Urban Vibes Festival

Scris pe 06.12.2008 de InKha D

In pat "savurand" neplacuta otita sau transpirand la concertul Jeru The Damaja? - mica mea nedumerire din data de 25 octombrie 2008. Urban Vibes, un eveniment delasator (conform feed-back-ului primit) dar cu siguranta cel mai provocator dintre toate organizate in partea vestica a tarii. Un teritoriu fertil, diferit de orasul lui Bucur dar rupt parca din serialul Lost. Conecting the elements - asa ne incitau organizatorii Volume/ Moon Walkers Crew, pe afis. Se dorea un sincretism urban cu Looptroop Rockers, Snowgoons, Pumpkinhead, Afu Ra, Jeru The Damaja, Can2

Festivalul preconizat pentru 3 zile s-a limitat la una singura, sambata. Am ales intelept plecarea pentru prestatia Jeru/ Afu. Sincera sa fiu, decat sa aud pentru a mia oara inca un raper frustrat pe scena, mai bine acasa cu o ceasca de ciocolata calda. Spre dezamagirea publica, Snowgoons, Pumpkinhead, Can2, Looptroop Rokers au lipsit.

Ajunsa cu "posse"-ul in Timisoara in jurul orei 21, am debarcat cu un taxi la clubul No Name de pe Bulevardul Liviu Rebreanu. Obisnuinta deplasarilor la concerte si-a spus cuvantul, motiv pentru care ecuatia noastra s-a limitat la: tren, taxi, locatie (pentru a evita orice fel de interactiune cu haita de aurolaci care ne dadeau tarcoale in gara asemeni unei haite de lupi). Ne indreptam spre club cu sclipirea in ochi, dornici de-a ne convinge de capacitatea musafirilor de-a misca multimea. Am debarcat si am rezolvat acreditarea, afland ca Afu e "in casa" si publicul se incinge. Cu siguranta, "nimeni nu poate trece de bodyguarzii" vigilenti care mi-au cotrobait "delicat" geanta pentru a ma deposeda de vreo arma alba. Urmatoarea oprire barul, pentru o bautura rece. Clubul arata decent... la sosire. Intreg mobilerul a fost mutat pe terasa exterioara dand frau liber manifestatiilor. Terasa a imbracat forma unei oaze perfecte unde reuseai sa tragi o gura de aer curat. Unul dintre peretii externi ai incaperii purta urmele asa-numitului concursului de graff ai carui jurii ar fi fost absentii Can2 si Seemsoe. Din pacate, tot ce am apucat sa vad au fost niste "mazgalituri" cu toate ca ma asteptam ca numele "sonore" inscrise pe lista de concurs sa-mi fi incantat privirea cu desene de calitate.

Inauntru, feeling de Beat Street - concursul de b-boy era in plina desfasurare. Aerul dansa si el, imbibat de forfoteala entuziastasmatilor care-si aclamau favoritii. Imediat, gandul m-a dus la concurs de b-boy al Hiphop Fest-ului avut loc tot in Timisoara in 2006, organizat de Kriminal Soundz. Dansatorii au rupt podeaua aproape 3 ore, cu intarziere de o ora fata de programul initial. Din pacate, nu am reusit sa imi dau seama cu exactitate numele crew-urilor care spargeau cypher-ele in back-spin-uri, elicoptere si roboti deoarere DJ-ul cocotat la pupitru lansa interjectii la fiecare schema de dans efectuata si... cam atat (din lipsa de documentare/ interes, dumnealui nu cunostea numele participantilor). S-au anuntat semifinalistii, dintre care un singur crew de breakdance (Supersonic) urma sa participe la Circle Prinz din Elvetia.

O surpriza placuta a fost momentul lui DJ Limun, un tanar si foarte priceput invatacel in ale platanului. Sensibilitatea urechii mele si-a cunoscut nasul de indata ce urca volumul muzicii. Pur si simplu imi simteam timpanul zgariat. Nu este un secret faptul ca sonorizarea/ sincronizarea au fost pur si simplu oribile! La zgariatul cu unghiile pe tabla a contribuit si trupa RASA, ai carui leading man Sthelu urla in disperarea esuata de-a incalzi atmosfera. La urcarea pe scena a clujeanului Cainele ex. Anexa aka Soldat, nu am mai rezistat si am iesit pe terasa pentru o gura de aer si o ureche de liniste. Omul canta, lumi-i placea (poate si pentru ca "Timishoaua-i Babilon", pentru a-l cita pe cel mai tare rapper de care n-am auzit). Vorbind de celebritati, printre public am putut sa-i zaresc pe Skizzo Skills, pronosportistul Brugner, Stoe Toxic, Sisu (liber). Dintre toate live-urile autohtone din acea seara, Cainele a fost singurul aclamat la scena deschisa, cu un playlist raggae/dancehall bine ales pentru show. Apropo, prestatia "intunecata" a celor de la KST a fost total lipsita de consistenta, cei doi MC-ii fiind practic alungati de pe scena. Urmeaza high-light-tul serii: Afu Ra si Jeru The Damaja, membri Gang Starr Foundation.

Cu DJ Limun la discuri, am fost introdusi martialului Afu Ra. Masa de oameni se comporta civilizat, fara tasari si inghesuieli inutile dar cu mult entuziasm. Repertoriul sau a constat din clasicele piese de pe albumul Body Of The Light Force (2000), o alegere reusita, dat fiind ca publicul nu a cunoscut lacune in a interpreta alaturi de el. Ras in cap, bling-uit, parfumat, imbracat decent, in spatele ochelarilor de soare, Afu Ra a fost prezent pe scena si in inima iubitorilor de hip-hop pentru o ora si un pic. Cantat, aplaudat, aclamat, dat jos tricou, s.a.m.d., fara alte "artificii". La un moment dat, Afu a aruncat un tricou (nu al sau) in public iar oamenii au sarit sa-l prinda mai ceva ca geaca lui Michael. Afu parasese scena, lasand loc unui alt rasta-man ras, Pacha Man (sincer, mi-as fi dorit sa il aud si pe el cantand) pentru a introduce urmatorul invitat al serii. Toata lumea stia cine urmaza.

Limun schimba tura, intra Dj Dox "de noapte". Dupa o serie obositoare de "Daca vreti sa il vedeti pe Jeru The Damaja, say hoo!", pe scena isi face aparitia un om mic dar plin de personalitate - "Brooklyn-ezul" Jeru The Damaja! Imbracat lejer intr-un hanorac DC rosu, Jeru ne aduce la aminte colectia de sneakersi pe care i-a lansat de curand alaturi de firma mentionata mai sus. Dj Dox baga beat-ul, Jeru incepe sa rimeze si publicul lasa bale. Si-a conceput reprezentatia asemanatoare unui moment de stand-up comedy. Desigur, a interpretat magistral toate piesele de pe The Sun Rises in the East (dupa cum se astepta toata lumea) dar nu asta a frapat. Jeru the Damaja comunica cu publicul, zicea glumite (preponderent sexiste...), lua o gura de tarie, se dezbraca, se imbraca, facea freestyle, astfel incat si cel mai pretentios ascultator s-ar simti multumit. Albii au fost numiti negrii, fetele doamne si viciile, la fel de pacatoase. Jeru the Damaja a dat o lectie a inseamna sa faci atmosfera la un concert. Si-a donat tricoul celui mai dedicat fan al salii (care s-a nimerit a fi tocmai un tovaras de-al nostru). Spre final, omul isi scoate camera de filmat personala si inregistreaza publicul ca un trofeu proaspat de pus pe perete. Mental Stamina - un duet Jeru The Damaja alaturi de Afu Ra - a incheiat seara in forta. In SUA artisti de talia celor doi nu isi mai gasesc locul, aboliti fiind de rap-ul infestat al americanilor de azi, motiv pentru care aleg sa ii faca fericiti si pe europeni. Si da, am fost fericiti. In acea clipa nu ma interesa ca nu au venit Looptroop, Pumpkinhead sau Snowgoonz atata vreme cat a venit Jeru. Ia ganditi-va ce iesea de nu venea nici el... Dupa concert, sala arata "ca la romani" - plin de sticle pe jos (nu stiu cum ii lasa inima pe unii...), chistoace, servete si o toaleta bombardata. After party-ul nu parea ceva spectaculos (lumea venise de departe si dupa ore de stat in picioare, nu ii ardea de California Love), motiv pentru care am iesit, din nou, pe teresa pentru a filozofa pe seama concertelor.

Urban Vibes - poate primul, poate ultimul festival hip-hop din seria sa. Ce s-a intamplat dupa, ramane istorie. Imi pare rau pentru cei care si-au achizitionat un card de trei zile in speranta de a-i vedea pe toti cei promisi initial. Nervi, plangeri, nemultumiri, oameni care isi cer dreptate si banii inapoi (cu siguranta nu ii vor mai vedea niciodata) in revolte de trec dincolo de Hiphop. Raperii maniosi vor o noua revolutie la Timisoara. Eu am sufletul impacat - Jeru The Damaja m-a privit in ochi si mi-a incantat auzul. In rest, sa dam vina pe criza financiara mondiala si pe recesiune.

Data: 28.08.2008

Locatia: Club No Name, Timisoara