TMBase Workshop 2007

Scris pe 11.03.2007 de Hazee

Intr-un peisaj primavaratic cu multe "event"-uri a rasarit si cea de-a patra editie al unicului atelier dedicat scenei de muzica electronica din Romania, organizat de catre TMBase. Dupa trei zile de discutii si doua de chef am ajuns la concluzia ca Workshopul reprezinta o initiativa unica si esentiala in scena noastra inca firava si in devenire, un punct rosu in agenda fiecarui actor al ei.

Scena timisoreana si-a cladit in timp o imagine solida si credibila. Puzderia de evenimente saptamanale are si un public fidel care o sprijina si tot timpul am senzatia ca este vorba de mai mult decat trend sau entuziasm de moment, avem de-a face cu o comunitate eterogena.
Am ajuns de miercuri si m-am bucurat sa aflu ca pot merge sa-i vad mixand la Sub-Alternativ pe Royal (aka David, Soul Dive, Emigrant Clandestin etc.) alaturi de Nemo (Nervcore, Brasov), aflati intr-o mini vacanta in orasul de pe Bega. O seara linistita si relaxanta, intr-o locatie proaspat revovata cu mare potential de party.

Joi - 08.03.2007
Joi s-a nimerit sa fie si 8 martie, iar pe ordinea de zi la discutii a fost scena timisoareana, in deja consacratul Club 30. S-au expus aspecte interesante, alaturi de membrii TMBase, AnonimTM si nou-venitii Shull & Deevision. Fiind o zi speciala nu am putut sta in casa si am iesit la Bunker, unde joia este rezident Leizaboy. Aici, plin de fete cu chef de distractie, atmosfera incendiara si muzica pe masura sub bagheta magica a lui Mr. H, Nemo si a baiatului de laser (sau lenes?!?). Broken beats, bossa, multe percutii exotice si groove-uri funky la un tempo decent, bere peste tot... nu-mi venea sa cred nu-i inca weekend.

Vineri - 09.03.2007
Primul invitat international al workshopului, Florian Keller, a avut darul sa ne lase uimiti. Un om la 40 de ani, imbracat simplu (si deloc urban), pe care nu l-ai remarca pe strada, dar cu o cunostinta enciclopedica a muzicii negre. Schemele distribuite de el inaintea discutiilor incepeau cu "african slaves" si se terminau cu "drum'n bass", trecand prin nenumarate alte stiluri, iar in urmatoarele doua ore ne-a vorbit cu pasiune despre cateva dintre ele, insotite din cand in cand de auditia discului de rigoare (soul, jazz, rock'n roll, pana la disco si tartorul cel mare, funk-ul). Un DJ in adevaratul sens al cuvantului care isi cunoaste meseria si care ar trebui luat drept model de catre orice aspirant la acest titlu.

Tim Exile a avut ghinionul sa i se rataceasca bagajul la aeroport, in care avea toata aparatura pentru live si astfel a facut o prezentare a softului creat de el folosind doar laptopul. Pentru cunoscatori, e vorba de un setup de Reaktor construit aproape de la zero, continand zeci de module si ingloband probabil sute de ore de munca. Din nou, un om dedicat trup si suflet muzicii sale, ceva mult prea rar in ziua de azi. A ramas sa vedem sambata, mai pe larg, despre ce e vorba.

Am ajuns la New Bounce la ora 23.00 unde Leizaboy si Nemo au fost primii pe lista la platane. Un set lejer si funky, numai bun de incalzire, construit migalos si fara greseala de baieti (Breakout - "Planet Rock", The New Master Sounds - "Thirty Three", Funk Shone - "Purification", Formatia Cristal - "Pentru Cand Va Fi", Flying Fish - "Mr. Matatwe (Keep It Up)", Library Vultures - "Ronnie's Groove", Gonzalo Rubalcaba - "Pergamin"). Proiectii foarte inspirate care s-au mulat perfect pe vibe-ul transmis de cei doi si un sound foarte gras si curat. Incet incet clubul s-a umplut, lume din multe orase, invitati la workshop sau cativa rataciti de la hungarian buli, in plina desfasurare la parter. Nimeni nu se astepta la ceea ce a urmat... Florian Keller a spulberat insa, timp de doua ore orice ne-am fi putut imagina despre ce avea sa mixeze. Funk, hip-hop, broken beat, acapellas si drumandbass intr-un melanj perfect echilibrat realizat cu o naturalete infricosatoare de berlinez. Reactia a fost pe masura, pe ringul de dans s-a declansat isteria instantaneu. Nu cred ca se pot face comparatii, insa imaginati-va un Palotai in zilele sale bune, fara hituri, cu o tehnica si selectie upgradata. Nici nu am apucat sa ne inchidem gurile, ramase cascate la reprezentatia neamtului si sa tragem aer in piept ca a venit Roli Breaker (anonimTM) la pupitru sa ne serveasca o portie solida de breakbeat cum nu am mai auzit demult. "Seful breakurilor", dupa cum la numit David la o emisiune anonimTM Radio, ne-a tratat regeste plimbandu-se prin mai multe stiluri, de la funky la techy sau chiar big beat, cu cateva momente de dubstep si niste bootleguri care au mers direct la tinta (Mesmer - "Le Food Feud (Neztic Rmx)", Al Haca - "Nu Stylin", Royksopp - "What Else Is There (Trentemoller rmx)", Dead Prez - "Bigger Than Hip Hop Bootleg", Fedde Le Grande - "Put Your Hands Up for Detroit Bootleg"). DJ Mike (Sofa Music, Bucuresti) s-a ocupat de final, pe care eu nu l-am mai prins, plecand aproape de ora 5 am, epuizat, intoxicat si cu tiuiala in urechi, dar satisfacut pe deplin...

Sambata - 10.03.2007
Dupa cateva ore de somn si un recharge aproximativ, locatia aflata vis-a-vis de catedrala se populeaza din nou. Pe ordinea de zi, una din cele mai de interes teme probabil: scena romaneasca de profil. Argumente interesante si la obiect, pacat ca discutia a divagat la un moment dat, indepartandu-se de subiect si am ramas cu senzatia ca ar trebui revenit mai pe larg asupra acestuia si probabil luati in calcul si alti promoteri romani. Sigur, asta implica mai multe resurse si bataie de cap din partea organizatorilor, dar ar fi beneficia o acoperire mai larga a fenomenului. S-au pus in evidenta necesitatea educarii si a formarii publicului, un standard calitativ decent al eventurilor, urmarirea unor efecte pe termen lung si exploatarea niselor stilistice. Argumente la obiect, mai putine impunsaturi, o abordare dezinvolta a unor teme considerate pana nu de mult oarecum tabu.

O scurta pauza, timp in care Exile si-a montat echipamentul, recuperat, nu fara emotii, de la Viena. Nu mi se pare deplasata compararea lui Tim cu unul dintre acei oameni-orchestra ce canta la 5-6 instrumente simultan, cu o mare diferenta: it's all electronic, baby. Iar gradul de rudenie muzicala prin alianta (Planet Mu records) cu Squarepusher sau Luke Vibert este foarte vizibil. Nu intru in detalii, de fapt este destul de greu sa descrii ceea ce face englezul, insa ma voi margini sa spun ca este cat se poate de live, iar abordarea sa a pendulat intre traditionalul geekyness si o dezinvoltura ce a generat multe zambete in audienta.

In continuare, francezul Redeyes a fost destul de laconic si a trebuit tras de limba. Am aflat astfel ca daca ai talent poti face o cariera frumoasa producand muzica doar cu un laptop si utilizand resursele internetului, My Space sau AIM. Un om linistit si taciturn, pentru care "action speaks louder than words" si care a avut o ascensiune uimitoare in ultimii ani pe scena drumandbass globala in care momentan conteaza mai mult calitatea muzicii decat locul de provenienta sau numele.

Goblin, reprezentand echipa de promoteri galateana The Koalition, a pus primul acul pe platane la chef. Imi pare rau ca nu am putut ajunge pentru ca omul a facut progrese evidente iar ultima data cand l-am vazut/auzit mi-a facut o impresie placuta. Tim Exile si setup-ul sau miraculos au incins atmosfera cu un set live total neconventional, interesant, dar nu foarte dansabil. Am remarcat ca s-a strans aproape de doua ori mai multa lume decat in seara precedenta, aerul devenind in scurt timp irespirabil. TRG a preluat controlul pe la 1AM si a apasat pe butonul de dans. Un set divers, preponderent liquid, cu piese mai vechi si mai noi, dar si productii proprii (Icicle & Switch - "These Golden Days", Mist.I.Cal - "Mistical Solution", Brookes Brothers - "Promise", Break - "Yes", Calibre & Fats - "Drop It Down", TRG - "You Never Know", Henree - "Back In The Game"). Redeyes, care-mi spusese mai devreme ca voia sa inceapa cu "Drop It Down" isi tine cuvantul si da startul celui mai frumos, curgator si pozitiv set pe care l-am auzit anul asta la noi. Francezul a urcat si a coborat, facand lumea sa tipe si sa sufle in fluiere (de unde or fi aparut?!?) timp de doua ore cat a tinut excursia in liquid, dubwise, techy sau jump-up (Ghostface & Neyo - "Back Like That (Marky & Bungle rmx)", Michael Jackson - "Human Nature Bootleg", D.Kay & Eksman - "Energy", Gorillaz - "Logistics Bootleg", Redeyes - "Pusherman", Alix Perez & Fats - "Down the Line"). Clujenii Snow & Agent MC au continuat in forta, facand deschiderea cu Shimon & Daddy Freddy - "Hands Up". Nu s-au departat de stilul care i-a consacrat, jump-up/tech cu multe hituri mai vechi si mai noi (Plan B - "No Good (Chase & Status rmx)", Matrix & Futurebound - "Skyscraper", Mindscape - "Like a Rag", Layo & Bushwacka - "Love Story Bootleg", Die & Clipz feat. Ben Westbeech - "Number 1 (Roni Size VIP)", Freestylers feat. Pendulum & Sir Real - "Painkiller (Noisia rmx)", Moving Fusion & Eddy Woo - "Black Hawk Dawn", Mr. L "Back To Your Roots (Friction & K-Tee rmx)". Publicul a reactionat pe masura, cu maini in aer, tipete si datorita Agentului care si-a facut datoria satisfacator la microfon. Incheierea i-a apartinut lui TRG - era aproape ora 8 dimineata, afara lumina...baby baby - am plecat cu piesa lui Contour in urechi. Mai ramasesera vreo 30 de oameni fericiti si cu ranjete de satisfactie pe fata. De apreciat faptul ca la chefurile TMBase nu exista stress de genul "gata, v-ati luat portia, carati-va".

Concluziile sunt destul de evidente, atatea cate se pot trage. A fost un weekend de exceptie - esential scenei romanesti - aflat sub tutela, poate, celor mai in masura oameni sa faca treaba asta. Ei sunt cei care au pus prima caramida la fundatia unei miscari care abia acum ia amploare si are nevoie de o directie pentru a creste sanatos.

UFO: "Sectiunile de workshop cu un nivel mai sus decat anul trecut, discutii relevante si calitative, mi se pare evident ca se merge in directia cea buna. Partyuri cu mare diversitate din punc de vedere muzical foarte bine primite de public, multumim!"

TRG: "Discutiile au mai urcat un nivel fata de anul trecut, s-a discutat mult mai friendly despre subiecte mai sensibile si s-au tras concluzii mult mai educate despre o scena in continua schimbare. Tim Exile a facut un show foarte informal si extrem de amuzant, inlaturand elementul de geekness la care probabil se asteptau multi. Despre party-ul de sambata...numai de bine! Conditii de mixat excelente in spatele platanelor, iar dincolo, un public extraordinar care face din Timisoara un loc favorit. Redeyes a livrat un mix absolut superb!"

Nemo: "Mi-a placut tot ce am ascultat, mai putin dj Mike, pe care nu l-am prins, toata seara a avut continuitate. Ce m-a deranjat a fost Tim Exile care nu-si avea locul vineri, ar fi mers mai bine sambata... s-au discutat chestii interesante si am aflat lucruri noi legate de istoria funkului."

Dudu: "Mi se pare ca workshopul de anul acesta a fost poate cel mai comprehensiv de pana acum. Nu stiu daca e menit sa traga concluzii generale, si nu stiu daca concluzii generale exista de fapt, dar eu am tras concluzii pentru anonimTM - urmeaza timpuri grele pentru MUZICA din miscarea noastra (a nu se confunda muzica cu partyurile)."

Phoneme: "Workshopul e unul din putinele evenimente care ia cu adevarat pulsul scenei nationale si contribuie decisiv la omogenizarea sa. Ca o parere, cred ca discutiile despre scena noastra ar trebui facute intr-un cadru mai larg si sa i se acorde o mai mare importanta si in mult mai mult timp. Zic eu ca e o chestie importanta. Promoterii pot invata mai mult unii de la altii si pot rezolva mai mult probleme. Analizand prezenta invitaitolor straini,ni se demonstreaza mai mereu ca e vorba doar de muzica,de talent,modestie, chestii pe care noi le cam uitam de multe ori printre ideile si parerile personale."

Roli Breaker: "Un workshop reusit, foarte deschis la noutati, din pacate nu au fost prezenti mai multi promoteri din tara, lucru care ar fi putut aduce un plus interactiunii. Cat despre partyuri - ma pot atinge doar de cel de vineri unde duo-ul Leizaboy si Nemo au facut un warm up bine structurat si omogen perfect pentru invitatul german."

Mesmer: "Un eveniment care ar trebui sa aibe loc cel putin trimestrial. Mi-ar placea ca pe viitor sa existe mai multa participare din partea publicului, fara indoiala ca devoratorii de muzica electronica au ce invata. Pot spune ca din punctul de vedere al unui producator acest gen de eveniment este un deliciu. Sincer!"

TMBase Session 17

03.02.2007

Deşi se spune că doar "toamna se numără bobocii", TMBase contrazice frecvent dictonul cu sesiuni electronico-muzicale, împănate in prag de primăvară cu ateliere de muzică [citeste]