Scris pe 22.10.2006 de DJ Strike

Mi-am propus inca din vara, dupa ce pierdusem Groove Armada la Bagnoli (Italia) in luna iulie, ca voi face tot posibilul sa fiu prezent in aceasta toamna la marile evenimente desfasurate si la noi. Primul pe lista - festivalul TM06Base de la Timisoara. Il ratasem in toti anii de studentie anteriori si, vazandu-ma in cel de pe urma semestru pe bancile facultatii, mi-am zis ca e "musai" sa fiu prezent. Ajunsa la a noua editie, manifestarea se recomanda atat prin continuitate, cat si prin ridicarea permanenta a stachetei, de fiecare data cu o treapta mai sus. In plus, Timisoara ramasese unul din putinele orase din vestul tarii pe care nu apucasem sa-l vizitez cum se cade. Aveam deci toate motivele sa merg in capitala Banatului.

Joi - 19.10.2006
Zilele de desfasurare au ramas aceleasi si anul acesta: joi - warm-up, vineri si sambata - seri principale. Prima seara a fost gazduita de Club 30, cu invitatii Phoneme, duo-ul AnonimTM (Roli Breaker & Dudu) si gazdele Dr. Dan & Sensorship. Din pacate, la vremea la care acestia incalzeau publicul cu ritmuri de breaks sau drum'n'bass, eu ma aflam inca la Cluj afland abia ziua urmatoare despre modul ireprosabil in care au decurs ostilitatile de primire.

Vineri 20.10.2006
Dupa o scurta pauza prin Iulius Mall - necesara alimentarii cu de-ale gurii - am ajuns in jurul orei 23 la locul de desfasurare al principalelor 2 zile de festival - Hala Industriala de pe str. Divizia 9 Cavalerie. Dinspre intrare razbatea puternic, Organ Donor-ul lui DJ Shadow, astfel ca o rapida cercetare a programului mi-a indicat faptul ca, inauntru la deck-uri, s-a purtea afla Bully. Intram si noi dupa ce ni se verifica bratarile si dam fatza cu amplasarea scenelor. Hala principala era destinata in intregime Scenei I (la care evolua intr-adevar Bully) - cu pupitrul amplasat in opozitie cu barurile (doua la numar), pentru a nu aglomera multimea doar intr-o singura parte a depozitului dezafectat. Scena II (avandu-i protagonisti la momentul acela pe Urban Experience DJs) a fost organizata intr-o incapere adiacenta Scenei I - cu marele defect ca boxele si pupitrul acestei scene secunde se aflau foarte aproape de golul de usa prin care se facea trecerea la scena principala facand aproape imposibila separatia sonora intre cele 2 surse. Acesta a costituit motivul pentru care am decis sa ramanem cea mai mare parte din timp la scena I. Ne intalnim rapid si cu cativa cunoscuti din Cluj - binevoitori in a-si transforma autoturismul din parcare in garderoba si de a ne scuti de cocotzarea gecilor in grinzile cu zabrele din beton armat. La "mainstage" incepusera sa se desfasoare P-Nal - veniti cu piese noi, sustinute, ce au reusit rapid sa puna lumea in miscare. Interventiile lui Distort au fost insa prilejul unei dezamagiri de care trupa nu este neaparat responsabila: desi se auzea tare, nu era foarte clar (sunetul a constituit principala nemultumire a festivalului). Cu exceptia versurilor in engleza (deslusibile doar pentru cei ce stateau in primele randuri), trupa timisoreana s-a prezentat la inaltime, reusind sa emane energia caracteristica startului. In scurta pauza necesara instalarii oaspetilor din Germania, am reusit sa ne gasim un loc unde se auzea ceva mai bine, nu era aglomerat si puteai sa vezi scena si primele randuri. Rafik si Kid Fresh au inceput oarecum debusolati, astfel ca hit-uri precum Missy Elliot - Get Your Freak On! sau Dr. Dre - The Next Episode au dominat primele minute. Membrii crew-ului Lordz of Fitness au reusit totusi sa dreaga situatia din mers cu KRS-One - Step into a World (Rapture's Delight), Jurassic 5 - Swing Set si un M.I.A. - Bucky Done Gone, mulate pe un excelent set turntablistic din care nu au lipsit delicioasele beatjugling-uri. Cei doi nemti au intuit insa preferintele ascunse ale celor cateva sute de tineri care topaiau de zor si au schimbat macazul spre ritmuri mult mai alerte, selectia lor din aceasta a doua jumatate a setului bazandu-se astfel pe Prodigy - Outerspace + Your Love, un bootleg Michael Jackson si, nu in ultimul rand, Bjork.

O prezenta constanta a festivalului de pe malurile Begai - trupa bucuresteana Suie Paparude - a urcat si in acest an pe scena TMBase pentru a-si dezlantui teribilul "atac la persoane". Cei trei au mentinut tonusul ridicat cu mult-fredonata Pentru inimi, Armada verbala, sau Break Society. Nu puteam sa nu remarc noua infatisare "haiduceasca" a lui Dobrica ori buna dispozitie a lui Junkyard - pus pe sotii cu versuri ca: "Cine are sange-n coaie, sare la bataie! / Cine n-are sange, incepe sa plange!". Spre sfarsitul cantarii paparudelor, anumite personaje (probabil consumatoare de prea mult RedBull - sponsor oficial al festivalului si in acest an), au simtit nevoia de a incinge un pogo - care nu iti dadea deloc aripi (!). Hala fusese deja plina ochi, temperatura atinsese cotele limita ale confortului (se auzea la fel de sifonat din orice perspectiva), iar aerul emanase mai mult praf si fum decat oxigen - motive indeajuns de puternice pentru a iesi din ce in ce mai des afara. Din pacate, nici scena 2 nu prezenta o alternativa fiabila in acest sens - desi locul era ceva mai aerisit, timpanele nu luau recreatie...

Pentru cei cu resurse inepuizabile de energie, urmatorul invitat Ed209 a livrat un set inspirat de evolutia anterioara a turntablistilor. Damien Marley - Welcome to JamRock! si Gorillaz - Feel Good Inc au fost doar varful icebergului. Mi-am amintit niste momente amuzante de-acum 10 ani la auzirea lui Prodigy - Smack My Bitch Up, ce a lovit boxele la scurt timp dupa Outerspace si Voodoo People. Nu imi explic de ce selectia a abundat in piesele trupei britanice, personal m-as fi asteptat la mult mai multe noutati. E TM06Base, nu? In ciuda acestei infuzii, setul de breakbeat al londonezului mi-a stors si ultimul strop de energie. Tinand cont ca aveam la activ mai putin de 4 ore de somn intr-un interval de 48, am batut in retragere la scurt timp dupa aparitia noului headliner. Astfel, amatorii de drum'n'bass si-au vazut dorinta implinita abia in jurul orelor 4:00, cand la comanda salii principale a urmat Commix. A fost preluat ulterior de Snow & Agent MC, insa eu eram deja pe taramul viselor.

Sambata 21.10.2006
Dupa cum aveam sa constat pe tot parcursul zilei de sambata, seara de vineri isi lasase destul de puternic amprenta asupra sanatatii mele. A fost indeajuns sa ma uit la noua culoare a sneakers-ilor pentru a putea aprecia cantitea de praf inhalata cu doar cateva orele in urma. Si asta fusese dupa seara cu headliner-i "modesti". Numele din cea de-a doua parte a festivalului erau indeajuns de sonore pentru a atrage un public si mai numeros - deci mai mult fum si mai multe drumuri afara. Consider totusi ca a meritat efortul.

Am ajuns la "locul pierzaniei" aproximativ la aceleasi ore 23:00, intalnind cativa prieteni din Timisoara ce-si incepusera deja incalzirea cu "votca in mana si dohanu-n plamani". In parcarea din fata halei se adunasera vizibil mai multe persoane, ce au inceput a forma ciorchine la intrare. Printre personajele atipice intalnite, atat in prima seara, cat si in cea de a doua, le-am remarcat pe "zanele" (vestite in mantii alb-albastre) ce faceau promotie Winston, domnisoarele cu cizme cu toc cui si desuuri generoase precum si un grup razlet de punkeri.

La scena principala, duo-ul Rapala si Leizaboy - din relativ noul crew "The Rapala Boys" - relaxau publicul cu ritmuri jazzy si trip-hop alese pe spranceana: Mr Scruff - Ug, 9 Lazy 9 - Electric Lezyland, Dynamo Productions - Hey Yeah. Numai bune pentru a-l introduce pe cel care, pentru mine, a punctat decisiv la TM06Base. DJ Cam ne-a luat pe toti in coupe-ul sau muzical cu care am calatorit in timp, pe strazi cunoscute sub numele de: ODB - Brooklyn Zoo II, Gang Starr - You Know My Steez, KRS-One - Sound of Da Police, Cypress Hill - It Ain't Going Out Like That, House of Pain - Jump Around sau Afrika Bambata - Planet Rock (!). Parizianul si-a incheiat setul cu remixul lui DJ Premier pentru Voodoo Child de pe propriul Soulshine, dupa 2 ore de hip-hop old-school autentic. Ce a urmat a fost probabil momentul de slabiciune al firmei de paza si protectie - Zen. Fiind inauntru nu puteam sa vad si nici sa inteleg ce se intamplase la intrare. Pret de aproximativ o jumatate de ora nu s-a putut iesi sau intra in hala, angajatii Zen amenintandu-i cu spray-ul pe cei care ar fi incercat sa "evadeze". Intre timp David Caretta isi incepuse setul gigoloistic care, personal, nu mi-a trezit interesul. Am realizat astfel o scurta incursiune la scena II unde l-am surprins pe DJ Mike delectand micul grup strans la trei metri in fata pupitrului cu ritmuri braziliene, bossa-nova si chiar hip-hop via Talib Kweli. Intr-un final, s-a reusit si sistematizarea unor culoare de acces care au permis realizarea unui flux coerent.

Revenit in hala, dupa ce luasem o meritata doza de aer, am asistat la cel mai eclectic (acesta este cu adevarat atributul!) act al intregului festival. Daca deplasarea la TM06Base, a meritat intr-adevar efortul, atunci mare parte a acestuia a fost "din vina" celor de la Future Funk Squad. Nu mai vazusem pana acum o trupa care sa cante live breakbeat, garage, 2-step si alte stiluri electronice cu aroma de smogg. Prestatia lor memorabila ramanand unica atat prin profesionalismul interpretarii cat si prin atmosfera creata. Nu pot sa nu-i nominalizez pe cei care au tinut in fibrilatie timp de aproximativ o ora jumatate intreaga scena I: carismatica Tamra in postura de vocalista, ghidusul Mark la baterie, energicul Glen la sampler / keyboard / drum-machine si doi super MC-i care au delectat publicul cu rime indraznete: Ben si MC Mojo. Vibe-ul optimist al acestora (care la un moment dat au si dansat) a fost rapid receptionat de public care i-au rasplatit pe britanici cu aplauze, urale si ovatii. Imi doresc ca pe viitor sa fiu partas la mai multe astfel de explozii de energie pozitiva, atat din partea artistilor cat si a spectatorilor - acesta fiind de fapt adevaratul "spirit tmbase". Nu au lipsit insa, nici de aceasta data, acei cativa care au reusit sa indispuna prin pogo o buna parte din spectatori.

Oboseala incepuse sa-si spuna din nou cuvantul. Cu o intarziere de cateva minute, cei care ratasera venirea la Timisoara in luna mai, urcau acum pe scena in aplauzele tuturor: Pendulum (Gareth McGrillen) si Mc Verse. Dintr-un exces de zel inexplicabil, sunetisul a urcat probabil toate setarile volumului la maxim, astfel ca ceea ce pana atunci a sunat acceptabil, incepand cu ora 5 a sunat rusinos. Am suflat in lumanare la putin timp dupa ce autorii lui Hold Your Color au pornit Slam-ul. Nu au lipsit nici Tarantula sau Voodoo People remix. Din cate am inteles, TRG a pus cireasa pe tort cu setul sau care e incheiat, dealtfel, si cea de-a doua seara.

TM06Base a reprezentat primul meu TMBase. O experienta intr-adevar unica, pe care cu siguranta as fi regretat-o multi ani de acum incolo, daca nu as fi optat sa fiu partas macar in acest an. Lucrurile se pot imbunatati, astfel incat la fiecare editie exista nemultumiri si nemultumiti. Important e insa ca acest festival continua sa reprezinte un punct de referinta pentru toate partile implicate - de la artisti participanti la parteneri media si, nu in ultimul rand, spectatori.

Dupa consumarea evenimentului, am reusit sa aflam si parerea catorva DJ-i prezenti la TM06Base atat in rolul de entertaineri, cat si de simpli spectatori:

Roli Breaker (AnoninTM): Mi-au placut cel mai mult seturile de joi ale romanilor - Dudu si Sensorship, lectia de muzica (selectia) celor de la Lordz of Fitness, precum si o parte din DJ Cam si Ed 209, dar numai o parte. Din pacate scena II nu am frecventat-o.

Rapala (LBC): Imi pare rau de faptul ca nu au fost in stare cei de la sonorizare sa faca ceva sa sune bine. Cam mi-a placut cel mai mult si, dupa aceea, Future Funk Squad, desi am prins numai un pic din ei. In rest nu stiu ce sa zic: aglomeratie si multa lume stricata. Organizare OK. Pacat de incompetenta celor de la sunet.

DJ Dox (Turntable Science): Mie mi-a placut. Artistii au intrat si in filmul evenimentului, deci din punctul meu de vedere a fost OK. Poate la Kid Fresh si Rafik au intrat prea mult in filmul ala, dar a fost regula.

Agent MC (Unusual Suspects): Anul asta m-am simtit foarte bine, ca de obicei. A fost o placere si o onoare sa fim prezenti pe acelasi afis sau act cu nume foarte grele ale scenei. Imi place sa vad ca miscarea nationala drum&bass pare a fi in continua crestere. Vineri m-am concentrat la setul nostru, deci am prins doar Commix care mi-au placut. Sambata, ca fan de trupe live, nu as fi putut sa ignor FFS care si-au facut treaba la superlativ. Atractia festivalului au fost si pentru mine Pendulum & Verse - un set "fara mila", energia pornita la maxim si unul dintre cei mai pertinenti si seriosi MC-i ai momentului. In concluzie: "big up" organizatorilor pentru ca aduc scenei lucruri de care are mare nevoie: continuitate si seriozitate. Respect pentru toti artistii romani prezenti pentru ca in fiecare an prezinta un nivel tot mai ridicat demonstrand ca merita maxim de atentie din partea noastra!

TRG (Infamous): In timpul setului Pendulum & MC Verse mi-am adus aminte de un TMBase din 2001, cu Brent de la Aquasky printre altii, cand ne uitam unii la altii si nu prea stiam cum sa dansam, era ceva mai mult decat big beat, unii stiau ca s-ar numi nu skool breaks; in fine, destul de funny... lucrurile sunt pe fagasul normal. Ne doream normalitatea asta de mult timp. Eu am venit foarte interesat de Cam, Commix, Verse, FFS. Am prins multe acturi de la scena II si am pierdut tot atatea, nemultumirea mea cea mai mare este ca nu reusesc niciodata sa-i vad pe toti!

Thrina (organizator, TMBase): Acturi nu am vazut prea multe, din pacate. As fi vrut tare mult sa-i vad pe nemti, pentru ca le stiam seturile, dar n-am prins decat soundcheck-ul. Din ce am vazut, FFS mi s-au parut pe departe cei mai tari. Dificultati majore fata de editia de anul trecut nu am avut. Poate din cauza ca au fost mult mai multi headliner-i. Am avut mult mai multe batai de cap cu finantarea, aducerea lor aici si indeplinirea anumitor conditii tehnice. Ceva aparte care sa diferentieze editia asta de altele din anii trecuti, a fost venirea lui MC Verse care, a ajuns in extremis pentru ca, sambata la orele 18:00, el era inca aeroport si ar fi trebuit sa fie deja in avion. Asa ca, a trebuit gasita o alta legatura care sa-l aduca pana la Budapesta pentru ca, din pacate, acolo e cel mai apropiat aeroport terminal pentru legaturile cu Europa de Vest si trebuia sa mai facem rost si de o masina de la una din firmele de transport care sa-l aduca. Timpul era limitat, pentru absolut toate drumurile. Asa ca a trebuit sa intarziem usor (cam cu 20 de minute) intrarea lui Pendulum. Omul a ajuns din masina care l-a adus de la Budapesta, direct pe scena. Am apucat sa dam mana cu el, eu si Florin si s-a si urcat! Asta ne-a cam consumat multa energie. A fost pe departe cea mai reusita editie a festivalului de pana acum. Spectatori au fost, cu tot cu liste de invitati, in jur de 1500 in prima seara (vineri) si aproape 2000 in a doua (sambata).

Fotografiile apartin tmbase.ro.

Sirnaville Arts & Crafts Festival

27.08.2009

Sirna (de fapt se citeste Shirna) este un sat situat intre comuna Ciolpani si Puchenii de Jos, in judetul Prahova, la o aruncatura de bat de DN1 si 40 kilometrii de zgomotosul Bucuresti. [citeste]

TMBase Workshop 2007

11.03.2007

Intr-un peisaj primavaratic cu multe "event"-uri a rasarit si cea de-a patra editie al unicului atelier dedicat scenei de muzica electronica din Romania, organizat de catre TMBase. Dupa trei [citeste]

TMBase Session 17

03.02.2007

Deşi se spune că doar "toamna se numără bobocii", TMBase contrazice frecvent dictonul cu sesiuni electronico-muzicale, împănate in prag de primăvară cu ateliere de muzică [citeste]