Concert Jhivago

Scris pe 05.11.2004 de Cypher

Înainte de toate, marturisesc ca n-am fost de mult la un event de genul asta. Nu de alta dar, desi înca ascult destul hip-hop, pentru a fi la curent cu toate party-urile si evenimentele astea trebuie sa faci parte dintr-o anumita comunitate, ceea ce nu este cazul meu. Cu toate acestea, din când în când, am mai aparut pe la unele evenimente (Resurrection, Reanimarea, lansarea "Operatiunea Monstru" etc.) si pot spune ca pe timpurile când "Facem Records" era cuvântul de capatâi în materie de hip-hop made in Romania, eram oarecum la curent cu ce misca pe la noi, dar e pur si simplu imposibil sa tii pasul cu tot ce se petrece în toate ariile muzicale. Totusi, mai ajung la mine, din terte surse, si astfel de invitatii, iar uneori (în functie de chef, timp si gradul de umplere al propriului buzunar), le dau curs. Astfel am aflat recent si despre seria de party-uri din Griffins, organizata de Hades Records. Asa ca hai sa purcedem încolo si sa vedem daca zilele de glorie din liceu, când fumam în spatele salii de sport si ascultam pe Getto Daci, au o continuare muzicala si în ziua de astazi...

Desi oficial trebuia sa înceapa la 9 fix, un sfert de ora mai târziu (când tocmai intram în club), party-ul era înca în stadiul de pregatiri. Dupa câteva minute de stat la coada si doua prezervative primite din partea ARAS (laudabila initiativa, de altfel), am ajuns în camera principala a clubului, care era deja aproape plina. Un bun prilej de a ma integra putin în atmosfera si de a vedea patru DJ (în ordinea numerelor de pe tricou: Venom, Faibo X, War si Shortez) prestând scratchuri peste trackuri destul de variate ca sound. Desi la început s-au pus melodii la cea mai pura caterinca, în încercarea de a mai destinde atmosfera (ex. Morometii – "România, trezeste-te!"), încet-încet treaba a devenit mai serioasa si am putut recunoaste câteva piese celebre (Non Phixion cu "Black Helicopters"/"Rock Stars" sau Beatnuts cu "Watch Out Now!"). Am fost placut surprins de toti cei patru stricatori de ace, în special Faibo X, care mi-a completat impresia buna de la TM Base. De asemenea, o mica observatie referitor la DJ Shortez - e chiar refreshing sa vezi ca pâna si într-o scena hip-hop asa de amarâta ca cea din capitala, reprezentantele sexului frumos se încumeta sa urce la platane si sa faca un show cu nimic mai prejos decât omologii masculini. Bring it on, ladies!

Dupa aproximativ 20-25 de minute a urcat pe scena primul act al serii, si anume TEMPESTA FONICA. Compusa din 2 MC - Shatyr + Piccolo - si sustinuta de DJ Shortez, trupa era o necunoscuta pentru mine. În urma câtorva întrebari bine plasate, am aflat ca este vorba de niste new-comeri, fapt ce mi-a mai redus din asteptari, stiind ca de obicei este nevoie de timp pentru a-ti slefui flow-ul si a-ti pune prezenta scenica la punct. Cele câteva melodii ale TF mi-au lasat oarecum impresia de amatorism, confirmându-mi suspiciunile. Cei doi se complementau, dar nu la modul cel mai reusit, în sensul ca unul avea un flow destul de bine pus pe beat dar un timbru vocal nu prea impresionant, iar celalalt avea o voce mult mai agreabila, însa flow mai încâlcit. Versurile nu s-au remarcat prin ceva special, dar nici rele nu au fost. Per ansamblu, o prestatie medie, ce ar avea mult de beneficiat de pe urma unor exercitii cât mai intense, în special de dictie.

M-am convins ca putea fi mult mai trist decât fusese când pe scena au urcat trei oameni, aparent forumisti si, în fond, wannabe MC's. Doi dintre ei, numiti KoolMarz si Gani, au dovedit ca mai rau nu se poate. Pe lânga numeroasele ratari mult pe lânga beat si versurile total neinspirate, vocea feminina a lui Gani (da, este vorba de o fata, nu un baiat efeminat) suna asa pitigaiat ca efectiv zgâria timpanele celor prezenti (asta atunci când reusea sa-si aminteasca cele câteva rime). Un sfat mic... apucati-va de cântat în fata oglinzii, de citit, apoi de scris si de abia atunci când sunteti 100% convinsi ca puteti face ceva de calitate, urcati pe scena. Altfel va veti face de râs în continuare. NEXT.

CAST, un grup format din Heas si Celalalt la microfoane si DJ Zodiak la platane. MC-ii au lasat impresia ca sunt cu o clasa peste TF, cu un flow mai bun, versuri mai bine gândite si voci mai la obiect. O critica ar fi totusi la adresa lui Heas, care tipa mult prea tare, suficient pentru ca o parte din versuri sa ramâna pentru mine un mister. Apreciez o voce puternica, dar atunci când acopera muzica, deja e cazul sa o lasam mai moale. Oricum, cu o evolutie superioara Tempestei, au ridicat stacheta la un nivel mai apropiat de cel al invitatului principal - JHIVAGO.

În sfârsit un nume cunoscut pentru mine, Jhivago trezea rezonante placute din aceleasi vremuri de liceu când ascultam Verita Saga. Dornic sa-l vad si live, m-am apropiat de scena cât mai mult, sperând ca nu voi fi dezamagit. Si într-adevar, nu am fost... Cu DJ Venom la platane, Jhivago a trezit imediat publicul la viata, prelung aclamat pe durata întregului concert. Facând uz de negative proprii, dar si de piese precum GangStarr – "Full Clip", MOP – "Cold as Ice" sau celebra "C.R.E.A.M." de la Wu-Tang, acesta a facut o adevarata demonstratie de forta la microfon. Cu o voce placuta, un flow foarte bine pus la punct si versuri profunde, ex-membrul Verita Saga si-a demonstrat din plin calitatile de MC, fiind apreciat pe masura si rugat insistent sa revina pentru un "encore". Tot respectul si la cât mai multe concerte – eu unul stiu ca ma voi duce sa-l revad cu prima ocazie.

Conform afisului, restul serii ar fi trebuit sa fie rezervat hip-hop-ului francez, dar s-a renuntat la idee si în schimb a început un "open mic night", doritorii fiind invitati sa presteze. Dupa experienta cu cei 2 de la sfârsitul concertului TF, nu ma asteptam la mare lucru, însa din fericire, cei câtiva oameni pe care i-am vazut aveau un sound destul de decent. Astfel am decis sa pun punct unei seri destul de agreabile si sa ma duc spre casa, putin mai edificat asupra a ceea ce înseamna hip-hop party. A fost o experienta noua si destul de interesanta, mai ales ca mi-a readus câteva amintiri placute din vremuri pe care le credeam de mult apuse. Multe multumiri Hades Records pentru o seara buna si lui Kombat, care mi-a raspuns cu rabdare la multele întrebari si a avut grija sa ma simt ok. Peace!

Concert Verita Saga

09.02.2008

Cand si-au lansat albumul, in noiembrie 2007, clubul Suburubia din capitala a fost ticsit de cei 700 de fani, organizatorii vazandu-se [citeste]