunt si alte categorii: bomburi, panneluri, wholecaruri, wholetrains, trowuri, stencil's, canvas, pieces, taguri, scratchuri, tracksides, rooftops. OPC-ul, in general, prefera, sa zicem, mai toate, in afara de canvas si trowuri. Dar fiecare membru in parte are preferintele lui.

De cateva dintre ele nu auzisem pana acum : scratchuri, tracksides, rooftops ...
Scratch - zgarietura pe care o vedeti pe geamurile metrourilor, autobuzelor, tramvaielor, facuta cu o piatra de polizor. Tracksides - piese sau bomburi date paralel cu o linie de tren sau de metrou. Rooftops - la fel, piece-uri sau bomburi date in locuri inalte, pe cladiri, pe acoperisuri.

Se poate vorbi de o comunitate graffiti in Romania?
Da, si o spun chiar foarte sigur. In Romania exista o comunitate graffiti, exista miscare, exista evolutie. Pina acum 3 ani, nimeni nu avea curajul sa se apropie de metrouri. Iar acum se dau wholecaruri si la metrou, si la trenuri; se dau bomburi in mijlocul Bucurestiului. Pe siturile de afara, Romania este cunoscuta ca o tara unde miscarea exista !

Exista rivalitati intre crew-urile romanesti? Dar conflicte?
Bineinteles, ca in toate tarile din lume, in miscarea graffiti exista si rivalitati, conflicte. Rivalitati pentru cine a dat mai mult pe strada, cine a dat mai mult la metrou, la tren. Apoi conflicte din cauza crossoverurilor: exista crew-uri care dau unele peste altele din diferite cauze !

Care tara crezi ca are cea mai dezvoltata comunitate de graffiti din Europa?
Germania.

O eterna problema "Graffiti: vandalism sau arta?"
Graffiti are 3 ramuri : 1. ARTA - adica piese, productii ; 2. VANDALISM - bomburi, taguri, scratchuri, throw-uri; 3. METROURI SI TRENURI - panneluri, wholecar-uri, wholetrain-uri. Poate ultima categorie face parte putin din cea de vandalism, dar graffiti-ul, privit dintr-o perspectiva de writer, clar devine arta din orice punct de vedere. Chiar si tag-ul pentru un writer este o opera de arta!

Exista un cod de legi nescrise al graffiti-ului?
In principu ar exista. Acum nu stiu cati sunt cei care le respecta, spre exemplu nu dam pe biserici, obiecte de cult, religioase, monumente cu valoare istorica. Un pannel la metrou este mai bine vazut decat un bomb pe strada, din cauza riscului asumat. You are not a writer if you snitch! Dar, dupa cum am spus, nu toate se respecta.

Ce rol crezi ca au Graffiti Files si Underground: PhaseOne vis-a-vis de comunitatea graffiti romaneasca?
Fata de comunitatea graff romaneasca nu au decat rolul de pura informare, cred, la fel cum o au si siturile aeroart.ro sau graffiti.go.ro. Poate mai tarziu Underground: PhaseOne si Graffiti Files vor deveni pentru urmatoarele generatii de writeri subiecte de discutii si comparatii intre ceea ce vor desena ei la acele vremuri si ceea ce se face in prezent.

Dar fata de publicul neinitiat?
Fata de publicul neinitiat pot avea un impact destul de socant, pentru ca nu vezi in fiecare zi oameni alergand pe sinele metoului, ca mai tarziu sa-l deseneze. Sau, pur si simplu, pot avea acelasi scop - de pura informare cu privre la un fenomen care se petrece in jurul lor, daca doresc sa il cunoasca !

Revenind la Underground: PhaseOne, a cui a fost ideea realizarii proiectului?
Ideea a venit dupa ce am fost intr-o zi sa dam pe metrou si am filmat. Ma jucam apoi pe calculator cu filmarea si am reusit sa fac un mic montaj. Atunci mi-a venit ideea: hai sa facem un film! Si ne-am hotarat, eu cu SPECK si cu NEAR sa facem mai multe astfel de filmari, sa le montam si sa scoatem primul film de graffiti din Romania.

Unde si cand ati filmat?
Filmarile au avut loc in anul 2003 in diferite perioade - vara, toamna, iarna - intr-un "lay-up" dintr-o statie de metrou. "Lay-up" fiind un fel de parcare pentru metrouri.

Cine sunt actorii?
CAGE-OPC, NEAR-NPA, SPECK-NPA, MORB-NPA, si cameramanul, SERK-CPS. In film mai apare si CREEP-FWK (lipeste niste stickere).

Cu ce a participat UCB?
Nu au participat direct la productia filmului, insa am luat cateva filmari cu metrouri de la ei, iar tipul care lipeste stickere in film e si in UCB: CREEP a.k.a. LICE.

Aventuri la filmari?
La una dintre filmari era foarte aproape sa fim prinsi. Inainte cu cateva minute sa terminam, am fost vazuti de paznicii Metrorex, care au venit in numar de 5: 3 pe o parte si 2 pe cealalta. Ne-au incercuit, moment in care noi am fugit. MORB a fost prins, eu si NEAR am primit cateva bate pe spate iar SERK si SPECK s-au ascuns in metrou, iesind mai tarziu fara nici o problema (camera a scapat nevatamata).

Cine s-a ocupat de montaj?
Initial, o mare parte din montaj a fost facuta de mine, apoi s-a oferit un tip din Timisoara sa ma ajute - CY, caruia i-am trimis montajul facut de mine. El a lucrat la intro, la outro si la unele elemente de montaj mai complicate.

Cum a decurs colaborarea cu trupele?
Dupa ce s-a hotarat tipul din Timisoara sa ne ajute, am decis sa punem si o coloana sonora filmului. La inceput, facusem o selectie de piese din afara, dar m-am gandit mai bine si am zis ca vreau sa fie o productie totalmente romaneasca. Am apelat la formatiile care le cunosteam eu si le-am cerut sa faca fiecare cate o piesa pe tema "graffiti". S-au conformat, desi nu aveau de castigat bani din asta. A durat ceva pina au iesit piesele. Dar a meritat.

Cat timp v-a luat realizarea intregului proiect?
Aproximativ 8 luni, cu tot cu filmari.

Cine e in spatele Freek Productions?
Tipul din Timisoara - CY a.k.a. FREEK.

Pentru un produs underground/home made, atat ambalajul, cat si filmarea sunt relativ decente.
Da, de coperti (facute la imprimanta) si aspectul CD-ului tot CY s-a ocupat. Cat despre filmari, am folosit o camera JVC neprofesionala.

Intr-adevar, la filmari se observa pe anumite portiuni ca in spatele camerei nu se afla un profesionist. Insa nu cred ca tinta filmului era indreptata in primul rand pe imagine.
Bineinteles, totul a fost facut pentru a demonstra ca si in Romania se poate, chiar si cu mijloace uneori rudimentare. Nu s-a pus accent pe calitate, cat pe creatie. Sigur, am fi dorit si o calitate mai buna. Dar nu s-a putut.

Filmul seamana intr-o oarecare privinta cu Dirty Handz 2 ...
Nu mi se pare. In ce privinta ?

Sunt filmati grafferi care dau pe trenuri/metrouri si are ca soundtrack piese hip hop …
Majoritatea filmelor de graffiti se prezinta asa, cu cateva exceptii. Cand spun "majoritatea", ma refer la filme de actiune. Actiune ilegala. Trebuie sa creeze senzatia de adrenalina urcata cat de cat, iar imaginea unor writeri care deseneaza pe metrouri e ceva neobisnuit pentru oamenii de rand.

Cum a fost lansarea?
Lansarea a avut loc in clubul Griffins. Data nu o stiu exact - undeva in jur de 15.05.2003. Au participat trupele de pe coloana sonora, care si-au cantat piesele, iar filmul a fost proiectat in intregime.

Care a fost reactia publicului?
Dupa lansare, am aflat de la patronii clubului ca de cand a fost deschis nu au avut atatia clienti la nici un concert Hip-Hop. Cat despre public, o parte a privit cu entuziasm evenimentul si il asteptau cu nerabdare, alta parte (ca de obicei) a criticat, iar o a treia parte a fost impartiala.

Cum e feedback-ul in ce priveste comenzile?
Pai am facut 100 de copii, din care pina la ora actuala am vandut mai mult de jumate. Nu sunt atat de multumit de cerere, avand in vedere si faptul ca multi l-au piratat, dar important e sa-l vada, nu neaparat sa-l cumpere.

Phase One era si numele mixtape-ului lui DJ Dox ...
Da, dar filmul se numeste Underground: PhaseOne. In speranta unei a doua parti.

Exista aceasta speranta?
E posibil si un Phase Two dar mult mai tarziu si mult mai amplu, cu actiuni la trenuri, la metrouri si pe strada, poate chiar si cu o calitate mult mai buna si mai multi writeri, cu muzica mult mai pe subiect !

Cum e CAGE in viata de zi cu zi?
Nu imi place sa vorbesc despre mine - prefer ca faptele sa vorbeasca de la sine si nu ma intereseaza parerea altora cu privire la persoana mea, atat timp cat eu fac ceva. La scoala nu ma omor cu invatatul, dar nici nu il neglijez la maxim. Ca orice student, am si restante. In afaceri, am cateva idei care vreau sa le pun in practica! (Nu va dau pontu’). Underground: PhaseOne a fost o afacere pentru mine, nu atat din punct de vedere material, cat spiritual: sentimentul de a crea primul film de graffiti din Romania e unul placut, de ce sa nu recunosc !

Un tag de final:
Pace tuturor crew-urilor din Romania si tuturor writerilor pe care ii cunosc. Le multumesc persoanelor care au fost si sunt alaturi de mine tot timpul si au inteles ceea ce inseamna graffiti pentru mine ! (Panda in special !) Graffiti is boring !!! (glumeam)