Grand Wizard Theodore DJ Set

Scris pe 20.07.2007 de InKha D

Prezenta in abundenta a unor artisti hip-hop de talie majora in Romania s-a facut observata abia de cativa ani incoace, mai ales in urma aderarii la UE. Anul acesta insa, premiera a constituit periplul unui artist din randul legendarilor pionieri Hiphop pe taramurile carpato-danubiano-pontice. Zvonuri despre venirea unor membri Zulu Nation se auzeau inca din 2006, dar abia peste cateva luni unele s-au concretizat prin mini-turneul lui Grand Wizard Theodore in 3 mari orase ale tarii. Desi initial era vorba si de Constanta, este laudabila initiativa organizatorilor si desigur a artistului de a fi prezent nu numai in capitala. Noi ne vom indrepta atentia insa doar asupra evenimentului din Timisoara.

Am sosit in orasul de pe Bega in jurul orelor 20:30, iar spre deosebire de alte dati, locatia a fost relativ usor de gasit, poate si din pricina stadionului Dan Paltinisanu. Odata ajunsi, "pancarta" dinaintea parcarii locatiei nu putea fi trecuta cu vederea, texte precum "Dj. Grand Weizard Theodor" demonstrand inca o data afinitatea unora pentru artistii respectiv publicul care le calca pragul. Si daca nu v-am convins, poate va va convinge atitudinea de "io-nu-stiu-cine-si-ce-i-aici-acum" a tipului de la intrare in legatura cu evenimentul din seara respectiva. Am patruns in cele din urma in sala pe la 22:45, cand DJ Nemo din Brasov ajutat de rezidentii DJ Flava si K-lu ofereau oamenilor o primire cum se cuvine prin intermediul beat-urilor A Tribe Called Quest. Niste racoritoare si ceva tigarete si-au facut datoria cand incepeam sa ne acomodam cu localul ce te putea duce eventual usor cu gandul la vechile sanctuare egiptene din pricina constructiei inalte si mai ales a perdelelor din jurul grinzilor sau stalpilor de sustinere. Dansam, stateam "chill" sau faceam poze unui mic grup de break-eri indrazneti pe toata durata warm-up-ului. Intre timp savuram piese din repertoriul celor din decadele '80-'90 cu care ascultatorii romani obisnuiti ne-am acomodat abia de vreo 10 ani incoace. Pesemne nu doar pentru noi, membrii prezenti ai redactiei, perioada respectiva reprezinta anii de glorie ai Hiphop-ului. Astfel, pe langa ATCQ mai avem parte de niste Gang Starr, Cypress Hill, Beastie Boys, Redman, Onyx, Arrested Development, Naughty By Nature, DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince, Dr. Dre sau KRS-One. Cam la 23:15, aparitia in multime a unui tip cu bascheti si basca, iluminate de mici neoane ce radiau culori intre albastru si bleumarin, incepe sa atraga atentia multora. Faptul ca respectivul era de culoare completeaza lista banuielilor cum ca persoana ar fi fost revelatia serii. Convingerea vine in momentul in care acesta ajunge in zona pupitrului DJ-ilor ocupati cu incalzirea. Tipul modest, echipat cu tricou cu imprimeu ce aminteste de legendarul inventator al scratch-ului si needle drop-ului, intra rapid in conversatie cu ei. Intre timp, multimea incepe sa se inghesuie in perimetrul celor 10-15 metri situati inaintea si lateralele pupitrului. Silentiu timp de cateva secunde bune, dar nu cu luminile stinse cum eram obisnuiti pe la alte show-uri cu invitati nu atat de importanti. Cand sunetul reapare, realizezi totusi ca rozul nu reprezinta doar culoarea "pantalonilor" prea scurti ai tipelor din centru in zilele prea calde de vara. Si asta pentru ca vine vorba de genericul Panterei Roz, in cazul de fata, modul original al unui artist fantastic de a se face introdus publicului mai mult sau mai putin insetat de trucuri la platane. Momentele de desene animate dispar pe masura ce beat-urile incep sa umple boxele ce parca tanjesc si dupa altceva decat "sunetele sintetizatoarelor de bazar". "Everybody in the house say hooo-ow!!!", "Hooo-ow!!!" si Theodore ne mentine fresh timp de vreo 15-20 minute cu imnuri precum Simon Says (Pharoahe Monch), South Bronx (Boogie Down Productions), Shook Ones part 2 (Mobb Deep) sau Jump Around (House of Pain). Momentele speciale pe care unii curiosi le-au putut viziona inainte cu cateva zile la MTV se intrezaresc. Asa se face ca Vraciul Theodore incepe sa execute o gramada de acrobatii: de la mixat cu coatele, cu sticla de bere sau legat la ochi si pana la needle drop. Constituie un sentiment placut faptul de a putea observa live unele din tehnicile unui DJ adevarat care transforma instrumentale precum Hypnotize (The Notorious B.I.G.), La Di Da Di (Doug E. Fresh & Slick Rick) sau My Melody (Eric B. & Rakim) in sunete prelungi ce pot fi transpuse mai greu in cuvinte. Un lucru demn de luat in considerare ar putea fi curiozitatea unui copil din clasele primare in momentul aparitiei sale in preajma invatatorului lasat singur la pupitru. Speram totusi ca acesta sa nu fi fost fiul patronului de local.

Prestatia DJ-ului newyorkez de aproximativ 45 minute se apropie incet de sfarsit in momentul unui back-to-back cu DJ Flava si al revenirii la faza de mixat piese precum Rock the Bells (LL Cool J), No Sleep 'Till Brooklyn (Beastie Boys) si altele semnate printre altii de Doug E. Fresh, Biz Markie sau De La Soul. Ce a starnit mirarea in randul unui ins din public a fost prezenta, la un moment dat, a lui Nelly Furtado urmata de "un ritm mai arabesc". Insa convingerea mea a devenit si a lui in momentul in care a aflat ca un DJ adevarat stie sa faca din orice piesa parte componenta a unui intreg. Suntem lasati in jurul orelor 02:20 sub tutela lui DJ K-lu, timp in care invitatul special se pierde in multime si incepe sa cunoasca fete care-l abordeaza la modul: "Buna, nu-mi zi ca tu esti X!".

Urmeaza o mini-sesiune de poze, discutii si autografe timp de cateva minute pentru doritori, dupa care terasa cu aer curat din afara localului ne asigura momentul de a zabovi nitel cu Toader al nostru:

[...] So how do you like Romania, man? Which cities did you enjoyed so far?
First of all I want to say that you have here beatiful women. I was in Iasi, Bucharest, and... Brasov also, but it seems that here (n.r. Timisoara) I like better.

What's your opinion about our european and respectively romanian hip-hop scene?
The scene in Europe is great, I searched for many names some time and I can say I like them. In Bucharest I saw that something is already started and this is good, but unfortunetely I'm not traveling and staying much time in other places of your country to see what's happenin' there too.

Ok, and if we're at this point, how do you see the worldwide Hiphop movement (culture) nowadays?
Hiphop is okay today man, is not dead. This year is 25 years of Wild Style, you know The Sampler. And it's not, Hiphop is not what you see everyday on TV, like 50 Cent or Jay-Z makin' diamonds, females and cars videos 'cause all of these are borrowed. They do their job like one who go to work everyday and that's it. Not real, not representin'. [...]

You'll continue this tour or you go back to US and...?
Actually after this I'm goin' back to America and go first to Canada, in Toronto. We'll start to promote Wild Style The Sampler.

Thanks for your time and hope to see you again up here soon.
Alright.

Intorsi in club dupa amici si lucruri, am observat ca ritmurile s-au mai domolit cu niste piese gen California Love (2pac & Dr. Dre), iar o parte din public a devenit mai "light". Oricum era semn si pentru noi ca trenul spre casa urma sa fie in statie in aproximativ o ora. Aflati ulterior pe peron, simteam cum urechile tiuie inca de la zgomot. Meditand o clipa, realizam ca excursia a meritat, mai ales daca luam in calcul faptul ca am putut sa vedem in actiune, pe viu, un DJ sau un om la 45 ani care inca mai simte vibe-ul tineretii. Oare ne (mai) putem inchipui azi cum era in anii '70-'80 la blockparty-urile din Bronx? Poate daca vizionam documentare precum Wild Style. Cert este doar faptul ca lista cu vizite in Romania a pionierilor Hiphop abia s-a deschis!

AVmotional: Focus on Japan

27.05.2007

Toti ne-am intrebat la un moment dat ce face un eveniment mai bun ca altul. Iar cum majoritatea cititorilor acestui site se scalda in aceeasi ciorba muzicala alternativa, raspunsul vine [citeste]