Summer Jam 2010

Scris pe 06.07.2010 de Alexandru Tzele

Intre 2-4 iulie a avut loc in padurea Paulesti (langa Ploiesti) a patra editie a festivalului Summer Jam. Identitatea hiphop a primelor editii ale festivalului s-a diluat, Summer Jam-ul de anul acesta fiind "la curent" cu tendintele psy-goa ale noii generatii de consumatori de spectacole: padure, aer liber, "salbaticie", droguri. Cum era de asteptat, judecand dupa prognozele meteo, la Paulesti a plouat cu galeata. Mai ales a doua zi de festival, sambata, zi in care au fost la moda pelerinele roz care te protejau de umezeala, niste saci subtiri de gunoi-produse speculate (7 lei un sac de menaj taiat) din plin de comerciantii prezenti la festival. Caci la un festival in "pustietate" cel care detine itemii civilizatiei detine puterea, iar dezavantajele acestui monopol se rasfrang, automat, asupra participantilor. Am auzit nemultumiri in privinta preturilor dar… acestea sunt realmente nejustificate tinand cont de preturile practicate la alte festivaluri de gen la care am fost prezent. In plus, a existat  posibilitatea de a intra cu produse "din afara" in zona de camping.

Am ajuns in padure vineri dupa-amiaza, ne-am pierdut pe niste cai intortocheate ce duceau la un parc de distractii parasit si am poposit teferi in zona de parcare a festivalului pe inserat. Pe un drum asfaltat, pe care circulau masini, am pornit spre zona de desfasurare a festivalului, la 1 km distanta de parcare, acompaniati sonor de ciripituri de pasari, muzica raggae de la festival si injuraturi de damboviteni/prahoveni ce nu aveau loc pe sosea de " toti drogatii care au venit in padure ".

Locatia festivalului era o fasie mica de padure incercuita cu garduri inalte, cu un drum principal asfaltat, un teren de baschet si unul de fotbal, doua scene, doua terase, cateva gratare, chioscuri cu merchendise (tricouri cu trupele prezente, poiuri, yoyo si alte minunatii de la juggler.ro, pungi de popcorn inscriptionate cu picturi pop-art, delicioasa inghetata Alg*da) si o cladire dezafectata si transformata in club provizoriu. O combinatie intre miros de mici si masini de politie, haine largi si incaltaminte murdara, bodyguarzi aroganti si bere Timis*reana. In afara de o partida amicala de baschet sau fotbal nu prea aveai ce face in micutul spatiu de desfasurare al festivalului. Putem spune ca, in afara orelor petrecute in fata scenelor, toata distractia s-a desfasurat in cele doua zone de camping, la corturi.

In cele trei zile de festival am vizionat, printre picaturile de ploaie, concerte pe banda rulanta, artisti buni ce au reusit cu greu sa mentina "in viata" o gloata de urbani obosita, mult prea tranchilizata pentru energiile ce se desfasurau pe scena principala. Oricum, atmosfera deosebit de placuta la prestatiile Million Dan (ce purta la gat un lantoi sclipicios a la Nicolae Guta), Ziggi & The Renaissance Band (destul de popular pentru bucurestenii care frecventeaza cluburile din Centrul Vechi al Capitalei prin melodia de betie Need to tell you this, a tinut sa precizeze ca We come from Amsterdam where weed is legal.Promoe (a treia oara in Romania, de data aceasta alaturi de Cosmic, a cantat o melodie in memoria lui Guru pe negativul Gangstarr - Full Clip, a promovat o melodie noua - Parallel Universe, iar Looptroop Rockers lucreaza la un nou album care va fi lansat in februarie 2011, dupa spusele artistului suedez) si Dj Vadim &The Electric (Vadim a dansat un kazacioc cu colegul de trupa si a intrebat publicul cum este the romanian weed).

In seara de vineri, am putut vedea in carne si oase o bucatica din Boot Camp Click (sau jumatate din Heltah Skeltah), Sean Price (am incercat sa numar de cate ori egocentricul rapper si-a tipat numele in cele 40 de minute de concert…greu de tinut pasul) care a intrat din senin pe scena(acompaniat de PF Cuttin’) si a gesticulat energic pe piese despre consumul de droguri, cat de tare poate sa fie Sean P si…despre consumul de droguri. A incheiat magistral, urand un Shut the fuck up  (din coincidenta acesta este si numele noului sau single) strasnic unui public care cerea insistent ca artistul brooklynez sa revina pe scena pentru un bis.

Rapperul american Sabac Red ne-a incantat sambata noapte cu piese vechi ale deja legendarei trupe Non Phixion, Black Helicopters (cineva mi-a spus ca trecea in momentul acela un elicopter deasupra locatiei), Rock Stars, The CIA is trying to kill me dar si melodii de pe albumul sau solo, Sabacolypse. Artistul a reusit "performanta" de a se ruga cateva minute bune de public sa vina mai in fata pentru a completa cele 3 randuri anemice din fata scenei. Putem spune ca nici Sabac Red nu a fost in stare sa ii convinga pe cei prezenti la festival ca nu patesti nimic daca te murdaresti pe incaltari cu putin noroi.

Dintre artistii romani am retinut prestatia lui Raku (care a uimit audienta cu o improvizatie beatbox alaturi de Ovidiu, un voluntar al festivalului care in timpul liber livreaza beaturi din pumni), concertul "pe zi" Specii  (au cantat piese cu priza la public  precum 4 ziua, Demonilor  si alte bucati de pe Amenintarea Maimutei, Imperiul Lianelor si de pe mult asteptatul album de debut Specii - Usile), prestatia Silent Strike (sambata la scena Jam) sau Maximilian (care a oripilat urechile bastinasilor veniti sa caste gura ca la balci cu piesa Pi*da la volan, fredonata in cor de putinele fete care au mai ramas duminica dupa-amiaza la Summer Jam).

De asemenea, Maximilian a fost host-ul eventului, reusind sa-i sperie grav pe unii dintre noi in noaptea de sambata, anuntand foarte des ca exista posibilitatea ca masinile parcate aiurea pe sosea sa fie ridicate de politie... lucru neverosimil si total eronat dupa ce am tras o fuga in zona din fata festivalului, unde erau parcate haotic masinile. Nici urma de politisti care sa ridice masinile, acestia pareau prea ocupati cu mentinerea consumului de can****s in interiorul zonei ingradite a festivalului. In rest, nimic de reprosat host-ului, si-a facut treaba cu varf si indesat, el fiind responsabil de concretizarea catorva bis-uri, incitand publicul la tipete si galagie pentru artistul care tocmai isi incheia prestatia.

Judecand dupa talia artistilor prezenti la Paulesti, festivalul si-a meritat din plin toti banii. Organizare exemplara, experienta Hades Events si Festival Arena in realizarea de spectacole si-a spus cuvantul si a "demontat" scuzele organizatorilor Iarmaroc 2010 care se plangeau de vremea neprielnica pentru esecul total al festivalului din luna mai a anului curent.

Atmosfera generala de la Paulesti a lasat insa mult de dorit. Majoritatea artistilor prezenti s-au luptat cu un public (nu prea numeros, ce-i drept, mai ales in ultima zi) letargic, aproape mumificat de atata iarba si hasis. Poate ca si ploaia a avut un amestec in toata treaba asta murdara. Putem spune ca imaginea festivalurilor in padure (de tip goa) s-a batut cap in cap cu imaginea festivalului Summer Jam (care are un background hip hop), rezultand o alterare de simboluri si identitati care fac dificila clasificarea, clarificarea si edificarea cu privire la editia din 2010. Pana la urma schimbarea era inevitabila, ca sa ai succes intr-un astfel de domeniu volatil trebuie sa fii "racordat" tot timpul la cele mai noi tendinte si mode ale tinerilor. Nostalgia trecutului sau strategie de marketing pragmatica…indiferent de cauza schimbarii, ramane valabila intrebarea : Va mai fi Summer Jam-ul vreodata ca la inceput?

Concert One Self

10.09.2006

Ne aflam in drum spre White House. Ajuns-am in ograda Atheneului in jurul orei 10:00, unde One Self tocmai se indreptau spre a lua o gustare. Parand cam osteniti, i-am intrebat spontan, [citeste]