TIFF2008: Slingshot Hip Hop

Scris pe 31.05.2008 de DJ Strike

Fasia Gaza. Momentul 1948. Arabii din Palestina. Violentele din Orientul Mijlociu. Subiecte mediatice ultraexpuse si analizate de nenumarate ori. Pe de o parte. Chuck D de la Public Enemy. Un raft ticsit de albume clasice cu muzica de strada. Comunitatea HipHop ce se manifesta in cea mai pura forma a cuvantului "comunitate". Concerte sustinute in fata a sute de oameni. Subiecte pe care le-ai trait si despre care crezi ca stii aproape totul. Pe de alta parte. Pun pariu ca nu ti-a trecut vreodata prin cap ca cele doua grupuri de subiecte ar putea avea o istorie comuna. Si totusi au. E povestita pe Slingshot Hip Hop, un documentar prezentat la Sundance si apoi la TIFF in 2008.

Tradus in romana sub numele de Hip Hop-ul ca o arma, debutul regizoral al lui Jackie Salloum - o tanara de origine siriana, ce traieste in Chicago, prezinta radiografia scenei Hip Hop Palestiniene. O camera in care trei baieti asculta All Eyez On Me invaluiti in norii de fum ce ies din narghilea. Cam asa au inceput toti. Au urmat apoi primele versuri, primul instrumental, prima sesiune de inregistrari in studio, prima piesa. Care nu a fost despre petreceri cu fete despuiate, sampanie Cristal si masini cu jante de 19 inci din crom. Nu avea cum. Hiphoperii palestinieni sunt genul care "o ard real". Preocupati de situatia politica a tinutului in care traiesc ei cred ca ceea ce fac ii va influenta pe cei de-o seama cu ei. Pentru un tanar arab din Palestina alegerea nu e una usoara, ori duci o viata onesta dar mizera ori te apuci de trafic de droguri. Nici ca hiphoper nu e usor. Pentru un concert sustinut in fata a cateva sute de oameni poti risca o condamnare de 5 ani! Lucrurile se complica daca esti fata. Pe langa ostilitatea "Ocupatiei" ai de infruntat si barierele impuse de religia si societatea conservatoare.

"Istoria" i-a divizat pe palestinieni in doua zone: Cisiordania si Fasia Gaza. Trecerea dintr-o zona in alta se face foarte greoi, e periculoasa, autoritatile israeliene fiind excesiv de zeloase si suspicioase. Dupa prezentarea trupelor din cele doua regiuni (care se intinde pe o buna bucata de timp), documentarul urmareste timid aventura grupurilor de hiphoperi si incercarile lor de a se intalni.

Am urmarit documentarul in prima seara a TIFF-ului din 2008 in curtea transformata in cinema a barului Enigma din Cluj-Napoca. Spre surprinderea mea, publicul tinta - cu basca-ntoarsa si pantalonii largi se afla in minoritate clara, persoanele trecute bine de a doua tinerete dominand terasa cafe-barului de pe strada Iuliu Maniu. Mirarea mi-a fost cu atat mai mare cu cat o buna parte din cei ce aparent nu figurau in target au urmarit pana la final proiectia rasplatind-o in cele din urma cu un ropot de aplauze.

Data: 30.05.2008

Locatia: Cinema Enigma, Cluj-Napoca

Slingshot HipHop Trailer