Iarmaroc Fest 2010

Scris pe 24.05.2010 de Alexandru Tzele

“Eu nu inteleg ce e cu dezorientarea asta, toata lumea se plimba de colo pana colo... fara motiv”, cu astfel de probleme existentiale m-a intampinat o cunostinta mai veche “angrenata” in mecanismul care a organizat anul acesta festivalul-balci Iarmaroc, ce s-a desfasurat in perioada 21-23 mai intr-o padure izolata de langa localitatea Boranesti, undeva la 40 de kilometri de Bucuresti. Oferta artistica a fost atat de mare (14 scene cu muzica si alte acareturi si surprize ) incat trebuia sa explorezi constant regiunea pentru a “consuma” cat mai mult din ceea ce a avut de oferit evenimentul. A fost un du-te-vino bezmetic prin noroi si umezeala (vineri preponderent ploios, sambata partial innorat, duminica senin), un talmes-balmes caruia ii dai greu de cap oricat de logic, coerent si narativ ai gandi.

In mijlocul padurii de langa Boranesti se afla o fosta baza militara, cu multe cladiri si utilitati (ce-i drept degradate)  ale caror functii au fost schimbate (procesul acesta se numeste gentrificare si  e tare la moda acum in urbanistica occidentala, in orasele postindustriale) de catre organizatorii Iarmaroc  pentru a face fata cerintelor unei “petreceri-monstru“ ca la carte: cazarmele  s-au transformat pentru cateva zile in expozitii de fotografie, grafitti si arta experimentala, movilele in ringuri de dans, depozitele de armament si buncarele acoperite cu vegetatie si licheni in  hale de petreceri techno. S-a incercat astfel sa se creeze  un habitus prietenos, un mediu care sa se plieze pe caracteristicile culturale ale indivizilor care au venit sa isi faca de cap in padure:  muzica “de nisa”  diverificata si impartita pe scene unde nu se poate sa nu gasesti ceva pe placul tau oricat de exclusivist ai fi.

Vineri seara a fost murdar. Ploaie deasa pana dupa miezul noptii, nu am avut timp sa cercetez prea mult terenul. Doar am dat o roata tot stabilimentului (oprindu-ma in “centru”, locul cu cele mai multe utilitati, pentru a manca ceva de la “cantina”-probabil cladirea in care locuiau superiorii militari inainte) sa imi fac o idée despre ce se intampla si am prins “din zbor” prestatia Banco de Gaia ( a fost o adevarata aventura sa ajung la scena goa, cea mai izolata scena)  si Raku de la scena hip-hop (in jurul orei 01:00). Pana la urma situatia a devenit atat de neplacuta ( eram ud pana la piele)  incat m-am retras la cort. Langa zona in care eram eu campat era scena de folk (aproape pustie de fiecare data cand treceam pe acolo) care, in ciuda vremii neprielnice, si-a continuat programul cu muzica live. A zis-o bine un folkist prezent singur la datorie vineri, tarziu in noapte, in padure: ”Trebuie sa fii idiot sa stai la concert pe o astfel de vreme.”

Altfel arata locatia sambata, pe timp de zi. In zona scenei live si funk, unde probabil inainte a fost baza de antrenament a soldatilor ,oamenii s-au cocotat pe movilele de pamant si lenevesc la soare. La una dintre scene(funk) baga de pe sampler Fanas, iar la cealalta(live) sunt Guilty Lemon. O simpla intoarcere si perspectiva se schimba .Se pare ca movilele de pamant fac diferenta pana la urma.

A urmat o plimbare lunga prin padure din care am invatat ca harta din brosura organizatorilor reprezinta topografic locatia doar daca o intorci cu susul in jos. Pana sa prind chichita am reusit performanta de a iesi din zona festivalului, din cauza unui drum care a “aparut” peste noapte-probabil era o ruta stiuta si folosita doar de localnici.  Seara m-am intors la movila de langa scena live, unde jongleri din trupa Raja si alti artisti veniti din afara tarii manevrau cu dexteritate  poiuri cu foc si alte jucarii. Andreea(!?) este din Bucuresti, a absolvit facultatea si are ca hobby, de un an, juggling-ul. Exista “inchegata” de cativa  o comunitate de gen in Romania, cu oameni care au ca hobby jonglatul si care performeaza si fac schimb de experienta si cunostinte practice in cadrul festivalurilor de genul Iarmaroc. Pur si simplu se strang mai multi oameni pasionati si experimenteaza/invata la fata locului. Nu e circ(mult mai dificil dupa parerea Andreei) sau moda momentan(inca nu e fenomen “de masa”), e doar o modalitate de a face ceva placut in timpul liber.

Noaptea am reusit sa prind concertele sustinute de Vlad Dobrescu, Carbon, Grupul de Rezistenta ,Cedry2k si Specii (prestatii sustinute in fata unui public relativ numeros avand in vedere de ce se intampla pe la celelalte scene) la scena hip hop si pe capii de afis Dub Pistols (probabil aici s-a strans cel mai mult “popor”, a trebuit sa intreb 10 oameni pana sa aflu ce trupa e pe scena, raspunsurile au fost invariabile: ”Nu stiu…dar suna bine, nu?”). Pana la urma m-am adapostit intr-un fost buncar, transformat in psy-lounge(cu canapele si saltele confortabile) de asteptare/recreere pentru diversii care stationau pentru cateva zeci de minute acolo.

M-am indreptat spre cort pe la 5 dimineata, printre pet-urile si mucurile de tigara amestecate cu noroi, printre scenele cu muzica electronica, cu ringurile de dans ca niste troace de porci.  In urmatoarea zi aveam sa plec fara regrete spre casa. Imi luasem deja portia de zacusca cultural-artisitica pentru care venisem in padurea de langa Boranesti.

18.08.2010

Tineretului-Arizona,11 august, in jur de ora 15:00, Street Heroes se lasa asteptat. Inainte cu o zi de inceperea festivalului, voluntarii au venit sa monteze standurile cu bauturi, [citeste]

Concert Armada