TM04Base

Scris pe 17.10.2004 de Cypher

Aclamat de multi, asteptat de toti, iata ca cel mai mare "festival international de muzica electronica urbana" de pe plaiurile noastre a venit si a trecut, lasând ca de fiecare data în creierele noastre urme adânci. Urme ce sunt mai mult sau mai putin placute, dupa caz, dar oricum puternice. Aflat anul acesta la a 7-a editie, TM04Base a reunit nume diverse ce apartin multor genuri muzicale electronice si nu numai, aducând câte ceva pentru fiecare preferinta. Dovada ca ceea ce se întâmpla anual la Timisoara este cu adevarat important pentru scena a fost în primul rând prezenta foarte însemnata a publicului (daca anul trecut apreciam ca au venit cam 1800 de oameni, se prea poate ca de aceasta data sa se fi depasit cifra de 2500) si în al doilea rând lista cu adevarat impresionanta de performeri (peste 50 artisti si DJ). Fara a mai repeta cifre pe care probabil multi dintre voi le cunosc deja, sa trecem direct la "disectia" cronologica a evenimentului.

Joi - 14.10.2004
La fel ca si anul trecut, seara de joi a fost rezervata warm-up-ului, ce a avut loc în No Name Club, line-up-ul fiind constituit în mare parte din DJ timisoreni, alaturi de invitatul international Base-X (Ungaria). Din pacate, singurii pe care i-am putut vedea/auzi au fost Sensorship si cuplul Dudu - Tina . Sensorship a încalzit atmosfera frumos de tot cu niste nu skool breaks foarte "on target", urmat de Roli Breaker, al carui set l-am prins doar pe sfârsit, suficient totusi ca sa-mi dau seama ca nu îsi dezminte reputatia de "dancefloor filla" (sau "killa"). A intrat apoi Dudu, care a mai încins atmosfera cu câteva grade, desi nu parea posibil, iar Tina s-a dovedit un MC destul de bun, atât ca prezenta scenica, cât si ca prestatie. Probabil prima lady MC din România, a dovedit ca si la noi se poate, complimentând de minune drum'n'bass-ul jazzy & funky trademark Dudu cu pasaje vocale foarte reusite. Ladies, daca cititi asta, luati-va microfon si începeti repetitiile!

Din nefericire, cu toata dorinta mea de a-i vedea pe Base-X si Klin , oboseala acumulata dupa 12 ore de drum si câteva zile de nesomn si-a spus cuvântul si am decis sa îmi refac rezervele pentru "dezmatul" ce avea sa urmeze.

Vineri - 15.10.2004
Locatia festivalului a fost aceeasi cu cea de anul trecut si anume halele industriale de pe Str. Corbului, perfecte ca vibe si ca marime, însa deficitare la alte capitole pe care le voi trata mai târziu. La cele 2 scene s-au perindat unele dintre cele mai mari nume din muzica electronica autohtona si internationala si, desi era cu neputinta sa-i vezi pe toti si sa-ti formezi o parere de ansamblu, am încercat sa fac asta pe cât omeneste posibil. Accesul la hale s-a efectuat (ca si joi) pe baza unor bratari.

Am ajuns la locul faptei în jurul orelor 23, prea târziu ca sa-i mai prind pe DuBase si Leizaboy , dar la timp ca sa ma bucur de câteva breaks-uri atmosferice puse de Marika în dulcele stil clasic (de remarcat si un Depeche Mode - "Enjoy the Silence" ).

Am trecut apoi la Scena 1 (S1) pentru a urmari un proiect foarte interesant - primul crew de turntablism din tara. Format din 5 DJ (mai cunoscuti fiind Dox, Swamp si Paul, alaturi de Faibo X si Undoo ), proaspat constituitul "Turntable Science" a introdus ceva inedit pentru un festival de electronica - un show de cutting & scratching la 10 mâini. S-au instalat repede cu Dox în centru, încadrat de Faibo X si Swamp, cu Undoo si Paul în extremitati. Început oarecum ezitant, probabil nestiind ce sa se astepte din partea multimii consistente din fata lor. Dupa câteva manevre de încalzire cu Swamp, se contureaza încet un sound dur de drum'n'bass cu unele alternante melodice (e.g. remixul d'n'b pt Luniz- "I Got 5 on It"). Fiecare face ce stie si poate mai bine: cutting & scratching de toate tipurile, mergându-se în general pe fazele clasice cu vocale: "fresh, fresh" sau "ah yeahhh". Lumea reactioneaza nespus de bine. O mica interventie solo a lui Paul personalizeaza putin efortul de grup, în timp ce pe ecranul imens alaturat câtiva shaolini îsi rup oasele reciproc. Sunetul trece catre hip-hop si apar "goodies", printre care Missin Linx - "M.I.A." (nu Dr. Dre & Snoop Dogg – "The Next Episode", cum credeau unii) sau Pete Rock/Inspectah Deck & Kurupt – "True Master". "The back-bone in hip-hop is the DJ" rasuna în difuzoarele supraîncarcate de sunete care de care mai sparte si un alt numar personal - Undoo de aceasta data. Urmeaza alte câteva cut-uri Dilated Peoples sau Beat Junkies si odata cu ele restul numerelor personale: Dox, Faibo X si Swamp, întarite de un nou numar colectiv care si încheie reprezentatia. Frumos…

Dupa o escala pe la S2, la timp sa prind 3 piese P Nal si sa-mi cimentez impresia formata cu un an în urma - "oamenii astia trebuie neaparat promovati pentru ca fac ceva special" - m-am întors la S1 exact când Suie Paparude urcau într-un cor de ovatii. Înca de la începutul numarului sala a luat parca foc, publicul dezlantuindu-se pe piese binecunoscute precum "Iarba verde de acasa" sau "Atac la persoane" , dar si pe altele mai grele de pe noul album, cu un sound orientat spre nu skool breaks (sau chiar garage daca punem la socoteala flow-ul lui Junkyard ), atmosfera încingându-se rapid. Din pacate, în primele rânduri s-a lasat cu un pogo destul de violent si, din câte am vazut, era cât pe-aci sa se ajunga la bataie. N-am nimic împotriva pogo-urilor, atâta timp cât se respecta regula de aur: "Poti face ce vrei atâta timp cât nu deranjezi pe cel de lânga tine", regula ce nu a fost respectata aici. Cu toate acestea, concertul Suie s-a dovedit a fi unul dintre vârfurile festivalului si m-a lasat asteptând cu sufletul la gura noul LP, "Scandal".

Dupa Suie a intrat unul din headlinerii mult-asteptati, Deekline (Rat Records, UK), împreuna cu Ragga Twins, componenti Rawhill Kru, binecunoscuti pentru colaborarile lor cu nume precum Aquasky vs. Masterblaster. Deekline s-a dovedit a fi un maestru al platanelor, macelarind fara încetare vinilurile cu serii de scratch-uri de toata frumusetea în timp ce rupea totul în doua cu funky breaks, dar si câteva piese mai grele. Cât despre "gemeni"... ei au facut un show de zile mari si au aratat cu adevarat ce înseamna sa fii MC. Timp de 4 ore, cei doi au demonstrat MC-ing madness si un show de înalta clasa, atât pe breakbeat cât si pe drum'n'bass. Nu am suficiente cuvinte de lauda pentru ei. Ed Solo a intrat destul de târziu cu d'n'b foarte variat, acoperind majoritatea genurilor, si împreuna cu Ragga Twins a urcat lumea pe tavan, dupa ce Deekline îi urcase pe pereti. Incredibil.

Între timp am facut si mici incursiuni la S2, prinzând un pic de Mesmer si de D-Laid . În ciuda faptului ca dincolo se produceau doua dintre cele mai asteptate acturi ale festului, Mesmer a reusit sa adune o respectabila multime de oameni cu breaks-urile sale atmosferice, multime preluata apoi de D-Laid cu breakbeat techy si închegat, printre care s-au putut auzi melodii ca "2000 de wati" (feat. Junkyard) sau remixul piesei "Warmintirile" a trupei de rock moldoveneasca Alternosfera, realizat cu Mihai Dobre de la Suie.

Ultimii doi DJ ai serii au fost Roli Breaker la S1 si Donna Dee (colega de label a lui Deekline) la S2. Primul a continuat avalansa de breaks cu sonoritati mai calme, potrivite cu ora destul de înaintata (5:15); în schimb de Lady Dee nu am fost atât de impresionat, deoarece am auzit 3 piese, toate 3 destul de vechi (vezi Freestylers - "Roughneck"). Ca tehnica toate ok (nice scratches!), ca selectie la fel, singura critica fiind legata de freshness. În fine, poate am nimerit eu exact cele câteva piese vechi... La un moment dat Donnei i s-a alaturat si Deekline pentru un scurt back-2-back, la fel facând si Sensorship. Setul a mai beneficiat de câteva parti vocale venind din partea unui individ despre care am aflat mai târziu ca e soferul celor doi...

Pe la vreo 6 dimineata am parasit locul crimei, obosit dar fericit, gândindu-ma la ceea ce avea sa urmeze a doua zi.

Sâmbata - 16.10.2004
Din nou sosit în jurul orei 23, n-am mai apucat sa-i vad nici pe Alex S & Sensorship, nici pe DJ Mike, reusind sa intru de abia la începutul setului lui Seb. Breaks-uri lejere cu tempo coborât (132-134 bpm), numai bune sa anunte o seara de party salbatic. Între timp, la S1 aparuse cel de-al doilea hip-hop act de importanta majora al festivalului - MC Chaoz, Comfort Fit & Bucklounger.

Comfort Fit a intrat primul în actiune ajutat doar de laptop si de un mixer. Un sound dur, multi basi murdari acoperiti de sample-uri abstracte si unele influente Ninja Tune - aplauze mai mult decât meritate. În continuare, Mr. Bucklounger a îmbogatit sound-ul cu garnituri compacte de scratch-uri, spre deliciul meu. N-am putut sa nu remarc imaginea de LL Cool J la indigo a lui Chaoz (respectând proportiile fizicului – aici este defavorizat). Omul are flow si fara îndoiala si rime, însa îi lipseste constanta. De exemplu, acum îti scuipa cele mai bune "punchlines" si "battle rhymes" si peste câteva secunde da cu "bling-bling"-uri si "pimping style". Dar una peste alta, o reprezentatie reusita, cu Bucklounger în mare forma performând nenumarate schimburi de beat si scratch dupa scratch.

Dupa hip-hop a venit rândul unui alt gen mai putin abordat în cadrul TM Base sa preia controlul asupra main-stage-ului. Este vorba de techno, mixat de The Hacker, nume prea bine cunoscut de catre fani. Cel mai important reprezentant al techno-ului prezent vreodata în România a "corupt" publicul format în mare parte din junglisti cu piese de buna calitate pe care acestia le-au primit cum se cuvine. Deoarece The Hacker s-a dovedit a fi la înaltime, se poate ca atitudinea unor oameni vis-a-vis de techno sa se fi schimbat mult în bine, ceea ce ar trebui sa spuna destule.

Din pacate, am ratat concertul Electric Brother cu Marta Hristea si Vlaicu Golcea ce se desfasura la S2 (din simplul considerent ca pe cei 3 mai am sansa sa îi vad, pe când pe francez...), dar am prins putin din proiectul brasovean "Aria Urbana", cu dERMON , Toni , d'Ani si (din nou) DJ Nemo la scratch. Sound-ul (un hibrid de genuri) m-a impresionat pozitiv, dar prestatia MC-ului - nu. Sper sa îi vad odata cu un performance ceva mai larg pentru a-mi putea forma o parere avizata despre ei ca trupa, dar pâna atunci...

La 1:45 fix a aparut unul dintre cele mai asteptate acturi ale festivalului. Prezent la ultimele doua editii TM Base, precum si la Workshopul TM Base din primavara, Jay Cunning a venit de aceasta data însotit de MC-ul Xander si turntablistul J-Me, pregatit sa rupa... ceea ce s-a si întâmplat. Xander a impresionat fara îndoiala, facând ceea ce poate fi descris ca "scratchboxing", adica scratch-uri facute din gura, foarte bine si la obiect. Acelasi lucru se poate spune si despre J-Me, care l-a acompaniat pe Xander cu scratch-uri pe vinil, pâna s-a ajuns la un moment dat sa nu mai stii de la cine veneau. Jay a facut o prestatie foarte buna, dar totusi sub cea de anul trecut (vreo 4-5 piese erau sau Prodigy, sau remixuri), reusind cu toate acestea sa duca publicul pe culmi destul de ridicate.

Am parasit S1 la timp pentru a-i prinde pe Gojira si Kosak, care au facut un show de zile mari, ridicând treptat bpm-ul de la downtempo la drum'n'bass. Atmosfera devenise la un moment dat foarte "trippy", muzica împreuna cu fumul si luminile creând o senzatie aparte. Baietii au productii de foarte buna calitate comparabile cu ceea ce exista în afara. La mai mare si la un album scos pe piata!

La ora 3:30 am fost pus în fata unei decizii putin mai dificile: D-Bridge si Millimetric evoluau în paralel la scene diferite. Junglistului din mine nu i-a fost prea greu sa se hotarasca, asa ca haidem sa vedem pe unul din membrii Bad Company împreuna cu unul din cei mai cunoscuti MC de dnb - Stamina. Cei 2 au facut un "dream team" apreciat: piese grele complimentate de un Stamina corect, însa mult mai plat decât Ragga Twins cu o seara în urma. Poate singurul repros la adresa lui D-Bridge ar fi imobilitatea din spatele platanelor, care l-a pus în contrast cu saltaretul Jay. Un show foarte-foarte bun, însa nu magistral.

O ora mai târziu intra la S2 Mr. Pit cu probabil "cel mai live show de trance" din tara. Desi instalarea gear-ului a durat cam mult, totul a intrat pe fagasul normal odata cu primele note: trance, hard trance si techno produse profesional si cu un sound rafinat. Din pacate, problemele de sonorizare au taiat o parte din vibe, însa multi fani au rezistat pe pozitii dansând aproape o ora. Din nou, asteptam album.

La S1 a intrat de la 5:00 Trigga, asteptat cu multa nerabdare de fani din toata tara. Si nu degeaba, pentru ca a aruncat în aer pur si simplu ce mai ramasese din massive cu piese foarte dark si techy, perfecte sa încheie o seara de dans frenetic. La un moment dat i s-a alaturat la mic dl. Xander si (din câte am auzit ulterior) Jay Cunning pentru un back-2-back. Am plecat pe la ora 6, suficient sa mai prind si putin Haute Culture la S2 – breaks-uri cu beat bine pronuntat si bpm mai jos. Asa, ca de dimineata... Mentionez ca atunci când am plecat mai era înca foarte multa lume, destula cât sa prelungeasca party-ul pana la 7 si ceva... Apoi, pentru cei care înca mai aveau energie, s-a lasat cu un after-hours pe masura într-un club timisorean.

Punctele bune reiesind cu prisosinta din paginile de mai sus, as dori sa notez doar pe cele mai slabe (nu prea multe, dar exista):

- praful din hala (desi s-a curatat cu ajutorul unei firme specializate, respectiva substanta a fost prezenta în cantitati destul de mari cât sa se depuna pe haine si fetele oamenilor);
- coada de la intrare (formata atât din cauza dimensiunilor mici a intrarii, cât si din cauza încapatânarii unora de a ajunge la locatie în jurul orei 12), ce putea fi evitata prin plasarea a doua puncte de vânzare, la intrare urmând doar sa se faca verificarea bratarilor;
- masina de fum de la Scena 1, care arunca fum exact în fata celor ce stateau în primul rând si putin mai în spate;
- rezonanta din spatele aceleiasi Scenei 1 (sunetul se auzea cu un delay foarte neplacut).

Terminând cu aspectele negative, mai notez buna respectare a programului si aparitia unor VJ profesionisti cu proiectii de calitate (sase în total), care au dat un plus de savoare S1.

Ce ar mai fi de spus? Cuvintele "cel mai" pot fi folosite pentru a descrie multe aspecte pozitive ale TM Base si nu voi insista asupra lor. Tot ce-mi râmane sa spun e ca daca luam în consideratie magnitudinea acestui eveniment pentru muzica electronica non-mainstream din tara, eforturile uriase cu care a fost realizat, numele prezente si mediatizarea facuta, pot spune ca TM Base a devenit deja o institutie. Una ce ofera multe si variate satisfactii atât membrilor ei, cât si întregului massive. Ceea ce au reusit sa îndeplineasca cu resursele limitate de care au dispus si mentinând preturi mai mult decât rezonabile este de toata admiratia. Le urez la mai mare si la mai bine deoarece, fie ca realizeaza unii sau nu, ei sunt vârful si mândria scenei din România.

TMBase Workshop 2007

11.03.2007

Intr-un peisaj primavaratic cu multe "event"-uri a rasarit si cea de-a patra editie al unicului atelier dedicat scenei de muzica electronica din Romania, organizat de catre TMBase. Dupa trei [citeste]

TMBase Session 17

03.02.2007

Deşi se spune că doar "toamna se numără bobocii", TMBase contrazice frecvent dictonul cu sesiuni electronico-muzicale, împănate in prag de primăvară cu ateliere de muzică [citeste]