Scris pe 23.10.2005 de Cypher

Primul meu TMBase a fost cel din 2003. Pe atunci de abia incepusem sa descopar ca exista comunitati de electronica alternativa in Romania, iar impactul asupra mea a fost maxim. Un an mai tarziu, TM04Base a fost extazul (chit ca n-a fost mai mult). Avea sa fie si primul eveniment major la care ma duceam in calitate de redactor 4elemente, ceea ce m-a indemnat sa privesc totul cu alti ochi. In 2005 m-am reintors pe malurile Begai, de data aceasta inclusiv in postura de invitat, dar fara sa uit bannerul si stickerele 4elemente acasa. Asadar, iata o impresie asupra celor trei zile de incarcare senzoriala, intoarse pe toate fetele, disecate si privite din toate unghiurile. Adica TM05Base.

Joi - 20.10.2005
Prima seara a fost dedicata deja traditionalului warm-up, in la fel de traditionalul No-Name. Fata de workshop au avut loc mici schimbari in bine, constand in mutarea barului si a pupitrului DJ-ului, acestea fiind traduse intr-o capacitate marita. Cu toate acestea, clubul s-a dovedit insuficient pentru sutele de petrecareti ce i-au trecut pragul. Am ajuns la locatie la 23.26 fix - cu fix 4 minute inainte de a-mi incepe setul (multumesc cu aceasta ocazie unui anume conducator de locomotiva CFR si rudelor sale de gradul 1), la timp pentru a prinde ultima piesa (semnata Pendulum) de la Shull & Colin, act local castigator al concursului de demo-uri TMBase. Dupa setul meu breakbeatul a continuat sa incalzeasca lumea, multumita maestrului Roli Breaker. Un set foarte bine echilibrat, cu cateva varfuri ce au avut darul sa lase fotoliile goale si dancefloorul plin. Dupa 2 ore, bpm-ul a urcat si odata cu el si temperatura, datorita lui Rapala (LBC Kru - Tg. Mures) . Alaturi de ei, desi programat abia a doua zi, Agent MC a dinamizat si mai mult seara, inrosind microfonul atat pe breaks cat si pe dnb, si totodata dovedindu-se a fi o surpriza placuta. Vibe la fel de lejer, foarte mult liquid dnb, ce a mentinut atmosfera creata de Roli, pana in jurul orei 4.30, cand Dr. Dan (TMBase) a schimbat putin registrul, mentinandu-se in zona dnb. Spun asta din auzite, deoarece cu putin inainte de aparitia sa la platane oboseala de pe tren combinata cu o noapte de dansat pe/pus muzici suparate si-au facut efectul si (spre rusinea mea) m-am retras. Ar fi totusi de mentionat sonorizarea buna (asa buna incat a trebuit ca toti DJ-ii sa mentina basul la minim, pentru ca acele sareau de pe platan), precum si preturile decente.

Vineri 21.10.2005
A doua zi a debutat sub semnul surprizelor. Prima dintre acestea a fost locatia propriu-zisa, mutata intr-o alta hala (din cate am inteles cele de anul trecut au fost indisponibile). Plusuri: praf mai putin - dimineata se vedea culoarea originala a pantofilor spre deosebire de anul trecut; barul ieftin, bine aprovizionat si suficient de mare; coada mult mai mica de la intrare; intrarea mai larga ce a permis evitarea aglomeratiei. Minusuri: in primul rand Scena 2, sau mai exact camera de tortura 2 - o incapere lunga, cu o capacitate totala de 300 persoane claie peste gramada sau 200 in conditii mai umane, temperaturi de peste 35 grade, lumina proiectata direct in ochii publicului si tavan ce putea fi atins fara prea mult efort cu mana. Datorita acestor probleme, doar cei mai stoici au putut indura conditiile, pentru a se bucura de line-up-ul 100% romanesc. Eu unul nu m-am numarat printre ei, decat vremelnic. Alt minus, sonorizarea in prima parte a festivalului, ce a cauzat mari probleme celor 2 live-acturi ale serii : Bleep si Rechenzentrum vs SchneiderTM. O ultima problema, minora ce-i drept, insa semnalata si anii trecuti - masina de fum asezata pe scena, ce din cand in cand facea ravagii in primele randuri (praf + fum de tigara + fum de la masina = plamani terminati).

Insa sa trecem si la acturile serii. Primul dintre acestea a fost autohtonul Sensorship, ce de la o vreme a ingrosat randurile DJ-ilor de nubreaks. Tin minte ca la Deekline -Blow Dem Away, cele deja cateva sute de oameni incepusera sa sara. Un inceput foarte promitator pentru mainstage. Dupa o mica tura pe la Scena 2, de unde razbateau sonoritati jamaicane datorita aceluiasi Agent Smith, de data asta in postura de DJ, m-am intors la timp pentru a fi martor la aparitia PNal. De data aceasta nici o surpriza, unul dintre cele mai bune acturi timisorene a repetat isprava din anii trecuti, intaratand lumea si mai tare. Dupa jumatate de ora, acestia au parasit scena, facandu-si pe deplin datoria si lasand lumea cu chef de party. Eu personal m-am instalat comod intr-un coltisor cu vizibilitate buna, pregatindu-ma pentru concertul Bleep, ce se anunta foarte interesant. Din pacate, dupa o pauza de aproximativ 10-15 minute, necesara setup-ului, am vazut la prima mana cum pot ruina problemele de sonorizare un act excelent. Peste aproximativ 40 de minute, vazand ca situatia nu se imbunatateste vizibil, am avut o tentativa de a-l vedea pe Dan Bazix la Scena 2, care deja ameninta sa plesneasca la cusaturi datorita numarului mare de persoane aflate inauntru. Dupa doi metri parcursi vitejeste, am renuntat (dealtfel si pentru restul serii). Si iata-ne din nou la Bleep, care dupa alte 10 minute de muzica excelenta ce suna oribil au cedat scena actului experimental din acest an, Rechenzentrum vs Schneider TM. Imi vine destul de greu sa redau exact atmosfera din timpul concertului lor. Ma voi margini doar a reda cateva concluzii : 1. Sonorizarea prost reglata omoara din fasa orice act de experimental; 2. Desi probabil in alte conditii as fi ascultat si asa ceva cu interes, sunt convins ca nu aveau ce cauta la acea ora la Scena 1, mai ales in conditiile in care scena 2 deja nu mai era o alternativa viabila pentru majoritatea lumii; 3. Nu stiu de ce a fost nevoie de instalarea unor gramezi de echipament, care atat ca nu au avut cine stie ce uz clar, dar au si contribuit la decalrea programului cu aproape 30 de minute; 4. In afara de injuraturile si fluieraturile la adresa lor (traiasca bunul-simt romanesc), singurul lucru care mi-a lasat un gust la fel de amar a fost reactia lor, manifestata prin aceleasi injuraturi. Asadar un act ce s-a potrivit precum nuca-n perete cu restul serii, chit ca ei probabil nu canta rau in sine.

2 ore de supliciu sonor au trecu cu chiu cu vai, astfel ca pe scena a urcat - greul - breakbeatului maghiar, Fine Cut Bodies. Combinatia sa de breaks si 4/4 a pus in miscare o buna parte din public, desi nu a fost pe gustul meu personal. Oricum, cu mare parte din problemele tehnice rezolvate, totul a sunat mult mai bine fata de ce era cu o ora inainte. Pe aceeasi felie, mult mai gustoasa insa, a urcat o ora si jumatate mai tarziu pe scena un alt artist din Vest, dar de data asta de ceva mai departe. Englezul Chris Carter, unul dintre oamenii cu o influenta mare asupra breakbeatului din ziua de azi, a preluat platanele usor, continuand de unde ramasese FCB. Jumatatea proiectului Roxiller s-a dovedit a fi la inaltimea reputatiei, lovind publicul la punctul sensibil. Un set tech-funk mai melodios, la acelasi bpm jos, dar cu un groove bine pronuntat, ce a avut darul sa smulga ovatii, sa ridice maini in aer si sa-mi readuca zambetul pe fata. In continuare bine-cunoscutul vibe trademark TMBase si-a reintrat complet in drepturi, odata cu aparitia omului ce aruncase in aer Timisoara in primavara, JFB. Drum-N -bass foarte dansabil, cu vizibile influente hip-hop si ragga si bine condimentat cu crab-uri, flare-uri, chirp-uri si toate felurile de scratch posibil. De asemena e printre putinele ocazii cand in Romania s-a vazut beat-juggling pe DNB, fapt ce a lasat jumate din public masca, cealalta fiind prea ocupata cu urlatul si ridicatul mainilor. Am rezistat nebuniei aproape 50 de minute, iar mai apoi mi-am gasit refugiul (temporar ce-i drept) la Scena 2, acum mult mai libera, unde -muzica de canapea- isi intrase in drepturi. Adica DJ Mike, cu ale sale downbeats, ce racoreau creierii incinsi de beat-uri prea multe si prea grele. Obosit, am fugit spre un pat moale jumatate de ora mai tarziu, punand punct unei seri ce fusese partial sub asteptarile mele, dar se terminase grandios.

Sambata 22.10.2005
Pentru ultima zi nu stiam exact la ce sa ma astept, dar prezenta unor acturi grele, - sure-fire - pe line-up nu putea decat sa ma linisteasca. Si pana la urma, nu am fost deloc dezamagit, seara de sambata spaland complet orice pacate ale serii de vineri.

Trecerea necesara prin check-point s-a dovedit mult mai scurta (majoritatea lumii cumparase vineri bilete pe doua zile. In consecinta am purces in hala in jur de ora 22.20 la timp sa prind lume zbantuindu-se pe hip-hop, cu un ochi spre acelasi maestru JFB, care tortura de zor acele si crossfaderul. JFB a dovedit inca o data (parca ar mai fi fost nevoie) ca este show-man innascut, pret de jumatate de ora a uimit lumea cu tehnica si a incantat-o cu selectia (J-Live - Satisfied, Roots Manuva - Witness [Instrumental], Damien Marley - Welcome to Jamrock, ATCQ - Om My Gosh, Jurassic 5 - Break). Absolut excelent. Am plecat de la Scena 1 la timp pentru a prinde cam 30 minute din setul lui Waka X si concertul Makounouchi Bento, unul din cele mai bune acturi de IDM de la noi. Poliritmii si armonii sparte si rearanjate mi-au tinut companie si m-au introdus in acel -trip- pe care doar IDM-ul il poate oferi. Ar fi de mentionat ca aproape de sfarsitul concertului am auzit piesa de pe compilatia TM01Base - Living In Movie Screens, remixata in varianta 2005. Eu unul cel putin astept release.

In tot acest timp, la Scena 1 se intampla ceva foarte diferit, dar cumva asemanator. Mai exact campionii DMC pe echipe, Coups 2 Cross taiau beat-uri si sunete in bucatele, rearanjandu-le pentru a forma noi melodii, dar de data asta live, pe un fundal groovy, cu aroma puternica de hip-hop. Am recunoscut anumite rutine de la setul lor castigator din 2004 (si cel din 2005 mi-a soptit cineva), ce au avut darul sa lase multa lume masca, printre care si JFB. O ora de maiestrie tehnica la superlativ si unul dintre cele mai memorabile acturi de la editia aceasta. Dar cum totul are un sfarsit, la ora 1.00 C2C au cedat scena compatriotului Chris Siegling, nume de cod Technasia. Omul a lovit publicul cu tot ce avea mai greu, adica bucata dupa bucata de dark pounding techno. Dupa supradoza de minimal din cluburile patriei, nu cred ca e nevoie sa spun ca pentru multi prestatia sa a fost ceva nou (si binevenit, judecand dupa ovatii). Pentru mine cel putin a fost mai mult decat placut, amintindu-mi de cele cateva party-uri de acelasi gen la care am fost , dar la puterea a treia. O noua incercare de patrundere la Scena 2 (unde Seb terminase si Suie Paparude se desfasurau in toata gloria...posibila) s-a soldat cu un rasunator esec asa ca m-am decis sa raman la siguranta si caldurica. Zic caldurica pentru ca atmosfera se incinsese la propriu, oamenii ramanand la tricou si in unele cazuri la bustul gol, fapt menit sa arate inca o data ce poate TMBase-ul sa scoata din oameni. Dupa o ora si jumatate de masacru 4/4 Technasia a parasit scena in urale, care nu au incetat decat cand proaspetii sositi MC Navigator si Doc Scott au semnat de primire. Vocea Freestylers a dat foarte bine peste ritmurile melodioase old-school ale membrului Metalheadz, dandu-ne ocazia de a auzi -on the fly- noi variante de -Mo-Fire- si multe vocaluri de pe albumele Freestylers, cu bpm oarecum schimbat. Un act pentru care multi oameni venisera special, ce cu siguranta nu a dezamagit. Intre timp amatorii de electro se buluceau la The Model, iar intreaga hala vibra sub asaltul miilor de picioare. Am trecut in spatele scenei la timp pentru a schimba cateva vorbe cu Noisia (si a-i smulge cateva autografe pentru prieteni), dupa care jumatate din actul precedent (Doc Scott) i-a facut loc oaspetelui olandez, cealalta ramanand ferm pe pozitii, cu microfonul in mana. Si a inceput macelul. Cei cativa oameni pe care ii vazusem obosind la Technasia se uitau acum cu gura cascata la pupitru si la boxe, parca nevenindu-le sa creada ce se revarsa din ele. Mai exact cel mai dur si techy neurofunk posibil. Grosul lumii insa dansa de rupea pamantul. Vreme de o ora si ceva Noisia a construit o structura sonora complexa, mecanoida, rece si grea, in varful carea trona apocaliptic hitul -Block Control-, singura oaza cat de cat mai calma fiind vocea lui Navigator, desi uneori vocalul ragga nu se potrivea cu muzica. Dupa asemenea desfrau, eram sigur ca publicul nu mai are foarte multa vlaga in el. Aveam sa ma insel amarnic.

Dincolo de ora 5, avea sa se produca cea mai placuta surpriza din tot festivalul. Si anume JFB, care nu se -potolise- dupa isprava facuta cu o zi in urma, a preluat platanele, impreuna cu TRG, procedand la un back-2-back intrerupt din cand in cand de scratchuri si beat-juggling. Sala a reactionat mai mult decat pozitiv, sfarsitul setului Noisia dar si initiativa celor 2 fiind ovationate prelung. De la peste 500 de oameni la inceput, multimea se rarise la aproape 250-300, care insa au refuzat sa plece, continuand nebunia pana la ora 7, cand s-a pus punct unui nou TMBase, iar publicul atat de abuzat si asaltat fonic a plecat schiopatand, unii spre case, cativa spre gara si altii spre Art Club unde ca si cu o seara inainte se desfasura un after-hours neoficial, cu Marika si Dobrica. Per total pentru mine a fost una dintre cele mai tari seri TMBase, la concurenta cu seara de vineri din 2004.

Concluzia finala? O editie ce nu a evoluat foarte mult fata de anul trecut, in principal datorita locatiei (fapt ce nu a depins de organizatori) si problemelor de la scena 1 din seara de vineri. Ceea ce inseamna pur si simplu ca TMBase a ramas la calificativul de -foarte tare-. Mai exact, sustin ca merita sa mergi acolo macar o data in viata - chiar daca biletul ar costa dublu, pentru ca ce se intampla e special si schimba perceptia multor oameni asupra a ceea ce inseamna muzica, oferind noi experiente . Daca mai punem in balanta faptul ca ca biletul pe 3 zile costa jumatate din pretul unui party cu un nume greu mainstream decizia de a fi prezent nu ar trebui sa dea nimanui batai mari de cap. Desi in fiecare an apar noi probleme, de obicei organizatorii le depasesc cu tenacitate, iar rezultatul este pur si simplu excelent. Si ca sa inchei, in fiecare octombrie devine mai clar ca pe langa line-up, public, locatie si organizare, succesul festivalului se datoreaza si unui alt fapt. An dupa an, TMBase ne trezeste pofta de viata.

Sirnaville Arts & Crafts Festival

27.08.2009

Sirna (de fapt se citeste Shirna) este un sat situat intre comuna Ciolpani si Puchenii de Jos, in judetul Prahova, la o aruncatura de bat de DN1 si 40 kilometrii de zgomotosul Bucuresti. [citeste]

TMBase Workshop 2007

11.03.2007

Intr-un peisaj primavaratic cu multe "event"-uri a rasarit si cea de-a patra editie al unicului atelier dedicat scenei de muzica electronica din Romania, organizat de catre TMBase. Dupa trei [citeste]

Noisia DJ Set

25.02.2007

Începe sa ne placă DrumNBass-ul. "Dar ştii când?" Când 1200 de oameni nu-şi mai găsesc pământul sub picioare la îndemnul unei fracţiuni de bass, [citeste]

TMBase Session 17

03.02.2007

Deşi se spune că doar "toamna se numără bobocii", TMBase contrazice frecvent dictonul cu sesiuni electronico-muzicale, împănate in prag de primăvară cu ateliere de muzică [citeste]

Ospitalitate

18.11.2006

Skunk Predatorz sunt mai activi ca niciodata. La mai putin de doua luni de la aniversarea extravaganta cu Physics, băieţii ridică ştacheta şi ne prezinta sound-ul Hospital Records, prin [citeste]

22.10.2006

01.08.2005

Summer Break 2005

17.07.2005

15-16 iulie, Summer Break continua maratonul de manifestari estivale ale lui 2005, Deva dovedindu-se a fi din nou gazda perfecta pentru un astfel de eveniment. Desi a coincis cu alte 2 open [citeste]

Cerere de rezidenta

03.07.2005

Pe o vreme nefireasca si imprevizibila ce a stricat multe planuri în acest sfârsit de saptâmana, au sosit la Timisoara, pentru a patra oara, domnii Suv si Don E., membri [citeste]

Urban Radiation II

04.06.2005

Urban Radiation reloaded... Dupa mai bine de doua luni de amanari si o schimbare radicala de line-up, evenimentul ce reuneste genurile muzicale urbane ajunge in sfarsit la episodul al [citeste]

48H 2005

29.05.2005

172 800 de secunde. 2 880 de minute. 48 de ore. De muzica. De basi. De dans. De calitate. 48 H, 27-28 mai, editia 2005, Timisoara, strandul Rainbow. Dupa TMBase Workshop, probabil cel mai [citeste]

StudentFest 2005

22.04.2005

Imi aduc si acum aminte de primul Student Fest din 1998. Pe atunci, ca sa intri la chef, trebuia sa ai legitimatie de student la arte. Conceptul de party era destul de vag - cineva punea [citeste]

10.04.2005

De la o vreme a devenit clar ca cei ce incearca sa promoveze ceea ce cu drag numim "muzichie electronica" pe plaiurile noastre cresc in numar si in indrazneala. De la an la an, evenimentele [citeste]

D-Urban Beats

19.03.2005

Miscarea breaks/drum'n'bass ia încet-încet amploare, iar Deva demonstreaza cel mai bine lucrul acesta! Este incredibil ce se poate întâmpla acolo!!! Orele 22 [citeste]

TMBase Session 11

06.03.2005

5 martie 2005: frig, zapada si... drum'n'bass/breaks cu iz de martisor, oferite de TmBase în deja obisnuitul club timisorean No Name. Peste 200 de oameni s-au agitat, [citeste]

DJ Ludmilla

04.03.2005

Martie, dupa cum se stie, e luna în care reprezentatele sexului frumos se afla în centrul atentiei. Încercând a fi în ton cu traditia, dar si a respecta [citeste]

Fresh Flavas 4

19.02.2005

Vineri, 18 februarie 2005, în club Perla, a avut loc cel de-al patrulea party din seria Fresh Flavas, initiata în 2003 de Skunk Predatorz. Fiind la primul party din acest an [citeste]

TMBase Session 10

16.01.2005

Cum am mai spus, 2005 se arata a fi un an bun înca de la început. Joi – Palotai (Tilos Radio/Chi Recordings, Budapest) la Cluj, în Tutankhamon (!!!), vineri Gig Zero [citeste]

DJ Palotai

14.01.2005

O veche urare autohtona ne spune ca "semne bune anul are", referindu-se evident la anul ce urmeaza. 2005 pare sa fi început sub patronajul acestei zicale, cel putin în ceea ce-i [citeste]

Selected: Dirty Jam Session

12.12.2004

Pentru orice om cu minime cunostinte în materie, nu este un secret ca orasele din provincie precum Deva sunt arareori binecuvântate cu evenimente urbane, decât daca se [citeste]

Infamous 735

11.12.2004

Iata ca, încet-încet, s-au scurs doi ani de când drumandbass.ro aparea pe net, destul de timid. Doi ani de party-uri, de evenimente, de interviuri, de certuri si de [citeste]

Micstones Weekend

21.11.2004

Desi a fost un chef oarecum spontan, pus la cale în doar patru zile, nu a iesit prea rau, în cele din urma... Am aflat ca Melody, club ultracentral, nu foarte mare (aprox. 100 [citeste]

Hypafunk Party

30.10.2004

Dupa ce cu putin timp în urma au dat Clujului o doza masiva de Mo Faya!, cei doi suspecti de serviciu (Down & Smith) revin cu o noua initiativa intitulata, de aceasta data, [citeste]

TM04Base

17.10.2004

Aclamat de multi, asteptat de toti, iata ca cel mai mare "festival international de muzica electronica urbana" de pe plaiurile noastre a venit si a trecut, lasând ca de fiecare data [citeste]

19.09.2004

Summer Break 2004

19.08.2004

Dupa experienta mai mult decat educativa pe care am avut-o cu Urban Radiation, ne-a suras ideea de a ne extine orizonturile in a organiza party-uri si pe alte meleaguri decat cele clujene. [citeste]

Surmont Bike Festival

16.08.2004

Avand ca "fundal" un concurs trecut in calendarul international de specialitate (Surmont Mountain Bike Festival), ajuns la a treia editie anul acesta, a fost o idee mai mult decat inspirata [citeste]

Festivalul Peninsula 2004

02.08.2004

Am ajuns in cele din urma la Targu Mures joi noaptea, si fiindca drumul a fost obositor nu m-am mai deplasat pana la locul de desfasurare al evenimentelor (Complexul Weekend). Avand in [citeste]

12.07.2004

Festivalul DeLaHoya 2004

04.07.2004

Iata ca, în cele din urma, a picat în seama mea scrierea acestei recenzii, deoarece se pare ca am fost singurul reprezentant al redactiei la acest eveniment, ceilalti [citeste]

XMas Breakz

27.12.2003

M-am bucurat nespus de mult sa aflu de la Hazee ca a reusit, în sfârsit, sa gaseasca o locatie pentru party-ul pe care îl planuia de câteva luni de zile. Ca un bun [citeste]

TM03Base

12.10.2003

Joi 9.11.2003 Am fugit la Timisoara înca de joi sa prind party-ul de warm-up din Evolution, organizat în colaborare cu AnonimTM. Miscarea a început pe la zece cu Leizaboy, [citeste]

Fundamental Breakz 4

20.09.2003

Am ajuns pentru a patra oara la Târgu Mures pe o vreme frumoasa, de început de toamna. Locatia era aceeasi ca si la editia precedenta, în cetate, la bastionul Dogarilor. La [citeste]

AnonimTM Meets DJ Kent

17.08.2003

Din nou la Timisoara, din nou Anonim, din nou MASSIVE! Plus: sound bun (de obicei ei spun "gras") si surprize din partea protejatilor Anonim, timisorenii Leizaboy si Klin. Aproape ca am spus [citeste]

PlanetDNB Touching Down/Taking Off

22.03.2003

Trebuia sa plec spre Timisoara. Pentru ca nu mai fusesem vreodata acolo. Pentru ca aveam banii necesari. Pentru ca aveam un pic de timp liber între examene. Pentru ca era într-o [citeste]