Festivalul Peninsula 2006

Scris pe 31.07.2006 de Nevrotik

Odata cu terminarea celei de-a patra editii a Peninsulei, putem vorbi de o asa-zisa traditie in ceea ce priveste festivalul din orasul de pe malurile Muresului. Pe langa aceasta, un alt cuvant pare a descrie mult mai bine ceea ce se intampla la Targu Mures, si acest cuvant e imensitate. O imensitate ce devine tot mai coplesitoare an de an. Ca participant, nu-ti este dat sa asculti/vezi (doar) muzica. Desi nu exista (inca) riscul, te poti pierde cautand scenele, poti sa-ti ratacesti prietenii cu usurinta in multime. La fel de bine poti uita itinerariul in detrimentul uneia din numeroasele tarabe/corturi, unde, pentru preturi decente, gasesti produse mai mult sau mai putin sanatoase. Si nu in ultimul rand, cei din jurul tau iti vor solicita orice substante ilicite care ti-ar putea trece prin minte.

La un festival de asemenea anvergura, supravegherea si siguranta celor aproximativ 50.000 participanti vine pe primul loc - lucru dus la bun sfarsit de staff-ul aferent. Complexul Weekend, locul de desfasurare al "ostilitatilor" isi justifica an de an alegerea. O noutate ar fi numarul crescut al locurilor de desfasurare a activitati extracurriculare numai, bune pentru a alunga plictiseala din timpul zilei. De la obisnuita baie in strand, pana la filme, programe umoristice, teatru, discutii politice, educatie sexuala sau concursuri pe teme artistice, toate si-au gasit locul in programul oficial. Pe langa acestea, in cadrul Civiliadei, diferite ONG-uri au avut ocazia sa-si prezinte programele.

Intrebarea ce se isca in mintea omului de rand este aceeasi la fiecare editie a festivalului: va merita efortul? Si in timp ce pui in balanta "greutatea line-up-ului vs. banii din buzunar", s-ar putea sa-ti scape din vedere ca una din marile probleme ale unui fest de dimensiuni mari este programul sau, mai bine zis, alcatuirea lui. E practic imposibil sa fii prezent la toate manifestarile propuse de organizatori (2 scene: Murest & Weekend, Arena Arigato + multe alte corturi), frustrant sa incerci si astfel, te vezi nevoit sa faci compromisuri.

Dar sa revenim la evenimentul propriu-zis. Vorbind prin prisma spectatorului fidel ce a bifat si primele doua editii, e lesne de inteles ca aceasta relatare va fi intr-o buna masura o comparatie cu cele vazute in anii trecuti. Inca din ziua de miercuri compromisurile mai sus mentionate si-au intrat in rol. Din cauza sosirii cu intarziere in Targu Mures am ales meciul de fotbal NK Gorica - Steaua Bucuresti (0-2) in detrimentul reprezentatiilor lui Agent Smith, DJ Grand & Nemo + Aria Urbana, de la cortul Arigato. Dupa ei, soundsystem-ul a incaput pe mainile maghiarilor de la The Uptown Fellaz (prezenti in formula restransa, doar cu cei doi DJ: Future & Negro). Au pus muzica ceva mai bine de doua ore reusind sa mentina interesul spectatorilor la un nivel ridicat cu un set exceptional aidoma "Essential Mix"-ului celor de la Portishead de acum mai bine de 10 ani. Selectie eclectica (hip-hop, dub, funk, bossa nova, breaks, broken beats, drum and bass, jazz) cu groove-uri rare, multe instrumentale si scratch-uri din belsug. Dintre putinele melodii pe care am reusit sa le identific as aminti: MF Doom - Cake Hoes, Wu-Tang Clan - Cream (Instrumental), ODB - Shimmy Shimmy Ya, Afrika Bambaataa - Got That Vibe, The Herbaliser - Gadget Funk, Mark B & Tommy Evans - Move... Now, Elevator Suite - Blue Lights, Kurtis Blow - The Breaks 2004, etc. Gimmeshot Crew (HU) adica DJ Mango, DJ Ozon, MC Sena si MC Busa au preluat stafeta de la conationalii lor continuand maratonul hip-hop. Cei doi MC au aruncat publicul in aer destul de repede, ajutati probabil si de vibe-urile antrenante din fundal (Boot Camp Click - Let's Go, M.O.P. - Ante Up [instrumental]). Dupa un recital de aproximativ jumatate de ora, in care Sena - o draguta tanara de culoare - s-a manifestat intr-o engleza cu puternic accent jamaican (patois), iar Busa in limba materna (singurele cuvinte pe care le-am prins din zbor au fost "mother fucker" de nenumarate ori si "playback" doar de vreo doua), s-a trecut la DJ-ala. Din nefericire, pentru mine si ceilalti nevorbitori de limba maghiara, situatia de la cortul Evoline din 2006 s-a repetat in sensul ca Manggo & Ozon au preferat cu precadere productii proprii sau ale conationalilor. Astfel frustrarea lingvistica s-a instalat relativ repede, hotarand sa inchei prematur o seara ce ar fi putut continua mult si bine.

O simpla privire aruncata asupra programului si orice fan al genurilor muzicale urbane putea prezice ca varful muzical al era in ziua de joi cand Parazitii reveneau pentru o noua reprezentatie la Scena Weekend, iar Arena Arigato anunta doua premiere d'n'b: Ed Rush + Klute. Desi au beneficiat de un public mai putin numeros decat la editia precedenta, Parazitii si-au onorat blazonul dand un spectacol cel putin la fel de exploziv precum cel de anul trecut. "Cantarea" a pastrat, in mare, coordonatele unui concert Parazitii, cu extrase de pe Confort 3 (Cum sa jignesti o femeie, Praf, Ca fuga pe gheata), cateva eforturi solo (Vicii, Daca pozele-ar vorbi sau mult mai recentul Fabricant de gunoi) dar si favorite mai vechi: Bad Joke, Fuck You Romania, Payback - da-te-n gâtu' ma-tii, Bagabonzi '99, Din inima strazii, Omul din lift. Obisnuitele trucuri de angrenare a multimii au functionat bine, inclusiv atunci cand Ombladon a tinut un freestyle in premiera pe post de bis. La Arigato, seara de drum'n'bass era in plina desfasurare. Dudu, MC Tina + Seba 1394 tocmai incheiau, lasand in urma lor un public cuprins de freamat. In ceea ce-l priveste, Sizzenine a lasat loc de mai bine. Nu sunt foarte multe de spus de despre el, doar ca a mixat liniar - tech + neurofunk, cu precadere de pe CD-uri. Pe de alta parte, "headliner"-ul Ed Rush, ajutat la microfon de MC Wreck, a oferit o reteta variata. Muzica dura, agresiva (180BPM), dar in acelasi timp dansabila cu "rendez vous"-uri prin discografia Virus si nu numai (Jade & Matt U - Nightmare, Calyx & Teebee - The Quest), iar catre final cateva "slagare": Sub Focus - Airplane, The Prodigy - Voodoo People (Pendulum remix), Pendulum - Tarantula, Freestylers & Pendulum - Fasten Your Seatbelt. La microfon, MC Wreck a tinut pasul relativ bine (de cateva ori a inceput sa dea pe langa beat) agitand multimea cu fiecare ocazie ivita. Klute a continuat pe o linie oarecum mai lejera scapand si ceva liquid pe ici pe colo, in vreme ce Tina a avut grija ca microfonul sa aiba permanent o temperatura ridicata. La Scena Mures, cei de la Vama Veche a fost inlocuiti de Compact. Spre surprinderea mea, ardelenii inca detin un numar semnificativ de fani, iar hiturile lor de odinioara (Strada pe care ai stat, O noapte si-o zi, Sa te gandesti) au primit aplauze la scena deschisa din partea acestora. Am parasit cortul Arigato inspre dimineata lasandu-i la aparate pe ungurii de la Tactile (SKC, Safair, Longman) care performau prin rotatie pentru cele cateva sute de neobositi.

Ziua de vineri s-a aflat mai tot timpul sub semnul indoielii. Mai intai, am vazut la Scena Weekend un OCS ezitant, nenumaratele rateuri ale vocalului au stirbit serios imaginea trupei, iar pauzele mari dintre piese au avut darul de a disipa energia acumulata de catre lume pe parcurs. Mai mult, membrii formatiei pareau storsi de vlaga - chiar si in asa, fanii fredonau impreuna cu ei refrenele cunoscute ale unor piese: Cine e de vina, Ajutor, Dezorientat sau Razna. Din motive necunoscute, nu au cantat nici un bis, astfel pauza dintre reprezentatia lor si a finlandezilor de la The Rasmus s-a intins undeva la 40 minute. In acest timp, am dat o fuga pana la Arigato. Cel mai bun mod de a descrie ce se intampla aici ar fi sa citez comentariul unuia dintre membrii unui forum de discutii cu privire la line-up: "please ignore this". Intr-adevar, la cort o audienta impresionanta se zbantuia de mama focului la auzul unor sunete identice: OONTZ OONTZ OOoonztNTZ oontz ooOONTZntz OOooNnTtZz oontz OONTZ oontz oontz. Intors la scena Weekend, am avut de-a face din nou cu un numar record de spectatori. The Rasmus, un grup al carui apogeu a apus de ceva vreme, si-a derulat rutina impecabil dand o lectie despre cum se face un live multor trupe participante. Evident ca nu au lipsit din program hit-urile Lucifer's Angel, Night Is Falling, Guilty, Shot. Imaginea devine una impresionanta, mai ales cand nordicii interpreteaza cea mai cunoscuta creatie proprie (In the Shadows) si multimea explodeaza. La final raman impresiile pozitive si faptul ca solistul Lauri Ylonen a confundat Romania cu Transilvania - "the land of Count Dracula". Continui sa ignor electronicile obscure de la Arigato pentru a fi prezent la cel mai inedit si totodata cel mai colorat (la propriu si la figurat) moment al Peninsulei - Shukar Collective. Din explicatiile lui DJ Vasile, am inteles ca show-ul va avea trei parti: Tamango si Napoleon solo in deschidere, Vasile & Co la deck-uri iar pe final colectivul reunit. Zis si facut, cei 5 au sunat mult mai bine decat mi-as fi imaginat, iar cei din fatza lor i-au rasplatit cu aplauze.

Fast forward catre sambata. Am reusit sa prind ceva din Roli Breaker si aceeasi neobosita Tina, din invitatii lui Palotai si din Aquasky. Cu totii au mixat relativ, in special Roli - agresiv cum il cunoastem. Dupa miezul noptii, decid sa asist la Yonderboi, geniul Ungariei daca ar fi sa dau crezare vocilor din jurul meu. Nu pot afirma cu certitudine ca Yonderboi este un geniu, dar cu siguranta isi cunoaste meseria. Alaturi de el in meniu, Kings of Oblivion (cu o solista superba) care, spre surprinderea mea, au cantat in limba engleza. Muzica lui se plaseaza undeva intre Zero 7 si The Cinematic Orchestra. Si, evident, as putea numi cel putin 5 trupe de la Ninja Tune care fac acelasi lucru ca el, poate chiar mai bine, insa nu i-ar scadea din merite. Spre dimineata am pus punct, cu toate ca petrecerile au continuat pana in zorii zilei. O ploaie torentiala s-a abatut asupra orasului, fapt ce a determinat incheierea prematura a vizitei mele la Targu Mures.

Daca anul trecut, Peninsula a intrat in liga mare a evenimentelor, in acest an si-a confirmat intentiile de a ramane acolo. Organizatorii au invatat din greseli si se pare ca lucruile merg inspre bine. Oferta muzicala s-a ridicat cel putin la nivelul editiei precedente. Cu toate acestea, se simte din plin lipsa unui headliner de calibru pe partea de hip-hop, vecinii de la Gimmeshot Crew nu pot fi comparati cu un Roots Manuva, Run DMC, Cypress Hill sau Guru, nume prezente la parintele "Sziget". Relativ noi pe scena evenimentelor romanesti, Arigato au dat o lovitura de imagine prin asociarea cu Peninsula. Mai au de lucru inca in multe privinte: eliminarea agramatismelor si folosirea corecta a limbii romane fiind doar cateva. Oricum, atat pentru ei cat si pentru Peninsula, "viitorul suna bine!".

Sirnaville Arts & Crafts Festival

27.08.2009

Sirna (de fapt se citeste Shirna) este un sat situat intre comuna Ciolpani si Puchenii de Jos, in judetul Prahova, la o aruncatura de bat de DN1 si 40 kilometrii de zgomotosul Bucuresti. [citeste]