Concert Raekwon

Scris pe 10.04.2006 de BOSE-One

Nici bine nu s-a terminat euforia din preajma evenimentului hip-hop major de la Sala Polivalenta cand Wu-Tang Killa Beez (continuarea flagelului Wu-Tang) veneau pentru prima oara in Romania, ca ne-am si pomenit la inceputul lui martie a.c. cu zvonuri despre "vizita" duo-ului DJ Muggs/GZA (membri Cypress Hill respectiv Wu-Tang Clan) la Bucuresti pentru un recital de proportii asemanatoare. Zvonurile se pare ca au ramas la acest stadiu pentru ca in cele din urma se anuntase oficial anularea turneului celor doi in Europa. Ce nu s-a dovenit insa a fi zvon, a fost faptul ca in schimbul sosirii lui GZA se anunta o alta legenda a clanului Wu si anume Raekwon. Pe diverse forumuri de profil si prin intermediul programelor de chat pe internet circulau stiri care anuntau evenimentul, dar confirmarea oficiala a venit abia in momentul in care pe site-ul oficial Rebel Music a aparut posterul cu pricina insotit de confirmarea stirii. Conform acesteia, pe data de 9 aprilie in Club Escape din capitala, Raekwon urma sa prezinte publicului roman consumator de hip-hop revenirea sa - dupa 3 ani de la lansarea lui The Lex Diamond Story prin noul material discografic Only Built 4 Cuban Linx 2, o continuare a clasicului cu acelasi nume lansat in urma cu mai bine de o decada.

Spre deosebire de concertul Killa Beez, show-ul Raekwon se desfasura - dupa cum am mai spus - intr-un club, deci implicit se adresa unui numar relativ restrans de persoane. Totusi biletele puse in joc (cu tot cu invitatii) erau in numar destul de mare (1800 bucati la pretul de doar 55 RON). Pentru unii, acest eveniment avea sa fie lipsit de importanta, mai ales ca sintagma Wu-Tang Clan a fost pomenita in exces pe la noi inca din luna noiembrie (octombrie chiar) a anului trecut. Mai mult, prezenta in tara a unui nume precum Raekwon parea totusi o utopie, mai ales ca "fratii lui mai mici" sustinusera nu demult un concert, si nu unul oarecare! Insa pentru cei care afirma ca "au crescut pe muzica asta", evenimentul din 9 aprilie nu era catusi de putin o noutate, mai ales ca prin intermediul G4Sound (Germania) rapper-ul sustinea turneul european care era anuntat deja de o gramada de site-uri externe, inclusiv cel oficial. Laudabila este initiativa antreprenorului Gianiny Munteanu – reprezentantul Rebel Music – care, pe langa alte nenumarate incercari reusite de a perpetua hip-hop-ul romanesc in ultimii ani, a oferit acest recital pentru tara noastra.

Fiind desemnat reprezentant 4Elemente.RO la acest eveniment, am fost prezent in capitala inca de la primele ore ale diminetii de 9.04.2006. Dupa o intreaga zi in care tot ce am facut a fost sa ma "dau" cu metroul si sa escaladez cu privirea o gramada de cladiri, institutii si monumente (ce la TV arata intr-un mod cu totul diferit, mai ales ca in cadru nu intra multitudinea de reclame cu care Europa imbraca fatza oficiala a urbei), am ajuns la clubul cu pricina, unde spre surprinderea mea cativa dintre artistii rap autohtoni isi facusera deja prezenta. Tot atunci (in jurul orelor 15:00) am aflat, cu stupoare, de la domnisoarele de la intrare ca din momentul inceperii promovarii evenimentului pana in ziua respectiva s-au vandut in jur de 200 bilete. Chiar daca era un lucru confirmat, nu puteam totusi sa cred asa ceva, pentru ca numai in Bucuresti sunt peste 3000 de adepti ai curentului, ce sa mai vorbim de restul tarii. Sau ma insel? Dar noi (iubitorii acestui curent) si organizatorii aveam totusi speranta ca biletele se vor imputina pe masura trecerii timpului, mergand pe premisa potrivit careia "romanul e comod si se trezeste abia in ultimul moment".

Trecand in cele din urma peste toata aceasta agitatie, in jurul orelor 21:00 ma aflam din nou in fata clubului unde isi facusera aparitia o gramada de fani apartinand mai multor categorii de varsta la care se mai adauga si diversitatea de artisti anuntati inca din prima zi ca fiind invitatii lui Bitza, responsabil cu deschiderea. Odata intrat in club inainte de program, aveai 3 optiuni: sa stai de vorba cu cei din jurul tau, sa iti rezervi un loc la bar sau loje sau sa urmaresti setul lui DJ Paul (C.T.C). Nefiind localnic, am ales desigur a treia varianta, poate si pentru ca nu-l mai vazusem pe Paul live de la editia din 2004 a festivalului TMBase. Printre diversele melodii marca Dilated Peoples, The Beatnuts, Pharoahe Monch sau Busta Rhymes a fost introdus un moment de divertisment odata cu interventia clasicului James Brown - I Got You (I Feel Good). Savurarea acestora s-a terminat atunci cand am fost invitat de un prieten pe coridorul clubului pentru a asista la un duel liric ("battle") intre L Doc (C.T.C.) si Dragonu (din cunostintele mele, semifinalist al campionatelor de dueluri ce se desfasoara pe diverse forumuri internet). Momentul s-a sfarsit cu iesirea "doctorului" din cercul care sustinea duelul amical lasandu-l astfel pe "inamic" sa termine ce avea de zis si pe noi cu gandul ca de fapt nu exista nici un castigator tocmai pentru ca ambii sunt "jucatori" de exceptie. Intors in sala, mi-am gasit cu usurinta loc in primele randuri, iar cel ce era denumit gazda acestui eveniment si totodata, "cel mai hot personaj al peisajului Hip-Hop romanesc" – Brugner – avea sa-l prezinte pe primul artist din acea seara. Da, e vorba de Bitza care a urcat pe scena (dupa cum probabil va asteptati deja) alaturi de Grasu’ XXL (XXL si 10 Grei) care, pe langa compozitii deja arhifredonate precum Urmatorul pas, Vorbeste vinul, 10 degete, Punk 4 Life sau Sinuciderea unui inger au prezentat si vreo 2 noutati (fiecare) de pe al treilea album Bitza (ce urmeaza sa iasa in aceasta vara tot sub marca Rebel Music) respectiv primul material solo Grasu’ XXL. Momentul s-a incheiat cu piesa All Star Part One cand pe scena, alaturi de cei doi, au revenit L Doc si Paco 10 Grei (aparitie placuta in peisaj dupa cativa ani de la proiectul B.U.G. Mafia prezinta… CASA) + K-gula si Vlad Dobrescu. In tot acest timp publicul (deja in numar semnificativ mai mare) isi manifesta mai mult sau mai putin starea de extaz dinaintea momentului preconizat. Eu cel putin eram fericit ca am putut beneficia si de un recital din partea artistilor autohtoni, neavand deseori ocazia sa-i vad live in concerte, daramite daca se mai afla si-n spatele tau, in multime (Yolo, Pacha Man, Raku, DJ Dox, Phane Buton, cei doi baieti – Nai’gh’ba si Stoe Toxxic – de la Da Hood, Kombat si o parte din brigada Hades, Ad Litteram, Gnom de la RapArta, Co-G de la M&G, ba chiar si Parazitii).

A urmat un scurt moment de respiro in care puteai fie sa te intorci cu o bere achizitionata de la bar (am omis sa spun ca la intrarea in club, toate bauturile alcoolice, si nu numai, erau retinute) fie sa verifici daca portmoneul sau can-urile de vopsea inca se mai afla in geanta ta. Constat atunci ca scena se umple de fum, iar Brugner anunta scindarea lui Paul (printr-un sunet de microfonie involuntara) cu DJ Thoro (DJ-ul ce l-a insotit pe Raekwon in tot acest turneu). Incalzirea nu a durat mult (cateva piese de topaiala precum House of Pain - Jump Around) si iata ca momentul e aproape. Dupa intrebarea acestuia daca "You’re ready to see Raekwon or what?" ne pomenim cu indemnul "All my niggaz put ya hands in the air – for real Hip-Hop!" din partea lui Ice Water, tipul insarcinat cu dublajele.

C.R.E.A.M. (Cash Rules Everything Around Me) avea sa inceapa colectia de trackuri solo ori din catalogul Wu in acea seara. "Do that shit Romania, make some noise!". Pe parcursul acestei piese observasem in multime un steag ridicat cu emblema Wu pe el, care-mi amintea de Iron Flag; remarcile mele nu s-au oprit, pentru ca ceva mai in stanga-fatza zaream un tip ce tinea in maini manualul Wu-Tang, Enter the 36 Chambers vol.1 scris de RZA si Chriss Norris. Urmeaza audierea unei melodii foarte molcome, dar meditative as putea spune – Can It Be All so Simple?. Insa Mistery of Chessboxin’ ne descreteste fruntile, dupa care in lista lui DJ Thoro apare Glaciers of Ice inaintea careia suntem interogati de Rakwon daca ne plac treburile hardcore pe care New York-ul mereu le-a scos la inaintare. Un alt beat greu ma loveste mai apoi cand Criminology se iveste in boxele uriase. Si daca trecem prin greutati sau avem zile proaste, nu numai in New York ci in oricare parte a globului, inseamna ca avem Rainy Dayz. Chiar si asa, Raekwon este alaturi de noi spunandu-ne ca aici avem locuri frumoase, cladiri, femei si iarba deopotriva, deci n-avem de ce sa ne facem griji aiurea. It’s Yours contureaza bine acest lucru. Nu tre’ sa ne afundam prea tare totusi in aceasta stare de incredere, de-aceea indemnul care vine e Protect Ya Neck, pentru ca nu stim niciodata ce ni se poate intampla.

Ice Water intervine din nou, de aceasta data cu un detaliu major, Only Built 4 Cuban Linx 2 va vedea rafturile magazinelor de specialitate in vara acestui an (probabil prin iulie), iar productia va fi asigurata de cel cu care ne-am obisnuit deja – RZA, plus atentie, Dr. Dre. Ulterior apare in boxe State of Grace (featuring Busta Rhymes & RZA) - teaser-ul noului material, oferit gratuit si de site-ul rebelmusic.ro spre descarcare.

"– I think we get a one more joint from that Cuban Link, word! – That’s what you feel? – That’s how I feel, and then we can take it back." Interludiul postmergator track-ului avea sa fie mai degraba un dialog cu publicul cand Raekwon spune ca "we represent real fuckin’ Hip-Hop, the underground shit – that shit that you won’t hear on the fuckin’ radio, that shit that you turn on you be like « uh, real Hip-Hop! ». Lemme hear ya’ll say: « Real fuckin’ Hip-Hop! »". Rugamintea nu se sfarseste aici, iar daca altadata rockerii miscau la concerte mainile in care tineau brichete cu flacara aprinsa, acum hip-hop-erii sunt indemnati sa scoata la iveala, pe langa aceste instrumente de aprins, si telefoanele mobile deschise (stati linistiti, nu intra in discutie persoanele care detin celulare cu camera foto incorporata, ele au fost atent monitorizate inca de la inceput, de cei ce se ocupau cu ordinea si buna desfasurare a concertului) pentru raposatul O.D.B., asa cum ne-am obisnuit de la precedentul concert Killa Beez. "On the count of three, I want ya’ll to say « R.I.P. O.D.B. » !" preceda single-ul Shimmy Shimmy Ya, dupa care versurile "I’m the one-man army, Ason / I’ve never been tooken out, I keep MCs lookin’ out / I drop science like girls be droppin’ babies / Enough to make a nigga go cra-a-azy!" dau startul pentru Brooklyn Zoo (alt "banger" devenit deja clasic) cu care interventia pentru O.D.B. se incheie prin "Get the fuck outta here!".

Momentul culminant s-a intamplat insa atunci cand pe scena au fost invitate cateva reprezentante ale sexului frumos. Desi au onorat cu prezenta 5 fete, una dintre ele a inceput sa se foiasca intr-un mod cunoscut noua prin cuvantul "hoe" tinand astfel indreptate privirile celor din primele randuri mai mult asupra ei decat asupra scenei in ansamblu, mai ales ca Raekwon ne intreba la cati dintre noi ne place "good Romania pussy". In adevar, dansul celei mai sus amintite sublinia acest lucru pentru ca dadea la ochi mai mult a Candy Shop (50 Cent) decat a Ice Cream (Raekwon). Nici la manifestari de acest gen moldovencele noastre nu sunt mai prejos de a-si etala frumusetile si a-si pune in valoare farmecele asupra strainilor.

Dupa un scurt moment de aducere aminte ca in spate se vand tricouri si materiale promotionale pentru albumul ce sta sa apara in vara, Raekwon testeaza terenul pentru o posibila venire a intregului clan la Bucuresti. Desigur majoritatea celor din sala au raspuns afirmativ. Verbal Intercourse vine mai apoi, dupa care The Chef ne anunta ca se lasa cu petrecere dupa concert, petrecere ce avea sa continue in alta locatie (la club Twice). La finalul lui Incarcerated Scarfaces a fost invitat pe scena un baiat viguros din public alaturi de care rapper-ul a baut cot la cot un pahar de Hennesey. Triumph si Wu-Tang Clan Ain’t Nuttin’ to Fuck With aveau sa fie sonoritatile de incheiere ale spectacolului din acea seara. In cuvantul de final, Raekwon a amintit de a doua mare cladire din lume ca suprafata ocupata – Casa Poporului din Bucuresti – pe platoul careia ne-a asigurat ca G4 Sound Entertaiment va face posibil concertul Wu-Tang Clan pomenit ceva mai devreme.

Ne aflam din nou in compania lui DJ Thoro, insa nu pentru prea multa vreme, tocmai pentru ca multimea dorea sa ramana cu materiale promotionale in urma evenimentului, indreptandu-se catre iesire. Dupa rarefiere, am reusit sa schimb cateva vorbe cu diverse persoane aflate fie in calitate de simpli participanti din randul fanilor fie in calitate de organizatori, iar din sursele oficiale am aflat ca pana la urma numarul de bilete vandute plus invitatii s-a ridicat la o cifra de aproximativ 600. E totusi un lucru de exceptie avand in vedere scurta perioada de promovare radio/TV/internet a evenimentului de aproximativ 3 saptamani. La club Twice am ajuns tarziu de tot, cand o gramada din "starurile" rap autohtone se-ndreptau deja spre casa (unii din cauza betiei, altii din cauza ca muzica dancehall nu prea era pe placul lor).

Daca pentru o gramada de bucuresteni, care din diverse motive mai mult sau mai putin obiective n-au putut sa fie partasi acestui eveniment sau chiar l-au considerat lipsit de importanta, poate pentru cei veniti de prin colturi indepartate ale tarii a reprezentat un moment de exceptie. Dar hai sa taiem totusi peste "poate" si sa zicem ca a fost realmente, tocmai pentru ca seria de concerte din partea unor nume grele internationale incepe tot mai mult sa fie posibila si la noi. Multumim inca o data Rebel Music pentru ca acest lucru a fost cu adevarat posibil!

Sa va vad tuturor palmele asezate in pozitia W!

18.08.2010

Tineretului-Arizona,11 august, in jur de ora 15:00, Street Heroes se lasa asteptat. Inainte cu o zi de inceperea festivalului, voluntarii au venit sa monteze standurile cu bauturi, [citeste]

Iarmaroc Fest 2010

24.05.2010

“Eu nu inteleg ce e cu dezorientarea asta, toata lumea se plimba de colo pana colo... fara motiv”, cu astfel de probleme existentiale m-a intampinat o cunostinta mai veche [citeste]

Summerjam 2009

30.07.2009

Summer Jam-ul organizat de cativa ani incoace de labelul independent Hades Records si-a mutat vara aceasta catrafusele in Vama Veche, localitatea boema de la malul marii in care este posibil [citeste]

Concert Armada

22.12.2008

Pe asta nu puteam sa-l ratez! Din mai multe motive. Intai, pentru ca era primul concert Armada in Cluj-Napoca. Apoi, nu ii mai vazusem pe cei de la CTC & Co. in concert de o groaza de [citeste]