Concert Nimeni Altu'

Scris pe 23.01.2009 de Sun|Rah

"De toate pentru toti" - Asa am denumit a saptea categorie, specifica artei post-moderne. In aceasta categorie repere stilistice, etnice si ideale sunt topite in acelasi creuzet. Toata lumea imita pe toata lumea sau nimeni nu imita pe nimeni si daca exista unele "apartenente" la grupuri numite pretios curente, acestea se fac mai mult din ratiuni de orientare - proaste - cel putin la noi.

Modalitatea asta de expresie "de toate pentru toti" care a dominat seara de 16.01.09 la Silver Church se datoreaza celor de la CE Systems, organizatorii concertului Nimeni Altu' la care am avut "placerea" sa asist.

Inainte de a incerca sa descriu ce mi-a fost oferit la acest eveniment, tin sa precizez ca nu am fost sigura la ce ora se da startul, deoarece pe afis/site iar mai apoi pe biletul de intrare - orele difera. La halul in care arata afisul, m-am gandit ca precis e "asa nu!" din toate punctele de vedere, prin urmare am "intarziat" o ora. Mi-ar placea ca acesta sa fie primul si unicul inconvenient, dar ma tem ca dupa ce la inceput a fost cuvantul, dupa ce Dumnezeu a facut cerul si pamantul, Dumnezeu a mai zis: "Sa fie Silver Church!" Si "Silver Church" a fost. (fostul Preoteasa, Str. Plevnei, Nr. 61) - unde cand am ajuns erau in jur de 150 de persoane. Maxime regrete ca nu am putut avea aparatul de fotografiat la mine pentru a face niste poze la ceea ce inseamna glam meets gotic meets wannabe stencils cu hendrix sau beatles meets "hip hop community" meets "galeria dinamo". Poate e de ajuns pentru a va face o impresie, daca nu, accesati cu curaj www.tscmusic.ro si cu putina dibacie veti da de glam meets gotic meets rockeri meets hora traditionala, sau, va dau doar o mostra din sectiunea "dress code" a aceluiasi club: "fancy - vezi costumele de scena ale formatiilor dance in voga" - cu alte cuvinte - Showbiz romanesc - muzica se banalizeaza la extrem si devine factor decorativ - estetica uratului si a kitsch-ului propriu-zis. Primul gand ar fi "Sigur, dar din moment ce nu dispunem de cluburi pentru astfel de concerte, recurgem la ce avem" ori "Incercam ceva nou, de ce nu?" - Not! Dupa cum am interpretat eu, luand in consideratie ca acest concert trebuia sustinut in Fabrica, sau cel putin asa a fost anuntat in prima instanta, oamenii aceia au refuzat pur si simplu sa colaboreze cu "snobi" - cu cei care reclama un know-how superior, deobicei nedublat de o asimilare fireasca a cunostintelor. In muzica contemporana, pusa fata in fata cu fluxurile de informatie numite Google sau YouTube, unde toata lumea are acces la orice, nimeni nu se mai sinchiseste la falsul connaiseur. Detinerea unei informatii teoretice va pierde orice valoare caci va fi la indemana oricui. Adevarata miza este sa faci informatia eficienta - mai direct spus - atunci cand citesti pe google cum se leaga doua cabluri/monitoare/mixere sau orice instrument - mai intai de toate - practica indeajuns de mult inainte de a te implica la un asemenea nivel complicandu-i si pe altii cu nestiinta/stangacia ta.

Am fost cu mai mult timp in urma la Sugar Hill Gang - concert organizat de Hades Records cu sonorizare asigurata de Paradigma, in acelasi club - Silver Church - si chit ca sala nu detine o acustica foarte buna, sunetul a fost perfect, nu, chiar perfect!

Asa, 200 de persoane, ca mai apoi sa fie un public de maxim 350. Ne-am postat in fundul clubului pentru a avea o viziune de ansamblu mai buna si-am asteptat.. Apare un baiet care se juca "la platane" - Sek 93 - in joaca, in serios - a inceput bine - cu Kanye West - Flashing Lights. Ne-am comandat ceva de baut, interactionat cu diferite persoane si-am asteptat...

Si-am asteptat.

Warm-up-ul a constat de fapt in doua cuba libre, muzica fiind exact ceea ce nu vroiam sa aud, adica piese alandala pe care nu numai ca nu le cunosteam, dar sunau si prost - nici macar muzica de divertisment - volumul ba incet, ba tare, probabil nu am inteles eu aspectul si personajele ce se aflau pe scena inca probau sunetul, la ora 22:00. In tot acest timp admiram clubul si publicul prea putin prietenos mie. "Du calme, Riccarda! Du calme!" Cam totul mi s-a parut tras de par, de la club, la intarzierile astea care nu inceteaza sa se repete la concertele de hip hop din Bucuresti, la sonorizari si la acelasi mare gol!. De fiecare data. Si nu sunt eu Gica Contra - dar asa s-a intamplat la Guru, asa s-a intamplat si la KST si la mai multe concerte.

Si-am asteptat.

De cand ma stiu, suport efectele unor decizii luate de vreun iresponsabil sau imbecil, decizii care, in cele din urma, fiind repetitive, ma afecteaza ca ascultator, nici nu vreau sa ma gandesc la artisti si la insuccesele pe care le trag in urma actelor lor. Cand te gandesti ca au fost vremuri in care artistul/compozitorul scris cu A/C mare era respectat, era vedeta orasului. Astazi, artistul, nu poate nici in vis sa acceada la statutul social avut cu un secol si ceva in urma. In cazul de fata, nu sunt sigura daca Nimeni Altu' a facut aceasta alegere cu buna stiinta sau a fost o intreaga manevra.

Ati asteptat destul. Stiu. Va multumesc.

Poc, Poc, Poc !!! Brusc prindem ceva viata. Nimeni Altu' pare a fi intr-o forma excelenta, saluta publicul cu respect si "melodiile infiorator de triste incep sa rasune prin arcadele de metal ale bisericii catolice", in care ne aflam (in submarin erau Beatles, apropo, nu noi). Dupa prima piesa, sa ma ierte Dumnezeu, sunt catolica, n-am reusit sa aud negativele, basul era prea tare, vocea intr-adevar o auzeam destul de bine, dar... sarea discul cu negativele. Nimeni Altu' era cam off-beat, si chiar daca "shit was hectic at some point", cred ca a facut eforturi mari in ale intuitiei ca atunci cand sarea discul sa sara si el o data cu acesta. Nu vreau sa-mi inchipui cat de frustrant a fost.

"De ce pana si in rap se fura negative regulat cand avem atatea piese minunate de samplat" - O curiozitate am, de ce pana si la propriul tau concert rap folosesti alte negative decat cele de pe album? Si nu e pentru prima oara cand Nimeni Altu' procedeaza asa. Ipotetic, poate intelegeam daca ar fi pierdut negativele sau, sa zicem, ar fi folosit niste instrumentale supra-cunoscute ca publicul sa reactioneze mai bine, dar unde ramane respectul fata de producator? Daca nu ma insel, au fost 3 piese live cu instrumentale originale care chiar m-au atins, era normal sa fie asa pentru ca albumul pana la urma a fost o mare reusita din punctul meu de vedere si o imensa contributie adusa hip hop-ului romanesc, in special in zilele de azi. Baietul de la platane a incercat niste ch-ch-uri dar a esuat de fiecare data, din cate am inteles si posibil sa nu am dreptate, personajul e un fost coleg de scoala de-al lui Nimeni Altu'. Indiferent, trecem peste greselile emotionale pe care toti le facem. Dupa 7 piese se face o pauza de 15 minute in care Nimeni Altu' compenseaza cu niste scratch-uri. N-am fost atenta daca-i arata colegului lui cum se ating placile, dar cred ca i-ar fi facut un mare serviciu. 50% din public se indreapta spre iesire, trece si pauza, acestia nu se mai intorc. Nu cred ca e nevoie sa mai comentez acest aspect. Eh, din nou probleme cu sunetul, Nimeni Altu' luand vina asupra lui spunand ca s-a jucat el pe acolo in timp ce facea scratch-uri si a defectat sunetul, in gluma, bineinteles. I se da shout lui Ortega si se continua cu concertul. "Tu de ce stai mereu in primul rand atunci cand cant si te prefaci ca nu-ntelegi absolut niciun cuvant". Oare? M-a mirat faptul ca cel de pe scena a facut la un moment dat o afirmatie cu care a dat de inteles ca e foarte multumit de concertul pe care-l sustine si o spunea cu toata gura. Imi pare rau ca nu simt la fel - as fi vrut un alt scenariu!. Simt doar ca Nimeni Altu' e un MC/entertainer fantastic si daca i se ofera conditiile necesare, am avea parte de un concert de neuitat.

M-am simtit nevoita sa pun un mare semn - "Atentie! Incepator" si sa-mi exprim nemultumirea fata de CE System, pentru ca e a doua oara cand iau parte la mascaradele acestora si sper sa fie si ultima.

Ce am vazut in Silver Church a fost inca un concert, cam atat. Concluzia e ca cei care citesc o cronica a unui eveniment in care frazele suna ca cele de mai sus ar trebui sa aiba mereu in minte: "Mind the gap, mind the gap!" adica "ai grija la gol, la gaura!" sau, in cazul nostru, "la prapastie".

Data: 16.01.2009

Locatia: The Silver Church, Bucuresti