DJ Set: DJ Premier

Scris pe 16.06.2009 de Alexandru Tzele

20.51. Tocmai reusim sa strecuram, laolalta cu corpurile noastre, 2 sticle la jumate de tarie in clubul de inchipuiti The Silver Curch, unde avea sa se desfasoare unul dintre cele mai tari evenimente hiphop de care a avut parte pana acum tara asta in forma de peste . Pentru retardatii care au uitat titlul acestui articol si pentru aia care au trecut prin facultatea de jurnalism si au ramas prinsi in psihoza dubluveului, evenimentul acesta memorabil s-a desfasurat pe 22 martie 2009, capete de afis fiind Dj Premier si Blaq Poet cu suportul local adus de Dagga, Zale, Junkyard (prezent doar in sala), R.A.N.S si DJ Bully.

In momentul descinderii mele locul nu era tocmai pustiu. Sa zicem 150 de comunitari hiphop, imbracati majoritatea larg, ici-colo "pusti cu harfe, fete cu agrafe", socializau  pe fondul sonor oferit de trupa Dagga. Un palc de baieti si fete  acoperea spatiul din fata scenei, miscandu-se timid dintr-o parte in alta pe ritmurile pieselor de pe Inima tare, primul album al trupei mentionate mai sus, lansat de curand.

M-am instalat si eu pe undeva pe la jumatatea clubului. Stoe Toxxic de la Da Hood e invitat pe scena sa isi dea partea de pe piesa aia cu "salut tot romul din Cuba". Nu a miscat prea tare audienta smecheria asta. S-au trezit d-abia la sfarsit cand Butch a  inceput sa "scuipe" bucata aia memorabila de pe unul dintre slagarele generatiei Hades. Da, ai ghicit, e vorba de Cum am crescut si da, prinde intotdeauna la public indiferent de cat este de "frigid".

Raku si Yolo pe scena, Christu in spate la platane. Acum lucrurile incep sa prinda contur. Si domnisoarele incep sa prezinte contur. Eh, bine, multe pitzipoance care pareau ca au aterizat pe o planeta plina cu reptilieni dar... e mult mai placuta privirii o "vaca morgana" decat niste repari imbracati penibil de larg. Pana la urma a fost chemat pe scena si Kazi Ploae la o mica prestatie artistica. A bagat o bucata de pe Gorgone si inca un text aiuristic de entropic. Sau viceversa. Pe langa asta a filmat pe toata durata concertului Zale. Probabil pentru emisiunea de pe situl Green Channel... sau poate se pregateste vreun DVD. Speculez. Dupa cateva freestyleuri cu tenta anti-sistem, Raku a anuntat ca in aprilie va fi un concert-protest ce va aduna pe aceeasi scena cam toate numele mari din rap-ul romanesc. Probabil se vor anunta mai multe detalii in curand. O atmosfera foarte placuta la Zale, dovada ca s-a mai ingrasat si palcul ala rahitic din timpul prestatiei Dagga. Dau sa ma uit in spate, unde descopar ca lucrurile par hectice. Sala este imbucurator de plina, o distributie omogena de corpuri si haine amestecate cu fum si caldura.

22:00. Dox urca pe scena. Pentru cine nu il cunoaste, e dj si mananca viniluri. Urmeaza un set cu piese din repertoriul newyorkezilor ce aveau sa urce ceva mai tarziu pe scena, mai un Corleone pe un remix de Premier, mai un Screwball. In timpul asta publicul se repliaza. Mai o bere d-aia la 330 ml, mai o apa de la chiuveta, fiecare dupa posibilitati sau preferinte. Incep sa adulmec un miros puternic de "shit". Si nu ma refer la fecale ci la skunk, gigi sau cum dracu i s-o mai zice. Asa, ca o remarca personala, verdele fumat ostentativ e ca lantoiul de aur masiv purtat la gat peste tricou. Cocalaresc.

"La 22:50 Dox anunta publicul ca are un intro de bagat" - asta am notat pe telefon, dar chiar nu mai stiu in ce a constat introducerea asta. Important e ca anunta o trupa pe care nu o mai vazusem in concert cam de anul trecut de la Guru, si de care imi era tare dor - R.A.N.S. Scoala veche de rap, Pace cartierului, R.A.N.-S. Partea Doa, piese care nu se invechesc niciodata si care vor fi intotdeauna primite cu bucurie de public. Seara de fata nu a facut exceptie. Pe langa Naighba, Stoe, Rimaru, Brugner si Dj Dox a prestat si Vexxatu Vexx, care anuntase acum ceva timp ca se retrage din R.A.N.S.. Inca un motiv de bucurie. Au incheiat cu destul de recenta Baga rep si au anuntat un concert impreuna cu C.I.A, pe 28 martie daca nu ma inseala memoria.

23:15 Dj Premier isi face aparitia pe scena. Poarta emblematica sapca NY. Publicul pur si simplu explodeaza cand ii este anuntat numele! Silver Church-ul se cutremura, e ticsit de oameni! Undeva pe la 400. Prea multi. Sunt transpirat tot si imi vine sa lesin dar raman pe pozitii caci prefer sa cad lat pe podea decat sa ratez momentul.

Premier nu pune un simplu set de piese definitorii pentru hiphop. El isi instaleaza microfonul aproape de gura si seteaza multimea din sala pe "explode" cu fiecare decibel lansat in eter. Cu o voce creata parca special pentru interventii bombastice, a la Funk Master Flexx, Premier ar fi fost capabil sa ii trezeasca din adormire pana si pe cei muscati de teribila musca Tzetze daca cineva ar fi adus un astfel de bolnav la ora aia in club. Puteai sa simti emotia multimii, era de ajuns sa te uiti pe chipurile celor din jurul tau ca sa iti poti da seama de anvergura momentului.

23:50. Blaq Poet vine la microfon. Boxele scot un parait enervant, iar vocea mc-ului e aproape complet acoperita de bassi. Pacat, pana la Blaq Poet totul a mers ca uns cu sonorizarea sau cel putin asa au perceput urechile mele. "I'm straight outta Queensbridge", isi afirma raspicat rapperul originea, parafrazand piesa clasica a celor de la N.W.A.. Ce-i drept, aduce a om care vine dintr-un loc precum Queens, e corpolent, se uita incruntat si este foarte sigur pe el cand da la microfon. In plus de asta vine cu un mesaj gen F.A.Y.B.A.N... totusi, nu e vorba chiar despre fluturasi si floricele roz in piesa aia semnata Screwball. Shit is real!

Pe la 00:09 Blaq Poet isi ia la revedere de la public. Premier ramane pe scena si continua sa invarta placi. Ruleaza in premiera Blow the horns, o piesa de pe urmatorul album M.O.P si propune un playlist in care se regasesc cam toate clasicele pe care orice ascultator avansat de hiphop le stie. Chiar daca au fost in heavy rotation in playlistul tau de zeci de ori, parca tot suna mai bine cand sunt mixate de insasi creatorul lor. Full clip (Gangstarr), Mass appeal (Gangstarr), Thick (D.I.T.C), Ebonics (Big L), Mc’s act like they don’t know (KRS-One), bucati Das Efx sau Beatnuts, Biggie Smalls sau Wu Tang, Pharoe Monch sau Mobb Deep toate astea au facut sala sa vibreze minute in sir. Premier nu a uitat sa omagieze memoria lui Big L ("Put you're L up!!"), Big Pun sau KL, moment primit, cum era si normal, cu ovatii din partea publicului. Deasemenea, nu a uitat sa acorde cateva minute bune din setul sau anilor '80 si old school-ului in general, mixand loopuri de funk, soul si jazz. A incheiat programul muzical pe la 1:40, dupa care a inceput sa dea autografe si sa faca poze cu fanii care doreau sa plece acasa cu o amintire palpabila de la legendarul dj newyorkez.

Urasc sa scriu concluzii conventionale la cronici de evenimente caci e inevitabila capcana cliseului. A fost bine, lumea s-a simtit bine, artistii au prestat bine sau invers. Nimic care sa iti permita straluciri metaforice in fraze interminabile sau propagare de idei originale. Nu e mare lucru de analizat sau de criticat la un concert hiphop. Dinamica unui astfel de crampei de realitate semana cu viziunea trafalmadorienilor asupra vietii, extraterestrii care erau inzestrati cu o foarte avansata privire de ansamblu asupra lumii din romanul Abatorul 5 de Kurt Vonnegut - "Pur si simplu asa merg lucrurile". La concertul Dj Premier lucrurile au devenit pur si simplu legendare, cei 400 de platitori de bilet au fost pur si simplu napalm, prestatia lui Premo pur si simplu de neuitat. Asa ar trebui sa mearga lucrurile la un concert hiphop.

Data: 22.03.2009

Locatia: The Silver Church, Bucuresti