Scris pe 10.04.2005 de Cypher

De la o vreme a devenit clar ca cei ce incearca sa promoveze ceea ce cu drag numim "muzichie electronica" pe plaiurile noastre cresc in numar si in indrazneala. De la an la an, evenimentele se inmultesc, devin mai ample, numele mari incep incet-incet sa viziteze plaiurile de care vorbeam mai sus. La randul ei si scena creste incet si uneori cu poticneli. Astfel, ca in orice domeniu in dezvoltare, este inevitabila aparitia unui eveniment special dedicat scenei in ansamblul ei. O manifestare unde toti cei implicati la diferite niveluri pot participa, unde se face schimb de experienta, se cunosc oameni noi, se invata lucruri noi si in cazul nostru (oarecum mai special) se pot sparge plamanii si face febra musculara la party-urile aferente. Acest eveniment exista, este deja la a doua editie si se numeste TMBase Music Workshop.

Ca la orice seminar/schimb de experienta (chiar daca party-urile de care vorbeam mai devreme au muscat nemilos din caracterul relativ formal al workshop-ului), line-up-ul este cel care constituie punctul de atractie. Firesc, aici a avut loc cresterea cea mai mare - daca anul trecut headlinerii au fost Jay Cunning si Palotai (ambii DJ de breaks, respectiv breaks/dnb ce mai fusesera invitati in Romania), anul acesta line-up-ul a devenit mai variat, cei trei invitati internationali fiind DJ Vadim, Smithmonger si JFB. Cateva detalii despre ei in randurile urmatoare...

Nascut in Rusia si stabilit in Marea Britanie de la o varsta frageda, pentru multi amatori de hip-hop DJ Vadim este un nume notoriu, datorita albumelor proprii si colaborarilor cu nume foarte mari ale scenei. Nu in ultimul rand, sound-ul sau unic, cu influente ce pornesc de la funk si sfarsesc pe undeva pe langa trip-hop, trecand prin alte cateva genuri, l-a adus in pozitia de a fi una din imaginile emblematicului label Ninja Tune. La workshop a fost prezent alaturi de el si DJ Keyser (aflat pentru a doua oara in Romania, dupa party-urile Anonim TM din 17 si 19 februarie). Unul din veteranii scenei din Ungaria, a mixat alaturi de nume precum Vadim sau Richard Dorfmeister, si s-a facut remarcat atat prin eclectismul seturilor sale (de la hip-hop pana la nu jazz), cat si prin numarul de release-uri si groove-uri rare al caror posesor este. Cel de-al doilea "nume greu", Smithmonger, este binecunoscut in randurile amatorilor de breakbeat de "scoala noua", ingrosand numarul release-urilor de breaks de pe piata in mod constant. Piesele sale au iesit la label-uri precum 10 Kilo, TCR sau Fingerlickin', contribuind la spargerea mitului conform caruia breakbeat-ul de calitate provine exclusiv din UK (pentru cei ce nu stiu, Smithy este nascut in Australia, Tasmania chiar, fiind stabilit la Londra de doar cativa ani). Ultimul pe lista, dar nu si cel din urma dupa cum a demostrat prin tehnica, JFB poarta cu mandrie titlul de campion Vestax in UK. Probabil cel mai bun turntablist care a fost vreodata in Romania, JFB a facut o demonstratie a skills-urilor sale, in primul rand ca "turntable masher", stabilind prin simpla prezenta noi standarde pentru DJ-ii autohtoni aplecati spre scratching si beat-juggling. Alaturi de invitatii straini, workshopul a mai beneficiat de prezenta eroilor autohtoni Turntable Science (in formula de 4 - Dox, Faibo X, Undoo si Swamp), Michi, Trigga, Gojira & Kosak, reprezentand genuri foarte diferite, de la nu breaks pana la dub.

Dupa cum scriam mai devreme, evenimentul a consistat din doua sectiuni distincte, desfasurate de-a lungul a trei zile, si mai exact 5 sesiuni de discutii in Club 30 pe timpul zilei, de joi pana sambata, si 2 party-uri in club No Name in serile de vineri si sambata. Asadar, sa evocam evenimentele cronologic, pe zile:

Joi - 07.04.2005
Avand in vedere ca mare parte din invitati erau din afara Timisoarei si probabil nu au putut veni din motive ceva mai laice, ziua de joi, rezervata deschiderii oficiale a workshopului, a trecut destul de linistita. La fel ca si anul trecut, Michi a facut o demonstratie tehnica - cum poate fi folosit Ableton Live-ul pe un laptop impreuna cu un controller MIDI (mai exact Evolution X-Session) pentru a mixa muzica. Despre tehnica nu intram in detalii, deoarece sunt o groaza de tutoriale pe net ce pot explica probabil mai bine si mai complet aceasta parte. Oricum, din auzite, prezenta nu a fost prea mare, fiind in primul rand vorba de niste tehnici despre care s-a tot vorbit in ultimul an si in al doilea rand de motivele laice de mai sus. Cu toate acestea, insasi aceasta demonstratie a constituit un raspuns dat la vesnica intrebare "CD sau vinil"? Conform lui Michi, "Ableton", iar raspunsul sau avea sa fie sustinut din plin doua seri mai tarziu...

Vineri - 08.04.2005
In jurul orei 16.30, ziua a debutat in forta cu o noua sesiune de discutii, probabil cea mai fructuoasa dintre toate. Avandu-l ca moderator pe jurnalistul timisorean Zoli Varga, a avut ca tema "Unde, cand si incotro. O viziune de ansamblu asupra scenei romanesti de muzica electronica". Practic, aceasta sesiune a constituit partea de schimb de experienta non-tehnica intre organizatorii, DJ-ii si producatorii invitati. De remarcat contributia ZoomOut la discutii prin intermediul chestionarului alcatuit de ei, ce a vizat majoritatea aspectelor legate de party-uri, ca si organizare si asteptari ale publicului. Astfel, s-au exprimat multe opinii utile cu privire la scena in ansamblul ei. N-ar fi stricat totusi avand in vedere caracterul ceva mai special al acestei sesiuni sa i se dedice un timp cel putin dublu (oricum doar odata pe an se strang toti reprezentantii scenei intr-un singur loc). Speram si asteptam anul viitor.

Exact un sfert de ora mai tarziu, dupa traditionala pauza de tigara, la "tribuna" s-au asezat DJ Vadim, Keyser si Trigga, deschizand discutia intitulata "Productia - al cincilea element". Cu toate acestea s-au abordat directii mult mai vaste, iar publicul roman a avut ocazia sa capete un "inside look" asupra modului in care functioneaza scena internationala, dar si asupra a ceea ce motiveaza un artist si a drumului de la simpla motivatie la produsul muzical finit. Simplu, natural si modest, DJ Vadim a creat prin atitudine o atmosfera calda, raspunzand foarte deschis intrebarilor ce i-au fost adresate, uneori cu un zambet in coltul gurii. Personal, dupa acea sesiune am ramas cu o impresie foarte buna si despre Vadim omul, nu doar artistul...

Impreuna cu alti party-goeri, mi-am facut aparitia in jur de ora 22.00, la timp sa vad cele doua mese de la DJ pline cu un maldar de echipament ce probabil valora mai mult decat tot clubul (ok, acum sunt doar rautacios). Si anume cate 3 seturi de platane, 4 cd-playere (intre care doua erau noile Technics, apartinand lui DJ Swamp) si 5 mixere, cu tot cu Pioneer-ul in care intrau toate.

Instalarea si probele au durat destul de putin, dupa care Turntable Science s-au pus pe treaba. Ce a urmat a fost un exces de skillz cu momentele bune si mai putin bune. Daca la capitolul tehnica si scratch au excelat nu acelasi lucru se poate spune si despre ritm si cursivitate. Alegerea ordinei pieselor precum si anumite treceri neinspirate au taiat pe loc elanul publicului. Nume precum Krs-One ("MC's Act Like They don't Know), Pharoahe Monch, Dilated Peoples ("Rework the Angles"), Tristin Howl III sau Company Flow ("Suzy Pulled a Pistol on Henry") au pus lumea in miscare, insa momentele de varf s-au terminat destul de repede. Una peste alta cei patru s-au prezentat destul, cu un plus la DJ Swamp pentru work-out-ul de la cele doua cd-playere.

Continuand pe linia de hip-hop, in jur de miezul noptii DJ Vadim a preluat controlul asupra platanelor, instalandu-si gear-ul. Nu am putut sa nu observ din ce consta, si anume un laptop, doua viniluri speciale, un mixer Rane si cel mai important, Serato scratch live. Cei ce cunosc deja Final Scratch-ul de la Stanton vor fi destul de familiarizati cu acest fel de setup, pentru ceilalti recomand http://www.rane.com/scratch.html. Aceasta tehnologie i-a permis artistului sa fie deosebit de creativ, astfel am putut auzi foarte multe inserturi vocale, acapella, scratchuri si tot soiul de alte tricks ce au dat mixului un aspect eclectic si l-au dinamizat. Din playlist nu au lipsit Roots Manuva - "Witness (Instrumental)" blended with Jamalski - "Put it on (Accapella)", Jaylib - "The Red", Gang Starr - "Work", DJ Shadow - "Organ Donor", The Roots - "The Seed 2.0", Funkdoobiest - "Where's it at?", Outkast - "Ms Jackson (bootleg)", Beastie Boys - "Intergalactic", Dawn Penn - "No, No, No", The Cure - "Picture of You", Shy FX Feat. T Power & UK Apachi - "Original Nuttah" sau A tribe Called Quest - "Can I Kick It?".

Cum nu poti sa le ai pe toate, insa, am avut parte de o oarecare dezamagire mai tarziu, odata cu intrarea lui DJ Keyser. Din nefericire, in loc sa pastreze cat de cat vibe-ul funky creat de Vadim, acesta a abordat un stil mai minimal si de ce sa nu zicem, ceva mai sec. Daca la setul de dinainte nu puteam sta mai mult de 15 minute afara, la Keyser n-am putut sta mai mult de 15 minute inauntru, preferand sa ma retrag pe terasa la cate o discutie/tigara/bautura cu prietenii. Asadar, acesta nu a punctat prea bine, racind in mare parte atmosfera creata de Vadim. Singura piesa care imi vine in minte este bootleg-ul Unknown Vs Vanilla Ice - "Ice, Ice Baby (Breakz Version)". Ultimii protagonisti ai serii de vineri au fost Gojira & Kosak, veniti in club cu armele si bagajele din dotare (a se citi 2 clape si 1 laptop). Pana si-au pregatit acestia arsenalul, am asistat la un mini-session oldschool de aproximativ un sfert de ora al lui Dox. Grandmaster Flash - "Adventures on the Wheels of Steel" a fost gustata din plin de public, Dox completand cu o serie de scratch-uri la obiect.

Am mai vorbit despre Gojira & Kosak si in alte cronici, intotdeauna de bine si m-am bucurat sa vad ca nu au dezamagit nici de data aceasta. Cu productiile lor mai lo-tempo, fie ca erau de pe zona dub sau cea electro, au incheiat in mod perfect seara, creand o atmosfera mai spre after-hours. Big up si pentru DJ Dox care i-a acompaniat cu scratch-uri pe parcursul reprezentatiei, care a luat sfarsit in jurul orelor 5:30. Ce mai ramanea de facut? Acasa, somn si gandul la a doua zi...

Sambata - 09.04.2005
Workshop reloaded. De data aceasta desfasurat cu participarea lui Smithmonger. Ajuns in Romania cu oarecare peripetii (din cate am inteles niste bagaje pierdute de linia aeriana), invitatul a dezvoltat ceea ce facuse Jay Cunning cu un an inainte - a scos la iveala mecanismul din spatele scenei de breaks din afara. Contributiile sale (pertinente dealtfel) la discutii s-au dovedit foarte interesante pentru producatori, DJ si intr-o mai mica masura pentru promoteri. Au mai fost abordate si alte subiecte de larg interes pentru oamenii muncii, diferentele dintre scena est si vest-europeana, impactul bootleg-urilor asupra scenei, competitia hardware-software fiind doar trei dintre ele. Alte puncte interesante au fost evolutia lui Smithy de la house spre breaks, dificultatile intampinate de el ca si producator din afara Marii Britanii, background-ul sau muzical (trompetist profesionist) si implicarea in proiecte de jazz ca factori ajutatori pentru productie. Deasemenea artistul ne-a incantat urechile cu cateva piese proprii (si ne release-uite inca) - un remix la Atomic Hooligan, un bootleg dupa Bon Jovi - "Living on a Prayer" precum si o piesa ce din cate a spus, fusese terminata cu doar o zi-doua inainte. Trebuie mentionate si release-urile sale recente din care se remarca "Granite Jelly/Here's the Jam" (10 Kilo) sau remixul la PMT - "Afro Lava Lamp".

La fel ca si in ziua precedenta, pauza de tigara/cafea/cola/sandwich si-a intrat in drepturi, dupa care avea sa inceapa cea mai spectaculoasa runda de discutii. Motivul? JFB, campionul UK Vestax a preluat stafeta discutiilor. "Incoltit" cu intrebari de catre Alex Samant, JFB a dat prin prezenta doua lectii ce ar fi bine sa fie insusite de cati mai multi DJ romani. Prima lectie, ce i-a lasat pe toti cu gura cascata, a tinut de tehnica - beat-juggling facut aproape impecabil, scratching la viteze inumane, condimentate din cand in cand cu cate un body trick - toate acestea au lasat audienta masca. Cel mai entuziasmat membru al acesteia era, normal, DJ Dox, dar intreaga sala a ovationat si aplaudat demonstratia de maiestrie tehnica. Cea de-a doua lectie predata de maestru, a fost ca si in cazul lui Vadim, cea de modestie si de bun-simt. Fara atitudine de rockstar, foarte natural si mereu zambind, JFB si-a facut treaba fara a exagera si cu o atitudine de adevarat profesionist. Nu stiu cati isi vor insusi aceasta lectie, dar este bine ca ea a fost predata.

Dam forward inspre ceea ce ne intereseaza la fel de tare, party, party party ! Desi la ora 22.00 erau mult mai putini oameni decat cu o seara inainte, locul a inceput sa se umple incet-incet o data cu trecerea timpului. Pe la miezul noptii Sensorship, care incalzise atmosfera cu ceva breaks, a predat stafeta lui Michi. Obisnuiti cu el ca si membru Suie, timisorenii au reactionat foarte bine si la Michi DJ-ul, ce desi a tinut breaks-urile mai low-tempo, a intretinut foarte bine atmosfera. Pe de alta parte, nu am putut sa nu remarc o alternanta nu prea bine-venita intre piese minimale si altele mai "carnoase" daca vreti, un exemplu fiind Stereo 8 - "Flip Mode" in directa opozitie cu piese precum The Rogue Element - "Calm". Oricum, cam o ora mai tarziu cand a intrat Smithy la decks-uri, a gasit locul "incalzit". Setul sau a stat deasemenea sub semnul alternantei, dar de alt gen - break-uri liniare care la un moment dat au facut loc celor mai uptempo. Doua exemple ar fi chiar remixul sau la Celeb - "Rennie Pilgrem" in opozitie cu Aquasky vs. Masterblaster - "Wheels of Steel". Astfel, tot schimband stilurile, Smithmonger a pus si mai tare lumea pe jar, pentru ce avea sa fie "climaxul" serii - JFB. Intrand in forta cu Beenie Man - Dude (DJ Zinc Remix), acesta a aruncat imediat sala in aer. Drum'n bass de la funky la techy (Nu:Tone - "Strange Encounter", Digital - "Sound Killa", sau JFB - "Ritz"), asezonat din plin cu scratchuri si beat-juggling, neinsistand insa deranjant de mult pe partea tehnica. Fara exagerare, pot spune ca a fost unul dintre cele mai bune seturi vazute vreodata in Romania, si totodata unul din cele mai dinamice. Absolut superb. Cuvantul incendiar a guvernat urmatoarele doua ore, dupa care Trigga a intrat cu binecunoscutele sale ruff-rhythms, printre care Chris.Su - "Black Celebration Booty" si piesele proprii "Missed Calls" si "BackTheFuckUP" inlocuindu-l mai mult decat adecvat pe maestrul JFB. In jur de ora 5 am plecat, grabiti spre gara unde aveam trenuri de prins fiecare.

Un nou eveniment excelent trademark TMBase de care a fost si va mai fi nevoie, un foarte bun prilej al scenei pentru autoanaliza si pentru crestere. Singura curiozitate este apropos de cine va veni anul viitor, pentru ca performanta de anul acesta e cam greu de depasit...

Summer Jam 2010

06.07.2010

Intre 2-4 iulie a avut loc in padurea Paulesti (langa Ploiesti) a patra editie a festivalului Summer Jam. Identitatea hiphop a primelor editii ale festivalului s-a diluat, Summer Jam-ul de [citeste]

TMBase Workshop 2007

11.03.2007

Intr-un peisaj primavaratic cu multe "event"-uri a rasarit si cea de-a patra editie al unicului atelier dedicat scenei de muzica electronica din Romania, organizat de catre TMBase. Dupa trei [citeste]

TMBase Session 17

03.02.2007

Deşi se spune că doar "toamna se numără bobocii", TMBase contrazice frecvent dictonul cu sesiuni electronico-muzicale, împănate in prag de primăvară cu ateliere de muzică [citeste]