Sensor, Vita de vie, Zdob si Zdub, Parazitii

Scris pe 04.12.2004 de DJ Strike

Sapte jumate - seara. În ciuda ploii, mii de tineri s-au adunat în fata Salii Sporturilor din Cluj-Napoca. Baggy jeans, flanele albastre si rosii, frizuri rasta si dreadlocks, alaturi de fuste scurte sau maieuri decoltate. Îsi cumpara bilete, vorbesc la mobil, se înghesuie la intrare în cladirea strict suprevegheata de oamenii de ordine. Îmi vine si mie rândul... Arat badge-ul, dupa care sunt perchezitionat de catre unul dintre barbatii îmbracati în negru. Înauntru, mare forfota, îmbratisari si strângeri de mâna, fiecare cauta pe cineva, se întâlnesc vechi prieteni sau colegi... Recunosc si eu câteva fete cunoscute, colegi de clasa, de liceu, de facultate... Trec pe la chioscul populat din plin cu sandwichuri si produse apartinând sponsorului principal, ca sa ma înarmez pâna la urma cu o apa minerala. Nu se serveste alcool, iar perchezitionatorii confisca eventualele sticle introduse pe sub haina.

Intram si în sala... Scena e încadrata de 2 monitoare imense, pe care sunt proiectate diverse animatii. Lumini, reflectoare, doi munti de boxe, iar în decor, o multime de butoaie albastre si cenusii, tobe si alte instrumente de percutie îsi asteapta portia de bataie. Deasupra noastra se plimba nonsalant o macara având atasata camera de filmat - se vede ca MTV-ul se ocupa de organizare. Împrejur, spre surprinderea mea, nu se gasesc doar tineri, ci si persoane aflate la a doua tinerete. Pentru început, hotarâm sa ne asezam în tribuna. Gasim cu greu un loc, publicul semnând condica evenimentului într-un numar impresionant.

Maestrul de ceremonii al serii, Ionut, cunoscutul prezentator al MTV News, anunta prima trupa ce va urca pe scena. Dupa cum se putea deduce dupa instrumente, aceasta avea sa fie Sensor. Percutii de exceptie, efecte sonore de senzatie, dar si cliseele specifice unui numar live. Având-o la microfon pe frumoasa Laura Orian, singura prezenta feminina a serii, baietii au interpretat si câteva piese de pe albumul "E-volution", material de care blondina ne-a amintit cu insistenta de-a lungul întregii reprezentatii. Dupa cum am aflat, tot de la ea, trupa a luat fiinta prin 1999 chiar la Cluj, însa de trei ani încoace s-a mutat în Bucuresti, oras ce i-a favorizat activitatea muzicala. Dupa maxim 20 de minute de cântat si batut butoaie, cei trei au încheiat cu Help Yourself, singura melodie ceva mai apreciata de publicul spectator.

Profitând de pauza, ne-am îndreptat spre backstage, unde am si ramas pâna la finalul concertului. Aici, teribila agitatie, membrii staff-ului, artistii si personalul responsabil tehnic fiind nevoiti sa-si faca loc printre butoaiele Sensorilor, însirate peste tot. Cum eram singurii reprezentanti ai presei, n-am ezitat sa stam de vorba cu doi dintre membrii trupei:

Cum vi s-a parut concertul din aceasta seara?
Trebuie sa facem o diferenta între ce se da acuma la public si ce facem noi. Trebuie sa încerci sa simti atmosfera si vibe-ul care vine de pe scena. În momentul în care intra Sensor, nu mai conteaza hitul, nu mai conteaza cine cânta, important este ca trupa, DJ-ul, sa faca o anumita atmosfera.

Si credeti ca voi ati reusit sa faceti acest lucru?
Bineînteles. Problema este ca publicul clujean nu traieste în 2004... ci undeva în '88 - '89, iar muzica noastra e din 2004. Imagineaza-ti cum ar fi fost sa cânte în '88 Prodigy. Noi însa ne simtim extraordinar pe scena.

Ce semnificatie are capul de porc din cel mai recent videclip al vostru, "Help Yourself"?
Noi am încercat sa facem o chestie mai interesanta, asa ca am luat niste fotografii ale unui mare fotograf care era la moda în anii '60 - '70. Am luat un album de-al lui si am încercat sa dam viata imaginilor. Am transformat toate imaginile astea în cosmarul personajului principal, Laura în acest caz.

Atmosfera s-a încins pe loc odata cu aparitia celor de la Vita de Vie, care si-au deschis recitalul în forta cu Totata, Iamma si Vinolamine. Multimea a replicat cu versurile lui Despot, aflat într-o forma de zile mari, energia degajata de acesta rasfrângându-se si în pogo-uri. Au urmat si piese cu tempo mai lejer, melodii ca Varza sau Îmi pasa reusind sa instaureze într-o oarecare masura calmul. Fanii au explodat însa imediat la apartia Parazitilor, alaturi de care s-a interpretat deja celebrul Beat mort. Recital de aproximativ o ora, din care nu au lipsit Sunetul mai tare, Ozosep si, în încheiere, Basul si cu toba mare. În pauza, am stat cu ei la o scurta tacla:

Cum vi s-a parut concertul?
A fost extraordinar la Cluj. Noi am mai fost aici si cunoastem acest public. Au fost o gramada de oameni platitori de bilete si asta e o mare dovada de respect.

Cum a fost sa lucrati la colana sonora a filmului "Milionari de week-end"?
Multa munca, am colaborat cu totii. Cel mai greu a fost cu mixajele care se faceau în alt studio decât al nostru. Aproximativ doua luni am lucrat la proiect. Aprecierile sunt destul de aspre, deoarece criticii de film din România au o vârsta foarte înaintata, obisnuiti fiind cu filme din tineretea lor, de acum 30 de ani. Acest film se adreseaza tinerilor între 18 si 26 de ani, asa ca este normal sa se faca unele afirmatii negative...

Este adevarat ca Vita de Vie a devenit producatorul muzical al emisiunii de la Antena 1, "Folclorul contraataca"?
Da.. este adevarat. Motivele sunt foarte simple: avem doua studiouri de productie: unul prin care încercam sa ajutam trupele tinere care au ceva de spus si un alt studio comercial, al carui unic scop este profitul financiar. Asa ca noi am fi multumiti sa putem fi producatori muzicali la toate emisiunile televizate.

Zdob si Zdub si-au deschis reprezentatia cu 450 de oi, urmat de hituri ca Videli noci, OZN, Zdubii bateti tare, Buna dimineata sau DJ Vasile. Moldovenii si-au confirmat valoarea, dovedind ca sunt cu adevarat instrumentisti de exceptie. Spre deosebire de acum 10 luni, au venit si cu o sumedenie de piese noi. Publicul a fost la înaltime, topaind de zor si cântand alaturi de Roman versurile în româna, însa unii devenisera putin nerabdatori: "Parazitii! Parazitii! Parazitii!". Istoria din februarie parea sa se repete.

În momentul urcarii pe scena a doi din mebrii staff-ului Rebel Music si afisarii de catre acestia a banner-ului Parazitilor, fanii au reactionat prompt, anuntând un show de pomina. Cel care a deschis numarul a fost Freakadadisk, angajat la platane într-un set bine aranjat de scratch-uri. Demonstratia de turntablism s-a dorit a fi o avampremiera a albumului sau, programat pentru primavara anului viitor. "Buna seara si bine v-am gasit, dragii mei!", le-au spus Parazitii admiratorilor, la începutul unuia din sutele de concerte live sustinute în ultimii ani. Sala era în delir. În premiera nationala, a fost interpretat cel mai recent single, lansat pe 1 decembrie: Fuck you, Romania!. Seria de goodies a continuat cu piese mai vechi de pe albumele colective si solo. Astfel, "Sindromul Tourette" a fost reprezentat de Reactii adverse si "Condoleante" de Minte-ma, ocazie cu care au demonstrat înca o data ca, pentru ei, un concert live nu prezinta o mare diferenta fata de evolutia din studio. Cheloo si Ombladon reusesc sa se completeze si alterneze foarte bine, în timp ce Freaka face adevarate minuni la deckuri. Nu au putut lipsi clasicele de pe acum În focuri, Necomercial, Bad Joke, Degeneratia urmatoare, Categoria grea... Cei prezenti au avut ocazia sa mai asculte o melodie noua, preluata de pe albumul aniversar "Parazitii: Primii 10 Ani": Milionari de weekend. Lumea s-a dovedit mai mult decât cooperanta, cântând la unison fiecare vers. La final, Parazitilor li s-a alaturat Vita de Vie, ca împreuna sa dea drumul la Emotii si Shoot Yourself. Cireasa de pe tort! Desi s-a vrut a promova interpretarea live, în show-ul Parazitilor nu s-au regasit totusi celebrele momente în care roaga publicul sa premieze trupele "de live" (respectiv playback) sau gestul lui Freaka de a rupe un vinil, aruncându-l în multime.

Cu toate ca s-a sfârsit cam repede, MTV Live a însemnat o mare reusita. Daca oamenii au venit sa vada si sa auda muzica de calitate - asta au primit, artistii reusind sa-i tina într-o continua fibrilatie. Organizarea a fost destul de bine pusa la punct, totul fiind calculat si aranjat astfel încât sa nu compromita evolutia trupelor. Poate ca anumite aspecte nu s-au ridicat la nivelul asteptarilor, cum ar fi locatia - Sala Sporturilor - aleasa doar pe principiul capacitatatii, dar care nefiind ocupata în întregime, a creat uneori o rezonanta suparatoare. Pe deasupra, cele doua monitoare, au reprodus o imagine a concertului oarecum fragmentata...dar nimeni nu e perfect.

Festivalul Peninsula 2006

31.07.2006

Odata cu terminarea celei de-a patra editii a Peninsulei, putem vorbi de o asa-zisa traditie in ceea ce priveste festivalul din orasul de pe malurile Muresului. Pe langa aceasta, un alt [citeste]