Scris pe 18.08.2010 de Alexandru Tzele

Tineretului-Arizona,11 august, in jur de ora 15:00, Street Heroes se lasa asteptat.

Inainte cu o zi de inceperea festivalului, voluntarii au venit sa monteze standurile cu bauturi, sa curete piscinele si rampele de skate si sa puna la cale desfasurarea primei zi de festival. Dana, unul dintre coordonatori, ii striga la apel si le paseaza diverse sarcini. In jurul rampelor e agitatie, se pare ca unii dintre participanti deja au avut parte de ceva actiune pana acum.

Un skater din Austria (face parte din echipa sponsorizata de Carhartt, cei care au organizat un festival asemanator in Austria si cei care au invitat skaterii si bikerii straini) e prabusit pe asfalt cu unul dintre picioare umflat in zona care uneste laba piciorului cu partea de jos a femurului (oul piciorului). Cu toate acestea nu pare afectat de umflatura, e vesel si socializeaza cu cei din jurul sau. Il intreb ce s-a intamplat... a suferit o mica luxatie. "Nu ar trebui sa vezi un medic?", ii spun. Imi raspunde ca nu e problema, cu gheata de la bere o sa se rezolve. De abia a treia zi aveam sa-l revad cu piciorul in gips, cu o carja intr-o mana si cu berea in cealalta razand de mama focului la glumele unui coechipier. Alaturi de 2 baxuri de bere si cativa skateri se afla, venit tot din Austria si Alex Duda. Alex se da cu placa de 20 de ani si lucreaza ca technician, pune proteze pentru dinti intr-un cabinet stomatologic. Isi petrece mult timp cu modelarea aurului si a ceramicii, iar dupa o zi grea de munca iese in aer liber si face diverse scheme cu skate-ul.

Tot in aceeasi zona l-am intalnit si pe Nicky, skater roman afiliat la crew-ul Eroilor Mafia (de obicei crew-urile se formeaza in jurul magazinelor de produse skate, Eroilor Mafia e in joint-venture cu OllieGangShop). De la el am aflat ca si skateboarding-ul iti poate aduce satisfactii materiale, se scot bani din clipuri, tricouri, aparitii pe bannere. Imi spune ca o afacere profitabila e cu reclamele, ultima oara a trebuit sa mearga pe un skate cu o boxa in mana pentru  un spot publicitar. "Nu a fost greu deloc, pe criza asta se scot bani frumosi din reclame." In zilele urmatoare aveam sa depasesc astfel de socuri culturale si sa ma calibrez la "optica" celor care au interactionat la Street Heroes Festival 2010.

12 august, prima zi de Street Heroes

Ajung pe la amiaza in incinta festivalului, cu dureri de cap si tricoul ud. Vad in jur oameni care "performeaza", la scena de dans corpurile se misca, in zona rampelor si a piscinelor rotile skate-urilor si ale bmx-urilor se invart, iar de-a lungul peretelui amenajat special pentru concursul de graffiti, grupuri de artisti-concurenti stau tolaniti pe iarba in fata panoului alocat si discuta. Sunt cinci mini-grupuri prezente momentan, intreb pe cei cativa care agitau can-urile in zona scenei daca a inceput concursul de graffiti: "Pe caldura asta nu da nimeni si oricum acum se lucreaza la concept" – mi-o taie scurt Cage de la crew-ul OPC. Se pare ca artistii urbani isi disputa mai intai in grup argumentele pentru un anume tip de desen pe perete si apoi se pun pe treaba, poate vorbesc despre stenciluri, culori, stiluri de desen sau tehnici vizuale in timpul asta...

Dar sa trecem putin la zona unde se desfasura concursul de dans. Alina, voluntar Street Heroes si totodata dansatoare si participant la concurs e eleva la liceul Tonitza din Bucuresti si face dans de doi ani in cadrul crew-ul Dirty Steps. Alina ma introduce in micuta comunitate prezenta la scena si imi arata diferiti dansatori de la diverse scoli de dans din tara. Aud despre Diamonds crew, DLT crew, Kittens din Bucuresti si multi alt coregrafi si promoteri carora le-am stalcit numele in carnetel.  Deja ma simt ametit de la atatea informatii noi asa ca Alina hotaraste sa imi faca cunostina cu Mircea (coregraf la trupa Simply That). El este unul dintre promoterii principali ai street dance-ului de la noi, el e cel care a dorit sa se perfectioneze competitiile de gen (sa se imparta concursurile pe stiluri de dans). Imi explica faptul ca titulatura de "street dance" este folosita de persoanele care "nu si-au insusit cultura domeniului sau daca au insusit-o au facut-o superficial". Asadar, este mai degraba vorba de stiluri de dans precum hiphop, popping (un stil de dans foarte complex care combina aproximativ 40 de tehnici corporale, "te face sa iti simti tot corpul"), locking, house dance etc.

La 15:43 incepe prima runda de concurs la rampa de skate. Cezar, un tip slab si cu parul lung incepe runda, o placa apartinand unui sportiv care a cazut zboara in arena, cei aliniati in jurul rampei ovationeaza trickurile reusite sau le “rasplatesc” cu lovituri de skateboard in gardurile rampelor. Pare a fi o atmosfera calda, amicala, cei de pe margine fac glume pe seama celor care se dau cu placa. Se vede ca e o comunitate inchegata de oameni care fac asta impreuna de mult timp. Comunitatea "sedimentata" de skateri pare a fi oarecum in opozitie cu voluntarii Street Heroes, care abia au schimbat numere de telefon cu cateva zeci de ore in urma. Dar se pare ca si ei se misca repede, deja au format  un mic grup, o retea sociala incipienta, cu toate avatarurile ei, ranguri, ierarhii, statusuri si roluri.

18:20 - Cativa baieti s-au incins (heh!) la o miuta, au facut porti din bidoane de plastic si chiuie nerabdatori sa prinda mingea. Grafferii inca discuta (despre concept?), doar cateva taguri anemice se disting pe peretii de carton. Si pe scena lucrurile incep sa se miste, Vlad Dobrescu invarte din platane.

In zona pajistii, intre doi copaci, se afla cativa tineri care incearca sa isi tina echilibrul in timp ce fac tot felul de tumbe pe o franghie elastica. Florin, unul dintre exhibitionistii cei mai talentati si unul dintre promotorii acestui indeletniciri nu prea cunoscute in Romania imi spune ca ceea ce fac ei se numeste slackline. Momentan incearca sa formeze o comunitate(are si un site cu produse pentru slackline), sa aduca oameni care sa practice si sa “socializeze” hobby-ul acesta.

19.20 - Peretii de graffiti sunt goi, iar crew-urile au disparut. Cativa b-boy fac scheme de breakdance pe iarba din fata scenei, pe melodiile unor legende din hiphop-ul underground american precum Canibus, Sadat X, KRS-One.

Voluntarii se cauta unii pe altii. Stres, discutii in contradictoriu intre cativa, nervi. La intrare lucrurile sunt precipitate, e imbulzeala.  Cu toate acestea, cei angrenati in organizare reusesc sa tina piept tuturor solicitarilor. A trecut perioada socializarii timide, grupul pare sa functioneze la capacitate maxima.

19:34 - Incep calificarile la concursul de bmx. Un grup de pasionati de mountain-bike, calare pe biciclete se uita din spatele gardului festivalului la cei care fac tumbe cu bmx-ul. Par dezamagiti, tristi, poate din cauza ca nu au si ei o competitie a lor…

Facem Records se aude in boxe. Doc a cantat cateva piese in exclusivitate de pe noul sau mixtape dupa care a spus ca Scapat de sub control” va fi lansat in octombrie. Dupa ei a urmat Raku.

13 august 2010, trecem prin toropeala de dupa-masa, festivalul inca rezista

S-a decalat programul din cauza caldurii, street dance contest si concertele incep de la ora 18:00. In zona de desfasurare a concursului de graffiti lucrurile incep sa se miste. Cartoanele incep sa prinda culori si forme, e de ajuns sa te apropii putin de zona si poti simti in nari mirosul ametitor de aerosol. In combinatie cu temperatura… hmmm, nu stiu, suna periculos, ce bine ca e ambulanta pe aproape! Crew-ul Saracii (au o pancarta pe care scrie “Cumparam apa”), ca multe alte echipe inscrise, e format special pentru concurs si este inca “prins” in discutii de grup despre ceea ce urmeaza sa fie desenat pe perete.

Merg mai departe si intalnesc echipa (formata special pentru aceasta competitie dar cu dorinte din partea membrilor de a continua in aceasta formula pe viitor) pe care aveam s-o monitorizez pe toata perioada festivalului - The Freshmakers (ocupanta a locului III), crew compus din: Q-rip, Kero, Last, Home, Pisica Patrata.

Pisica Patrata, cunoscut in special pentru lansarea primului album de street art romanesc, provine dintr-o zona mai individualista a artei vizuale. La concursul de fata a venit la invitatia celor de la Freshmakers, recunoaste ca nu a activat prea mult pana acum pe zona asta de graffiti. Nu e motivat de premiul pus in joc (5000 euro fond total), imi spune ca a venit pentru distractie si din curiozitate. Nu au respectat schita propusa de juriu in totalitate, "au bagat si de la ei". Inainte sa se apuce de colorat au purtat o mica discutie, e greu de dat aici, suprafata e mare si caldura data dracului! Imi spune ca va fi o mare performanta daca va termina cineva pana la finalul concursului. Imi vorbeste despre preconceptiile "dinozaurilor" din institutiile scolare. Avea o profesoara care le spuneau ca "graffitiul e o prostie". S-a apucat de treaba asta "prosteasca" dupa ce a vazut niste stickere prin Bucuresti. I s-a parut interesant, ii sareau afisele in fata si si-a zis "de ce sa nu incerce sa faca si el ceva asemanator?" Il intreb despre cum se castiga bani in domeniul acesta. Pentru el, banii in domeniul graficii ies din ilustratiile pentru publicatii si carti, Pisica Patrata a desenat pentru Money Express, Business Magazin, reviste pentru copii, editura Nemira, era chiar angajat cu carte de munca la diverse publicatii, dar acum, pe criza din industria media lucreaza mai mult ca freelancer, pe proiecte. Ultima ilustratie a facut-o pentru o carte de copii, a desenat dupa text dar a bagat si ideile sale, a completat cu perspectiva proprie. Momentan pregateste o carte-album, Istoria benzii desenate in Romania, despre evolutia b.d.-ului, despre web comics, "Cutezatorii", fanzine si multe altele. Lucrarea este scrisa in colaborare cu un mare pasionat si factor de popularizare a benzii desenate in Romania, Dodo Nita.

Fiecare crew a avut ca tema desenarea unui super erou. L-am intrebat pe Alexandru Ciubotariu (Pisica Patrata) care este eroul pe care l-au desenat. Un "R" galben se ridica amenintator din stanga panoului lor. "Stii… supereroii grafferilor sunt literele".

Ma indepartez de zona graffiti si ma apropii de zona unde se desfasura concursul de dans. Si aici caldura pare sa faca probleme, dansatorii sunt cam epuizati. Juriul cere o noua runda intre cele doua echipe de pe scena, vrea sa vada mai multa agresivitate, e totusi un battle. O alta confruntare se desfasoara acum la scena de dans, e ca o naratiune, performerii se folosesc de limbajul corpului pentru a castiga o competitie. E violenta simulata, e umor, e exuberanta. Danseaza apoi crew-ul Innovation din Oradea, Diamonds din Constanta (au niste fracuri negre cu albastru) - sunt agresivi, energici, aclamati, probabil indragiti in “bransa”. Acum e pe scena Dirty Steps. In Dirty Steps e si Alina. Sunt cinci fete si doi baieti  si sunt imbracati in costumase negre a la Michael Jackson. Mai devreme am intrebat-o pe Alina daca ii e cald pe vremea asta cu haina aceea groasa pe ea. Da din mana a nepasare. Pasiune care invinge orice obstacol.

E o priveliste tare frumoasa aici la zona de dans, pare o bucatica dintr-o lume eclectica, extrovertita, trebuie sa fie o comunitate cu relatii deschise, "emotionale". Sau poate e doar un stereotip de-al meu. Oricum un lucru e cert - continuitatea istorica ce se vede "cu ochiul liber". Generatia parintilor/bunicilor nostri isi epuiza energiile la concursuri  de dansuri folclorice desfasurate in case de cultura, unde se strangeau ansambluri din toata tara. Astazi lucrurile nu s-au schimbat foarte mult, doar forma este alta, dansul modern fiind unul dintre multele punti de legatura intre tineri. O alta realitate, un alt folclor. Supersonic crew pe scena, imbracati in alb complet, le urmeaza cei care au castigat la contestul 202, Titanii Funkyfresh si Stance din Galati.

Intre 18:00-20:30 a prestat pe scena principala Borgore. Muzica porno, ale carei versuri explicite erau pe buzele tuturor fetelor (majoritar minore) pe o raza de cateva sute de metri. Borgore e un urban smecher, agresiv, care a reusit sa-i puna pe toti din Parcul Tineretului in miscare cu  bormasina lui dubstep adusa taman din Tel Aviv. In timpul asta umblam ca un venetic prin toate cotloanele zonei imprejmuite, cautam peste tot povesti, din spatele scenei pana la zona in care se vindeau biletele. Am ajuns pana la urma la intrare unde o voluntara imi spune ca a venit pentru Borgore dar ca nu poate sa se duca la concert pentru ca are responsabilitati ca voluntar. I-am zis ca o pot suplini eu pentru 20 de minute cat sa isi vada artistul preferat… m-a refuzat politicos. Jos palaria!

20:54 - intra Dub Fx cu Flower Fairy si cu restul trupei. Publicul e in delir. De ce starneste Dub FX astfel de atitudini? Pentru ca e un Kraftwerk al postmodernitatii care, cu ajutorul beatboxului, vocii si a sintetizatoarelor si efectelor  aferente, reuseste sa creeze o muzica apreciata pe intreg globul , o muzica indeajuns de originala incat sa il scuteasca de incadrarea intr-un anumit gen muzical. Si pentru asta este iubit de multe triburi urbane.

21:06 - a picat curentul electric. Lumea scandeaza Dub Fx, generatoarele bulgarilor au cedat… Florin, unul dintre voluntari, i-a ajutat de dimineata sa transporte benzina pentru generatoare. Bulgarii neatenti care au varsat din greseala o gramada de benzina pe jos stiau doar trei cuvinte in engleza, le foloseau la recunoasterea prizelor, "first, second, third". Pana la urma se remediaza problema tehnica. Dub Fx: 'We kinda sort it out, I hope I won’t die of electrocution." La 21:08 se termina Dub Fx, urmeaza Dj Hype care continua sa tina publicul in priza cu un mix captivant.

14 august 2010, cu cateva zeci de minute inainte sa ajung in Tineretului, dupa-amiaza sufocanta in casa

La tv se anunta ca temperaturile pot ajunge la 65 de grade Celsius la nivelul asfaltului. Zapping. Un psiholog spune ca temperatura da stari de anxietate si agitatie. Zapping. De pe pagina de facebook Street Heroes aflu ca cei care au cumparat bilet in ziua festivalului au avut restrictionare de acces. Daca pentru cei care au luat biletul in avans intrarea si iesirea din incinta festului era “la liber”, pentru cei care au luat bilet la fata locului accesul era singular, daca plecai nu mai puteai sa intri.

La iesirea de metrou din Tineretului ma intalnesc cu Dickie, un skater din Sibiu. Spera ca in doi ani, cu astfel de parcuri precum cel din Tineretului, sa se iveasca ceva profesionist, "nu sunt conditii in Romania pentru asta inca".

In jur de ora 16:00, in zona de graffiti. Lucrurile arata mult mai bine. Se pare ca previziunea neagra a Pisicii Patrate nu s-a adeverit. Pana la urma, cu chiu si cu vai, eroii urbani au invins zapuseala si au reusit sa ajunga pe ultima suta de metri cu lucrarile lor. Freshmakerii erau la avanposturi, cu can-urile in mana, cocotati pe butoaiele goale de bere in fata panourilor de carton. Alex, un prieten graffer al celor de la Freshmakers imi mai explica din tainele acestei arte extreme. "In graffiti se vine mereu cu ceva fresh, nu exista canoane, totul e freestyle, fiecare lucreaza ceva, se colaboreaza, unul face contur, altul umple". Imi vorbeste despre sesiuni de notebook (adica zile sau seri in care grafferii se strang si fac schite pe caiete) care au durat si 12 ore. El se ocupa si de revista Formaje (“publicatie ce-si propune sa puna laolalta pasiunea, inspiratia si munca unor artisti cu sau fara nume de rezonanta, cu scopul de a-i aduce in atentia publicului”), se va lansa numarul 2 in septembrie, se va gasi in toata tara, in diverse puncte de distributie. Important e sa gaseasca artisti talentati si inca necunoscuti pentru a-i pune in paginile revistei. Deseori, graferii se folosesc de alter ego-uri pentru a-si exprima viziunile artistice, Alex spune ca si la acest concurs ar fi artisti care dau sub diverse pseudonime pe mai multi pereti. Ultima oara cand a avut de facut o lucrare, dupa cateva ore de desenat, a deschis aerul conditionat pentru a putea scapa de mirosul puternic de aerosol. Mirosul s-a "infiltrat" in localul de deasupra. Imediat au venit cei de la cofetarie sa le spuna sa opreasca aerul conditionat deoarece ii intoxica pe toti.

M-am intalnit cu Alina, voluntara-dansatoare in trupa de dans Dirty Steps. A picat la duel cu un crew puternic - Diamonds, a avut ea o premonitie in seara precedenta ca se vor infrunta. Au pierdut.

Lutz Lindemann (revista modart) a venit tocmai din Hamburg sa acopere evenimentul. Reporterii germani beau Coca-Cola combinat cu Fanta si imi spun ca in Germania e un cocktail foarte popular. Aici s-au lovit de uimirea barmanilor cand le-au cerut sa le toarne in pahare "cocktailul". Au scos un album cu arta urbana a graficienilor din lumea intreaga. Il roasfoiesc, e foarte bine facut, cu opere culturale din regiuni exotice (pentru un balcanic) precum America de Sud si alte zone indepartate. Lutz este scouter de arta, imi spun ca planuieste sa viziteze diverse "spoturi" cu graffiti, stickere, stenciluri din Bucuresti, "vaneaza" acum artisti romani care ar putea sa intre in editia urmatoare a albumului editat de revista modart.

Tipul de la crew-ul Saracii, venit sa discute cu scouterii germani, imi spune ca au ales ca supereroi niste personaje aleatorii, fantastice, au ajuns pana la urma la un compromis si s-au apucat de treaba. Echipa lor era cea mai in urma ieri la concursul de graffiti.

Chiar vis-a-vis de locul in care se desfasoara concursul de graffiti, au inceput sa apara piece-uri “date” de membrii juriului. Iesea in evidenta capodopera realizata de Revok, un american fioros(parea un camionagiu redneck) care a desenat cu simplitate si finete un superb peisaj in stil cyberpunk. La final de festival, dupa cateva beri, Revok ne-a spus ca ar trebui sa fim tare bucurosi ca avem astfel de competitii de graffiti in Romania. In America, la eventurile de skate graffurile nu au ce cauta, "triburile" urbane sunt mult mai scindate.

18:32 - O parte mica din cartonul pe care este desenata lucrarea celor de la Freshmakers a colapsat. S-a rupt pur si simplu, o bucata e la pamant, o pala de vant mai puternica si s-a desprins de intregul panou.

Duminica dupa-amiaza, la scena de dans, un skater (Adrenalina) s-a accidentat  in urma unei incercari de special trick, o saritura de pe scena de dans in piscina in care s-au desfasurat intre 12-14 august diferite concursuri de sporturi extreme (bmx, skate). Conform unor martori, Adrenalina s-a lovit cu spatele si capul de buza piscinei. Au venit asistentii medicali de la BGS, l-au fixat intr-o targa si l-au transportat la spital pentru o radiografie. Mai tarziu am investigat problema mai de aproape, era vorba de o distanta destul de mare intre scena si psicina, unghiul de inclinatie al bowl-ului de sporturi extreme era abrupt, trickul parea sinucigas din start. Cineva imi spunea ca adrenalina ar fi fost instigat sa sara. La presiunea publicului si a DJ-ului, probabil sa le/sa-si demonstreze ca e capabil, Adrenalina a incercat imposibilul.

Pe scena au urcat in ultima seara Gojira, Chase & Status si Dropdread care au inchis festivalul in stil mare, cu o petrecere pe cinste de la care majoritatea celor care au ramas pana la inchiderea festivalului au plecat pe sapte carari. Au avut grija de asta voluntarii de la barul numarul doi, real props!

Street Heroes Festival a venit ca o avalansa de voie buna si distractie pe o vreme cu temperaturi record in "jungla orasului". O oaza de muzica si jocuri binevenita intr-un desert de beton in care viata pare ca e in alta parte. Conditii extreme au indurat mai toti actorii implicati in fenomen, vorbesc aici despre grafferi, bikeri, skateri, dansatori,emcees, dj, slacklineri, graficieni, fotografi, voluntari, promoteri si fani. Oameni care au performat, au jucat roluri, au socializat, au interactionat in cadrul unor  traditii urbane, in arta, in mestesuguri. Vorbesc, de fapt, de o parte importanta a noii generatii, una care pare decisa si capabila sa schimbe ceva in jurul ei si care, lucru foarte important, este hotarata sa puna multa pasiune in lucrurile pe care le face. Eroii urbani chiar au fost eroi la Street Heroes!

Iarmaroc Fest 2010

24.05.2010

“Eu nu inteleg ce e cu dezorientarea asta, toata lumea se plimba de colo pana colo... fara motiv”, cu astfel de probleme existentiale m-a intampinat o cunostinta mai veche [citeste]

Concert Dilated Peoples

21.01.2009

Cand ma gandesc la Dilated Peoples am tendinta de a deveni introspectiv. Numele lor ma leaga de o perioada placuta din viata (si nu cred ca multi dintre cititorii mai tineri fac exceptie) [citeste]

Concert Armada

22.12.2008

Pe asta nu puteam sa-l ratez! Din mai multe motive. Intai, pentru ca era primul concert Armada in Cluj-Napoca. Apoi, nu ii mai vazusem pe cei de la CTC & Co. in concert de o groaza de [citeste]

Breakbeat Nights: Plump DJs

17.02.2008

Pentru a 4-a oara beat-uri grase la noi. Grase de tot. Atat de grase c-am slabit cu totii vreo 3 kile numai ascultandu-i. Chiar si acasa, [citeste]

DJ Revolution, Reef The Lost Cauze, Eternia

17.11.2007

Imi place sau nu, trebuie sa recunosc ca Bucurestiul a devenit in ultimii doi ani (dar cu precadere in 2007), o capitala "europeana" (prin pozitia geografica) vizitata de nume importante ale [citeste]

AVmotional: Focus on Japan

27.05.2007

Toti ne-am intrebat la un moment dat ce face un eveniment mai bun ca altul. Iar cum majoritatea cititorilor acestui site se scalda in aceeasi ciorba muzicala alternativa, raspunsul vine [citeste]