Garana International Jazz Festival 2008

Scris pe 21.07.2008 de DJ Strike

Vara asta - 2008 - am ales sa merg la jazz. La Garana. Pentru ca e la munte. Pentru ca e mai "chill" (a se citi si racoros). Pentru ca e mai cu "jazz" (ma intelegi?) decat alte evenimente estivale. Am ales sa-mi vand sufletul macar pentru 3 seri bunicului sofisticat (jazz-ul) si nu nepotului zvapaiat (hiphop-ul). Si nu regret ca am facut-o.

Vineri - 18.07.2008
Am ajuns in Wolfsberg (sau Garana) vineri pe-nserate, dupa sase ore de drum cu masina. Aveam o usoara intarziere asa ca urmatoarele fapte au mers pe "repede-inainte": masina-bagaje-cort-bere-telefoane-coborare-acreditare. Intr-un final am descins in Poiana Lupului, tocmai cand o mare de oameni saluta iesirea din scena a lui Miroslav Vituos and The Mediteranean Meeting. Din cate prefiguram aceasta a XII-a editie a Festivalului de Jazz de la Garana avea sa stea sub semnul excesului - multi participanti, multe standuri cu felurite bauturi si bucate ademenitoare si evident mult jazz. In pauza necesara instalarii urmatorului act m-am reintalnit cu cativa prieteni si am remarcat, relaxandu-se pe busteni cateva figuri reprezentative ale muzicii bune din Romania: Alexandru Andries, Berti Barbera sau Aura Urziceanu. Starostele oficial al evenimentului, nimeni altul decat Florian Lungu, a condimentat intermezzourile din program cu interventiile sale haioase. Headlinerii serii aveau sa fie Lars Danielsson si Leszck Mozdzer. Un contrabasist suedez si un pianist polonez ce au vrajit audienta cu al lor proiect comun intitulat Pasodoble. Simbioza dintre pian si contrabas ce aparent a lasat loc unei atmosfere calme si sigure, s-a dovedit plina de surprize placute venite in special din partea lui Danielsson. Insa o data cu incheierea celui de-al doilea bis al duetului, au inceput sa apara si primele picaturi de ploaie. The Lithuanian Jazz Trio, care in programul initial trebuia sa fie prima trupa a serii, si-au acordat instrumentele in fata unui public risipit, ce incerca sa se fereasca de precipitatii sub umbrelele oferite de unul din sponsori. Prima seara a festivalului avea sa fie astfel una relativ de scurta - fapt nu tocmai deranjant, dat fiind oboseala acumulata in cea din urma zi de munca a saptamanii.

Sambata - 19.07.2006
A doua seara, cea de sambata, se prefigura a fi mult mai spectaculoasa. Si pentru ca nu doream sa ne pierdem vremea in timpul reprezentatiilor cu detalii gastronomice am luat cu asalt inca de la inceput tarabele ce te imbiau cu tot felul de minuturi: de la frigarui, gratare, hamsii, langosi, cartofi copti pana la traditionalul gulyas ardelenesc servit aburind din ceaun. Jaroslaw Smietana Quartet au dat tonul in fata unui numar record de participanti - peste 10.000 - ce i-au rasplatit pe polonezi cu aplauze la scena deschisa. I-au urmat maghiarii de la Djabe, prezenti la festivalul de jazz din Semenic, alaturi de guest-star-ul Steve Hacket, chitaristul formatiei Genesis. Un numar variat - specialitatea casei e fusion jazz pana la urma - dar bine inchegat, al carui punct de maxim a fost atins de interpretarea de catre toti membrii grupului a unei piese la un instrument de origine africana. Temperatura incepuse sa scada simtitor cand Victor Wooten si trupa sa au urcat pe scena. Publicul, usor amortit a fost pus rapid in miscare de catre solista grupului - Saundra Williams, ca mai apoi solo-urile de bass ale lui Vic sau cele de chitara ale fratelui sau, Regi, sa faca deliciul amatorilor de interpretari tehnice. Nu am mai rezistat pana la finalul care a apartinut celor de la Nightlosers, Hanno Höfer si gasca sa tragand cortina undeva in jurul orei doua.

Duminica - 20.07.2006
Cred ca zicala militareasca "Save the best for last!" sintetizeaza cel mai bine cea din urma seara a festivalului. Deschiderea le-a apartinut lui Charles Lloyd (saxofon, flaut) si Jason Moran (pian) - un duo de un mare rafinament, a carui reprezentatie a debordat de lirism, comunicare si improvizatie. Personal cred ca la Garana au fost tratati cu superficialitate, cei doi meritand o ora mult mai buna si un public mult mai atent. Din cauza unor modificari, line-up-ul de duminica a fost suplimentat cu un act ce conform programului trebuia sa se desfasoare vineri. A urmat astfel unul dintre inovatorii bass-ului - Dominique di Piazza, ce i-a avut alaturi de el pe Horea Crisovan la chitara si Tavi Scurtu la tobe. Un set echilibrat, in care Tavi a demonstrat ca poate sustine pe oricine, iar Dominique a insistat ca pe scena sa fie cu un pas in spatele lui Horea. Nebunia - in sensul bun al cuvantului - avea sa se dezalntuie o data cu intrarea lui Harry Tavitian si a band-ului Orient Express. Un adevarat spectacol - cu instrumentistii imbracati in straie de acum doua secole si cu Harry pe post de mare preot ce a dat binecuvantarea acestei liturghii ramano-armeano-sarbo-bulgaro-grecesti ce a durat mai bine de doua ore. Nu toata lumea a gustat insa "balcaniada". Spre final spiritele s-au incins, vedeta Mike Stern nu a mai rezistat recitalului cu iz folcloric, membri staff-ului au fost pusi intr-o situatie jenanta, o parte din public nu mai avea rabdare, iar organizatorul principal al evenimentului, Marius Giura s-a vazut nevoit sa urce pe scena. Intr-un final, Yellow Jackets au avut onoarea de a inchide festivalul, insa punctul culminant fusese deja atins de Orient Express.

Per total au fost trei zile (de fapt nopti) de jazz cum mai rar ne este dat sa vedem pe la noi. Festivalul de Jazz de la Garana din acest an a impus (din nou) un nou standard, pe care organizatorii - Fundatia Jazz Banat - vor dori sa-l depaseasca la viitoarea editie. A devenit unul dintre cele mai importante festivaluri de jazz din tara, iar notorietatea artistilor precum si numarul celor prezenti il vor propulsa sa devina printre cele mai importante din aceasta parte a Europei.

Festivalul International de Jazz Garana 2009

03.08.2009

"Jazz-ul e nebunie curata!". Avea sa-mi dezvaluie "domnu' doctor", in a carui vila am stat pe durata Festivalului International de Jazz de la Garana. Si desi nici unul dintre participantii [citeste]